علت خرابی ترمز در موتورهای برقی

علت خرابی ترمز

علت خرابی ترمز در موتورهای برقی

ترمزها یکی از مهم ترین بخش های موتور هستند و اگر مشکلی برای آن ها پیش بیاید، جان سرنشینان را به خطر می اندازد. در این مقاله به بررسی علت خرابی ترمز در موتورهای برقی می پردازیم تا به سرعت آن را برطرف کنید و کاملا ایمن سواری کنید.

  • ترمزهای درام: اگر با ترمز ضعیف روی ترمزهای درام در عقب یا جلو موتورسیکلت مواجه شدید، باید بخش آزادانه اهرم یا پدال ترمز را بررسی کنید. اگر اهرم یا پدال آن خیلی شل شده باشد، پیچ را ببندید. باید آن را تا جایی سفت کنید که چرخ ها بتوانند آزادانه بچرخند و بتوانید حداکثر فشار را اعمال کنید.

یکی دیگر از دلایل عملکرد ضعیف ترمز درام می تواند کثیف شدن لنت ترمز و تجمع گرد و غبار ترمز باشد. اگر موتورسیکلتی دارید که بیش از 20000 کیلومتر را طی کرده است و اگر ترمز ضعیفی را بدون صدای جیرجیر تجربه می کنید، ممکن است لنت ترمز کثیف داشته باشید. باید آن را به سرعت تمیز و سرویس کنید. اگر هر بار که ترمز را فشار می دهید متوجه صدای جیر جیر می شوید، ممکن است زمان تعویض لنت ها فرا رسیده باشد.

  • ترمزهای دیسکی: اگر با عملکرد ضعیف ترمز دیسکی مواجه شدید، نگران نباشید، چیزی نیست که قابل تعمیر نباشد. ابتدا سطح روغن ترمز و اینکه آیا به خوبی پر شده است را بررسی کنید. اگر مایع کافی وجود دارد و اگر همچنان مشکل دارید، می توانید کاری انجام دهید که به عنوان خونریزی هوا شناخته می شود. گاهی اوقات هوا وارد لوله بین پمپ و کالیپر می شود و این می تواند نیروی ترمز را کاهش دهد. حتی اگر شما می توانید آن را انجام دهید، توصیه می شود آن را به مرکز خدمات موتورسیکلت ببرید.

هواگیری نه تنها می تواند عملکرد ترمز را بهبود بخشد، بلکه می تواند احساس و وضوح ترمزها را نیز افزایش دهد. همچنین سعی کنید ترمزهای دیسکی را پمپاژ کنید، یعنی با فشار دادن ترمز با نیروی کامل و رها کردن آن، حدود 10 تا 20 بار (در حالی که ساکن هستند)، این می تواند قدرت ترمز را نیز افزایش دهد.

همچنین، اگر حتی در زمانی که ترمز را فشار نمی‌دهید، متوجه صداهای خراشیدن فلزی عجیبی شدید که از ترمزهای دیسکی می‌آیند، زمان تعویض لنت‌های ترمز فرا رسیده است. برای مدت طولانی با لنت ترمز فرسوده رانندگی نکنید زیرا ممکن است به صفحه دیسک شما آسیب برساند که هزینه زیادی دارد.

استارت برقی از کار می افتد

این یک ویژگی مفید است که می تواند ما را از خجالت ایجاد ترافیک پس از خاموش شدن موتور نجات دهد. ممکن است متوجه شوید که در یک صبح خوب کار نمی کند. علائم زیر را بررسی کنید:

