علت دیر روشن شدن موتور سیکلت چیست؟

راه های روشن شدن موتورسیکلت

علت دیر روشن شدن موتور سیکلت چیست؟

در حالی که موتورسیکلت ها به طور کلی ماشین های ساده ای هستند، موتورسواران ممکن است متوجه شوند که موتورسیکلتشان به دلیل مشکلات مختلف در راه اندازی ایراد پیدا کرده است.

علت خاموشی موتورسیکلت
علت روشن نشدن موتورسیکلت

در ادامه به بررسی رایج‌ترین دلایلی که چرا موتورسیکلت دیر روشن می شود، می پردازیم:

1. سیم شمع فرسوده

یکی از رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود موتورسیکلت بیش از حد طولانی روشن شود، فرسودگی سیم شمع است. ارتعاشات و گرمای استاندارد موتور، قرار گرفتن در معرض آب و هوای شدید و ذخیره سازی نامناسب، همگی به ترک ها و شکاف های احتمالی در سیم شمع کمک می کنند که می تواند قابلیت استارت موتورسیکلت شما را به تاخیر بیندازد. به همین دلیل است که بازرسی شمع بخشی از تعمیر و نگهداری معمول است.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که سیم‌های شمع خود را در حالی که موتورسیکلت خاموش است، بررسی کنید، زیرا شمع منفجر شده بسیار خطرناک است، به‌ویژه زمانی که پاهایتان روی زمین است.
یک بازرسی بصری از سیم شمع خود انجام دهید و هرگونه شکستگی در لاستیک یا پلاستیک آن را بررسی کنید.
برای تعمیر سیم شمع فرسوده یا شکافته شده، باید آن را تعویض کنید. مجدداً، ما بازرسی های معمول سیم را پیشنهاد می کنیم. به این ترتیب، می توانید به محض شروع به شکننده شدن آن در اثر حرارت موتور، قبل از اینکه ترک بخورد و باعث تاخیر در استارت شود، آن را برگردانید.

2. ورودی هوای محدود

اگر موتورسیکلت شما به خوبی میل لنگ می‌زند، اما زمان زیادی برای راه‌اندازی طول می‌کشد، پس از راه‌اندازی آن متوقف می‌شود، یا در هنگام شتاب متوقف می‌شود، ممکن است به دلیل کمبود جریان هوا، یا به دلیل گرفتگی یا نشت در سیستم ورودی هوا باشد.

گرفتگی فیلتر هوا شایع ترین علت محدودیت جریان هوا در موتورسیکلت است.

برخی از فیلترهای هوای موتورسیکلت یکبار مصرف هستند و باید در فواصل زمانی خدمات معمولی که در دفترچه راهنمای مالک شما ذکر شده است، بازرسی و تعویض شوند.
سایر موتورسیکلت ها از فیلترهای هوای فلزی یا توری قابل استفاده مجدد استفاده می کنند. این فیلترها همچنان نیاز به بازرسی منظم دارند، اما بسته به نوع فیلتر، می‌توان آن‌ها را با چربی‌گیر یا آب و صابون تمیز کرد.

این یکی از در دسترس‌ترین مواردی است که باید در لیست برطرف شود، به قدری آسان که بسیاری از سوارکاران متوجه نمی‌شوند که گرفتگی فیلتر هوا چقدر سریع می‌تواند باعث تاخیر در استارت شود.

گفتنی است، اگر فیلتر هوای خود را بررسی کنید و متوجه شوید که مسدود نیست، ممکن است جریان هوا به دلیل نشتی در منیفولد ورودی یا جای دیگری در سیستم ورودی هوای موتورسیکلت شما ضعیف شود. تشخیص نشت هوا چالش برانگیز است و اغلب به کمک یک مکانیک حرفه ای نیاز دارد.

3. زمان بندی نامناسب موتور

اگر موتورسیکلت شما خیلی طول بکشد تا روشن شود و صدای تیک تاک را بشنوید، و وقتی آن را راه اندازی کنید، نتیجه معکوس می دهد و خاموش می شود. ممکن است به دلیل تنظیم ضعیف زمان بندی موتور باشد.

علاوه بر این، موتوری با زمان‌بندی مناسب موتور I’m ممکن است نشت روغن و دود بیش از حد اگزوز را تجربه کند.

زمان بندی موتور در موتورسیکلت های مدرن متفاوت از موتورهای قدیمی تنظیم می شود.
موتورسیکلت های قدیمی از یک سیستم زمان بندی مکانیکی به نام Points System استفاده می کنند.
امتیازهای یک اسکوت قدیمی باید به صورت دستی توسط یک حرفه ای که با موتورسیکلت ساخت و مدل سال خاص شما آشنا است تنظیم شود.
اگر نقاط اشتباه تنظیم شده باشند، موتورسیکلت شما خیلی طول می کشد تا راه اندازی شود و ممکن است از کار بیفتد.
نوک این نقاط نیز به مرور زمان فرسوده می شود. پس از این کار، باید تعویض شوند، در غیر این صورت زمان بندی به آرامی به تاخیر می افتد یا پیشرفت می کند و باعث ایجاد مشکل می شود.
در نهایت، زمان بندی موتور در موتورسیکلت های جدید توسط واحد کامپیوتر الکتریکی یا ECU آن کنترل می شود.
ECU ممکن است نیاز به به روز رسانی یا فلش کردن برنامه های خود داشته باشد تا زمان بندی خود را بازیابی کند، در غیر این صورت دیر شروع می شود و در حین سوار شدن متوقف می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
گالری تصاویر موتور سیکلت Honda Runaway

