فیلرگیری سوپاپ موتورسیکلت چیست؟

نحوه فیلرگیری سوپاپ موتورسیکلت

فیلرگیری سوپاپ موتورسیکلت

سوپاپ از قطعات موتورهای احتراق داخلی می باشد که بر روی سر سیلندر قرار دارا و دارای سوپاپ دود و سوپاپ هوا می باشد. فیلرگیری سوپاپ موتورسیکلت به خلاصی بین انتهای ساق سوپاپ ک پیچ فیلر که روی انگشتی بالا قرار دارد گفته می شود. در این مقاله می خواهیم به طور کامل در مورد فیلرگیری سوپاپ موتورسیکلت بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

سوپاپ موتورسیکلت

سوپاپ قطعه ای بر روی سر سیلندر موتور می باشد که جریان ورودی مخلوط سوخت و هوا را کنترل می کند همچنین جریان خروجی ترکیب سوخت و هوا که موجب احتراق شده است را نیز کنترل می کند‌. از جمله اجزای سوپاپ می توان به سوپاپ دود، راهنمای سوپاپ، فنر سوپاپ،میل بادامک دود، سوپاپ هوا و میل بادامک هوا اشاره کرد.

در هنگام احتراق باید سوپاپ هوا باز باشد و سوپاپ دود بسته باشد. همچنین در هنگام تخلیه دود بعد از احتراق نیز این قضیه برعکس است و سوپاپ دود باز و سوپاپ هوا بسته باید باشد که این عمل توسط تایمینگ موتورسیکلت انجام می شود.

فیلرگیری سوپاپ موتورسیکلت

فیلرگیری یا میزان خلاصی سوپاپ ها به این معناست که بین انتهای ساق سوپاپ و پیچ فیلر که روی اسبک بالا قرار می گیر یک میزان خلاصی وجود دارد که باید تنظیم گردد. به این تنظیم کردن فیلرگیری سوپاپ یا میزان لقی سوپاپ ها گفته می شود.

به طور کلی وقتی موتور موتورسیکلت شروع به کار می کند و در محفظه سیلندر انفجار موجب گرما فضا می شود که این گرما به سر سیلندر و سوپاپ می رسد. یعنی اینکه در ابتدا بشقابک سوپاپ گرم می شود و گرما کم کم به ساق سوپاپ رسیده و با منبسط کردن آن طول ساق اضافه می شود.

این افزایش طول ناچیز است و فقط چند صدم میلیمتر می باشد که برای رفع این میزان لقی و تنظیم خلاصی فیلرگیری سوپاپ موتورسیکلت انجام می شود. در صورتی که ساق سوپاپ افزایش طول داشته باشد و بین ساق و پیچ فیلر هیچ گونه خلاصی وجود نداشته باشد، موجب بازماندن سوپاپ می شوند.

بازماندن سوپاپ نیز به این معناست که سوپاپ در زمان بسته بودن کاملا  بسته نیست و شکافی بین آن وجود دارد که موجب انتقال حرارت به نشیمنگاه سوپاپ می شود و حرارت جذب بشقابک ها می شود و احتمال سوختن بشقابک وجود دارد. اگر سوختن بشقابک نیز رخ ندهد باز بودن سوپاپ موجب عدم گاز بند شدن احتراق داخل سیلندر می شود و در نتیجه کمپرس انجام نمی شود و انرژی تولید شدا از انفجار مصرف نخواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
نکات مهم در مورد موتورسواری در شب

باید بدانید که این اتفاق منجر به دیر روشن موتور می شود و در صورت روشن شدن موتور نیز مشکلاتی دیگر رقم می خورد که شامل کاهش کشش و قدرت موتور، گرم شدن بیش از اندازه موتور و افزایش مصرف سوخت می باشد.

زیاد بودن خلاصی بین انتهای ساق سوپاپ و پیچ فیلر

در صورتی که بین انتهای ساق سوپاپ موتورسیکلت و پیچ فیلر خلاصی زیادی وجود داشته باشد، پیچ فیلر به ته ساق ضربه وارد می کند و از انجین موتورسیکلت صدا شنیده می شود. همچنین این ضربات منجر به سایش بین دو قطعه و در نتیجه استهلاک آن می شود.

یکی از مشکلات دیگری که رخ می دهد هماهنگی بین بالا و پایین رفتن پیستون از بین می رود و باز و بسته شدن سوپاپ نیز به درستی صورت نمی گیرد و در نتیجه کاهش قدرت و کشش موتور را شاهد خواهیم بود.  این کاهش قدرت و کشش به دلیل دیرتر بازشدن سوپاپ هوا است که ورود هوا و سوخت با تاخیر همراه خواهد بود و داخل سیلندر کامل پر نمی شود.

