انواع مختلف موتور موتور سیکلت

انواع موتور موتورسیکلت

انواع مختلف موتور موتورسیکلت

اکثر موتورهای موتورسیکلت در یکی از این دسته بندی ها قرار می گیرند:

  • تک سیلندر
  • دوقلو موازی
  • V-Twin
  • ال دوقلو
  • درون خطی
  • V4 (به ندرت V5)
  • تخت دوقلو
  • روتاری
  • برقی
انواع موتور موتورسیکلت
انواع مختلف موتور موتورسیکلت

موتور تک سیلندر

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع موتور تنها از یک سیلندر استفاده می کند. ممکن است در حالت عمودی، افقی یا مایل باشد. سیلندر موتور را تامین می کند، بنابراین هر چه تعداد سیلندرهای موتور بیشتر باشد، قدرت آن بیشتر می شود. این جایی است که سوخت به انرژی مکانیکی می سوزد، که موتور سیکلت شما را نیرو می دهد. هر سیلندر دارای یک پیستون است که هوا و سوخت را فشرده می کند.

موتورهای با یک سیلندر نسبتاً ارزان هستند و نگهداری از آنها آسان‌تر است. آنها دارای طرح های ساده ای هستند که تمیز کردن و تعویض آنها را آسان می کند. با این حال، این بدان معناست که موتور فقط با یک پیستون عرضه می شود. برای روشن نگه داشتن موتور شما باید سخت کار کنید، بنابراین ممکن است هر از گاهی نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشد. داشتن تنها یک سیلندر باعث کاهش وزن موتور نیز می شود که موتورسیکلت شما را تا حد امکان سبک نگه می دارد.

اندازه موتور بر حسب سانتی متر مکعب اندازه گیری می شود. این به این اشاره دارد که چه مقدار هوا و سوخت از طریق موتور رانده می شود. موتورهای تک سیلندر نسبت به انواع دیگر موتورها کوچکتر هستند و معمولاً در محدوده 50 تا 250 سی سی قرار می گیرند. با این حال، برخی از موتورهای تک سیلندر می توانند به اندازه 700 سی سی حجم داشته باشند که به آنها “تک بزرگ” نیز می گویند. این محدودیت معمولاً برای موتورهای تک سیلندر است. اگر موتور بزرگتر بود، لرزش زیادی ایجاد می کرد. رانندگی با سرعت های بالا می تواند منجر به لرزش بیش از حد در برخی از مدل ها شود که حفظ تعادل را دشوار می کند.

مدل های محبوب:

  1. هوندا CB125
  2. هوندا ریبل 300
  3. BMW G 310 GS
  4. KTM Duke 390
  5. KTM 690 Duke

هوندا سوپر کاب تک سیلندر در حال حاضر پرفروش ترین موتورسیکلت جهان است. استفاده و نگهداری از آن آسان است و به آن جذابیت گسترده ای می بخشد.

موتور دوقلو موازی

یک موتور دوقلوی موازی دارای دو سیلندر است که به یک بلوک سیلندر متصل هستند. این بدان معنی است که آنها معمولاً در کنار هم کار می کنند. آنها به صورت عمودی یا افقی در موتور قرار می گیرند، اما گاهی اوقات پشت یکدیگر قرار می گیرند.

دوقلوهای موازی کوچکتر از انواع دیگر موتورهای دو سیلندر هستند. این سبک در بین موتورهای خاکی، موتورهای ورزشی و موتورسیکلت های مسافرتی رایج است. آنها از نظر قدرت و پایداری یک پله بالاتر از موتورهای تک سیلندر در نظر گرفته می شوند، اما همچنان در سرعت های بالا از ارتعاشات اضافی رنج می برند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مهم ترین نکاتی که باید درمورد موتور هوندا بدانید!

مانند نمونه های تک سیلندر خود، تولید آنها نسبتاً ارزان بوده و نگهداری آنها آسان است. معمولاً داشتن سیلندر اضافی باعث افزایش سایز موتور می شود. شما می توانید موتورسیکلت هایی را پیدا کنید که تا 1000 سی سی می روند.

