دور موتور چیست و چرا اهمیت دارد؟

دور موتور چیست؟

دور موتور چیست و چرا اهمیت دارد؟

همه ما می دانیم که سرعت سنج دور موتور را نشان می دهد و همه ما شاهد نوسانات آن با تعویض دنده بوده ایم. اما آیا واقعاً تأثیر آن بر عملکرد موتور سیکلت را درک می کنیم؟ به طور کلی، تأثیر دور موتور بر عملکرد موتورسیکلت بسیار زیاد است، اما ما به ندرت به آن توجه می کنیم. تفاوت دور موتور در هنگام سواری نقش مهمی در راحتی سواری و همچنین هزینه ای که برای موتور پرداخت می کنید، دارد. بنابراین در ادامه به بررسی اهمیت RPM و تأثیر آن بر عملکرد موتور می پردازیم.

“Revs” موتور اندازه گیری سرعت موتور است. در حقیقت موتورها ماشین‌های دوار هستند و سرعت آن ها بر حسب دور در دقیقه اندازه‌گیری می‌شود – یعنی موتور در هر دقیقه چند دور کامل انجام می‌دهد. هر چه موتور سریعتر کار کند، چرخش های کامل تری در دقیقه انجام می دهد و قدرت بیشتری تولید می کند.

به عنوان مثال، برای یک دیزل ژنراتور، موتور معمولاً با سرعت ثابت کار می کند. 1500 دور در دقیقه (RPM) یا 3000 RPM برای ژنراتور 50 هرتز و 1800 RPM یا 3600 RPM برای 60 هرتز.

کاربرد دور موتور
دور موتور چیست؟

آیا می توانید سرعت موتور را بشنوید؟

موتورهادر سرعت های مختلف صدای متفاوتی ایجاد می کنند. در حالی که واقعا نمی توان سرعت موتور را دقیقاً از روی صدا دانست، اما می توان تغییرات سرعت را شنید. در سرعت ثابت، موتور صدای ثابتی ایجاد می کند، زمانی که سرعت آن کاهش می یابد، فرکانس صدا کمتر می شود. با افزایش سرعت فرکانس بیشتر می شود.

هنگامی که یک ژنراتور بار اعمال می شود، سرعت موتور پایین می آید و زمانی که بار برداشته می شود بالا می رود و می توانید اثر را بشنوید. در خودرو نیز می‌توانید این اثر را بشنوید، به‌ویژه از لوله اگزوز که در سرعت‌های بالاتر با افزایش سرعت جریان گاز خروجی بسیار بلندتر می‌شود.

RPM موتور چه اهمیتی برای موتور دارد؟

RPM مخفف «چرخش یا چرخش در دقیقه» است. این سرعت چرخش میل لنگ موتور است که نیرو را از طریق گیربکس به چرخ عقب می رساند. چرخش میل لنگ دنده ها را حرکت می دهد که به سرعت برای موتور تبدیل می شود. هرچه سرعت چرخش میل لنگ بیشتر باشد، دور موتور بیشتر و سرعت موتور بیشتر می شود. توجه داشته باشید که با افزایش دور موتور، مصرف سوخت موتور نیز افزایش می یابد. همچنین وقتی دنده ها را عوض می کنیم، سرعت موتور به دلیل بزرگتر بودن دنده ها افزایش می یابد و در نتیجه RPM موتور و در نتیجه مصرف سوخت کاهش می یابد، اما سرعت کشش یعنی سطح گشتاور کاهش می یابد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
از حالا به فکر داشتن موتور سیکلت در بهار باشید!
اجزاء موتور سیکلت
RPM موتور چیست؟

اهمیت دور موتور

اکنون متوجه شوید که من می گویم RPM موتور نقش مهمی در سطوح راحتی سواری دارد. این به این دلیل است که دور موتور بالا باعث سواری سریع‌تر می‌شود، اما سواری با ارتعاش بالا که در زمان مقرر با بی‌حس کردن پاها، کمر و دست‌ها بر راحتی شما تأثیر می‌گذارد. همیشه بهتر است موتور را در محدوده RPM متوسط ​​برانید تا موتورسواری نرم تری داشته باشید. هرچه دور موتور موتورسیکلت کمتر باشد، راحتی بیشتری به دست می آورید و همچنین راندمان سوخت بالاتری را می توانید از موتور استخراج کنید.

