فشرده سازی یا کمپرسور موتور چیست؟

کمپرسور موتور چیست؟

فشرده سازی یا کمپرسور موتور چیست؟

چه از علاقه مندان به خودرو باشید و چه دوست دارید در حین حرکت یاد بگیرید، کسب بینش در مورد نحوه عملکرد اجزای مختلف یک موتور ضروری است. هنگامی که یک پایه اولیه داشته باشید، پیدا کردن مشکلات و رفع آنها به تنهایی برای شما آسان تر خواهد بود.

وسیله نقلیه شما دارای یک موتور احتراق داخلی است (گاهی اوقات به عنوان ICE ذکر می شود) که برای انتقال انرژی به فشرده سازی متکی است. فشرده سازی در سیلندرهای احتراق داخلی رخ می دهد زیرا انژکتورهای سوخت هوا و سوخت را به داخل محفظه احتراق فشار می دهند. مخلوط مشتعل می شود و انبساط گازهای سوزان در سیلندرها، پیستون را به حرکت در می آورد و انرژی حاصل از احتراق را به انرژی مکانیکی که وسیله نقلیه را حرکت می دهد، منتقل می کند.

از آنجایی که سیلندر هوا و سوخت را قبل از احتراق فشرده می کند، فشرده سازی فرآیندی حیاتی است که به وسیله نقلیه اجازه کار می دهد. افت تراکم در نتیجه نشتی در یک یا چند سیلندر ناشی از سایش و پارگی معمولی موتور است.

تراکم موتور چیست؟
کمپرسور موتور

اگر با افت تراکم در یک سیلندر موتور مواجه شوید، می تواند باعث احتراق نادرست و عملکرد ضعیف خودرو شود. کاهش توان خروجی نشانه فرسودگی قطعات داخلی است. گاهی اوقات، یک کد خرابی موتور ممکن است نشان دهنده افت تراکم باشد، اما ابتدا احتراق و سوخت را برای مشکل بررسی کنید. اگر هر دو خوب هستند، وقت آن است که سیلندرها را برای فشرده سازی مناسب بررسی کنید.

در صورتی که اصلاً فشرده سازی وجود نداشته باشد، به این معنی است که یک مشکل مکانیکی شدیدتر رخ داده است که باعث می شود موتور شما حتی روشن نشود. هنگامی که سیلندر فشرده سازی کافی ایجاد نمی کند، نیروی کافی برای حرکت پیستون و میل لنگ وجود ندارد و باعث از کار افتادن کامل ماشین شما می شود.

چگونه تراکم موتور خود را بررسی کنیم؟

هنگامی که عملکرد ناقص ماشین را تجربه می کنید یا وسیله نقلیه شما در هنگام چرخش کلید شما اشتباه می کند، اولین قدم انجام یک تست فشرده سازی است. از آنجایی که بسیاری از عناصر می‌توانند باعث ایجاد فشرده‌سازی کم یا بدون فشرده‌سازی در موتور شوند، آزمایش می‌تواند به شما در یافتن مشکلات داخلی که باعث از بین رفتن تراکم می‌شوند کمک کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
تفاوت موتورهای چهارزمانه و دوزمانه چیست؟

قبل از استفاده از تراکم سنج، مطمئن شوید که تمام شمع ها را جدا کرده اید و کویل های احتراق را غیرفعال کرده اید یا سیم کشش بالا را زمین می کنید. اگر موتور وسیله نقلیه شما دارای جرقه بدون توزیع کننده است، باید سیم پیچ های احتراق را غیرفعال کنید تا از شلیک آن ها جلوگیری کنید. پس از تنظیم و آماده شدن، دریچه گاز را باز نگه دارید و موتور را برای چند ثانیه در حالی که فشار سنج در سوکت شمع است بچرخانید. حداکثر میزان فشرده سازی را ثبت کنید و آزمایش را برای هر سیلندر تکرار کنید.

