نکات مهم در انتخاب روغن موتورسیکلت

روغن موتورسیکلت

نکات مهم در انتخاب روغن موتورسیکلت

روغن موتورسیکلت برای محافظت از انجین موتورسیکلت می باشد و موجب روان کار کردن، کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر انجین موتورسیکلت می شود. هر موتورسیکلت به دلیل عملکرد و تنش بالاتر روغن مخصوص به خود را احتیاج دارد و نمی توان از هر روانی استفاده نمود‌.

روغن در موتورسیکلت به صورت دوره ای باید تعویض شود و این عمل به عملکرد بهتر موتورسیکلت و روان کاری آن کمک خواهد کرد‌. در این مقاله به نکات مهم در انتخاب روغن موتورسیکلت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

روغن موتورسیکلت چیست؟

برای جلوگیری از اصطکاک و سایش بین قطعات متحرک درون پیشرانه استفاده می شود و برای خنک کردن موتور مناسب می باشد. همچنین روغن موتور ذرات حاصل از سایش قطعات و ذرات معلق از احتراق را جذب می کند و در نتیجه به فیلتر روغن منتقل می نماید.

همچنین از موتور در برابر اسیدها و اکسیداسیون که در اثر استفاده طولانی مدت از موتورسیکلت رخ می دهد محافظت خواهد کرد.

در هر دوره باید روغن تعویض گردد و باید توجه کنید که روغنی انتخاب شود تا با موتورسیکلت شما سازگار باشد. زیرا به دلیل سرعت و شتاب بالای موتورسیکلت و عملکرد بالای آن نسبت به خودروها باید از روغن های خاصی استفاده شود.

لازم به ذکر است مخزن روغن موتورسیکلت کوچک است و حجم کمی روغن را در خود جای می دهد که فشار بیشتری را ممکن است بر روی موتور ایجاد کند.

وظیفه دیگر روغن  بجز روانکاری و خنک کاری موتور (انجین)، خنک کاری کلاچ و روانکاری گیربکس نیز می باشد و عملکردی آن به سه صورت می باشد. گیربکس و پیشرانه در یک محفظه قرار آورند و روغن روانکاری آنها مثل هم می باشد و تفاوتی ندارند.

اگر روغن مناسب موتورسیکلت نباشد مشکلاتی در تعویض دنده، کاهش سرعت، افزایش مصرف سوخت، افزایش دمای انجین، فشار به پمپ روغن و آسیب به رینگ های پیستون رخ خواهد داد.

نکات انتخاب روغن موتورسیکلت

روغن را با توجه به چهار شاخصه اصلی می سنجند که شامل: شاخص گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتورسیکلت، فناوری ساخت روغن، حجم روغن و سطح کارایی و کیفی روغن می باشد که در ادامه به این شاخص های اصلی خواهیم پرداخت.

شاخص گرانروی یا ویسکوزیته

گرانروی یا ویسکوزیته یکی از خواص سیالات(مایع و گاز) می باشد که میزان مقاومت سیال را در برابر جریانات نشان می دهد. به طور کلی به غلظت روغن گفته می شود. این شاخص توسط دمای محیط فقط تعیین نمی گردد و مشخصات و طراحی فنی موتور و گیربکس موتورسیکلت نیز در آن نقش دارند. گرانروی هر موتورسیکلت در دفترچه موتورسیکلت درج شده است و می توان با مراجعه به دفترچه راهنما روغن موتورسیکلت با گرانروی مناسب استفاده کرد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه فروشگاه هوندا اورجینال با رقبا

بر روی روغن های موتورسیکلت از عبارت هایی چون ۱۰W-۳۰ استفاده می شود که ۱۰W نمایانگر ویسکوزیته روغن در هنگام سرد بودن موتور است و عدد ۳۰ ویسکوزیته روعن را در هنگامی که موتور گرم است نشان می دهد. اگر از روغن نامناسب استفاده کنید ممکن است در محفظه روغن آهن ایجاد شود.

فناوری ساخت روغن موتورسیکلت

روغن بر اساس فناوری ساخت به سه دسته فول سنتیک، سمی سنتیک و معدنی تقسیم می شود که در هنگام استفاده باید به طراحی فنی موتورسیکلت و نیازهای روانکاری آن توجه کرد. روغن موتورهای معدنی برای موتورسیکلت های با حجم کم مناسب هستند که دارای فشار و شرایط عملیاتی دشوار نیستند. همچنین روغن های نیمه سنتیک برای موتورسیکلت های با حجم کمتر که شرایط عملیاتی دشوار دارند مناسب هستند.

روغن موتورهای سنتیک نیز مناسب برای موتورسیکلت های با حجم موتور بالا مناسب هستند(موتورهای ورزشی و مسابقه ای). لازم به دکر است برای دانستن نوع فناوری ساخت موتورسیکلت نیز می توانید دفترچه راهنما موتورسیکلت خود را مشاهده نمایید.