دور موتور بالای موتور می تواند در دراز مدت برای موتور خطرناک باشد. همیشه ایمن تر است که موتور را در دورهای بالاتر فقط برای مدت زمان محدودی اجرا کنید. در غیر این صورت فرسودگی روغن موتور و کوتاه شدن عمر موتور به سرعت اتفاق می افتد. مگر اینکه صاحب موتورسیکلتی باشید که برای پیست ساخته شده است و به گونه ای طراحی شده است که به طور ثابت در دورهای بالاتر در دقیقه اجرا شود که در این صورت مشکلی برای موتور پیش نمی آید.

دور موتور خود را کنترل کنید

اطمینان از اینکه با سرعت مناسب، از موتور خود استفاده کنید، بسیار مهم است. این نه تنها باعث رضایت شما از یک سواری خوب می شود، بلکه موتور شما را نیز سالم نگه می دارد. موتور سواری در دورهای بالاتر و سرعت زیاد ممکن است، رضایت شما را برای مدت کوتاهی به همراه داشته باشد، اما از نظر افزایش هزینه تعمیر و نگهداری موتور به یک رقم گزاف ختم می شود.

دور در دقیقه ایده آل برای موتور سواری همیشه نصف دور در دقیقه است که دوچرخه شما در آن حداکثر گشتاور و حداکثر قدرت تولید می کند. اگر موتوری دارید که حداکثر قدرت و گشتاور خود را بین 7000 تا 8000 دور در دقیقه تولید می‌کند، باید بدانید که منطقه صحیح دور موتور بین 4000-6000 RPM در صورت حرکت در بزرگراه یا 3000-5000 RPM در محدوده شهر قرار دارد. همچنین قبل از زدن علامت 4000-5000 دور در دقیقه روی هر موتوری، دنده را تعویض کنید تا یک سواری نرم و همچنین یک سواری بدون سرعت بالا و ایمن داشته باشید. این نه تنها به افزایش عمر موتور کمک می کند و به شما راحتی می دهد، بلکه به استخراج کمترین مصرف سوخت از موتور نیز کمک می کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چگونگی تعویض شمع موتورسیکلت
اهمیت دور موتور موتورسیکلت
تاثیر دور موتور بر عملکرد موتورسیکلت

تاثیر دور موتور بر عملکرد موتورسیکلت

دور موتور شما تاثیر زیادی بر عملکرد موتور دارد. اگر از موتورسیکلت خود با دور کمتری در دقیقه استفاده می‌کنید، عملکردی آرام به همراه دارد و هر زمان که به آن نیاز داشتید، در هنگام حرکت موتور نیرویی در دسترس است. از سوی دیگر، اگر موتور خود را با دورهای بالاتر در دقیقه می رانید، موتور دچار ارتعاشات زیادی می‌شود و در صورت حرکت به سمت جلو، باید دنده را عوض کنید و همچنان با حرکت موتور به مشکل برخورد کنید. موتور به سمت انتهای بالای باند قدرت می رود و در نتیجه برق موجود برای موتور خاموش می شود. همچنین، کارکردن موتور در دورهای بالاتر باعث می‌شود که موتور به شدت سر و صدا کند و همچنین مجبور شوید برای شارژ مجدد به پمپ بنزین مراجعه کنید.

بنابراین اکنون که اثرات دور موتور بر روی عملکرد موتور سیکلت را می دانید، مطمئن شوید که از موتورسیکلت خود به خوبی مراقبت کنید و همیشه آن را در منطقه راحت RPM حرکت دهید تا بهترین حالت موتور خود را داشته باشید و همچنین برای مدت طولانی تری بتوانید از آن استفاده کنید.برای هر گونه سؤال با ما تماس بگیرید و همچنین مقاله را با دوستان سوارکار خود به اشتراک بگذارید تا آن ها هم بتوانند از این نکات استفاده کنند و نهایت لذت را ببرند.

پیام بگذارید

تماس با ما