انواع استارت موتورسیکلت

استارت موتورسیکلت

انواع استارت موتورسیکلت

برای حرکت و انجین و راه اندازی موتور به استارت احتیاج است و جزو موتورهای الکتریکی پرقدرت و کوچک می باشد. استارت موتورسیکلت از قطعات کوچک دیگری تشکیل شده است که شامل زغال، آرمیچر و … می باشد که درون بدنه فلزی آن قرار دارد. موتورهای قدیمی با هندل روشن می شدند ولی امروزه از استارت استفاده می سود و موتورسیکلت های پیشرفته و مدرن از سیستم های پیچیده تری استفاده می کنند. موتورسیکلت ها استارت های متنوع و مختلفی دارند که بنا به حجم موتورسیکلت و مدل متفاوت هستند. در این مقاله در مورد استارت موتورسیکلت صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

انواع استارت موتورسیکلت

موتورسیکلت ها هر کدام استارت های مختلفی دارند. از جمله استارت ها می توان به استارت مدل HNDA200، استارت مدل AP180، استارت کامل هوندا CDI125، استارت کامل هوندا ۱۲۵، استارت فلات Archives و … اشاره داشت. 

همانطور که گفته شد این قطعه موتورسیکلت دارای انواع مختلفی است و نسبت به مدل موتورسیکلت متفاوت می باشد. در صورتی خرابی استارت باید آن را تعویض نمود.

قطعات استارت

بدنه استارت موتورسیکلت متشکل از سه قسمت است که شامل درپوش عقب، درپوش جلو و تنه یا پوسته اصلی میباشد. همه استارت ها دارای همین قسمت ها می باشند و فقط مموت است برخی از موتورسیکلت ها کنی تفاوت جزئی در استارت داشته باشند.

زغال موتورسیکلت

دو زغال مثبت در بدنه یا پوسته اصلی موتور استارت وجود دارند که درون بالشتک قرار دارند. این زغال های مثبت به کابل مثبت باتری متصل می شود.

آرمیچر استارت موتورسیکلت

در قسمت بالا و پایین درپوش جلو و درپوش عقب قرار دارد که درون آن قطعه آرمیچر قرار دارد که از دو طرف به بالا و پایین درپوش متصل می شود. همچنین در قسمت وسط نیز به تنه اصلی متصل می شود و به طور کلی آرمیچر استارت موتورسیکلت در بالشتک ها قرار می گیرد. بالشتک ها از جنس آهنربا می باشند و قطعه را جذب خود می کنند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
هوندا زد بی (Honda ZB‎)

جازغالی یا نگهدارنده زغال به قطعه دیگری که در استارت موتور قرار دارد می گویند.

در استارت از فنرها و پیچ های زغالی استفاده شده است که با تعداد زغال ها در استارت متناسب می باشد. همچنین برای عملکرد بهتر استارت از واحدهایی استفاده شده است که یک واشر در بالای آرمیچر قرار می گیرد و فاصله ایجاد می کند.

همچنین دو عدد واشر نیز در قسمت بالا قرار گرفته است. اگر این واشرها در قسمت مورد نظر نصب نشوند منجر به آسیب به موتور خواهند شد. هر چقدر قطعات استارت از کیفیت بالایی برخوردار باشند عملکرد خوبی اتفاق می افتد.

عملکرد رله استارت

رله استارت نیز از قطعات استارت موتورسیکلت می باشد که جریان باتری را به استارت منتقل می کند و در نتیجه موتورسیکلت روشن شده شروع به حرکت می کند. در صورت عملکرد غیرعادی این قطعه باید آن را تعویض کرد و قطعه ای تازه جایگزین نمود. در هنگام تعویض این قطعه توجه داشته باشید که محصولی با کیفیت و اورجینال را خریداری کنید.

وقتی موتورسیکلتی استارت نامنظمی می خورد یعنی رله استارت آن خراب می باشد. ممکن است در برخی مواقع روشن شود و در برخی مواقع نه، که این نشان می دهد رله استارت موتورسیکلت معیوب است و موتورسیکلت نیاز به قطعه‌ای تازه دارد.‌ به طور کلی اگر موتورسیکلت با فشار دادن دکمه یا چرخاندن کلید روشن نشود باید قطعه جدید جایگزین نمود.

عملکرد مدار استارت موتورسیکلت

برای عملکرد خوب استارت باید از قطعات و اجزای مناسبی استفاده کرد. و باید قطعاتی چون استارت، باتری، دنده و … باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

نکات مهم در مورد استارت اصل و مرغوب

اگر می خواهید ببینید قطعه ای با کیفیت  است یا نه باید به نکاتی توجه کنید. در ادامه به چند نکته مهم خواهیم پرداخت.

صدای تق تق دادن استارت

اگر سوئیچ چرخانده شود یا دکمه استارت زده شود ولی بر روی مدار هیچی دیده نشود و یا صدای اتوماتیک استارت و صدای موتور شنیده نشود مدار استارت دچار نقص شده است. همچنین در صورت شنیدن صدای تق تق و حرکت نکردن موتور باید به فکر تعویض مدار استارت بود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
نحوه راه اندازی موتورسیکلت بدون کلید

اگر مدار با مشکل مواجه شود و از این قبیل اختلالات رخ دهد باید باتری موتور بررسی شود. بعد از بررسی دوباره باید اقدام به استارت زدن نمود و اگر مشکل برطرف نشد، باید اتصالات آن را بررسی نمود. اگر مدار موتورسیکلت کیفیت خوبی نداشته باشد از این قبیل مشکلات رخ خواهد داد.

به طور کلی برای روشن کردن موتورسیکلت به کمی توان و نیرو احتیاج است تا جریان هوا و مقداری سوخت به درون سیلندر وارد شود و در نتیجه این عمل به عهده استارتر می باشد و اینگونه استارت موتورسیکلت عملکرد درستی خواهد داشت.

دنده استارتر موتورسیکلت

در قسمت جلوی شافت دنده استارتر قرار می گیرد که بر روی شافت وسط دنده استارتر شیارهایی وجود دارد که موجب اتصال قطعات می شود. دنده استارتر با فلایویل موتور به طور مستقیم وصل خواهد شد و و بر روی پوسته یا تنه اصلی نصب می شود‌. برای استارت زدن باید جریان قوی و پرقدرتی ایجاد شود که توسط یک کلید اتوماتیک یا سوئیچ دستی رخ می دهد و این کلید می تواند جریان را به اتوماتیک استارت انتقال دهد.

اتوماتیک استارت موتورسیکلت

اتوماتیک استارت از تشکیل یک فنر بازگردانده با قطعه است که وقتی جریان وارد آن می شود موجی کارکردن قطعات می شود و فنر بر می گردد. سالم بودن فنر بسیار حائز اهمیت می باشد.

کلام آخر

موتورسیکلت با استارت روشن می شود و لازمه حرکت هر موتورسیکلت می باشد. موتورسیکلت از سه قسمت بدنه اصلی، درپوش عقب و درپوش جلو ساخته شده است که درون آن زغال، آرمیچر و … وجود دارد‌. بهتر است این قطعه را به صورت اصل و اورجینال از فروشگاه های معتبر و مجاز فروش لوازم یدکی خریداری کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما