علت سفت شدن دنده موتورسیکلت

علت سفت شدن دنده موتورسیکلت

علت سفت شدن دنده موتورسیکلت

دنده موتورسيکلت از قطعات موتورسیکلت است که برای افزایش سرعت و شتاب از آن استفاده می شود. دنده نیز در معرض خرابی و مشکل قرار دارد و ممکن است سفت شود. به این معنا که دنده به راحتی عوض نمی شود و ممکن است ناشی از مشکلاتی چون خرابی چرخ دنده ها، اختلال در کابل کلاچ، زنجیر و … باشد. در این مقاله می خواهیم به علت سفت شدن دنده موتورسیکلت بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

دنده موتورسیکلت

در صورتی که می خواهید سرعت خود را افزایش دهید برای اینکه نیروی و سرعت درستی به چرخ ها وارد شود باید دنده عوض کرد. مثلا در سربالایی ها باید نیروی تولیدی بیشتر باشد و سرعت کم که با دنده پایین باید سربالایی را بالا رفت.

دنده از دو شفت موازی دارد که شامل شفت های اولیه و شفت ثانویه یا قدرت می باشد و با توجه به تعداد پینیون ها موجود در هر محور و میزان تغییرات ایجاد شده یکسان خواهد بود. شفت اولیه حرکت میل لنگ موتور را از طریق کلاچ موتورسیکلت دریافت کرده و سپس به شفت ثانویه می دهد و از طریق تسمه ها نیروی حرکتی به چرخ عقب منتقل خواهد شد.

علت سفت شدن دنده موتورسیکلت

سفت شدن دنده موتورسیکلت به این معناست که دنده به راحتی تعویض نمی شود و علت های مختلفی دارد که در ادامه می خواهیم به آن بپردازیم.

سفت شدن کابل کلاچ

وقتی سیم کلاچ بیش از اندازه سفت شده باشد تعویض دنده سخت خواهد بود. کابل های کلاچ در صورت کشیده شدن روان بودن خود را از دست می دهد و در هنگام بالا آوردن اهرم کلاچ به طور کامل آزاد نمی شود و در نتیجه موجب سفت شدن دنده موتورسیکلت می شود.

شل بودن کابل کلاچ 

شل بودن کابل کلاچ نیز در عملکرد دنده موتورسیکلت اختلال ایجاد می کند و به دلیل داشتن لقی اهرم کلاچ می لغزد و در نتیجه بسیار شل خواهد بود. با تنظیم لقی ایجاد شده می توانید مشکل را برطرف کنید.

سطح روغن موتور پایین

یکی دیگر از علائم سفت بودن دنده موتورسیکلت عدن تعویض به موقع روغن موتور و همچنین کاهش سطح آن می باشد. به طور کلی کم بودن سطح روغن موتور ممکن است مشکلاتی نظیر گرم شدن بیش از اندازه موتور، ساییدگی و پارگی، رسوبات کربن و … شود که عامل آسیب رساندن به صفحات کلاچ، پوشش سیلندر، پیستون و حتی سوپاپ های موتور می باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
تکنولوژی های استفاده شده در موتور سیکلت هوندا

با تعویض به موقع روغن موتورسیکلت از بروز این مشکلات جلوگیری خواهید نمود. باید بدانید که تعداد دفعات تعویض روغن موتور به عواملی چون نوع ساخت موتورسیکلت، نوع روغن مورد استفاده، عمر موتورسیکلت، وضعیت موتور، نحوه استفاده از موتورسیکلت، سواری طولانی و … بستگی دارد. اگر از روغن های طبیعی استفاده می کنید باید هر ۲۰۰۰ مایل روغن را تعویض کنید. همچنین روغن های نیمه مصنوعی ۵۰۰۰ مایل و روغن مصنوعی با طی مسافت ۸۰۰۰ مایل باید تعویض گردد.