برای تعمیر زمان‌بندی ضعیف موتور در موتورهای قدیمی‌تر، باید درپوش میل لنگ را بردارید و علائم زمان‌بندی را در خط بررسی کنید. شما همچنین باید موقعیت سوپاپ موتور خود را بررسی کنید، که هر دو باید دقیقا تنظیم شوند.

پیشنهاد می‌کنیم موتورسیکلتی با زمان‌بندی ضعیف موتور را به مکانیک حرفه‌ای ببرید، زیرا تنظیم نادرست زمان‌بندی می‌تواند مشکل را بدتر کرده و حتی منجر به خرابی کامل موتور شود.

4. موتور سیکلت در دنده است

اگر موتورسیکلت خود را بدون درآوردن آن از دنده، پارک کرده اید، ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا زمانی که آن را به حالت خنثی تغییر دهید، به دلیل وجود سنسور ایمنی که مانع از استارت زدن موتورسیکلت در دنده و خم شدن به جلو با راکب در صندلی می شود.

اگر موتورسیکلت شما به دلیل اینکه هنوز در دنده است، خیلی طول می کشد تا روشن شود، دنده را در حالت خنثی قرار دهید، و باید بدون تاخیر روشن شود.

روشن کردن موتور سیکلت
عوامل روشن نشدن موتور

5. باتری موتورسیکلت ضعیف است یا تاریخ مصرف آن گذشته است

شایع ترین دلیلی که موتورسیکلت برای روشن شدن بیش از حد طول می کشد، باتری با شارژ ضعیف است.

اگر باتری شما تمام شده یا خالی شود، موتورسیکلت شما روشن نمی شود. اگر شارژ باتری موتورسیکلت شما کم است، اما کمی آب باقی مانده است، چراغ‌های شما روشن می‌شود، انژکتور سوخت شما روشن می‌شود، و موتورسیکلتتان تلاش می‌کند بارها و بارها شروع به کار کند. دلیل اصلی شارژ جزئی باتری موتور سیکلت، نگهداری نامناسب است.

باتری موتورسیکلت توسط سیستمی از قطعات شارژ می شود که نیروی موتور را به ولتاژ باتری تبدیل می کند. اگر موتورسیکلت برای مدت طولانی بدون استفاده بماند، باتری آن هرگز شارژ نمی شود.
اگر گمان می‌کنید که باتری ضعیف عامل راه‌اندازی کند موتورسیکلت شماست، آن را با یک مولتی متر که روی ولتاژ DC تنظیم شده است، آزمایش کنید و دستورالعمل‌های مربوط به مولتی متر خاصی را که استفاده می‌کنید، انجام دهید.

باتری موتور سیکلت شما برای راه اندازی به حداقل 12 ولت نیاز دارد. اگر کمتر از آن است اما بسته است، ممکن است لازم باشد آن را دوباره شارژ کنید تا زمان طولانی راه اندازی را حذف کنید.

گفته می شود، اگر باتری موتورسیکلت کمتر از 9 ولت باشد، ممکن است لازم باشد آن را تعویض کنید یا حداقل آن را آزمایش کنید تا ببینید آیا ظرفیت شارژ آن هنوز سالم است یا خیر.

6. کاربراتور گرفتگی یا معیوب

یکی از رایج‌ترین دلایلی که موتورسیکلت‌های قدیمی‌تر و کاربراتوری برای راه‌اندازی بیش از حد طول می‌کشد، این است که کاربراتور آن معیوب است یا با آلودگی، زنگ زدگی یا سوخت آلوده مسدود شده است.

رسوبات کربن و آلودگی به مرور زمان در سیستم سوخت شما جمع می شوند. در نهایت، این رسوبات به اندازه‌ای جمع می‌شوند که مسیرهای سوخت کاربراتور شما را مسدود می‌کنند، به‌ویژه جت‌های کربوهیدرات که یک دهانه کوچک دارند.

اگر موتورسیکلت خود را با مخزن سوخت کمتر از پر ذخیره کنید، هوا می تواند فضای اضافی را پر کند. هوا رطوبت را با خود حمل می کند، که می تواند باعث زنگ زدگی در مخزن شود که پوسته پوسته شده و وارد منبع سوخت شما می شود.
در نهایت، یک فیلتر سوخت آسیب دیده یا مفقود اجازه می دهد تا رسوبات بیش از حد سوخت وارد کربوهیدرات شود، در حالی که یک فیلتر عملکردی آنها را از منبع سوخت شما حذف می کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
زمان تعویض فیلتر روغن موتورسیکلت

راه های متعددی برای تمیز کردن کاربراتور وجود دارد، با محصولات پاک کننده آلودگی، می توانید موتورسیکلت خود را تمیز کنید. بازسازی کاربراتور با جزئیات تمیز شده احتمالاً به واشرهای تازه نیاز دارد.

