انواع کمک فنر موتورسیکلت

انواع کمک فنر موتورسیکلت

انواع کمک فنر موتورسیکلت

موتورسیکلت از وسایل نقلیه پر طرفدار و پر استفاده می باشد که برای تردد در خیابان هایی که در طرح قرار دارند،  عبور از ترافیک های شهری و همچنین مصرف کم بنزین استفاده می شود. موتوسیکلت ها قطعات زیادی دارند که کمک فنر موتورسیکلت نیز یکی از این قطعات است راحتی راکب را به همراه دارد و در دست اندازها و پستی ها و بلندی ها هیچ ضربه ای احساس نمی شود. در این مقاله می خواهیم به انواع کمک فنر موتورسیکلت بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

کمک فنر موتورسیکلت چیست؟

کمک فنر وظیفه از بین بردن نیروی ضربه ای را بر عهده دارد و ضرباتی که در دست اندازها و راه بر موتورسیکلت و شاسی آن وارد می شود را از بین می برد. اهمیتی که کمک فنر در سیستم تعلیق موتورسیکلت دارد از خودرو بیشتر است و در صورتی که کمک فنر موتورسیکلت ناقص شود و قابلیت اولیه را نداشته باشد بسیار خطرناک است و در پستی و بلندی ها تعادل درستی برقرار نخواهد شد و در نتيجه امکان بروز حادثه وجود دارد.

به طور کلی وقتی موتورسیکلت ها از ناهمواری ها و سرعت گیرها عبور می کنند فشرده می شوند و وقتی فنر فشرده می شود انرژی ذخیره شده کم کم با باز شدن فنر خارج می گردد. کم کم خارج شدن انرزی موجود در فنر بر عهده کمک فنر می باشد که با عبور از ناهمواری ها این تخلیه انرژی به صورت کم کم مشکلی برای موتورسیکلت ایجاد نمی کند.

ساختار کمک فنر

کمک فنر یک استوانه فلزی است که در ادامه می خواهیم ساختار این قطعه را به شما معرفی کنیم.

ضربه گیر

ضربه گیر کمک فنر خواص ارتجاعی دارد که از وارد شدن ضربه به میل کمک جلوگیری می کند.

میل کمک 

یک میله فولادی است که در وسط محفظه قرار دارد و از پیستون عبور می کند. این میله در قسمت بالا به توپی متصل است.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
توربو شارژر چیست و چه تأثیری روی عملکرد موتور دارد؟

پایه کمک

در قسمت پایین محفظه سیال قرار دارد و وقتی کمک فنر جمع می شود از برخورد میل کمک به کف محفظه جلوگیری می نماید.

سوپاپ

سوپاپ به سوراخ های بر روی پیستون گفته می شود که ماده سیال در آنها عبور می کند.

توپی سر کمک

حفاظ ضربه گیر می باشد که در قسمت بالایی کمک قرار گرفته است و کمک را به شاسی متصل می کند.

پیستون

در بین محفظه سیال بالایی و پایینی پیستون قرار دارد.

محفظه سیال

جایگاهی است که سیال کمک فنر در آن قرار می گیرد و قسمت پایینی داخل قسمت بالایی حرکت می کند و این حرکت به سمت بالا و پایین است.

ماده سیال

ماده درون کمک فنر است که به صورت گاز یا مایع می باشد.

انواع کمک فنر موتورسیکلت

کمک فنر دو نوع دارد که با توجه به طراحی موتورسیکلت یکی از کمک فنرهای نیتروژنی(گازی) یا روغنی استفاده می شود.

کمک فنر نیتروژنی

کمک فنرهای نیتروژنی دارای گاز نیتروژن هستند که موجب روان کار کردن کمک فنر می شوند و در نتیجه موجب افزایش عمر قطعه خواهند شد. در صورتی که گاز هیدروژن موجود در کمک فنر به اتمام برسد در مدت طولانی روغن هیدرولیک در کمک فنر کف خواهد کرد و به صورت خشک به عملکرد خود ادامه دهد.

کمک فنر روغنی

کمک فنر روغنی همانطور که از اسمش پیداست با روغن هیدرولیک کار می کند و البته در نمونه نیتروژنی نیز از روغن هیدرولیک استفاده می شود.

البته کمک فنرها به گونه دیگری نیز تقسیم می شوند که شامل کمک فنرهای نرم و کمک فنرهای سخت می باشد که در ایران بیشتر نمونه سخت آن تولید می شود و می توان گفت که کمک فنرهای نرم بهتراز نمونه های سخت و معمولی هستند‌.

به طور کلی کمک فنرهای نرم برای مکان های هموار مناسب هستند و ضربات وارده را دفع می کند و موتور سوار سواری نرم و راحتی را تجربه خواهد کرد. حال آنکه موتورسیکلتهایی با کمک فنر سخت برای مسیرهای ناهموار و جاده های خاکی مناسب هستند و ضربات را به آرامی آزاد می کنند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
علائم خرابی کلاچ موتورسیکلت چیست؟

خرابی و آسیب در کمک فنر

از جمله علائمی که نشان می دهد کمک فنر دچار آسیب و مشکل شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تغییرات ظاهری

در اثر تصادف و ضربه امکان تغییر در ظاهر کمک فنر وجود دارد که با بررسی کمک فنر می توان متوجه آن شد.

نشتی

مواد سیال روغنی در کمک فنر وجود  دارد که در صورتی که مواد نشتی پیدا کند باید کمک فنر تعویض گردد.

رقصیدن چرخ ها

بالا یا پایین رفتن بی مورد چرخ ها در هنگام تردد در پستی ها و بلندی نشانگر خرابی کمک فنر موتورسیکلت می باشد.

فرسودگی لاستیک

در صورتی لاستیک ها تازه باشند و به طور یکدفعه ای خراب و ساییده شوند در اثر خرابی کمک می باشد.

شنیدن صدای تقه

وقتی از دست انداز ها عبور می کنید و صدای تقه به گوشتان می رسد حتما کمک فنرها را بررسی نمایید و از سفت بودن پیچ های نگه‌دارنده مطمئن شوید.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت متشکل از قطعات مختلفی است و یکی از این قطعات کمک فنر می باشد که ضربه گیر موتورسیکلت است و در هنگام عبور از دست اندازها و ناهمواری ها ضربه را دفع می کند و سواری لذت بخشی را با موتورسیکلت تجربه خواهید کرد. موتورسیکلت های جدید کمک فنرهای راحت‌تری دارند و هیچ مشکلی در سواری نخواهید داشت. از جمله انواع کمک فنر می توان به کمک فنر نیتروژنی و کمک فنر روغنی اشاره کرد که از نظر کاربرد نیز به دو نوع نرم و سخت تقسیم می شود. کمک فنرها ممکن است در اثر ضربات زیاد خراب و فرسوده شوند و از جمله نشانه های آسیب در کمک فنر می توان به فرسودگی لاستیک، تغییر در ظاهر کمک، نشتی ماده سیال، شنیدن صدا اضافه و … اشاره نمود.

پیام بگذارید

تماس با ما