چه اندازه با مشخصات فنی موتورسیکلت ها اشنایی دارید؟

مشخصات فنی موتورسیکلت ها

چه اندازه با مشخصات فنی موتورسیکلت ها اشنایی دارید؟

زیبایی طراحی موتورسیکلت این است که تمام کنترل ها و سایر وسایل مهم در دسترس سریع دست و پای موتورسوار قرار دارند. همه رانندگان باید بدانند که کنترل ها کجا هستند و دانش آنها در امتحان آزمایش خواهد شد.

مهم است که با کنترل‌های موتورسیکلت آشنا شوید، چه در حال یادگیری رانندگی هستید یا یک راکب باتجربه که یک موتورسیکلت ناآشنا را رانندگی می‌کند. در واقع، ابتدا باید بررسی کنید که موتورسیکلت خیلی سنگین یا بزرگ نباشد تا بتوانید راحت کار کنید. هنگام نشستن روی صندلی، باید بتوانید پاهای خود را صاف روی زمین قرار دهید.

ممکن است کنترل‌های یکسانی در همه موتورسیکلت‌ها در مکان‌های یکسان یافت نشود. دفترچه راهنمای مالک خود را برای مکان دقیق و روش دقیق کار با همه کنترل‌ها و دستگاه‌ها بررسی کنید. اولین قدم در یادگیری موتورسیکلت، یادگیری کنترل های مورد استفاده برای کار با دستگاه است. شما باید بتوانید به هر کنترلی برسید بدون اینکه به دنبال آن باشید. با تمرین، می توانید تمام کنترل ها را با رفلکس کار کنید.

ابزار و بخش های مختلف موتورسیکلت ها

ابزارهای زیر در اکثر موتورسیکلت‌ها در مرکز دسته‌ها دسته‌بندی می‌شوند:

  1. سرعت سنج سرعت سواری را بر حسب کیلومتر در ساعت یا مایل در ساعت نشان می دهد.
  2. کیلومتر شمار کل کیلومتر یا مایل انباشته شده روی موتورسیکلت را نشان می دهد.
  3. تریپمتر کیلومتر یا مایل انباشته شده از آخرین باری که روی صفر تنظیم شده است را نشان می دهد.
  4. سرعت سنج سرعت موتور را بر حسب دور در دقیقه (rpm) نشان می دهد و با خط قرمز حداکثر دور در دقیقه را نشان می دهد که موتور می تواند با خیال راحت به آن برسد.
  5. هنگامی که چراغ جلو روشن است، چراغ نشانگر نور بالا قرمز یا آبی به نظر می رسد.
  6. هنگامی که گیربکس در حالت خنثی است، چراغ نشانگر خنثی سبز رنگ ظاهر می شود.
  7. هنگامی که سیگنال های چپ یا راست کار می کنند، چراغ نشانگر چراغ راهنما به رنگ کهربایی چشمک می زند.

سوئیچ جرقه زنی

کلید احتراق به سوئیچ احتراق واقع در نزدیکی مرکز فرمان یا زیر یک طرف مخزن سوخت می رود. موقعیت های روشن و خاموش استاندارد هستند. برخی از سوئیچ ها دارای موقعیت های LIGHTS و PARK نیز هستند. هنگامی که احتراق روشن است، موتور را می توان در حالت ON یا LIGHTS روشن کرد. موقعیت LIGHTS چراغ جلو و چراغ عقب را روشن می کند. موقعیت PARK فقط چراغ عقب را روشن می کند. کلید را می توان فقط در حالت OFF یا PARK خارج کرد.

سوئیچ احتراق

اگر سوئیچ احتراق حالت LIGHTS نداشته باشد، موتورسیکلت شما یک سوئیچ جداگانه خواهد داشت که با آن چراغ جلو و عقب را روشن کنید. در تمام موتورسیکلت های جدید، چراغ جلو و عقب به طور خودکار با روشن شدن احتراق و روشن شدن موتور روشن می شوند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت هوندا NC750X

یک سوئیچ دیمر که عموماً روی فرمان سمت چپ قرار دارد و با انگشت شست چپ کار می‌کند، می‌تواند برای تنظیم نور چراغ‌های جلو در نور کم یا زیاد استفاده شود.

سوئیچ چراغ راهنما

سوئیچ کنترل چراغ های راهنما معمولاً روی فرمان سمت چپ قرار دارد و با انگشت شست چپ کنترل می شود. سوئیچ را به سمت راست روی R حرکت دهید تا چراغ های راهنما سمت راست چشمک بزنند. برای چشمک زدن چراغ های سیگنال سمت چپ، آن را به سمت چپ حرکت دهید.

بیشتر چراغ راهنماهای موتورسیکلت پس از پیچ، مانند خودروها، خود به خود لغو نمی شوند. پس از هر پیچ یا تغییر خط باید سیگنال را لغو کنید. عدم لغو چراغ راهنما به همان اندازه خطرناک است که در وهله اول علامت ندادن.

چراغ ترمز

چراغ ترمز روی گلگیر عقب قرار دارد و هنگامی که ترمز جلو یا عقب اعمال می شود فعال می شود.

بوق موتورسیکلت

بوق را با فشار دادن دکمه بوق واقع در دسته چپ با انگشت شست چپ خود به صدا در آورید.

