تفاوت گشتاور موتور و قدرت موتور چیست؟

تفاوت گشتاور موتور و قدرت موتور

تفاوت گشتاور موتور و قدرت موتور

موتورسیکلت برای حرکت به قدرت و گشتاور احتیاج دارند که قدرت را بر حسب اسب بخار می سنجند و گشتاور با نیوتن متر محاسبه می شود. در هنگام خرید موتورسیکلت میزان قدرت موتور و همچنین گشتاور موتور بسیار مهم می باشد و در وهله اول باید در مورد این دو موضوع اطلاعات کافی داشت تا بتوانید خرید خوبی داشته باشید. در این مقاله به گشتاور موتور و همچنین تفاوت آن با قدرت موتور خواهیم پرداخت. با نمایندگی هوندا کلیک همراه باشید.

موتورسیکلت چیست؟

موتورسیکلت وسیله نقلیه ای دو چرخ می باشد که سرعت بالایی نسبت به خودرو دارد و بعد از هواپیما دومین وسیله پرشتاب می باشد که انواع مختلفی دارد. از انواع موتورسیکلت می توان به موتورسیکلت ها مسابقه ای، موتورسیکلت های مسافرتی، موتورسیکلت های اسکوتر، موتورهای گازی و … اشاره کرد که هر کدام مناسب برای داخل شهر و خارج شهر می باشند. بیشتر از موتورسیکلت های اسکوتر برای داخل شهر استفاده می شود و نوع کروزر و … برای جاده های برون شهری مناسب هستند. در این مقاله می خواهیم به قدرت و گشتاور موتور بپردازیم.

گشتاور موتور چیست؟

گشتاور یک کمیت فیزیکی است که در مهندسی مکانیک مفهوم بالایی دارد و می توان گفت گشتاور نیرویی است که در اجسام دوران ایجاد می کنید و در موتورسیکلت های احتراقی و الکتریکی این اصل ثابت شده است که اصولا موتورها برای تولید گشتاور ساخته شده اند و تفاوت زیادی بین توان، انرژی و گشتاور وجود دارد. گشتاور موتور بر اساس نیوتن متر سنجیده می شود.

نیرو و گشتاور با هم متفاوت هستند و می توان گفت که تیرو موجب حرکت انتقالی در موتورسیکلت می شود و گشتاور حرکت چرخشی ایجاد می کند که کاملا متفاوت است.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
هارلی دیویدسون در مقابل هوندا

وقتی توسط جریان برق یا احتراق در داخل انجین موتورسیکلت نیرو وارد می شود این نیرو به پیستون ها برخورد می کند و مرکز میل لنگ را تحت تاثیر قرار می دهد و گشتاور تولید می شود(نیروی وارد شده به میل لنگ موجب ایجاد گشتاور می شود). سپس با گاز دادن و فشردن اهرم گاز موتورسیکلت شتاب گرفته و حرکت می کند. 

 

تفاوت اسب بخار (قدرت) و گشتاور موتور

قدرت یا توانی که توسط انجین موتورسیکلت تولید می شود را قدرت می گویند که با اسب بخار محاسبه می شود. به طور کلی قدرت به سرعت تولید انرژی گفته می شود و هر چقدر انرژی بیشتری در زمان کمتر تولید شود قدرت و توان موتورسیکلت بیشتر می شود.

اسب بخار واحد سنجش توان قدرتی می باشد که توسط جمیز وات اختراع شده است و به دلیل اینکه در آم زمان از اسب استفاده می شد مجبور شد تا قدرت ماشین بخار را بر حسب قدرت اسب بسنجد.

اگر موتورسیکلت دارای ۱۵۰ اسب بخار قدرت باشد به این صورت است که گاری ای را ۱۵۰ اسب نامرئی می کشند. به طور کلی برای محاسبه قدرت موتور موتورسیکلت از دو روش استاندارد استفاده می شود که قدرت موتور خالص و ناخالص است. در هنگام حاسبه قدرت موتور ناخالص تمام وزن اضافی که بر روی انجین برداشته شود حتی دستگاه های کنترل آلایندگی نیز باید لحاظ شود. در محاسبه قدرت موتور خالص نیازی به این کار نیست و بیشتر در مورد قدرت موتور خالص موتورسیکلت در هنگام خرید صحبت می شود.

نکته

البته لازم به ذکر است که برای سنجش قدرت موتور بهتر است ابتدا گشتاور موتور را بسنجید تا به راحتی بتوانید قدرت موتور را محاسبه کنید. دستگاه دینامومتر در ابتدا گشتاور تولیدی موتور را به دست می آورد سپس به قدرت موتور می رسد‌.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
10 نکته مهم درباره موتورسیکلت هوندا گلدوینگ 2024

به طور کلی در مورد تفاوت نیرو و گشتاور می توان گفت که گیربکس موتورها دو دسته سرعتی و قدرتی دارند و اگر موتورسیکلت مجهز به گیربکس قدرتی باشد گشتاور آن کم است و همچنین اگر گیربکس سرعتی باشد میزان قدرت در آن کاهش پیدا می کند و گشتاور موتور آن بالاست. رابطه عکسی بین قدرت و گشتاور وجود دارد.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت ها انواع مختلفی دارند و هر کدام در حجم های مختلفی هستند که قدرت و گشتاور متفاوتی دارند. گشتاور موتور به نیرویی گفته می شود که در اجسام دوران ایجاد می کند و میزان چرخش در دقیقه را مشخص می کند و واحد سنجش آن نیوتن متر می باشد. به طور کلی وقتی بعد از احتراق یا ورود جریان برق به موتور نیرو وارد می شود و سپس نیرو به پیستون برخورد می کند و میل لنگ را تحت تاثیر قرار می دهد و گشتاور تولید می شود.

تفاوت قدرت و گشتاور موتور اینگونه است که قدرت توسط انجین تولید می شود و نیروی انتقالی تولید می کند و گشتاور حرکت دورانی ایجاد می کند و تعداد دور در دقیقه می باشد. 

گیربکس دو نوع قدرتی و سرعتی دارد که در نوع قدرتی گشتاور پایین است و همچنین در نوع سرعتی گشتاور بالا و قدرت کم است.

پیام بگذارید

تماس با ما