اطلاعاتی در مورد موتورسیکلت های سه سیلندر به بالا

موتورسیکلت های سه سیلندر

اطلاعاتی در مورد موتورسیکلت های سه سیلندر به بالا

سیلندر قطعه ای استوانه ای است که برای عملکرد درست انجین در داخل آن قرار دارد و هر چه تعداد سیلندرها بیشتر باشد قدرت و گشتاور تولیدی نیز افزایش پیدا می کند. با پیشرفت تکنولوژی موتورسیکلت های زیادی با چند سیلندر تولید شده اند که به افزایش قدرت موتور کمک زیادی می کنند و در حال حاضر موتورسیکلت های سه سیلندر به بالا زیادی در بازار وجود دارد. در این مقاله در مورد موتورسیکلت هایی که بیش از سه سیلندر دارند خواهیم پرداخت با نمایندگی هوندا همراه باشید.

موتورسیکلت های سه سیلندر

انجین هایی که سه سیلندر دارند قدرت گشتاوری نسبت به موتورسیکلت های دو سیلندر بیشتر می باشد. سیلندرها در این موتورسیکلت ها به صورت خطی در امتداد میل لنگ قرار داده شده است. موتورسیکلت Moto Guzzi با حجم انجین 500 سی سی اولین موتورسیکلت سه سیلندر می باشد که در سال ۱۹۳۲ تولید شده است. این موتورسیکلت ها نسبت به موتورسیکلت هایی با سیلندر کمتر از لرزش کمی برخوردار می باشد. از جمله موتورسیکلت های دو زمانه سه سیلندر می توان به کاوازاکی ۵۰۰ و ۷۵۰ سی سی، هوندا ان اس ۴۰۰، سوزوکی جی تی ۵۵۰ و جی تی ۷۵۰ اشاره کرد. همچنین از موتورسیکلت های چهار زمانه سه سیلندر نیز می توان از یاماها Tracer، آگوستا Brutale 800، Triumph Rocket 3 و … نام برد.

موتورسیکلت های چهار سیلندر

برخی از موتورسیکلت ها با چهار سیلندر تولید شده اند که در کنار میل لنگ به صورت خطی قرار گرفته اند و از قدرت بالایی برخوردار هستند و بسیار سریع می باشند. اولین تولید کننده موتورسیکلت های چهار سیلندر FN Herstal می باشد که در سال ۱۹۰۵ اولین چهار سیلندر را تولید نمود. سپس بعد از مدتی تولید کنندگان دیگر نیز شروع به تولید این موتورسیکلت ها کردند. موتورسیکلت Gilera 500 Rondine اولین موتورسیکلت مسابقه ای چهار سیلندر بود که در سال ۱۹۳۹ تولید شده است‌.

این موتورسیکلت به سیستم خنک کاری مایع مجهز بود و میل بادامک دو طرفه داشت. هوندا SOHC CB750 موتورسیکلت ها چهار سیلندر مدرن می باشد که در سال ۱۹۶۹ توسط شرکت هوندا ژاپن تولید  شد و این موتورهای چهار سیلندر در اکثر موتورسیکلت های خیابانی نصب می شوند‌. عملکرد این موتورسیکلت بسیار بالاست و همچنین از قیمت مناسبی نسبت به عملکرد برخوردار هستند. از دیگر تولید کنندگان موتورسیکلت های چهار سیلندر می توان به ام وی آگوستا و بی ام و اشاره نمود‌. موتورسیکلت های چهار سیلندر بی ام و S1000Rr، دوکاتی استریت فایتر و پانیگاله جزو بهترین هاست.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
خرید اقساطی موتور طرح ایروکس ۱۸۰ سی سی در 9 قسط

موتورسیکلت های انجین V4

انجین این موتورسیکلت ها شباهت زیادی به موتورسیکلت های دو سیلندر وی شکل دارند که تفاوت آن در سیلندر اضافی در قسمت انتهای V می باشد. قدرت این موتورسیکلت همانند چهار سیلندرهای خطی است و قیمت بالایی نسبت موتورسیکلت های چهار سیلندر دارد. اولین موتورسیکلت V4 در کشور انگلستان در سال ۱۹۳۱ با نام Matchless Silver Hawk  تولید شد. همچنین موتورسیکلت P800 نیز از موتورسیکلت های شهری بود که استفاده های نظامی در استرالیا از آن می شد.