مدل های محبوب:

  1.  هوندا CBR500R
  2.  BMW F 850 ​​GS
  3. پیروزی تاندربرد
  4.  تریومف بونویل تراکستون
  5. Hondar CRF 1000L Africa Twin

برای برقراری ارتباط در جاده از بلندگوهای موتورسیکلت بلوتوث استفاده کنید

موتورهای V-Twin یا L-Twin

این طراحی به این معنی است که دو استوانه در یک زاویه از یکدیگر قرار می گیرند و شکل “V” یا “L” را تشکیل می دهند. برخلاف دوقلوهای موازی، هر سیلندر در یک بلوک سیلندر جداگانه قرار می گیرد که باعث افزایش اندازه و قدرت موتور می شود. اندازه و محل قرارگیری سیلندرها از مدلی به مدل دیگر متفاوت است. برخی از سیلندرها ممکن است در زاویه 45 درجه باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در زاویه 90 درجه باشند، بنابراین “L-Twin” نامیده می شود. اصطلاح V-Twin Trans به این معنی است که سیلندرها با قاب موتورسیکلت موازی هستند که باعث جمع و جور نگه داشتن وسایل می شود.

سیلندرها معمولاً باریک و بلند هستند تا وسایل را خم کنند. آنها با صدای اگزوز منحصر به فرد عرضه می شوند و گشتاور استثنایی را ارائه می دهند.

این موتورها نسبت به دوقلوهای موازی قدرتمندتر و پایدارتر هستند، بدون اینکه وزن اضافی زیادی اضافه کنند یا نگهداری موتورسیکلت را دشوار کنند. سبک V-Twin بیشترین استفاده را در صنعت دارد و بهترین های هر دو دنیا را به شما می دهد.

مدل های محبوب:

  1. هارلی دیویدسون (همه مدل ها)
  2. سایه هوندا
  3. سوزوکی SV650
  4. دوکاتی اسکرامبلر 800
انواع موتور موتورسیکلت
موتورهای V-Twin یا L-Twin

موتورهای موتورسیکلت خطی

موتورهای خطی بسته به نوع و مدل، چهار یا شش سیلندر دارند. آنها معمولاً در یک بلوک تک سیلندر قرار می گیرند. سیلندرها به صورت عرضی قرار می گیرند تا وسایل را فشرده نگه دارند، اما سیلندرهای اضافی عرض موتور را افزایش می دهند. موتورهای شش خطی قدرتمندتر از موتورهای چهار خطی هستند، اما یک معامله وجود دارد.

این موتورها قدرت و پایداری بیشتری نسبت به موتورهای کوچک‌تر با لرزش‌های کم حتی در سرعت‌های بالا ارائه می‌کنند، اما به طور قابل‌توجهی سنگین‌تر و گران‌تر هستند. آنها همچنین تمایل دارند سوخت زیادی را بدون ارائه گشتاور زیاد مصرف کنند. این طراحی در میان موتورهایی با کارایی بالا، از جمله موتورهای تولیدکنندگان ژاپنی، محبوبیت دارد.

موتور موتور سیکلت V-Twin چیست؟

همانطور که از نام آنها پیداست، موتورهای V-twin موتورسیکلت دارای دو سیلندر هستند که با یکدیگر زاویه دارند. به عبارت دیگر، دو استوانه شکل “V” را تشکیل می دهند. متداول ترین انواع V-twins به عنوان موتورهای V-twin trans و V-twin long و زاویه دار یا L-twin شناخته می شوند، اصطلاحاتی که نحوه قرارگیری موتور در قاب را توصیف می کنند.

به جرات می توان گفت که موتورهای V-twin رایج ترین منابع قدرت موتورسیکلت در ایالات متحده هستند. شما می توانید این موتورها را در بسیاری از رزمناوها مانند هارلی دیویدسون یا موتورسیکلت های هندی پیدا کنید. این موتورسیکلت ها قدرت بسیار پایین و صدای اگزوز بی نظیری را ارائه می دهند!