سوپاپ تامین سوخت

سوپاپ تامین سوخت یک پتکاک است که در زیر مخزن سوخت قرار دارد. جریان بنزین به موتور را کنترل می کند. هنگامی که موتورسیکلت استفاده نمی شود، سوپاپ باید همیشه در حالت OFF قرار گیرد تا احتمال نشت سوخت به داخل میل لنگ یا ایجاد خطر آتش سوزی از بین برود.

سوپاپ در بسیاری از دوچرخه ها باید به حالت ON چرخانده شود تا سوخت به سمت موتور جریان یابد و آن شروع به کار کند. مخزن سوخت دارای یک بخش ذخیره در صورت خشک شدن قسمت اصلی است. برای آزاد کردن منبع ذخیره، باید سوپاپ را به RESERVE یا RES تبدیل کنید، کاری که باید بتوانید در حین موتورسیکلت خود انجام دهید.

کنترل خفگی

چوک مخلوط بنزین و هوای عرضه شده به موتور را تنظیم می کند و معمولاً فقط هنگام راه اندازی موتور سرد استفاده می شود. کنترل خفگی روی موتور یا روی دسته قرار دارد. برای روشن کردن موتور سرد، کنترل چوک را به حالت ON ببرید و موتورسیکلت را روشن کنید. وقتی موتور گرم شد، کنترل چوک را به حالت OFF برگردانید.

دریچه گاز

دسته سمت راست دریچه گازی است که جریان بنزین به موتور و در نتیجه سرعت موتور و در نهایت سرعت موتور سیکلت را کنترل می کند. برای افزایش سرعت، دریچه گاز را با دست راست به سمت خود بچرخانید. برای کاهش سرعت، دریچه گاز را از خود دور کنید. اگر دست خود را بردارید، دریچه گاز باید به حالت بیکار بازگردد.

اهرم کلاچ

اهرم کلاچ در جلوی فرمان سمت چپ قرار دارد و هنگامی که با انگشتان دست چپ به سمت دسته دسته فشرده می شود، عمل می کند. فشردن اهرم باعث جدا شدن کلاچ و قطع نیروی موتور از چرخ عقب می شود. رها کردن اهرم، کلاچ را درگیر می کند و نیروی چرخ عقب را تامین می کند. هر زمان که دنده را عوض می‌کنید، چه بالا و چه پایین، ابتدا باید کلاچ را جدا کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه یاماها ایروکس و هوندا کلیک

اهرم ترمز جلو

ترمز چرخ جلو را با فشردن اهرم روی دسته سمت راست به سمت دستگیره با انگشتان دست راست خود بکشید.

پدال ترمز عقب

ترمز چرخ عقب را با فشار دادن پای راست خود بر روی پدال واقع در جلوی زیرپایی سمت راست (در اکثر دوچرخه ها) فعال کنید. به یاد داشته باشید که دست راست ترمز جلو را کنترل می کند در حالی که پای راست ترمز عقب را کنترل می کند. آنها باید با هم استفاده شوند. موتور موتور سیکلت شما همچنین به عنوان یک ترمز در هنگام کاهش دنده یا کاهش گاز عمل می کند.

تعویض دنده موتورسیکلت

پدال انتخابگر دنده در اکثر موتورسیکلت ها درست جلوتر از زیرپایی در سمت چپ قرار دارد. با بلند کردن یا فشار دادن پدال با انگشت پای چپ دنده ها را تعویض می کنید.

اکثر موتورسیکلت ها دارای چهار یا پنج دنده و حالت خنثی هستند. در حالت خنثی، گیربکس از دنده خارج شده و قدرت به چرخ عقب نمی رسد. پدال انتخابگر دنده را فقط باید در زمانی که کلاچ باز است کار کرد. بعد از اینکه اهرم کلاچ را با دست چپ فشار دادید، می توانید با بلند کردن یا فشار دادن پدال انتخاب دنده با انگشت چپ، دنده مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

استارت برقی

اکثر موتورسیکلت ها دارای استارت برقی هستند که با فشار دادن دکمه استارت روی فرمان سمت راست کار می کنند.

بسیاری از دوچرخه‌ها هنوز یک کیک استارتر دارند که معمولاً بالای زیرپایی سمت راست قرار دارد. قبل از اینکه بتوان از آن برای راه اندازی موتورسیکلت با یک ضربه شدید استفاده کرد، باید باز شود.

سوئیچ کشنده موتور

سوئیچ موتور کش روی فرمان سمت راست قرار دارد و معمولا قرمز است. در مواقع اضطراری برای خاموش کردن سریع موتور استفاده می شود. همچنین ممکن است برای خاموش کردن موتور پس از توقف معمولی استفاده شود، اما حتماً پس از استفاده از سوئیچ کشتن، سوئیچ استارت را نیز خاموش کنید.

هنگامی که سوئیچ کشتن در موقعیت خاموش باشد، موتور روشن نمی شود.

هنگامی که موتورسیکلت ها پارک می شوند، آنها توسط یک پایه جانبی یا یک پایه مرکزی پشتیبانی می شوند. برخی از مدل ها ممکن است هر دو را داشته باشند. یک پایه جانبی از موقعیت خود در زیر موتور سیکلت به سمت پایین کشیده می شود تا موتورسیکلت را در حالت خمیده حمایت کند.

پایه مرکزی یک پایه محکم و دو پایه است که در زیر مرکز قاب موتورسیکلت نصب شده است. می تواند موتور سیکلت را در حالت عمودی نگه دارد.

 

پیام بگذارید

تماس با ما