انجین Flat-Fourدر موتورسیکلت

انجین های فلت فور بسیار کاربرد ندارد و از جمله موتورسیکلت هایی که مجهز به این انجین هستند می توان به Wooler 500 cc، هوندا گلدوینگ، BFG 1300 اشاره نمود.

 

موتورسیکلت های با انجین Flat-six

 هوندا در موتورسیکلت تورینگ گلد وینگ خود از این انجین استفاده نموده است. این موتور دارای سیستم خنگ کاری با آب می باشد و در سال ۱۹۸۷ تولید شده است. 

موتورسیکلت های شش سیلندر

موتورسیکلت های شش سیلندر که موتورسیکلت های سیلندر بالا هستند که دارای شش سیلندر خطی است و قدرت بالایی دارد. شرکت هوندا در تولید سری آر سی از انجین های شش سیلندر استفاده کرده است و اولین موتورسیکلت با شش سیلندر خطی موتور ۲۴۹ سی سی 3RC164 بود که در سال ۱۹۶۴ تولید شد.

همچنین هوندا مدل سی بی ایکس نیز از موتورسیکلت های خیابانی هوندا با شش سیلندر می باشد که در سال ۱۹۷۸ تولید شده است. همچنین شرکت های دیگری چون کاوازاکی در سال ۱۹۷۹ مدل KZ1300 و شرکت بنلی Sei750 را در سال ۱۹۷۲ تولید کرد و بعد از چند سال حجم موتور آن ارتقا پیدا کرد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
معرفی انواع مدل های موتورسیکلت هوندا

موتورسیکلت هایی با انجین V8

این انجین ها به ۸ سیلندر مجهز هستند و در د دسته چهارتایی همانند حروف V قرار گرفته اند و در بعضی از موتورسیکلت های مسابقه از آن استفاده می شود. موتورسیکلت Moto Guzzi V8 یک موتورسیکلت مسابقه با ظرفیت ۴۹۹ سی سی بود که در سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۷ از آن در مسابقات گرند پریکس استفاده می شد.

انجین Sguare Four

این انجین ها متشکل از دو انجین دو سیلندر بودند که توسط ادوارد ترنر به جهان معرفی شد. در سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۵۹ از این انجین برای تولیدات شرکت آریل استفاده می شد.

موتورسیکلت هایی با انجین وانکل روتاری

اولین موتورسیکلتی که مجهز به انجین وانکل بوددر سال ۱۹۶۰ تولید شد و سپس موتورسیکلت RZ201 توسط یاماها با این انجین تولید شد. همچنین سوزوکی و کاوازاکی نیز در تولیدات خود از این موتورها استفاده نموده است. اما باید بدانید که به دلیل پیچیده بودن این موتورها و همچنین هزینه بالای آن کمتر از این نوع انجین ها استفاده می شود.

موتورسیکلت هایی با انجین های V5

این انجین ها دارای ۵ سیلندر هستند  و امروزه کمتر از آنها استفاده می شود. در موتورسیکلت های چون هوندا RC211V و موتو جی پی از این انجین استفاده می شد. 

جمع بندی نهایی

موتور یا انجین موتورسیکلت برای داشتن عملکردی درست نیازمند سیلندر هستند. سیلندر قطعه ای استوانه ای است که درون آن سیلندر قرار دارد و نیروی حرکتی را تامین می کند. تعداد سیلندرها رابطه مستقیمی با قدرت و گشتاور دارد و هر چه تعداد سیلندرها بیشتر باشد قدرت موتور افزایش پیدا می کند‌. تا کنون موتورسیکلت های زیادی تولید شده اند که تک سیلندر یا چند سیلندر بوده اند. امروزه بیشتر موتورسیکلت های سه سیلندر به بالا در بازار به فروش می رسد که به دلیل قدرت بالایی که دارند می باشد.

پیام بگذارید

تماس با ما