تفاوت ترمز کاسه ای و ترمز دیسکی چیست؟

تفاوت ترمز کاسه ای و ترمز دیسکی

تفاوت ترمز کاسه ای و ترمز دیسکی

موتورسیکلت ها و دیگر وسایل نقلیه  برای از حرکت ایستادن نیازمند قطعه ای به نام ترمز می باشد و خود ترمز از قطعات کوچک و بزرگی ساخته شده است که کمک می کنند تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد. ترمز قطعه بسیار مهمی و حیاتی ای می باشد و سه نوع ABS، کاسه ای و دیسکی دارد. در این مقاله به تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

وظیفه ترمز موتورسیکلت

ترمز برای نگه داشتن وسیله نقلیه تعبیه شده است و با اصطکاکی که ایجاد می کند منجر به ایست موتورسیکلت می شود. ترمز موتورسیکلت بسیار قوی می باشد و در صورت ترمز گیری در جاده های پر از مانع و پیچ به خوبی عمل می کند.

انواع ترمز موتورسیکلت

بر روی موتورسیکلت ها ترمز های مختلفی نصب می شود که هر کدام مزایای و معایبی دارند. در ادامه به انواع ترمز موتورسیکلت خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

ترمز ABS

سیستم ای بی اس نوعی سیستم ترمز می باشد که در آن چرخ ها قفل نمی شوند و موتورسوار می تواند بدون از دست دادن کنترل موتور تا آخرین حد ترمز بگیرد و و با دور زدن موانع محدوده خط را طی کند. در این سیستم ترمز بر روی چرخ ها حسگر سنجش سرعت نصب شده است که با قفل شدن چرخ ها برای ریز کنترل گر سیگنال فرستاده می شود و سپس با بررسی اطلاعات، برای کم کردن فشار از روی سیلندر فرمان فرستاده خواهد شد و دوباره چرخ ها شروع به چرخیدن می کنند. وقتی چرخ آزاد شود فشار سیال ترمز دوباره به حالت اولیه باز می گردد.

ترمز دیسکی

در این نوع سیستم ترمز لنت های ترمز توسط پیستونی که در کالیبر تعبیه شده اند به دو طرف دیسکی که به چرخ متصل است فشرده خواهند شد و موجب توقف و ترمز کامل می شود. سه نیروی هیدرولیکی، پنوماتیک و الکترومغناطیسی در هنگام ترمز گیری با هم ترکیب می شوند و موجب ترمزگیری خواهند شد.

ترمزها تبدیل کننده انرژی مکانیکی به گرما هستند و در صورتی که گرما زیاد شود توانایی ترمز کاهش پیدا می کند. جنس دیسک ترمز از چدن می باشد و ممکن است برخی از آنها از جنس کامپوزیت های کربنی یا سرامیکی باشند. 

مزایای سیستم دیسکی

این سیستم ترمز در حرارت بالا از کارکرد بالایی برخوردار است و به صورت پی در پی می توان ترمز گرفت‌. 

دارای سیستم خنک کننده می باشند و با پره هایی که در سیستم چرخ و ترمز تعبیه شده است مراحل خنک کاری صورت می گیرد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
سیستم تزریق سوخت بر پایه الکترونیک در موتور سیکلت

در ترمز های دیسکی به جای کاسه ترمز از یک دیسک چرخان و به جای کفشک های خمیده از کفش‌های مسطح(لنت ترمز) استفاده شده است. 

سیستم ترمز دیسکی از هزینه ساخت بالایی برخوردار است و همچنین وزن سنگینی دارد. لازم به ذکر است که فشار هیدرولیکی زیادی احتیاج دارد.

 ترمز کاسه ای

ترمزهای کاسه ای یکی از انواع سیستم ترمز می باشد که قسمت کاسه آن به چرخ ها متصل می باشد و با چرخ ها می چرخد. کفشک آهنی که لنت ها بر روی آن کوبیده می شوند نیز روی طبق ثابت محور تعبیه شده اند. در زمان هایی که نیازی به ترمز گیری نیست این کفشک ها با فاصله کمی بین ترمز و لنت وجود دارند. در این سیستم ها وقتی ترمز گرفته می شود فشار روغن در سیلندر زیاد می شود و منتقل به سیلندرهای چرخ می شود. در نتیجه با افزایش فشار روغن پیستون ها از یکدیگر دور می شوند و کفشک ها به سمت قسمت کاسه ای ترمز حرکت می نمایند. نیروی وارده از لنت به کاسه ترمز موجب بروز اصطکاک می شود و در نتیجه با شتاب منفی ایجاد شده موتورسیکلت متوقف می شود.

مزایای سیستم ترمز کاسه ای

این سیستم ارزان‌تر از نمونه های دیگر می باشد.

به راحتی می توان آن را تعمیر کرد.

بسیار سبک می باشد.

معایب سیستم کاسه ای

از جمله معایب این ترمزها می توان به بالا رفتن سریع حرارت اشاره کرد که این حرارت بالا از عملکرد درست ترمز در دمای بالا جلوگیری می کند.

تفاوت ترمز کاسه ای و ترمز دیسکی

ترمز دیسکی عقب لنت ترمز معمولی ای دارد و همانند ترمز چرخ های جلو می باشد و از ترمز عقب کاسه ای عملکردی بهتری دارد. 

برای موتورسیکلت های که شتاب و قدرت بالایی دارند مناسب می باشد. لازم به ذکر است که از نطر قدرت هیچ برتری نسبت به ترمز کاسه ای ندارد.

دارای سیستم خنک کاری می باشد و سریعا عمل خنک کنندگی را انجام می دهند. همچنین در هنگام ترمزگیری سریعا عمل می کند و در زمان کوتاهی انجام می شود.

جمع بندی تفاوت ترمز کاسه ای و ترمز دیسکی

موتورسیکلت ها وسایل نقلیه ای پر سرعت می باشند که به راحتی می توانند از موانع عبور کنند. در هنگام عبور از موانع و پیچ ها ممکن است نیاز به ترمز باشد و باید بر روی آن ترمز های قوی نصب شود‌ تا سرعت آنها کنترل شود. سیستم ترمز انواع مختلفی دارد که می توان به سیستم ABS، ترمز کاسه و ترمز دیسکی اشاره کرد. همه این سیستم کارایی مشابهی دارند و وظیفه آنها توقف موتورسیکلت می باشد. بیشتر موتورسیکلت هایی که در حال حاضر تولید می شوند مجهز به سیستم ABS می باشند. 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
علائم خرابی سوپاپ موتورسیکلت چیست؟

تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای در قیمت، عملکرد و سیستم خنک کاری آن می باشد. ترمز دیسکی در حرارت بالا توانایی عملکرد بالایی دارد و به راحتی می توان پی در پی ترمز گرفت‌. اما اشکال عمده ترمز دیسکی در قیمت بالای ساخت آن، وزن سنگین و نیاز به فشار هیدرولیکی زیاد است.

بررسی روغن موتورسیکلت

در هنگام بررسی روغن باید سطح روغن و غلظت آن مورد بررسی قرار گیرد. برای چک کردن سطح روغن با کمک گیج یا نشانه گر روغن می توانید میزان آن را بسنجید. فقط توجه داشته باشید که موتورسیکلت را در یک سطح صاف قرار دهید و در صورت کم شدن روغن علت آن را پیدا می کنید. 

برای سنجش میزان غلظت روغن نیز با دست خود می توانید چسبندگی آن را تست کنید. در صورتی که چسبندگی روغن کاهش پیدا کرده باشد و همانند آب باشد، نیاز به تعویض روغن می باشد تا عملکرد موتورسیکلت زیاد شود.

همچنین اگر غلظت روغن موتور زیاد شود و به رنگ سیاه در بیاید نیز باید روغن تعویض گردد. تعویض روغن در زمان مناسب باید صورت گیرد تا مشکلات دیگری نظیر روغن سوزی موتورسیکلت و … رخ ندهد.

بررسی نشتی های روغن نیز بسیار مهم می باشد و باید کاسه نمد یا قطعات دیگر که موجب نشتی شده اند را بررسی نمایید و برای جلوگیری از هزینه های بیشتر آنها را تعویض نمایید.

مخزن سوخت موتورسیکلت

قبل از حرکت از پر بودن مخزن سوخت اطمینان حاصل کنید. در صورت خالی بودن باک ممکن است در طی مسیر سوخت شما به پایان برسد و به پمپ بنزین نیز دسترسی نداشته باشید. 

در مسیرهای طولانی در ابتدا باک بنزین موتورسیکلت را پر کنید و همچنین از وجود پمپ بنزین های موجود در راه مطمئن باشید تا بتوانید سوخت گیری کنید.

ظاهر موتورسیکلت را بررسی نمایید.

از نظر بصری مشکلاتی که می بینید همانند شل شدن مهره ها، پیچ ها و … را برطرف کنید. این مشکلات کوچک در صورت برطرف نشدن مشکلات بزرگی را ایجاد می کنند.

جمع بندی نکات قبل از موتورسواری

قبل از موتورسواری باید بررسی هایی انجام شود تا شما در خیابان و جاده ها گیر نکنید‌. از جمله نکات مهم که باید بررسی شوند می توان به چک کردن کلاه ایمنی، پر یا خالی بودن مخزن سوخت، روغن موتورسیکلت، تنظیم زنجیر چرخ، بررسی ترمز موتورسیکلت، چک کردن لاستیک ها و … اشاره کرد. همه این نکات مهم و اساسی هستند و حتما باید مورد بررسی قرار گیرند.

 

پیام بگذارید

تماس با ما