چگونگی باتری به باتری کردن موتورسیکلت

چگونگی باتری به باتری کردن موتورسیکلت

چگونگی باتری به باتری کردن موتورسیکلت

موتورسیکلت ها دو نوع هندلی و استارتی دارند که موتورسیکلت های استارتی برای روشن شدن نیازمند باتری هستند و با کمک برق باتری روشن خواهند شد. باتری یک قطعه مصرفی در موتورسیکلت و خودرو می باشد که عمر آن بین ۳ تا ۶ ۵ سال متغیر است و ممکن است دچار خرابی شود و باتری آن بخوابد. در این صورت با باتری به باتری کردن می توان این مشکل را برطرف کرد. در این مقاله در مورد باتری به باتری کردن موتورسیکلت خواهیم پرداخت. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

باتری موتورسیکلت

موتورسیکلت های استارتی، برق لازم برای روشن کردن موتورسیکلت را از باتری می گیرند. در موتورسیکلت ها از باتری های ۱۲ ولت اسیدی و باتری UPS استفاده می شود. باتری به دلایلی چون شرایط آب و هوایی سرد و روشن نکردن طولانی موتورسیکلت ممکن است خالی شود و در هنگام استارت زدن برقی جریان نداشته باشد و در نتیجه موتورسیکلت روشن نشود. در این موقع می توان با باتری به باتری کردن موتورسیکلت را روشن نمود.

باتری به باتری چیست؟

شارژ کردن باتری موتورسیکلت با کمک باتری وسیله نقلیه ای دیگر امکان پذیر است و شما می توانید به راحتی باتری موتورسیکلت را اینگونه روشن کنید. باید بدانید که برای باتری به باتری کردن موتورسیکلت بهتر است از موتورسیکلت استفاده کنید. زیرا باتری خودرو بزرگتر است و همچنین سیستم های الکتریکی در هر وسیله نقلیه با هم متفاوت می باشد و به دلیل قدرت بیشتر باتری خودرو امکان آسیب به باتری موتورسیکلت وجود دارد.

کابل جامپر

برای باتری به باتری کردن موتورسیکلت نیاز به یک جفت کابل جامپر دارید. این کابل وظیفه انتقال برق را از باتری فعال به باتری و دینام خاموش دارد. داشتن این کابل ها در هنگام رفتن به مسافرت و خارج شهر حتما پیشنهاد می شود و در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید از آن استفاده کنید.

کابل جامپر در دو طرف گیره دارد که دو تا از گیره ها به رنگ قرمز و دو تای دیگر به رنگ سیاه هستند. گیره های قرمز باید به قسمت مثبت باتری وصل شوند و همچنین گیره های سیاه یکی به پایانه منفی باتری شارژ شده و دیگری به قسمت فلزی موتورسیکلت که باتری تخلیه شده دارد متصل گردد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه هوندا crf250 با هوندا crf250 رالی

وصل کردن کابل ها با دقت کامل باید انجام شود و اگر اشتباه وصل شود مشکلات دیگری ایجاد می کند که خطرناک می باشد.

آموزش نصب باتری موتورسیکلت

نصب باتری موتورسیکلت کار سختی  نیست و با انجام مراحل زیر به راحتی انجام می شود.برای نصب کردن باتری جدید باید ابتدا باند باتری را بردارید. سپس سیم منفی و مثبت را قطع نمایید و باتری را از محفظه مخصوص خود خارج کنید.

در هنگام کار با باتری توجه داشته باشید که ترمینال ها با قطعات دیگر تماسی پیدا نکنند.

 

چگونگی انجام باتری به باتری در موتورسیکلت

در ابتدا باید از خرابی یا خالی کردن باتری مطمئن شوید. این اطمینان را در هنگام روشن کردن موتورسیکلت خواهید فهمید. در صورتی که موتورسیکلت را روشن کردید و چراغ باتری که بر روی کنسول است روشن نشد، باتری دچار خرابی شده است و با باتری به باتری کردن مشکل را می توان برطرف کرد.