7. گرفتگی انژکتورهای سوخت

موتورسیکلت های مدرن به جای کاربراتور از سیستم های تزریق سوخت با مدیریت کامپیوتری استفاده می کنند که نیاز به نگهداری و نگهداری کمتری دارند. همانطور که گفته شد، موتوری با انژکتور سوخت گرفتگی میل لنگ می‌چرخد، اما زمان زیادی طول می‌کشد تا روشن شود، زیرا احتراق وجود نخواهد داشت.

این یکی از کم‌معمول‌ترین موارد موجود در لیست است، و اگر انژکتور شما دلیل راه‌اندازی تاخیری موتور شما باشد، فقط زمان زیادی است که اصلا شروع نشود. گرفتگی انژکتور معمولاً در موتورسیکلت ها پس از عدم استفاده از سوخت قدیمی در باک اتفاق می‌افتد.
با تحلیل رفتن سوخت، شروع به غلیظ شدن می کند. وقتی می‌خواهید موتورسیکلت خود را روشن کنید، رسوبات سوخت در باک به داخل فیلتر راه می‌یابند و سوخت موجود در خطوط شما انژکتورهای شما را مسدود می‌کند و منبع سوخت را محدود می‌کند و زمان روشن شدن موتورسیکلت شما را طولانی‌تر می‌کند.
در نهایت، گرفتگی آنقدر بد می شود که از عبور سوخت به محفظه احتراق جلوگیری می کند و موتورسیکلت شما روشن نمی شود.

8. استارت معیوب

استارت موتورسیکلت شما از 3 جزء اصلی ساخته شده است.

  • رله برق را از باتری به استارت منتقل می کند.
  • شیر برقی آهنربایی است که برای به حرکت درآوردن موتور استارت حرکت می کند.
  • جزء سوم وظیفه چرخاندن چرخ فلایو و راه اندازی موتورسیکلت را بر عهده دارد.

بنابراین، خرابی استارت موتورسیکلت بسته به اینکه کدام قطعه فرسوده شده باشد، می تواند مشکلات راه اندازی متفاوتی ایجاد کند. ممکن است سرفه، وزوز یا چرخش استارتر را تجربه کنید که برای مدت طولانی قبل از استارت زدن موتور سیکلت شما تلاش می کند.

در نهایت، با فرسوده شدن قطعات، موتورسیکلت به طور کامل راه اندازی نمی شود. بسته به جایی که استارت بیشترین استفاده را داشته باشد، موتورسیکلت بلافاصله بدون هیچ صدای عجیبی استارت نمی خورد.

صرف نظر از اینکه کدام یک از اجزای استارت خراب می شوند، واحد استارت باید تعویض شود تا موتورسیکلت شما فوراً بدون تکان خوردن راه اندازی شود.

9. کویل احتراق فرسوده

سیم پیچ احتراق فرسوده مانع از گردش جرقه موتورسیکلت شما می شود و باعث می شود راه اندازی آن بیشتر از حد معمول طول بکشد. اگر یک سیم پیچ احتراق معیوب دلیلی است که موتورسیکلت شما برای روشن شدن بیش از حد طول می کشد، پس از روشن شدن، متوجه خواهید شد که اغلب از کار می افتد.

در نهایت، موتورسیکلت شما به محض راه اندازی متوقف می شود. سیم پیچ احتراق موتورسیکلت در اثر حرارت و لرزش موتور فرسوده می شود.
بازرسی معمولی سیستم جرقه زنی از مشکلات راه اندازی، اجرا و عملکرد جلوگیری می کند. خوشبختانه، کار تعویض کویل احتراق برای هر مکانیک موتور مناسبی سریع، آسان و ارزان است.

10. شمع ضعیف

یک شمع ضعیف مانند یک شمع کاملاً کاربردی قوس نمی‌دهد و موتورسیکلتتان تا زمانی که آن را تعویض نکنید، زمان بیشتری برای راه‌اندازی طول می‌کشد.

11. دمای محیط انجماد

برخی از موتورسیکلت‌ها زمانی که دما سرد است راه‌اندازی طولانی‌مدت طول می‌کشد، به‌طور قابل توجهی اگر باتری، شمع‌ها، سیم‌پیچ احتراق یا سیم‌ها در معرض خطر قرار گرفته باشند، زیرا هوای سرد منبع تغذیه آنها را کاهش می‌دهد.

راه اندازی موتورسیکلت
راه های روشن شدن موتورسیکلت

سخن آخر

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد اجزا موتورسیکلت، راه اندازی آن ها هنگام خاموشی و همچنین نکاتی درمورد موتورسیکلت هوندا، سایر مقالات فروشگاه هوندا کلیک را مطالعه نمایید و یا با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

تماس با ما