مزایا و معایب خنک کننده های هوا و مایع در موتورسیکلت

خنک کننده های هوا و مایع

مزایا و معایب خنک کننده های هوا و مایع در موتورسیکلت

ابتدا در مورد خنک کننده هوا بحث می کنیم. یکی از بزرگترین مزایای چنین سیستمی سادگی آن است. در واقع تنها قسمتی که با این همراه است باله ها هستند. این بدان معناست که مایع خنک کننده نشتی ندارد و قطعات کمتری برای نگهداری وجود دارد که به این معنی است که ارزان تر است.

به دلیل سادگی این سیستم، وقتی می خواهید سوار شوید، موتور شما خیلی سریعتر گرم می شود. لازم نیست منتظر بمانید تا مایع خنک کننده به گردش درآید و قبل از رسیدن به دمای عملیاتی بهینه این کار را انجام دهید.

بزرگترین عیب داشتن سیستم خنک کننده هوا این است که در مقایسه با سیستم خنک کننده آبی کارایی کمتری دارد. این به نوبه خود به این معنی است که شما در معرض خطر داغ شدن بیش از حد موتور خواهید بود که می تواند به معنای تعمیرات پرهزینه در آینده باشد. اگرچه سیستم پیچیدگی بسیار کمتری دارد، اما اگر باله‌های موتور شکسته شوند، می‌توانند مشکلی پیچیده باشند. وجود یک تراشه در اینجا یا آنجا جای نگرانی زیادی ندارد، اما ضربه یا افتادن شدید با چند باله شکسته می‌تواند به این معنی باشد که به سرسیلندر یا پوشش سیلندر جدید نیاز دارید.

انواع خنک کننده ها
انواع خنک کننده ها در موتورسیکلت

مزایای خنک کننده آبی موتور چیست؟

خنک کننده آب اساساً با نحوه تنظیم دمای موتور موتورسیکلت بسیار کارآمدتر است. انتقال حرارت معمولی که دائماً انجام می دهد می تواند به موتورسوار اطمینان دهد که احتمال داغ شدن بیش از حد موتورسیکلت آنها بسیار کمتر است، به خصوص اگر دوچرخه سواری اسپرت داشته باشد یا از آن برای رفت و آمد استفاده کند.

برخلاف هوا خنک، موتورهای آب خنک دارای قطعات زیادی هستند که باید از آنها مراقبت و نگهداری کنید. بدیهی است که این سیستم بسیار پیچیده تر از سیستم خنک کننده با هوا است، بنابراین اگر موتوری را در کنار جاده بیابید، ممکن است چندین مقصر وجود داشته باشد که چرا موتور بیش از حد گرم می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
زندگی نامه سوئیشیرو هوندا

همچنین باید در بالای سطوح مایع خنک کننده بمانید. فراموش کردن پر کردن آن یا اجازه دادن به آن از طریق دوچرخه‌سواری مداوم از بین برود، می‌تواند به معنای گرم شدن بیش از حد موتور باشد. ناگفته نماند که نشت مایع خنک کننده ممکن است با آن مواجه شوید که گاهی اوقات تشخیص دقیق آنها از کجا می آید.

من هر دو موتور سیکلت آب خنک و هوا خنک دارم. تهیه هوا خنک بسیار آسان تر است زیرا اکثر موتورسیکلت ها به این روش ساخته می شوند و این چیزی است که من شخصاً به دلیل تعمیر و نگهداری ساده ترجیح می دهم. این واقعاً به شما بستگی دارد و اینکه در موتور سیکلت خود با چه چیزی سر و کار دارید.

مزایای خنک کننده آبی موتور
سیستم خنک کننده آبی موتور

چه چیزی باعث خرابی سیستم خنک کننده می شود؟

بخشی از دانستن نحوه عملکرد سیستم خنک کننده در موتورسیکلت، درک این است که چه چیزی ممکن است با آن مشکل داشته باشد و چه چیزی باعث این کار می شود. اگر با موتورسیکلتی مواجه شدید که دائماً بیش از حد گرم می‌شود، این مشکلات ممکن است وجود داشته باشد.

ما به این واقعیت اشاره کرده‌ایم که چندین باله شکسته در یک موتور با هوا خنک می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد آن شود. ما همچنین به این موضوع پرداخته‌ایم که بالا نماندن مایع خنک‌کننده موتور آب خنک‌کننده نیز می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود. اما چندین راه دیگر وجود دارد که یک موتور بدون توجه به نوع موتور شما می تواند خیلی داغ شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
نگاهی بر موتورسیکلت هوندا CRF250RX

بسیاری از مردم نمی دانند که روغن ارتباط زیادی با سیستم خنک کننده دارد. شما می‌توانید تمام مایع خنک‌کننده یا باد مورد نیاز برای خنک کردن موتور را داشته باشید، اما اگر روغن کافی وجود نداشته باشد، موتور همچنان می‌تواند بیش از حد گرم شود و منفجر شود. خاصیت روانکاری روغن به سیستم خنک کننده کمک می کند تا موتور را در دمای پایین تری نگه دارد. حتماً از تعویض روغن مطلع باشید زیرا این موضوع نیز با سلامت موتور ارتباط زیادی دارد.

دورهای بالا یا دور آرام بالا نیز می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود. چنین شرایطی به این معنی است که موتور اضافه کار می کند. شما می توانید این را با نحوه ورزش خود مقایسه کنید. هرچه بیشتر تمرینات هوازی انجام دهید، گرمتر و بیشتر عرق می کنید. یک موتور به روشی مشابه کار می کند. دور موتور خود مشکلی ندارد، اما اگر دائماً آن را دور می زنید، در معرض خطر قرار گرفتن در مرحله گرم شدن بیش از حد قرار می گیرید.

اگر متوجه شدید که موتورسیکلت شما به طور ناخواسته در حال دور آرام است، ممکن است لازم باشد پیچ ​​دور آرام روی کاربراتور را تنظیم کنید. دور آرام معمولی باید بین 700-1000 دور در دقیقه باشد. عدد بالاتر از 1500 RPM خطرناک است.

علت خرابی سیستم خنک کننده
خنک کننده موتور چگونه کار می کند؟

گرم شدن بیش از حد موتور موتور سیکلت می تواند وقت گیر و گران باشد. اما برای اکثر ما سواران اتفاق می افتد و گاهی اوقات به دلیل برخی مسائل اساسی دیگر نمی توان از آن جلوگیری کرد. برای آشنایی بیشتر با نحوه جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور سیکلت، سایر مقالات فروشگاه هوندا کلیک را بخوانید.

پیام بگذارید

تماس با ما