به دلیل جلوگیری از بروز این مشکلات بهتر است در زمان مناسب فیلرگیری سوپاپ موتورسیکلت انجام شود.

 

علائم و نشانه های انجام فیلرگیری

از جمله علائم و نشانه هایی که مشخص می کنند زمان فیلرگیری سوپاپ موتورسیکلت فرا رسیده است می توان به افزایش مصرف سوخت، شنیدن صدای از سرسیلندر موتورسیکلت، عملکرد نامناسب سیستم خنک کننده موتور و داغ شدن موتور، دیر روشن شدن موتورسیکلت در روزهای سرد سال و در رانندگی های طولانی مدت اشاره نمود.

مزایای فیلرگیری موتورسیکلت

در صورتی که فیلر گیری به موقع انجام شود شاهد فواید زیر برای موتورسیکلت خود خواهید بود.

  • صرفه جویی در مصرف سوخت
  • بهبود شتاب گیری موتورسیکلت
  • بالا رفتن طول عمر موتور
  • کاهش آلودگی هوا
  • جلوگیری از داغ شدن زود هنگام موتور

زمان مناسب فیلرگیری

با تغییر فصل انقباض و انبساط قطعات صورت می گیرد که در روند عملکردی قطعات تاثیر خواهد گذاشت و سوپاپ نیز از قطعات تاثیر پذیر می باشد. در صورتی که بین قطعات سوپاپ خلاصی ایجاد شود پیستون دچار آسیب خواهد شد و در نتيجه ممکن است به شاتون و میل لنگ نیز صدمه وارد کند‌. با توجه به منطقه ای که در آن قرار دارید  و آب و هوای منطقه فیلرگیری سوپاپ موتورسیکلت متفاوت است و باید سالانه یک بار این عمل انجام شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
ترمز ABS موتورسیکلت چیست؟

نحوه فیلرگیری سوپاپ موتورسیکلت

برای فیلرگیری ابتدا باید ابزار مناسب این کار را فراهم سازید که این ابزار شامل آچار فیلرگیری، آچار بکس، پیچ گوشتی و انبردست می باشد.

در ابتدا پیچ های کاسه بوبین را باز کرده و سپس قالپاق سر سیلندر را باز کنید. با کمک آچار بکس میل لنگ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا در قسمت پیچ وضعیت میل لنگ حرف T را ببینید. علامت روی پیچ وضعیت میل لنگ بر روی کاسه بوبین باید در روبه رو هم قرار بگیرند‌.

با دست میزان لقی سوپاپ را اندازه بگیرید و در صورت سفت بودن سوپاپ میل لنگ را یک دور دیگر بچرخانید تا به علامت T برسد.

پیچ روی سوپاپ را کمی باز کنید و تیغه 0/08 میلی متر آچار فیلر را در زیرسوپاپ چکش شک قرار دهید و با کمک پیچ ضامن شروع به تنظیم فاصله کنید. حال نوبت سفت کردن پیچ چکش شک با انبردست می باشد.

بعد از اینکه سفت شد دوباره با آچار فیلر فاصله تنطیم شده را چک نمایید. حال نوبت قرار دادن قالپاق سر سیلندر و دیگر پیچ ها در جای خود می باشد.

جمع بندی نهایی

سوپاپ قطعه ای است که بر روی سر سیلندر قرار می گیرد و دارای اجزای مختلفی چون سوپاپ دود، سوپاپ هوا، ساق سوپاپ، بشقابک سوپاپ و … می باشد. در این فلز امکان انبساط و انقباض وجود دارد و ممکن است بین انتهای ساق سوپاپ و پیچ فیلر که بر روی اسبک بالا قرار دارد خلاصی وجود داشته باشد که باید با آچار فیلر گیری تنظیم شود. در زمان تغییر فصل حتما باید فیلرگیری سوپاپ موتورسیکلت انجام شود و بهتر است سالانه یک بار صورت گیرد و از جمله مزایای فیلرگیری می توان به صرفه جویی در مصرف سوخت، افزایش شتاب موتورسیکلت، طول عمر بیشتر موتور و … اشاره نمود. با در دست داشتن آچار فیلر گیری، آچار بکس و ‌… می توان فیلرگیری را خود انجام دهید.

پیام بگذارید

تماس با ما