کیفیت پایین روغن موتور

بد جا رفتن دنده موتورسیکلت نیز ممکن است ناشی از کیفیت پایین روغن موتور باشد. وقتی موتورسیکلت کیفیت پایینی داشته باشد وظیفه روانکاری قطعات را به درستی انجام می دهد و همچنین در دنده با استفاده طولانی مدت موجب سفت شدن دنده خواهد شد. هر چه بیشتر از زمان تعویض روغن شما بگذرد کیفیت روغن کاهش پیدا می کند و این مشکلات رخ می دهد.

در هنگام تعویض روغن موتورسیکلت باید به گرانروی روغن، مواد افزودنی (مواد شوینده، بازدارنده های خوردگی، ضد سایش و …) توجه کنید. 

 

 

تاب خوردن صفحه کلاچ 

طی کردن مسافت زیاد با موتورسیکلت موجی گرم شدن صفحه کلاچ می شود و گرما حاصله موجب تاب خوردن صفحات خواهد شد. البته موارد دیگری نیز وجود دارد که منجر به بروز این مشکل خواهند شد که عبارتند از:

  • اهرم کلاچ بازی آزاد ندارد.
  • صفحه کلاچ به درستی تنظیم نشده است.
  • دنده را بدون گرفتن کلاچ تعویض کنند.
  • آزاد کردن یکدفعه ای اهرم کلاچ

بی دقتی در سواری با استفاده نامناسب از کلاچ

به طور کلی وقتی صفحات کلاچ دچار تاب خوردگی می شوند بین صفحات کلاچ اصطکاک ایجاد می شود و آسیب های جدی تری به موتورسیکلت شما وارد می کند و باید در سریعترین زمان آن را تعمیر نمود‌ و تنظیم کرد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
ترکشن کنترل موتور سیکلت (Traction Control) چیست؟

شل شدن زنجیر چرخ موتورسیکلت

یکی دیگر از دلایل سفت شدن دنده موتورسیکلت شل شدن زنجیر موتورسیکلت است که در زنجیره‌ای قدیمی زنگ زده و حتی زنجیرهای تازه نیز رخ می دهد. تمیز کردن و استفاده از اسپری مگهدارنده زنجیر به جلوگیری از این مشکل کمک می کنند. همچنین روغن کاری زنجیر چرخ نیز امری مهم می باشد.

وقتی در هنگام تغییر دنده با مشکل مواجه شدید حتما زنجیر چرخ را مورد بررسی قرار دهید.

از بین رفتن زنجیر چرخ

در هنگام آسیب دیدگی زنجیر چرخ و ایجاد خوردگی انتقال دنده به نرمی صورت نمی گیرد و ممکن است دنده گیر کند. مشاهده و بررسی زنجیر کار آسانی است که به صورت بصری انجام می شود.

اگر زنجیر دچار فرسودگی شده باشد باید زنجیر نو جایگزین شود.

گیر کردن دنده گیربکس

دنده گیربکس در صورتی که فرسوده شده باشد در هنگام تغییر دنده مشکل ایجاد می کند. وقتی جسم خارجی بین چرخ دنده ها باشد یا شافت ها خم شده باشد یا چرخ دنده های گیربکس به صورت درست مونتاژ نشده باشند این مشکل رخ می دهد.

وقتی انتقال قدرت با مشکل مواجه می شود تغییر دنده به درستی انجام نمی شود. در صورتی که پوسیدگی ایجاد شده باشد هزینه بالایی باید برای تعمیر پرداخت نمود.

معیوب بودن اهرم تعویض دنده

اهرم تعویض دنده وقتی دچار عیبی شود موجب سفت شدن دنده موتورسیکلت می شود و با یک بررسی کلی می توانید به مشکل ایجاد شده پی ببرید.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت دارای دنده می باشد که انتقال نیرو را بر عهده دارد و به چرخ ها می رساند. دنده ها به دلایل مختلفی ممکن است سفت شود و تغییر دنده به راحتی و نرمی انجام نگیرد. از جمله دلایل سفت شدن دنده موتورسیکلت می توان به کاهش سطح روغن، سفت شدن و شل شدن کابل کلاچ، کیفیت پایین روغن، تاب خوردن صفحه کلاچ و … اشاره نمود که هر کدام به نوعی در هنگام تغییر دنده مشکل ایجاد می کنند.

پیام بگذارید

تماس با ما