اگر معلوم شد که موتور شما تراکم پایینی دارد، می‌توانید آزمایش نشتی سیلندر انجام دهید، که به شما کمک می‌کند ببینید در داخل چه اتفاقی می‌افتد. سپس می توانید محل وقوع نشتی های خاص را مشخص کنید. تست نشتی از فشار سنج همراه با یک دستگاه تنظیم کننده استفاده می کند. آنها با هم اطلاعاتی را ارائه می دهند که به شما امکان می دهد درصد نشت را کمی کنید.

نحوه رفع کم فشار موتور

اگر مشکوک هستید که وسیله نقلیه شما از تراکم موتور کم یا بدون تراکم رنج می برد، باید مطمئن شوید که فرضیه شما قانونی است. اولین گام این است که با انجام آزمایش گیج تراکم، تعیین کنیم که آیا فشرده سازی در یک یا چند سیلندر وجود دارد یا خیر.

قبل از ادامه کار مطمئن شوید که موتور را خاموش کرده اید، سپس کویل های احتراق و شمع ها را بردارید. گیج تراکم را در سوکت شمع قرار داده و سفت کنید و از شخص دوم بخواهید که موتور را بچرخاند. گیج را تماشا کنید تا به حداکثر فشرده سازی خود برسد. یک موتور سالم باید حدود 100 PSI در هر سیلندر داشته باشد. اگر نشتی وجود داشته باشد، بررسی همه اجزای ممکن بسیار مهم است.

همه چیز را از رینگ های پیستون، واشر و میل بادامک گرفته تا سیلندرها، سوپاپ ها و پیستون ها بررسی کنید. به دنبال ترک ها، نواحی فرسوده، سوراخ ها، آسیب ها یا شکاف ها باشید. هنگامی که یک یا چند سیلندر شکسته را کشف کردید، تعمیر یا تعویض قطعات را شروع کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
در مورد موتور مسافرتی چه می دانید؟
تراکم سازی موتور
راه حل هایی برای تعمیر کمپرسور

راه حل هایی برای تعمیر کمپرسور

برخی از قطعات نیاز به تعمیر فیزیکی دارند، در حالی که نشتی های کمتر شدید را می توان با محصولات درمان کرد. این یک درمان ترمیم تراکم موتور است که می تواند رینگ های پیستون را باز کند و خراش ها و شکاف های دیواره سیلندر را پر کند. این راه حل همچنین می تواند سایش و اصطکاک را کاهش دهد و همچنین موتورهای فرسوده را تجدید کند، دمش را تعمیر کند، تراکم را بازسازی کند و قدرت را بازیابی کند.

مهندسان از یک افزودنی ویژه برای تعمیر دیواره های سیلندر تخریب شده استفاده می کنند تا تراکم را بازیابی کرده و عملکرد موتور را افزایش دهند. درمان ترمیم فشرده سازی ما به دو صورت عمل می کند. پلیمرهای شیمیایی شیارها، فرورفتگی ها و خراش های داخل یک سیلندر را پر می کنند. هر گونه ساییدگی می تواند ناشی از طول عمر، فرسودگی و مسافت پیموده شده باشد. این محلول همچنین به آزادسازی حلقه‌های چسبنده واقع در شیارهای پیستون کمک می‌کند و به آنها کمک می‌کند بهتر آب‌بندی شوند و نشت‌های فشرده‌سازی را برطرف کنند.

اغلب اوقات، کمپرس معیوب نیاز به تعمیر و تعویض دارد، اما در موارد دیگر، می‌توانید راه‌حلی مانند راه‌حل ما پیدا کنید که از همه روغن‌های نفتی پشتیبانی می‌کند و با خودروهای گازسوز و دیزلی کار می‌کند.

هنگامی که به تخصص و محصولات استثنایی ما تکیه می کنید، می توانید مشکلات کم تراکم را برطرف کنید و عملکرد ماشین یا موتور خود را بهبود ببخشید. ما حتی می توانیم به شما در افزایش طول عمر وسیله نقلیه خود کمک کنیم. همانطور که در عناصر و سواحل از طریق هزاران مایل رانندگی می کند، ماشین شما می تواند شرایط سخت را تحمل کند. اما اگر موتور را با مراقبت مناسب تامین نکنید، سیستم می تواند سریعتر از حد معمول خراب شود.

 

پیام بگذارید

تماس با ما