  • سطح باتری: ممکن است اسید باتری تمام شده باشد که باید کارایی آن را کاهش داده باشد. اگر متوجه شدید که استارتر زمانی که برای مدت طولانی شروع به سواری می کنید کار می کند، اما وقتی صبح امتحان می کنید کار نمی کند، سطح اسید باتری را بررسی کنید. دوچرخه شما در حین دوچرخه سواری باتری را شارژ می کند، بنابراین در اولین نشانه های مشکل آن را پر نگه دارید.
  • رله استارت: این بخشی از سیستم الکتریکی است که جریان را به استارت می دهد، گاهی اوقات خرابی این قطعه می تواند کار استارت را متوقف کند، اگر هر بار که دکمه استارت را فشار می دهید فقط صدای “تیک” را از استارت می شنوید. ممکن است به دلیل باتری کم یا خرابی رله استارت باشد.
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
علت خرابی ترمز موتورسیکلت

خلاصه کردن – چیزهایی که باید به خاطر بسپارید

اگر می خواهید دوچرخه شما همانطور که دوست دارید دوام بیاورد به کمی مراقبت و توجه نیاز دارد. در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به شما کمک کند دوچرخه و در نهایت خود را راضی نگه دارید:

  • گرم کردن: صبح ها قبل از رفتن به سفر موتور را به خوبی گرم کنید، این می تواند به افزایش عمر و عملکرد موتور کمک زیادی کند.
  • فشار باد لاستیک ها را بررسی کنید: یک بار در ماه، لاستیک ها را برای نشانه های کم فشار بررسی کنید، آنها را برای بهترین حالت شارژ نگه دارید.
  • زنجیر: اگر متوجه صدای زنجیر یا شلی شدید، به سادگی زنجیر را سفت کنید، حداکثر 10 دقیقه طول می کشد.
  • سرویس دوره ای: توجه داشته باشید که بیشتر دوچرخه ها فاصله سرویس دهی در حدود 2500 تا 5000 کیلومتر دارند. حتماً در بازه‌های زمانی مشخص شده به ایستگاه خدمات مراجعه کنید، دفترچه راهنما را بررسی کنید تا در مورد مدت زمان سرویس موتورسیکلت و تعویض روغن موتور خود بیشتر بدانید.
  • از قطعات ارزان قیمت اجتناب کنید: اگر قطعه ای خراب شد، از جایگزینی آن با جایگزین های ارزان قیمت یا تعمیرات سریع خودداری کنید. همیشه توصیه می شود از قطعات یدکی اصلی استفاده کنید.

اینها چند نکته ساده هستند که باید در نظر داشته باشید. متداول ترین مشکلاتی که صاحبان دوچرخه با آن مواجه هستند و راه حل های احتمالی آنها را ذکر کرده ام. من می دانم که خیلی بیشتر از این وجود دارد. در همین حال، اگر موتورسیکلت دارید و با مشکلاتی روبرو شده اید، لطفاً نحوه حل آنها را همراه با نام موتورسیکلت و مسافت پیموده شده آن در نظرات زیر با ما در میان بگذارید.

اجزاء موتورسیکلت
علت عملکرد ضعیف موتورسیکلت ها

علت عملکرد ضعیف موتورسیکلت ها

یکی دیگر از مشکلات رایج دوچرخه ها، عملکرد ضعیف دستگاه است. این ممکن است پس از مدتی مالکیت اتفاق بیفتد و چندین دلیل متداول وجود دارد که می توانید به دنبال آنها باشید. در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود…

