چه زمانی باید لاستیک های موتورسیکلت خود را تعویض کنم؟

تعویض لاستیک موتورسیکلت

چه زمانی باید لاستیک های موتورسیکلت خود را تعویض کنم؟

چه زمانی باید لاستیک ها را تعویض کنم؟ این یکی از سوالاتی است که معمولاً از ما می‌پرسید، زیرا این تغییر می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، اما اصلی‌ترین آن معمولاً سایش است. معمولا در پاسخ به این سوال می گوییم که به آج لاستیک دقت کنید، در بسیاری از موارد ما نمی‌توانیم تا حد مجاز لاستیک را تنظیم کنیم، اگر لاستیک های خود را تا انتها فشار دهید، می توانید احتمال پنچری یا تصادف را به دلیل از دست دادن عملکرد لاستیک تا حد زیادی افزایش دهید. در این مقاله، ما همه نکات کلیدی درمورد بهترین زمان تعویض موتورسیکلت را به شما می گوییم تا در جاده دچار مشکلی نشوید.

وقتی لاستیک هایتان بیش از حد فراتر رفت، کاهش چسبندگی مستقیماً با سایش لاستیک متناسب است. از سوی دیگر، متغیر «ساییدگی» تحت تأثیر سایر پدیده‌های «فیزیکی/شیمیایی» مانند تفاوت دما، یعنی تعداد «گرم کردن/سرد کردن» تایر ما قرار می‌گیرد. این باعث تغییر در خواص ترکیب لاستیکی می شود و بر چسبندگی تأثیر می گذارد.

برای اینکه ایده ای از آنچه در مورد آن صحبت می کنیم به شما ارائه دهیم، توضیحاتی درمورد تعویض لاستیک موتورسیکلت در ادامه می دهیم.

خرید لاستیک موتورسیکلت
چگونه بفهمم چه زمانی لاستیک موتورسیکلت خود را تعویض کنم؟

چگونه بفهمم چه زمانی لاستیک موتورسیکلت خود را تعویض کنم؟

بسیاری از مردم نمی دانند که لاستیک های موتورسیکلت به اندازه لاستیک های خودرو طراحی نشده اند. برای لاستیک هایی با 5 سال استفاده، سازندگان معمولاً بازرسی سالانه توسط یک متخصص را درخواست می کنند. برای لاستیک‌هایی که 10 سال عمر دارند، حتی اگر آج آن عالی به نظر برسد، سازندگان ادعا می‌کنند که لاستیک در پایان عمر مفید خود قرار دارد و باید تعویض شود.

لاستیک لاستیک موتورسیکلت نرم تر از لاستیک لاستیک ماشین است زیرا باید نرم باشد. یک وصله تماس معمولی بین تایر موتورسیکلت شما و پیاده رو به اندازه یک کارت اعتباری است. لاستیک های سفت بیشتر احتمال دارد که لیز بخورند و سر بخورند، در حالی که لاستیک نرم روسازی را می گیرد. برای اینکه روی موتورسیکلت خود بمانید به آن دستگیره نیاز دارید.

متأسفانه، این چسبندگی اضافی قیمتی دارد. لاستیک نرم تر لاستیک موتورسیکلت سریعتر از لاستیک خودرو فرسوده و سفت می شود. اگر روی لاستیک‌های قدیمی سوار می‌شوید، لطفا مراقب باشید، زیرا احتمالاً سطح چسبندگی موتورسیکلت جدید دوستتان را ندارید. “کارت های اعتباری” دوست شما از “کارت های اعتباری” شما چسبناک تر است.

اگر فکر می کنید همه این صحبت ها در مورد لاستیک نرم کاملا ذهنی است، اینطور نیست. یک مقیاس سختی برای لاستیک ایجاد شد و ما یک سنج برای اندازه گیری آن داریم. Acme Cycle Chicago می تواند لاستیک های شما را آزمایش کند و درجه سختی شما را به شما بدهد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
پمپ روغن موتور سیکلت چگونه کار می کند؟

در اینجا یک راهنمای ساده برای تعیین اینکه آیا قرار است لاستیک‌های جدیدی بخرید وجود دارد:

  • بررسی کنید که آیا آج لاستیک دارید یا خیر. مقررات فدرال و ایالتی حکم می کند که شما باید 1/32 اینچ تا 2/32 اینچ عمق آج داشته باشید. وسط لاستیک بیشترین تماس را با جاده می بیند و معمولا این بخش زودتر فرسوده می شود. ما می توانیم عمق آج شما را برای شما اندازه گیری کنیم یا می توانید شاخص های سایش خود را بررسی کنید.

بسیاری از تایرهای موتورسیکلت دارای نشانگرهای سایش هستند که در شیارهای آج لاستیکی قرار می گیرند. به دنبال یکی از شیارهای لاستیک با یک بخش لاستیک برجسته باشید که معمولاً در مرکز تایر قرار دارند. این بخش برجسته نشان دهنده کمترین میزان آج سازنده برای ایمن ماندن است. اکثر سازندگان این موضع را اتخاذ می کنند که قبل از اینکه به این علامت ضربه بزنید باید تایرهای خود را تعویض کنید. 2. به دنبال نقص در لاستیک باشید. بعضی از لاستیک ها دارای آج هستند، اما ترک خوردن در امتداد دیواره های جانبی (که معمولاً به عنوان پوسیدگی خشک شناخته می شود) نشانه واضحی است که تایر باید تعویض شود.

لاستیک ها چگونه خراب می شوند؟

با گذشت زمان، لاستیک ها شروع به خراب شدن می کنند و ترکیب خود را از دست می دهند. چرا؟ لاستیک، ماده اولیه برای تولید لاستیک، هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرد اکسید می شود.

لاستیک ها حاوی ترکیبات آلی به نام آنتی اوزونانت برای مبارزه با این اکسیداسیون هستند. با وجود این افزودنی که طول عمر را تا حد زیادی بهبود می بخشد، قرار گرفتن در معرض هوا، گرما و اشعه ماوراء بنفش نور خورشید، ترکیب لاستیک ها را خراب می کند.

با وقوع این تجزیه، تایر شروع به خشک شدن می کند و انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. هر چه هوا گرمتر باشد، اکسیداسیون سریعتر اتفاق می افتد. لاستیک ها باید در مکان های خنک مانند انبارهای دارای دمای کنترل شده نگهداری شوند. برعکس، هوای بسیار سرد نیز به برخی لاستیک ها آسیب می رساند. این می تواند باعث ترک خوردن یا پارگی در ترکیبات نرم تر مانند لاستیک های ورزشی و مسابقه شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
انواع استارت موتورسیکلت

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض عوامل بیرونی می تواند طول عمر تایر را کاهش دهد. علاوه بر این، می تواند یکپارچگی ساختاری آن را به خطر بیندازد. تایرهای موتورسیکلت علیرغم ظاهر اولیه خود، قطعات پیچیده ای از فناوری هستند. آنها شامل ترکیبات مختلف مواد هستند و سطوح به ظاهر متناقضی از سفتی، انعطاف پذیری، چسبندگی و طول عمر را ارائه می دهند.

بنابراین خرید لاستیک از تولیدکننده‌ای که می‌توانید به آن اعتماد کنید، با شهرت معتبر در تولید لاستیک‌های پیشرفته ضروری است.

شناسایی عمر تایر موتورسیکلت

هنگامی که تولیدکنندگان دسته جدیدی از لاستیک ها را تولید می کنند، دسته یک شماره شناسایی دریافت می کند. این شماره شناسایی تایر، هفته و سال تولید آن را نشان می دهد. این به این دلیل است که همه لاستیک ها به محض خروج از کارخانه شروع به قدیمی شدن می کنند.

استاندارد صنعتی برای تعویض تایرهای موتورسیکلت شش سال پس از تاریخ تولید اولیه آنهاست. با این حال، اگر در انبار با دمای کنترل شده نگهداری شود، ممکن است این مدت ماندگاری کمی افزایش یابد.

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها (NHTSA) دستور داده است که همه لاستیک ها دارای یک شماره شناسایی باشند. این شامل کاراکترهای DOT است که مخفف عبارت Department of Transport و به دنبال آن 8 تا 13 حرف و اعداد است. با این اطلاعات می توانید سازنده لاستیک و زمان و مکان ساخت آنها را جستجو کنید.

تغییر لاستیک های موتورسیکلت
شناسایی عمر تایر موتورسیکلت

سخن آخر

فراموش نکنید که لاستیک‌های جدید پیشرفت‌های زیادی در فناوری داشته‌اند و ممکن است سطح جدیدی از عملکرد وجود داشته باشد که ممکن است هرگز آن را روی موتورسیکلت خود تجربه نکرده باشید.

ما توصیه می کنیم که موتورسیکلت خود را هر سال برای تعویض روغن در حین انتظار همراه داشته باشید. آن ها لاستیک های شما را بررسی می کنند و اندازه گیری عمق آج و اندازه گیری سختی آن  را به شما می دهند. به این ترتیب می توانید ساییدگی لاستیک های خود را پیگیری کنید و بتوانید برای تعویض آن برنامه ریزی کنید.

ما در مورد لاستیک ها بیشتر می نویسیم، اما در اینجا اصول اولیه لاستیک ها را مورد بحث قرار دادیم. اگر می خواهید ایمنی خود را بهبود ببخشید و ارتقای رضایت از رانندگی را تجربه کنید، مجموعه جدیدی از لاستیک ها را در نظر بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما