علت جا نخوردن دنده موتورسیکلت

علت جا نخوردن دنده موتورسیکلت

علت جا نخوردن دنده موتورسیکلت

دنده قطعه ای است که برای افزایش نیرو به چرخ های عقب در موتورسیکلت تعبیه شده است و با افزایش دنده می توان شتاب موتورسیکلت را افزایش داد. برخی از موتورسواران در هنگام تعویض دنده با مشکل مواجه هستند و نمی توانند دنده موتورسیکلت را جا بزنند. در این مقاله می خواهیم به علت جا نخوردن دنده موتورسیکلت بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

جا نخوردن دنده موتورسیکلت

دنده موتورسیکلت قطعه ای اصلی در همه موتورسیکلت ها و خودرو ها می باشد که که با افزایش دنده می توان نیروی وارده به موتور را افزایش داد و حرکت چرخ ها زیاد شود. اما در موتورسواری جا نخوردن دنده امری طبیعی است و ممکن است موتورسواران در هنگام تعویض دنده با مشکل مدتیه شوند که علت های زیادی دارد. 

علت جا نخوردن دنده موتورسیکلت

دنده ممکن است سفت شود یا به راحتی جا نخورد و در هنگام تعویض دنده با مشکل روبه رو شوید‌. از جمله علت های جا نزدن دنده موتورسیکلت می توان به موارد زیر اشاره نمود.

سطح پایین روغن موتور

از جمله دلیل مهم آرام جا نرفتن دنده در موتورسیکلت به دلیل کم بودن سطح روغن موتور می باشد و در ۱ورتی روغن موتور موتورسیکلت شما کم باشد مشکلاتی چون گرم شدن بیش از حد موتور، سایش و پارگی و رسوب کربن ایجاد می کند‌. همچنین موارد گفته شده آسیب های جدی تری نیز به قطعات دیگر وارد می کنند و ممکن است موتورسیکلت روشن نشود، صفحات کلاچ آسیب ببینند، به آستر سیلندر، پیستون و در برخی مواقع سوپاپ موتور نیز آسیب وارد می کند. پس بهتر است به صورت دوره ای روغن موتور تعویض شود تا سطح آن کاهش پیدا نکند و روغن تمیز وارد موتور شود.

کیفیت پایین روغن

کیفیت پایین روغن موتور نیز در جا نخوردن دنده موتورسیکلت دخیل می باشد و بهتر است از فروشگاه های معتبر روغن تهیه کنید. همچنین در طول زمان روغن موتور کیفیت اولیه خود را از دست می دهد و در روند عملکرد موتورسیکلت اختلال ایجاد می کند و باید در زمان مناسب آن را تعویض کرد. به طور کلی باید روغن موتورسیکلت را با توجه به شرایط موتورسیکلت، نوع موتور و گرانروی روغن که در دفترچه راهنما موتورسیکلت درج شده است انتخاب کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
فرصت محدود برای خرید اقساطی موتور سیکلت طرح یاماها ایروکس 180

تاب برداشتن صفحه کلاچ 

در صورتی که کلاچ به دلیل طی مسافت زیاد داغ شده باشد تاب برداشتن در صفحه کلاچ رخ می دهد. همچنین دلایل دیگری که موجب تاب برداشتن صفحه کلاچ می شود می توان به عدم بازی آزاد در اهرم کلاچ، تنظیم نشدن صفحه کلاچ، تعویض دنده بدون گرفتن کلاچ، رها نمودن کلاچ به طور ناگهانی و سواری بی دقت و درست استفاده نکردن از کلاچ اشاره نمود. در این مواقع که صفحه تاب بر می دارد جا خوردن دنده موتورسیکلت دچار مشکل می شود و همچنین در بین صفحات اصطکاک ایجاد خواهد شد و دچار افت سرعت در موتورسیکلت می شود. این مشکل توسط تعمیر کار باید برطرف سود و در صورت فهمیدن باید سریعا آن را برطرف نمود.

 

شل شدن زنجیر 

از جمله دلایل جا نخوردن دنده موتورسیکلت می توان به شل بودن زنجیر اشاره نمود. زنگ زدگی زنجیر ممکن است در زنجیر های جدید و نو که تازه وصل کرده اید نیز رخ دهد و فقط مختص زنجیرهای قدیمی نیست. البته کمی زنگ زدگی موردی ندارد اما باید به صورت دوره ای زنجیر چرخ را بررسی نمایید و ببینید که دچار کثیفی یا زنگ زدگی نشده باشند‌. روغن کاری زنجیر نیز حتما باید انجام شود.