  1. فیلتر هوا: فیلتر هوا باید هر بار که دوچرخه برای سرویس داده می شود با توجه به شرایط گرد و غباری ما تمیز شود. اگر زیاد در داخل شهر یا اطراف مناطق گرد و غبار سوار شوید، بعد از حدود 1000-2000 کیلومتر کثیف می شود. در صورت مشاهده عملکرد ضعیف باید فیلتر هوا را تمیز کنید. با دفترچه راهنمای مالک خود مشورت کنید زیرا دستورالعمل های گام به گام در مورد نحوه انجام این کار ارائه می شود.
  2. کیفیت سوخت: کیفیت پایین سوخت نیز می تواند دلیل عملکرد ضعیف باشد، پمپ های مختلف مخلوط های مختلفی دارند که ادعا می کنند عملکرد بهتری ارائه می دهند. به جای گوش دادن به توصیه‌ها، سعی کنید از پمپ‌های بنزین مختلف پر کنید تا بنزینی را پیدا کنید که بهترین حس و عملکرد را از دوچرخه شما می‌دهد، یادداشت موتور نیز ممکن است همراه با کیفیت سوخت تغییر کند. و هنگامی که یک ایستگاه قابل اعتماد پیدا کردید، می توانید به آن پایبند باشید.
  3. گرم کردن: گرم کردن موتور در صبح شروع به کار می کند مانند این است که مربی بدنسازی شما را قبل از اینکه وارد حالت ورزش شوید، وادار به گرم کردن می کند. این کاری است که باید هر بار انجام دهید. هنگامی که صبح به درستی گرم می شود، متوجه خواهید شد که موتور احساس بهتری دارد و در کل روز عملکرد خوبی دارد. این فقط چیز کوچکی است که باید از آن مراقبت کنید. همچنین صبح ها از چوک به خوبی استفاده کنید.
  4. فشار لاستیک: با کم بودن فشار تایر، مقاومت غلتشی افزایش می‌یابد و این امر کارایی و راندمان را کاهش می‌دهد. آن را همیشه در سطوح بهینه نگه دارید، حداقل هر ماه یک بار آن را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را پر کنید.
  5. روغن موتور کم: کارکردن موتور با روغن کم می تواند منجر به آسیب جدی به اجزای موتور شود و در برخی موارد می تواند منجر به گیرکردن پیستون و سایر قطعات نیز شود. اگر تصادفاً هر گونه نشتی وجود داشت، فوراً آن را توسط مکانیک بررسی کنید و در صورت امکان، پیچ و مهره های اطراف ناحیه نشتی را ببندید. سطح روغن را هر 2500 کیلومتر چک کنید و در صورت نیاز شارژ کنید.
  6. شلی زنجیر: شل شدن زنجیر می‌تواند واکنش موتور را ضعیف کند و همچنین می‌تواند شتاب را کاهش دهد. اگر صدای زنجیر یا صدای زیادی از روکش زنجیر شنیدید، وقت آن رسیده است که آن را چرب کرده و سفت کنید.
  7. تنظیم کاربراتور: تنظیم نامناسب A/F نیز می تواند دلیل عملکرد پایین باشد. همانطور که در بالا ذکر کردم، می توانید آن را خودتان تنظیم کنید یا می توانید آن را توسط مکانیک انجام دهید. تنظیمات موجودی یک دوچرخه کاملاً جدید را تغییر ندهید.
  8. افزایش کربن: وقتی دوچرخه من 30000 کیلومتر قدمت داشت، نمی‌توانست در یک مسابقه درگ سریع با Fazer 150cc، که بسیار سنگین‌تر بود و توسط یک موتورسوار کم‌تجربه سوار می‌شد، برنده شود. این باعث شد حتی به فروش آن فکر کنم. اما بعد این را به مکانیک TVS گفتم که توصیه کرد کربن زدایی موتور را انجام دهم. این باعث شد که من یک روز کامل دوچرخه را در کارگاه بگذارم. همانطور که گفتم، پیستون با لایه کربنی ضخیم و خشک پوشیده شده بود. آنقدر سخت بود که مکانیک برای خراش دادن سطح به پیچ گوشتی نیاز داشت. او به من اطلاع داد که این دلیلی است که دوچرخه آنطور که باید سریع نمی رود. بعد از تمیز کردن و تنظیم سوپاپ، متوجه شدم که می توانم در حد همان Fazer بمانم. عملکرد همان روزهای اول بود و حالا بدون اینکه من بدانم سوزن به سرعت 80 کیلومتر در ساعت رسید.
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
نقد و بررسی موتور سیکلت هوندا VFR1200X

پیام بگذارید

تماس با ما