روشن کردن موتورسیکلت استارتی با باتری خالی

چگونگی روشن کردن موتورسیکلت استارتی با باتری خالی

چگونگی روشن کردن موتورسیکلت استارتی با باتری خالی

موتورسیکلت ها با هندل و استارت روشن می شوند که موتورسیکلت های استارتی برای روشن شدن باید باتری لازم را داشته باشند و به اندازه کافی شارژ داشته باشند. در این مقاله می خواهیم به چگونگی روشن کردن موتورسیکلت استارتی با باتری خالی بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

استارت موتورسیکلت

استارت موتورسیکلت

موتورسیکلت های قدیمی هندلی بودن و با هندل زدن روشن می شدند. با پیشرفت تکنولوژی در زمینه تولید موتورسیکلت سیستم هندلی برداشته شد و بر روی موتورسیکلت ها استارت نصب می کردند که نیروی خود را از باتری می گرفت. به طور کلی استارت موتورسیکلت یک موتور الکتریکی کوچک است که کمک می کند تا انجین شروع به کار کند و موتورسیکلت حرکت نماید. استارت دارای زغال، آرمیچر، بدنه فلزی و … می باشد که سوئیچ درون آن می چرخد. البته استارت تمامی موتورسیکلت ها یکی نیست و متناسب با نوع آن متفاوت است. استارت دارای مدل ها و حجم های مختلفی می باشد.

دلایل خالی شدن باتری موتورسیکلت

دلایل خالی شدن باتری موتورسیکلت

تمام شدن باتری دلایل مختلفی دارد و عمر باتری موتورسیکلت بین ۳ سال تا ۵ سال متغیر است. در ادامه به چند دلیل مهم که موجب تمام شدن باتری می شود خواهیم پرداخت.

دیر به دیر استفاده کردن از موتورسیکلت و شارژ نکردن آن ممکن است این مشکل را ایجاد کند.

ممکن است اجزای الکتریکی موتورسیکلت قطع شده باشد و در نتیجه منجر به تمام شدن باتری شود.

همچنین برای اطمینان از خالی بودن باتری بهتر است موارد زیر را ابتدا بررسی نمایید.

مطمئن شوید باک بنزین پر است.

سوئیچ را در موقعیت صحیح و روشن قرار دهید.

با روشن کردن چراغ های جلو موتورسیکلت به خالی بودن باتری پی خواهید برد‌.

دیدن پرتو روشن و همچنین شنیون صدا در هنگام استارت زدن نیز ناشی از این مشکل است و با کمک جامپ استارت می خورد.

کم نور بودن چراغ جلو به دلیل ضعیف بودن باتری است و به طور کامل باید تعویض گردد.

همچنین بررسی فیوزها نیز مهم می باشد.

به طور کلی ولتاژ مناسب بین پایانه مثبت و منفی باید ۱۲.۵ تا ۱۳.۵ ولت باشد. اگر ولتاژ باتری پایین تر از ۱۲ ولت باشد باید باتری جدیدی بر روی موتورسیکلت نصب کرد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
نقش پیستون در موتورسیکلت چیست؟

چگونگی روشن کردن موتورسیکلت استارتی با باتری خالی

چگونگی روشن کردن موتورسیکلت استارتی با باتری خالی

همانطور که گفته شد موتورسیکلت های استارتی برای روشن شدن به ولتاژ و برق باتری احتیاج دارند و در صورتی که باتری موتورسیکلت شارژ لازم برای روشن نمودن استارت را نداشته باشد می توان از باتری وسیاه نقلیه ای دیگر استفاده کرد یا یک بسته باتری قابل حمل به همراه داشته باشید که در ادامه به آن می پردازیم.

اتصال به وسیله نقلیه دیگر

اتصال به وسیله نقلیه دیگر

برای روشن کردن موتورسیکلت استارتی با باتری خالی می توانید آن را به باتری وسیله نقلیه دیگر متصل کنید تا نیروی الکتریکی لازم برای روشن شدن را از باتری خودرو یا موتورسیکلت دیگر بگیرد. اگر از باتری خودرو استفاده می کنید به دلیل بزرگ بودن آن نیازی بخ روشن نمودن موتور خودرو نیست و همینگونه موتورسیکلت استارتی روشن خواهد شد.