همچنین باید دفترچه راهنما موتورسیکلت را نیز مشاهده نمایید تا با شارژ کردن صحیح باتری آشنا شوید و بتوانید باتری را شارژ کنید.

از جمله مراحلی که برای باتری به باتری کردن موتورسیکلت باید انجام گیرند عبارتند از:

باتری ها باید ولتاژی مشابه داشته باشند و همچنین چراغ ها و سایر تجهیزات الکتریکی نیز خاموش باشند.

هر دو موتورسیکلت در کنار یکدیگر پارک شوند. البته بدنه آنها نباید تماسی با هم داشته باشند.

صندلی و روکش های جانبی را کنار کنید تا بهتر بتوانید به باتری دسترسی پیدا کنید.

موتور هر دو موتورسیکلت خاموش باشد تا مشکلی رخ ندهد.

همچنین بررسی کابل جامپر نیز مهم است و باید بدانید که کابل های مثبت قرمز رنگ هستند و کابل های منفی سیاه رنگ می باشند.

درپوش های محافظ پایانه باتری در هر دو موتورسیکلت باید برداشته شود.

 

کابل قرمز جامپر را به پایانه مثبت باتری موتورسیکلت خالی شده وصل کنید و توجه داشته باشید که گیره کابل رنگ قسمت های فلزی را از بین نبرد.

در مرحله بعدی باید جامپر قرمز دیگر را به پایانه مثبت باتری سالم که می خواهید از آن برق بگیرید وصل کنید. سپس یک سر کابل جامپر سیاه را به پایانه منفی باتری سالم متصل نمایید و سر دیگر جامپر را به قسمت فلزی موتورسیکلت از کار افتاده متصل کنید تا ارت مدار الکتریکی صورت گیرد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چگونگی اخذ گواهینامه موتورسیکلت

نکته مهم

تا زمانی که کابل ها را کاملا از پایانه ها جدا نکرده اید به هیچ فلزی تماس نداشته باشند‌.

از عدم تماس کابل های جامپر با دیگر قسمت ها مطمئن شوید و سپس به دیگر کارها ادامه دهید. در ابتدا موتورسیکلت سالم را روشن کنید و بعد از چند دقیقه از روشن ماندن آن موتورسیکلت از کار افتاده را استارت بزنید تا باتری آن شارژ شود.

بعد از شارژ شدن باتری خالی شده کابل های جامپر را جدا کنید‌. به این صورت که ابتدا کابل سیاه متصل شده به موتورسیکلت از کار افتاده را جدا کنید و سپس سر دیگر کابل را از موتورسیکلت سالم جدا نمایید.

جامپر قرمز رنگ را بالعکس باید جدا نمود و اول باید از موتورسیکلت سالم که عمل شارژ باتری سالم بوده جدا شود و سپس از موتورسیکلت کار افتاده جدا گردد‌.

در صورتی که با انجام مراحل گفته شد باز موتورسیکلت روشن نشد باید  قسمت های دیگر توسط مکانیک بررسی شوند‌.

به هیچ وجه گیره سیاه کابل جامپر را به پایانه منفی باتری خاموش متصل نکنید. این کار موجب جرقه زدن می شود و گازهای موجود در باتری را آتش می زند.

در هنگام اتصال گیره مثبت به باتری خاموش احتیاط کنید. در صورتی که  گیره قرمز با پایانه مثبت تماس نداشته باشد و دیگر قسمت ها برخورد کند یک بار الکتریکی ایجاد می کند که به قطعات رایانه ای و الکتریکی موتورسیکلت آسیب وارد می نماید.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت های استارتی مجهز به باتری هستند و نیروی برق خود را از باتری می گیرند. در صورتی که باتری موتورسیکلت خراب شود یا خالی شده باشد با باتری به باتری کردن موتورسیکلت می توان این مشکل را برطرف کرد. باتری به باتری به این معناست که از یک موتورسیکلت با باتری سالم استفاده می شود و با کمک کابل جامپر و نصب کردن گیره های مثبت و منفی به موتورسیکلت از کار افتاده می توان باتری را شارژ و موتورسیکلت را روشن کرد.

پیام بگذارید

تماس با ما