موتورسیکلت دو سیلندر چیست؟

موتورسیکلت دو سیلندر

موتورسیکلت دو سیلندر چیست؟

انجین یا موتور در هر موتورسیکلت دارای سیلندر های متفاوتی است و هر چقدر سیلندر موتورسیکلت بیشتر باشد قدرت موتور نیز افزایش پیدا می کند. موتورسیکلت ها دارای انجین های تک سیلندر، دو سیلندر، سه سیلندر و بالاتر هستند و هر کدام متناسب با سیلندری که دارند کاربردهای متفاوتی را ارائه می دهند. در این مقاله می خواهیم به موتورسیکلت دو سیلندر بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

سیلندر در موتور موتورسیکلت

سیلندر از قطعات اصلی در انجین موتورسیکلت می باشد. این قطعه استوانه ای از دو طرف باز می باشد و درون آن پیستون قرار دارد و در هر بار احتراق پیستون در سیلندر به حرکت در می آید و نیروی تولید شده را به شاتون و سپس میل لنگ می رساند و در نتیجه با تامین نیرو توسط میل لنگ دیگر قسمت ها شروع به کار می کنند و موتورسیکلت حرکت می کند. انجین موتورسیکلت ها دارای یک سیلندر، دو سیلندر و بیشتر می باشد و هر چه تعداد سیلندرها در موتور افزایش پیدا می کند قدرت موتور نیز زیاد می شود. در بازار انواع موتورهای چند سیلندر وجود دارد.

انواع موتورسیکلت دو سیلندر

این نوع موتور انواع مختلفی دارد که شامل دو سیلندر خطی، دو سیلندر وی شکل،  ال شکل و تخت دارد. در ادامه به انواع آن خواهیم پرداخت.

دو سیلندر خطی

در این موتورسیکلت ها سیلندر ها به صورت خطی در کنار یکدیگر در قسمت بالای میل لنگ قرار گرفته اند. از جمله برندهایی که از سیلندرهای خطی در موتورسیکلتهای دو سیلندر خود بهره برده اند می توان به هوندا، یاماها، سوزوکی، بی اس آ و … اشاره کرد.

موتورهای دارای سیلندر خطی جمع و جور تر هستند و طراحی ساده و پیش پا افتاده ای دارند و در مورد هزینه نیز می توان گفت که در هنگام تولید کم هزینه تر از انواع دیگر می باشند. البته باید بدانید که به دلیل فاصله زمانی نامنظم احتراق در موتورهای میل لنگ ۱۸۰ درجه امکان لرزش در این موتورسیکلت ها وجود دارد. به طور کلی موتورسیکلت با سیلندر خطی بسیار پر طرفدار می باشد و اولین نوع آن در سال ۱۸۹۴ تولید شده است.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
فرصت را از دست ندهید! ۱۲ آبان آخرین فرصت برای ثبت نام هوندا ADV160

پیکر بندی میل لنگ در این موتورسیکلت ها بسیار مهم می باشد و معمولا ۳۶۰ درجه، ۲۷۰ درجه و ۱۸۰ درجه هستند. به طور مثال می توان گفت که در میل لنگ ۳۶۰ درجه پیستون های دو سیلندر به صورت هماهنگ بالا و پایین می روند. همچنین فاصله زمانی احتراق بین سیلندرها اینگونه نیست و وقتی میل لنگ شروع به چرخیدن می کند احتراق در یک سیلندر اتفاق می افتد و بعد در چرخش دوباره سیلندر بعدی دچار احتراق می شود‌. هر دو، سیلندر از یک سیستم جرقه زنی بهره می برند.

میل لنگ ۱۸۰ درجه 

در میل لنگ های ۱۸۰ درجه حرکت پیستون ها برعکس می باشد و یک پیستون به سمت بالا و پیستون دیگر به سمت پایین حرکت می کند.در موتورهای چهار زمانه با پیکربندی میل لنگ ۱۸۰ درجه احتراق به صورت همزمان اتفاق نمی افتد و در پی هم احتراق انجام می شود و نیاز به دو سیستم جرقه زنی برای هر سیلندر می باشد.

میل لنگ ۲۷۰ درجه در موتورسیکلت دو سیلندر

در این نوع پیکربندی یک پیستون به دنبال چرخش سه چهارمی در ادامه حرکت پیستون دیگر بالا و پایین می رود و شباهت زیادی به نمونه سیلندر V شکل ۹۰ درجه می باشد.

موتورسیکلت های دو سیلندر V شکل

هر دو سیلندری که این موتورها دارند، از یک میل لنگ بهره می برند و پیکربندی آنها به صورت V انگلیسی می باشد. اولین موتور دو سیلندر وی شکل در سال ۱۸۸۹ برای قایق ساخته شده است و در سال ۱۹۰۳ برای موتورسیکلت استفاده شد. در این نوع هر دو شاتون نصب شده بر روی میل لنگ یک یاتقان مشترک دارند. شاتون در این سیلندرها شبیه به حرف V می باشد. بیشتر از این سیلندرها در موتورسیکلت های کروزر استفاده می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
قوانین موتورسواری در کل جهان را بدانیم.

موتورسیکلت با سیلندر ال شکل

موتورهای وی شکل دوکاتی که همان وی شکل می باشد که کمی به جلو متمایل شده است و سیلندر جلویی با زمین موازی هستند و سیلندرها به صورت ال در کنار هم قرار گرفته اند.

موتورسیکلت  تخت

موتورسیکلت های  تخت دارای موتورهای درون سوز هستند که سیلندرها در دو طرف میل لنگ به صورت صاف و تخت قرار گرفته اند. سیلندر های تخت در سال ۱۸۹۶ اختراع شدند و عمده استفاده آن در موتورسیکلت ها می باشد. قدرت و تعادل خوب این موتورسیکلت ها زبانزد می باشد.

جمع بندی نهایی 

موتورسیکلت ها دارای انجین هستند و هر انجین مجهز به سیلندر می باشد که درون آن پیستون قرار دارد که در هنگام احتراق به سمت بالا و پایین می رود و نیرو را به شاتون و سپس میل لنگ می رساند. میل لنگ نیز نیرو را به قسمت های دیگر منتقل می کند. برخی از موتورها دارای یک سیلندر برخی دو و سه سیلندر و بیشتر هستند و هر چه تعداد سیلندر ها بیشتر باشند قدرت موتور نیز افزایش پیدا می کند. موتورسیکلتهای دو سیلندر انواع مختلفی دارند که می توان به دو سیلندر خطی، وی شکل، ال شکل و تخت اشاره کرد که هر کدام کارایی خود را دارند.

پیام بگذارید

تماس با ما