اما در صورتی که از باتری موتورسیکلت دیگری استفاده می کنید ابتدا از شارژ کافی باتری موتورسیکلت مطمئن شوید. در صورتی که باتری موتورسیکلت خالی است و نور چراغ ها کم است بهتر است دو باتری را قبل از شروع به هم متصل نمایید. برای اینکار کافیست موارد زیر را مرحله به مرحله انجام دهید.

پایانه های مثبت و قرمز باتری را به کابل قرمز سیم های جامپر متصل کنید.

یک سمت کابل سیاه را به قطب منفی باتری متصل نمایید.

در آخر نیز قسمت دیگر کابل سیاه را به قسمتی از قاب موتورسیکلت وصل کنید.

روش دوم استفاده از بسته باتری

برای افرادی که با موتورسیکلت به صورت تک نفره و بدون همراه مسافرت می کنند داشتن یک بسته باتری قابل حمل پیشنهاد می شود. باتری Tacklife 18Ah  از باتری های مناسبی است که جریان زیادی منتقل می کند و تا ۱۲ ماه در صورت خاموش بودن شارژ خود را نگه می دارد.

روش سوم استارت تکنیکی

بیشتر موتورسواران حرفه ای با این روش آشنا هستند. موتورسیکلت در سر پایینی به سمت پایین حرکت می کند و با استارت زدن ساده روشن می شود. در ابتدا موتورسیکلت سرعت بالایی خواهد داشت و موجب تغییر میل لنگ روی موتور خواهد شد.

سفت بودن زمین در این روش مهم است زیرا در حین رها کردن کلاچ امکان گیر کردن شن شل به چرخ عقب وجود دارد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت هوندا PCX

مراحل روشن کردن موتورسیکلت استارتی با باتری خالی

برای روشن کردن موتورسیکلتی که باتری خالی کرده است در ابتدا از باز بودن جاده مطمئن شوید. سپس سوئیچ را در حالت درست و روشن قرار دهید.

دنده را به دو تغییر دهید و کلاچ را بگیرید. حال نوبت هل دادن موتورسیکلت از سربالایی به سمت پایین است. بهتر است از شخص دیگری برای هل دادن کمک بگیرید. وقتی به سرعت ۸ کیلومتر در ساعت رسیدید نوبت رها کردن کلاچ و استارت زدن می باشد.

بعد از روشن شدن موتور کلاچ را بگیرید و دور موتور را افزایش دهید تا موتورسیکلت خاموش نشود‌.

با حرکت کردن موتورسیکلت باتری شارژ می شود؟

وقتی موتورسیکلت آرام حرکت می کند باتری شارژ کافی نخواهد داشت و نباید بلافاصله موتور را خاموش کرد. اگر باتری شما هنوز کار می کند و نیازی به تعویض ندارد باید تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه حرکت کنید تا باتری شما شارژ شود.

در صورت رسیدن به داخل شهر حتما باتری را تعمیر یا به طور کامل تعویض کنید.

برای اینکه عمر باتری افزایش پیدا کند لازم است که یک شارژر برای روزهای سرد سال داشته باشید.

جمع بندی روشن کردن موتورسیکلت استارتی با باتری خالی

موتورسیکلت دو نوع هندلی و استارتی دارد که امروزه در خیابان ها فقط موتورسیکلت های استارتی دیده می شود و نمونه های هندلی از رده خارج شده اند. موتورسیکلت های استارتی برای تامین برق و نیروی الکتریکی خود نیازمند باتری هستند و ممکن است به دلیل برخی عوامل باتری موتورسیکلت خالی شود و موتورسیکلت با استارت روشن نشود‌. حا آنکه برای روشن کردن موتورسیکلت استارتی با باتری خالی می توانید از باتری خودرو یا موتورسیکلت دیگر استفاده کنید یا یک بسته باتری به همراه خود داشته باشید تا در مواقع لزوم که به باتری سازی دسترسی ندارید از آن استفاده کنید. همچنین می توانید در سربالایی قرار بگیرید و موتورسیکلت را به سمت پایین هل بدهید و وقتی به ۸ هزار کیلومتر رسیدید استارت زده و کلاچ بگیرید و دور موتور را افزایش دهید تا موتورسیکلت روشن شود.

پیام بگذارید

تماس با ما