فرسوده شدن چرخ دنده های موتورسیکلت

چرخ دنده های زنجیر نیز در صورت عوامل مختلفی دچار فرسودگی شود و ممکن است از علت های جا نرفتن دنده موتورسیکلت باشد. به طور کلی شما می توانید با بررسی چشمی اختلال ایجاد شده را برطرف کنید. 

گیربکس موتورسیکلت

جا نرفتن دنده به دلیل گیر کردن یک جسم خارجی در بین دنده ها، خم شدن محور دنده یا مونتاژ نادرست دنده های انتقال می باشد. با وجود این مشکلات جابه جایی دنده با مشکل مواجه می شود و باید حتما موتورسیکلت را به تعمیرگاه برده و مشکل را برطرف کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بهترین مدل های موتورسیکلت هوندا برای جاده

سفت بودن کابل کلاچ

در صورتی که کابل کلاچ سفت باشد و به درستی تنظیم نشده باشد این مشکل رخ می دهد در صورتی که با کشیدن اهرم کلاچ به درستی رها نشد مشکل از کابل کلاچ است. 

شل شدن بیش از اندازه کلاچ

شل بودن سیم کلاچ نیز از جمله علت جا نخوردن دنده موتورسیکلت می باشد و در صورتی که اهرم را کامل آزاد کنید ممکن است بلغزد و بهتر است با داشتن شلی کمی آن را تنظیم کنید. اگر خودتان نمی توانید این کار انجام دهید بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید.

خراب شدن اهرم تعویض دنده

وقتی اهرم تعویض دنده دچار شکستگی و خرابی شود نمی توان به درستی دنده را جا زد و باید حتما اهرم را درست کرد و سپس به راحتی تعویض دنده انجام گیرد.

جمع بندی نهایی

دنده موتورسیکلت انتقال دهنده نیرو و افزایش دهنده شتاب موتورسیکلت می باشد که ممکن است در اثر عوامل مختلفی دچار خرابی شود و جا زدن دنده موتورسیکلت به خوبی انجام نشود. از جمله دلایلی که موجب جا نخوردن دنده می شود می توان به پایین بودن سطح روغن موتور،  شل بودن زنجیر موتورسیکلت، سفت و شل بودن کابل کلاچ، فرسوده شدن چرخ دنده و … اشاره کرد.

2 نظرات

  • Saeidmotori83

    17 آبان 1402 - 9:41 ق.ظ

    اقا بنده یه چند روزی هست دنده موتورم یه دفه گیر میکنه اونوقت دیگه جفت پا هم بزنی روش دنده نمیشه دلیلش چیه؟

    • ادمین هوندا اورجینال

      17 آبان 1402 - 10:15 ق.ظ

      سلام دوست عزیز.
      این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مشکلات مکانیکی یا سیستم دنده‌ها باشد. این موارد می‌توانند عبارت باشند از:

      کمبود روغن: یکی از دلایل متداول برای مشکلات دنده، کمبود روغن موتور است. مطمئن شوید که سطح روغن موتور در حد مناسبی است و کیفیت و نوع روغن مناسب برای موتور خود را استفاده می‌کنید.

      کمبود تنظیم و یا خرابی در سیستم دنده‌ها: ممکن است برخی از قطعات سیستم دنده‌ها که به دلایل مختلفی از جمله سایش زیاد یا خرابی به این وضعیت رسیده‌اند، نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند.

      مشکلات در کلاچ موتور: ممکن است مشکل در کلاچ موتور باعث مشکلاتی در سیستم دنده‌ها شود. اگر کلاچ موتور شما خراب یا ساییده شده باشد، می‌تواند باعث مشکلات دنده شدید شود.

      آب و هوا و یا دیگر شرایط خارجی: بعضی اوقات ممکن است شرایط محیطی مانند گرما یا سرما باعث شود که برخی از قطعات موتور یا سیستم دنده‌ها مشکل داشته باشند.

      بهتر است یک مکانیک ماهر موتورسیکلت را مشاوره کنید تا مشکل را تشخیص دهد و راه‌حل مناسب را برای آن پیشنهاد دهد. تا زمانی که مشکل را حل نکنید، استفاده از موتور را به حداقل بسنده کنید تا از خرابی بیشتر جلوگیری شود.

پیام بگذارید

تماس با ما