ترمز ABS موتورسیکلت چیست؟

ترمز ABS

ترمز ABSموتورسیکلت چیست؟

ترمز برای بازداشتن وسایل نقلیه تعبیه شده است و بدون وجود ترمز ایست وسیله نقلیه امکان پذیر نیست. موتورسیکلت نیز دارای ترمز است و باز داشتن آن باید اهرم ترمز را فشار بدهید تا سرعت موتورسیکلت کاهش پیدا کند و در نتیجه توقف صورت گیرد. در موتورسیکلت از ترمزهای دیسکی، ترمزهای کاسه ای و ترمزهای ABS استفاده می شود. در این مقاله می خواهیم به طور کامل در مورد ترمز ABS موتورسیکلت بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

ترمز چیست؟

ترمز برای کاهش سرعت و همچنین ایست وسیله نقلیه بر روی موتورسیکلت و دیگر وسایل نقلیه نصب شده است تا ایمنی فرد تامین گردد و در صورت بروز هر گونه حادثه با کشیدن اهرم ترمز موتورسیکلت ایست کند و با داشتن سرعت زیاد مشکلی رخ ندهد. سیستم ترمز انواع مختلفی دارد که شامل ترمز کاسه ای، ترمز دیسکی و ترمز ABS هستند و وظیفه مشخصه هر کدام کاهش سرعت و ایست کامل موتورسیکلت می باشد که با قفل کردن چرخ ها از حرکت باز می ایستد.

ترمز های کاسه ای در موتورسیکلت های قدیمی استفاده می شد و امروزه زیاد از آن استفاده نمی شود. همچنین ترمزهای دیسکی در موتورسیکلت های چند دهه اخیر استفاده می شد و اکثر موتورسیکلت هایی که در خیابان ها می بینید مجهز به این نوه سیستم ترمز هستند. همچنین با پیشرفت تکنولوژی توانسته اند ترمز ABS را بر روی موتورسیکلت ها نصب کنند که در ادامه می خواهیم به طور مفصل به آن بپردازیم‌.

سیستم ترمز ABS موتورسیکلت

این سیستم ترمز ضد قفل در ابتدا فقط برای خودروها استفاده می شد و در حال حاضر هم تمامی موتورسیکلت های تولید شده مجهز به این سیستم نیستند که بحث بر انگیز می باشد.

ترمز ABS از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمز گرفتن یکدفعه ای جلوگیری می نماید و با کمک اطلاعاتی که از حسگرهای سرعت سنج چرخ، واحد ABS می گیرد فشار سیال ترمز را تنظیم می کند تا چسبندگی چرخ ها حفظ شود و موتورسیکلت از جاده منحرف نشود. این ترمزها مانع از لیز خوردگی لاستیک ها در جاده های خیس و باران خورده می شوند و چسبندگی مناسبی ایجاد می کنند‌. ترمز های ABS در موتورسیکلت با توجه به اندازه، وزن و نوع عملکرد آنها طراحی می شود. به طور کلی موتورسیکلت هایی که فاقد ABS هستند در هنگام ترمز گیری شدید هیچگونه تعادلی ندارند و امکان انحراف و تصادف زیاد است. چه حیف که از سیستم ترمز در همه موتورسیکلت ها استفاده نمی شود و فقط مختص موتورسیکلت های خاصی است‌.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چگونگی عملکرد سوپاپ موتورسیکلت

اجزا سیستم ترمز ABS موتورسیکلت

 این سیستم ترمز مجهز به اجزا مختلفی است که هر کدام وظیفه ای بر عهده دارند و در انتها با همکاری هم، یک سیستم واحد را به نمایش می گذارند که قادر است موتورسیکلت را به راحتی متوقف کند. این اجزا  عبارتند از:

حسگرهای سرعت که در هر چرخ نصب شده اند زمان قفل کردن چرخ ها را اطلاع می دهند. یعنی هرگاه شما ترمز را بگیرید ابتدا این حسگرها شروع به کار می کنند و زمان قفل شدن چرخ ها را به سیستم اطلاع می دهند. 

سوپاپ که در هر لوله ترمز وجود دارد و با کمک کنترل کننده می توان آن را کنترل کرد.

پمپ، فشار از دست رفته از طریق سوپاپ را تامین می کند. به این صورت که وقتی سوپاپ  فشار را در ترمز کم کرد فشار توسط پمپ دوباره افزایش پیدا می کند.

کنترل کننده نوعی پردازنده می باشد که با کمک حسگرهای سرعت می تواند سوپاپ ها را کنترل نماید.

 

دلایل عدم مجهز بودن موتورسیکلت به سیستم ترمز ABS 

دلایل زیادی وجود دارد که تولید کنندگان در موتورسیکلت از سیستم ترمز ABS استفاده نمی کنند. سیستم ترمز  ABS موتورسیکلت یکی از بهترین سیستم های ترمزی است. اما امکان دارد که یک موتور به دلایل مختلف نتواند این سیستم را بر روی خود داشته باشد. این دلایل عبارتند از:

اندازه موتورسیکلت

سایز موتورسیکلت در نصب کردن ترمز ABS نقش دارد و طبق تحقیقات انجام شده از سال ۲۰۱۲ کمیسیون اروپا اعلام نمود که موتورسیکلت هایی که بالای ۱۲۵ سی سی هستند می توانند به این سیستم مجهز شوند. به طور کلی به دلیل کوچک بودن موتورهای پایین ۱۲۵ سی‌سی جایگاه لازم برای نصب این سیستم وجود ندارد و همچنین سرعت و شتاب پایین آن نیز در این مورد لحاظ شده است. برای موتورسیکلت های آفرود، اسکوتر، موتورهای گازی و موتورسیکلت های سبک دیگر این سیستم قابل نصب نیست. زیرا به دلیل وزن بالایی که دارد بر روی عملکرد آنها تاثیر می گذارد و از سرعت آنها می کاهد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
خرید موتور سیکلت اقساطی از هوندا اورجینال

نوع عملکرد موتورسیکلت

نوع استفاده و محیطی که می خواهید از موتورسیکلت استفاده کنید نیز شرط است و به طور کلی در هر مسیری سیستم ABS مناسب نیست و ممکن است خطر آفرین باشد. برخی موتورسیکلت در جاده و خارج جاده کاربرد دارند و در صورتی که به سیستم ABS مجهز شوند ممکن است کاربرد خارج جاده ای آن را کند نماید و در نتیجه ایجاد مشکل کنند.

قیمت، ظاهر و وزن موتورسیکلت

قیمت نیز در نصب نکردن تمامی موتورسیکلت ها نقش دارد. آیت سیستم ترمز قیمتی بیشتر از سایر سیستم های ترمز دارد و در هنگام خرید موتورسیکلت ها ABS دار باید قیمت بیشتری را پرداخت نمود.

ظاهر موتورسیکلت نیز بسیار مهم می باشد و افراد زیادی هستند که ظاهر برای آنها ارجحیت دارد‌.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت برای کاهش سرعت و توقف کامل باید اهرم ترمز داشته باشد و نیروی بازداشتن خود را از ترمز بگیرد و با قفل کردن چرخ ها ایست کامل صورت گیرد. ترمز انواع مختلفی دارد که شامل ترمز دیسکی، ترمز کاسه و ترمز ABS است. ترمز ABS یا ترمز ضد قفل در ابتدا فقط برای خودروها استفاده می شد و کم کم وارد صنعت خودرو سازی نیز شد و در برخی موتورسیکلت ها متناسب با وزن، ظاهر و نوع عملکرد نصب می شود. به طور کلی موتورسیکلت های خارج جاده ای و آفرود این نوع ترمز اصلا مناسب نیست. از جمله اجزا سیستم ترمز ABS می توان به سوپاپ، کنترل کننده، پمپ و حسگر سرعت اشاره کرد که برای بازداشتن و عملکرد صحیح ترمز ABS در کنار هم قرار گرفته اند.

پیام بگذارید

تماس با ما