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه مدل‌های مختلف موتور سیکلت هوندا و انتخاب بهترین گزینه برای نیاز خود

رایج ترین طراحی موتور V-twin و “V-twin trans” شناخته شده است، به این معنی که سیلندرها با قاب موتور موازی هستند. این باعث می شود که به طور کلی ابعاد جمع و جورتری داشته باشد زیرا این موتور به خوبی در قاب موتورسیکلت قرار می گیرد.

در مقابل، موتورهای V-twin long در یک موقعیت طولی نصب می‌شوند که در مدل‌های Moto Guzzi مشاهده می‌کنید. به خاطر داشته باشید که این نوع موتور سیکلت بسیار کمیاب در بازار است.

با توجه به زوایای بین سیلندرها، اکثر موتورهای V-twin موتور سیکلت دارای زاویه 45 یا 90 درجه هستند. به عنوان مثال، اکثر مدل‌های هارلی دیویدسون از زاویه 45 درجه استفاده می‌کنند در حالی که موتورسیکلت‌های دوکاتی از یک موتور V-Twin با زاویه 90 درجه استفاده می‌کنند. این V-twins زاویه دار نوع خاصی از موتور V-twin موتور سیکلت است که به نام طرح L-twin نیز شناخته می شود.

موتورهای موتورسیکلت ال دوقلو اساساً دوقلوهای V معمولی هستند که یک سیلندر تقریباً عمودی و یک سیلندر تقریباً افقی دارند. به دلیل این طرح، استوانه ها به جای شکل “V” یک “L” تشکیل می دهند.

کدام موتور سیکلت V-twin بهترین است؟ تشخیص آن سخت است، اما برخی از بهترین موتورسیکلت های V-twin به شرح زیر هستند:

  1. هارلی دیویدسون (همه مدل)
  2. KTM 1290 Superduke
  3. سوزوکی SV650
  4. Aprilia Dorsoduro 750
  5. دوکاتی اسکرامبلر 800

چه کسی موتور سیکلت های V-Twin می سازد؟ اگرچه موتورسیکلت های V-twin توسط بسیاری از سازندگان بزرگ موتورسیکلت ساخته می شوند، برخی از آنها تقریباً به طور انحصاری از این طرح استفاده می کنند، مانند:

  1. هارلی دیویدسون
  2. هندی
  3. موتو گوزی
  4. دوکاتی

بزرگترین موتور V-twin برای موتور سیکلت ها کدام است؟

بزرگترین موتور موتور سیکلت V-twin که تا به حال ساخته شده است یک نیروگاه V-twin 45 درجه 6728 سی سی است. خود موتورسیکلت یک رزمناو سفارشی است که توسط Clemens F. Leonhard و تیمش طراحی و ساخته شده است. درست مانند موتور آن، ابعاد موتور نیز قابل توجه است زیرا وزن آن 1433 پوند و طول آن بیش از 11 فوت است.

انواع موتور
بزرگترین موتور V-twin

موتور موتور سیکلت V4 چیست؟

موتور سیکلت V4 عملاً ترکیبی از دو موتور V-twin است، به این معنی که دارای چهار سیلندر در موقعیت V است. درست مانند نیروگاه های چهار خطی، موتورهای V4 قدرت زیادی را ارائه می دهند. نقطه ضعف اصلی این طراحی هزینه بالای ساخت و وزن سنگین تر است.

به همین دلیل، V4 یک نوع موتور موتورسیکلت بسیار کمیاب است. فقط چند موتورسیکلت قانونی خیابانی وجود دارد که از این موتور استفاده می کنند مانند Aprilia RSV4 و Ducati Panigale V4 افسانه ای. با این حال، می توانید موتورهای V4 را نیز در هوندا پیدا کنید.
مثال ها:

  1. Ducati Panigale V4
  2. آپریلیا RSV4 RF
  3. هوندا VFR800X کراس رانر
  4. هوندا VFR1200F

پیام بگذارید

تماس با ما