وظیفه ضد یخ در موتورسیکلت چیست؟

وظیفه ضد یخ در موتورسیکلت چیست؟

وظیفه ضد یخ در موتورسیکلت چیست؟

موتورسیکلت ها برای خنک کردن موتور نیاز به سیستم هوا خنک و آب خنک دارند. موتورسیکلت های مجهز به سیستم آب خنک، برای خنک کردن موتور احتیاج به آب و ضد یخ دارند و موتورسیکلت هایی که سیستم هوا خنک دارند اصلا رادیاتور ندارند و با هوا خنک کردن موتور انجام می شود. در این مقاله می خواهیم در مورد ضد یخ در موتورسیکلت صحبت کنیم با نمایندگی هوندا همراه باشید.

سیستم خنک سازی موتورسیکلت

موتورسیکلت دو نوع سیستم خنک سازی دارد که شامل سیستم هوا خنک و سیستم آب خنک می باشد. سیستم مایع خنک خود به دو دسته دیگر تقسیم می شود که عبارتند از:

 سیستم روغن خنک که دارای رادیاتور روغن می باشد و درون محفظه روغن ریخته می شود.

سیستم آب خنک که درون محفظه آب گیاه، آب رادیاتور و ضد یخ ریخته می شود.

وظیفه سیستم خنک کننده، خنک کردن موتور می باشد. به طور کلی وقتی موتور کار می کند گرمای زیادی ایجاد می شود که بخشی از آن به انرژی تبدیل می شود، بخش دیگر از لوله اگزوز موتورسیکلت خارج می گردد و بخش دیگر درون موتور باقی می ماند که با کمک سیستم های خنک کننده باید آن را از بین برد. در صورتی گرمای داخل موتور از بین نرود و سیستم خنک رسانی وظیفه خود را به درستی انجام ندهد امکان واشر زدن موتور وجود دارد و یا حتی قطعات موتور ممکن است ذوب شوند. به طور کلی در سیستم آب خنک و روغن خنک، آب و روغن داغ خواهند شد و گرما آنها با کمک رادیاتور و فن ها از بین می رود.

ترکیب مایع خنک کننده

در رادیاتور موتورسیکلت ترکیب آب مقطر و ضد یخ استفاده می شود. آب مقطر به آب تصفیه شده یا تبخیر شده گفته می شود که فاقد املاح معدنی و افزودنی است. ضد یخ در موتورسیکلت نیز در دما یایین یخ نمی زد و همچنین در دمای بالا نیز به هیچ وجه جوش نمی آورد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
زیباترین موتور جهان

به طور کلی در موتورسیکلت نباید فقط آب رادیاتور خالی استفاده نمود زیر امکان یخ زدن آن وجود دارد و در صورت یخ زدگی آب حجم آن افزایش پیدا می کند و قطعاتی چون سیلندر، رادیاتور و … دچار ترکیدگی می شوند. همچنین امکان تغییر شکل قطعات فلزی موتورسیکلت نیز وجود دارد. ضد یخ در موتورسیکلت از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری  می نماید و انجین موتورسیکلت در معرض آسیب قرار نخواهد گرفت.

باید بدانید که در همه فصول سال ریختن ضد یخ پیشنهاد می شود و نباید از آن غافل شد.

ضدیخ و جلوگیری از خوردگی

ضد یخ برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی قطعات داخل موتور و رادیاتور نیز استفاده می شود. البته این نکته مهم را نیز باید بدانید که حتما باید با آب مقطر قاطی شود، در غیر اینصورت خود ضد یخ باعث خوردگی قطعات می شود.

 

انواع ضد یخ در موتورسیکلت

ضد یخ دو نوع روغنی و اسیدی دارد که ضد یخ های روغنی امروزه استفاده نمی شود و ضد یخ های اسیدی که بر پایه گلیکول و الکل هستند در موتورسیکلت ها و خودرو ها استفاده می شوند.

ضد یخ های گلیکول تا دو سال قابل استفاده هستند و بعد از این مینماید تعویض شوند. همچنین ضد یخ پریپلن گلیکول نیز بین ۴ تا ۵ سال کارایی دارد و خاصیت خود را از دست نمی دهد. ضد یخ در بازار در رنگ های سبز یا صورتی به فروش می رسند.

نکات مهم در هنگام خرید ضد یخ موتورسیکلت

در هنگام خرید به ترکیب ضد یخ و آب مقطر توجه نمایید و در صورتی که ضد یخ خالص می خرید به صورت ۵۰ به ۵۰ آب مقطر قاطی کنید. البته باید بدانید که بر روی خود ضد یخ میزان ترکیب آب مقطر و ضد یخ درج شده است.

آب رادیاتور موتورسیکلت را هر هفته چک کنید و در صورت کم شدن آب آن به هیچ وجه از آب شهری استفاده نکنید. زیرا امکان زنگ زدگی، رسوب و … وجود دارد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
هوندا سوپرا GTR150

همیشه آب رادیاتور به همراه داشته باشید و بهتر است در هر بار خرید از مارک قبلی استفاده کنید.

تفاوت بین ضد یخ موتورسیکلت و خودرو

ضد یخ موتورسیکلت هیچ تفاوتی با ضد یخ خودرو ندارد و هر ضد یخ با کیفیت را می توانید درون موتورسیکلت خود بریزید و حتی مدل موتورسیکلت نیز فرقی ندارد. بعد از اتمام عمر ضد یخ حتما ضد یخ خود را تعویض کنید. زیرا دیگر کارایی لازم را ندارد و امکان اختلال در روند عملکردی موتور وجود دارد.

هزینه ریختن ضد یخ در موتورسیکلت

در موتورسیکلت می توان از دو نوع ضد یخ استفاده کرد که شامل ضد یخ گلیکول و ضد یخ پریپلن گلیکول است و به دلیل ماندگاری بالای ضد یخ پریپلن گلیکول از قیمت بیشتری نسبت به دیگری برخوردار است.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت ها دارای سیستم هوا خنک یا مایع خنک می باشند که در سیستم مایع خنک از آب و ضد یخ استفاده می شود. ضد یخ در موتورسیکلت وظیفه جلوگیری از یخ زدگی قطعات موتور و ترکیدن آن را برعهده دارد. و همچنین از جوش آمدن موتور و ذوب شدن قطعات در فصول گرم سال نیز جلوگیری می کند‌. همچنین از زنگ زدگی و خوردگی قطعات موتور و رادیاتور نیز جلوگیری می نماید. دو نوع ضد یخ وجود دارد که شامل ضد یخ روغنی و ضد یخ اسیدی است که امروزه از نمونه اسیدی آن استفاده می شود که خود به دو دسته گلیکول و پرپیلن گلیکول تقسیم می شود که مدت ماندگاری پرپیلن گلیکول بیشتر است و در نتیجه قیمت آن نیز بالاتر می باشد. ضد یخ  موتورسیکلت و خودرو هیچ تفاوتی با هم ندارند و می توان بهترین ضد یخ را برای موتورسیکلت نیز استفاده نمود.

پیام بگذارید

تماس با ما