حجم روغن موتورسیکلت

حجم روغن نیز با توجه به مشخصات و طراحی فنی موتور و همچنین گیربکس موتورسیکلت متفاوت است.

درجه روغن

از نکات مهم در خرید روغن موتورسیکلت درجه روغن می باشد که بر روی برچسب آن درج شده است. اعداد بر روی روغن نشان می دهد که باید در چه دمایی و چه مقدار از آن را استفاده کرد.

سطح کارآیی و کیفی روغن

کیفیت، فناوری ساخت، ادتیوها، تامین نیازهای روانکاری مختلف و ویژگی های فنی و شیمیایی روغن موتورسیکلت آن را در طبقات کیفی گوناگونی تقسیم می کنند. امروزه از تکنولوژی های جدید در ساخت موتورسیکلت استفاده شده است که سطوح کیفی مختلف توسط سازمان های مختلف، دارای استاندارد جهانی می باشند که سطح کارآیی و ویژگی فنی روغن موتور را می سنجند.

بر روی برچسب روغن موتورسیکلت مارک استاندارد حتما باید درج شده باشد. اگر موتورسیکلت از مارک استاندارد بهره نبرده باشد بهتر است استفاده نشود چون ممکن است به اجزای داخلی موتورسیکلت آسیب وارد شود. وجود حروف SAE,API و JASO نشان از کیفیت محصول دارند. در صورت درج نشون این عبارات باید به تقلبی بودن محصول پی برد.

نکات مهم برای کارآیی بهتر روغن موتورسیکلت

برای اینکه عملکرد موتورسیکلت بهتر باشد باید به نکات زیر توجه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
پرطرفدارترین موتورهای هوندا

نداشتن نشتی

برای جلوگیری از هدر رفتن روغن موتور بهتر است محفظه روغن را چک کنید تا نشتی نداشته باشد‌. همچنین برای تعویض روغن موتورسیکلت حداقل باید ۳۲۰۰ کیلومتر طی شده باشد و سپس اقدام به تعویض آن نمود. لازم به ذکر است روغن های مصنوعی ماندگاری بیشتری دارد و بعد از ۸ هزار کیلومتر می توان آن را تعویض نمود.

فیلتر روغن

در هنگام تعویض روغن حتما باید فیلتر روغن را نیز تعویض کرد. زیرا انجام این عمل به بهبود وضعیت موتورسیکلت کمک شایانی می کند.

اضافه نمودن مواد افزودنی

اضافه نمودن مواد افزودنی در موتورسیکلت ها موجب سرعت زیاد و شتاب بالا می شود که این امر در طولانی مدت اثرات مخربی دارد و ممکن است قطعات دچار مشکلات اساسی شده و نیاز به تعویض آنها باشد.

تعویض واشر درپوش

در صورت خرابی واشر درپوش باید حتما تعویض صورت گیرد. زیرا نبود واشر درپوش منجر به تبخیر روغن موتورسیکلت و در نتیجه هدر رفت آن می شود‌.

نکات مهم

روغن با روغن موتور خودرو متفاوت می باشد و استفاده آنها به جای یکدیگر ممکن است خرابی به بار آورد.

روغن موتورسیکلت مختلفی در بازار وجود دارد و شما باید روغنی انتخاب کنید که دارای استاندارد جهانی باشد. برای این منظور فقط کافیست به دفترچه راهنما موتورسیکلت خود مراجعه کنید.

از روغن های مصنوعی نیز می توان در موتورسیکلت استفاده کرد. اما تاثیر چندانی ندارند و عملکرد ضعیفی دارند.

نتیجه گیری

افراد موتورسوار برای محافظت از انجین موتورسیکلت خود باید به صورت دوره ای از روغن موتورسیکلت استفاده کنند. این روغن به روانکاری و خنک شدن قطعات کمک خواهد کرد. همچنین گیربکس کلاچ و پیشرانه موتورسیکلن ها در یک محفظه قرار دارند و روغن موتور وظیفه روانکاری و خنک کاری آنها را تیز بر عهده دارد.

حال در صورتی که در خودروها این امکان وجود ندارد و گیربکس و … دارای روغن مخصوص به خود هستند. از جمله نکات مهم که در هنگام خرید باید به آن دقت کرد شاخص گرانروی، فناوری ساخت، حجم روغن ، درجه روغن، سطح کارآیی و کیفی روغن می باشد که بسیار حائز اهمیت هستند. همچنین برای عملکرد بهتر روغن باید از نداشتن نشتی محفظه، فیلتر روغن، اضافه کردن مواد افزودنی و تعویض واشر درپوش اطمینان حاصل کرد.

برای اینکه بدانید موتورسیکلت شما نیاز به چه روغنی دارد فقط کافیست به دفترچه راهنما آن مراجعه کرده و با در دست داشتن شاخص گرانروی در زمان گرما و سرما روغن موتور مناسبی را خریداری کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما