چگونگی عملکرد صفحه کلاچ موتورسیکلت

چگونگی عملکرد صفحه کلاچ موتورسیکلت

چگونگی عملکرد صفحه کلاچ موتورسیکلت

صفحه کلاچ موتورسیکلت یکی از لوازم مصرفی می باشد که بعد از مدتی عمر آن به‌ پایان می رسد(۴۰ هزار تا ۱۰۰هزار کیلومتر) و باید صفحه کلاچ دیگری را جایگزین کرد. کلاچ رابط بین گیربکس و موتور می باشد و در صورت کلاچ گرفتن و نیم کلاچ کردن زیاد ممکن است به صفحه کلاچ آسیب وارد شود و شما مجبور به تعویض این قطعه می باشید. صفحه کلاچ در صورت خراب شدن باید سریعا تعویض گردد ولی به دلیل اینکه این قطعه محسور می باشد و روی آن بسته می باشد نمی توان آن را به صورت دیداری مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

در این مقاله به چگونگی عملکرد صفحه کلاچ و همچنین زمان تعویض آن خواهیم پرداخت‌. با ما همراه باشید.

صفحه کلاچ موتورسیکلت

صفحه کلاچ (دیسک و صفحه) قسمتی از گیربکس می باشد که وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد و در نتیجه منجر به افزایش قدرت موتورسیکلت خواهد شد. به صورت ساده تر می توان گفت که وقتی موتورسیکلت شروع به حرکت می کند با استفاده از دنده موجب افزایش نیرو خواهیم شد و سپس این نیرو به چرخ دنده ها منتقل خواهد شد. لازم به ذکر است در دنده های اتوماتیک این عمل به صورت خودکار رقم می خورد.

دیسک و صفحه کلاچ از ۷ قسمت تشکیل می شود که شامل: صفحه کلاچ، دیسک کلاچ، بلبرینگ کلاچ، دو شاخه کلاچ، صفحه دنده، شاخک ها و اهرم ها می باشد.

عملکرد دیسک و صفحه کلاچ موتورسیکلت

دیسک و صفحه کلاچ به چند نوع تقسیم می شود که شامل: یک صفحه ای، دو صفحه ای، خشک، روغنی و اتوماتیک می باشد. انتقال نیرو توسط صفحه کلاچ موتورسیکلت به دلایل زیر صورت می گیرد.

وقتی گشتاور لازم به سایر قسمت های دیگر حرکت درآورنده برسد باید حرکت را شروع کرد.

وقتی پیشرانه و دستگاه انتقال نیرو با هم در ارتباط باشند عمل تعویض دنده صورت نمی گیرد و کلاچ باید با قطع کردن ارتباط موتور با سایر بخش ها منجر به تعویض دنده شود.

وقتی پیشرانه به حرکت در می آید، گشتاور باید نیرو قسمت های دوار را کاهش دهد.

همچنین صفحه کلاچ موتورسیکلت به همراه رویه اش به یک ورق پولادی پرچ می شود و ورق پولادی و فنر پیچشی به همراه هم موجب حرکت دورانی خواهد شد.

علائم تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ موتورسیکلت

دیسک و صفحه کلاچ را بدون بازکردن گیربکس نمی توان بررسی کرد و باید طبق علائم و نشانه هایی تمام شدن را فهمید. این نشانه ها عبارتند از:

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
درباره مسابقات موتور سواری خیابانی چه می دانیم؟

در ابتدا در صورت تمام شدن صفحه کلاچ موتورسیکلت دچار کاهش شتاب اولیه و شتاب های ناگهانی خواهید شد. این مشکل در صورت کاهش انتقال قدرت به گیربکس می باشد و نیرو به صورت هرزگاهی در بین فلایویل و دیسک و صفحه کلاچ موتورسیکلت به هدر خواهد رفت.

 وقتی راننده به صورت ناگهانی کلاچ موتورسیکلت را بگیرد این عمل رخ خواهد داد.

جا نخوردن درست دنده نیز از جمله نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ می باشد. در این مواقع باید زودتر به فکر تعویض صفحه کلاچ باشید زیرا ممکن است در هنگام استفاده از موتورسیکلت، اختلال ایجاد شود. در هنگام این مشکل صدای تق تق از انجین به گوش خواهد رسید و همچنین موتورسیکلت در سرعت بالا دچار لرزش می شود و سرعت نمی گیرد.

کلاچ سفت است و وقتی کلاچ را رها کنید به سرعت به جای اول خود باز می گردد.

دور موتور بیشتر از عدد ۶ نمی رود و گاز هرز داده می شود که در این صورت به تمام شدن صفحه کلاچ موتورسیکلت پی خواهیم برد.

 

چگونگی تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت

تعویض صفحه کلاچ توسط تعمیر کار حرفه ای باید تشخیص داده شود و در ادامه به چگونگی تعویض و همچنین لوازم مورد نیاز اشاره خواهیم داشت‌.

از جمله لوازم مورد نیاز تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت می توان به موارد زیر اشاره داشت.

صفحه کلاچ نو برای جایگزین کردن

آچار بکس

آچار چهار شاخ برای باز کردن پمپ روغن

واشر درپوش کلاچ

پیچ گوشتی چهار سو

روغن موتور نو

دم باریک یا پین باز کن برای باز کردن پین وسط کلاچ

دستمال و مواد شوینده نفتی

مراحل

در مرحله اول باید با پیچ گوشتی پدال ترمز به سمت پایین هدایت کنیم تا پیچ های پایینی درپوش کلاچ را باز کنیم. البته با بیرون آوردن پدال نیز می توان این عمل را انجام داد.

بعد از باز کردن پیچ های روی درپوش با اطمینان از خالی بودن روغن، پمپ روغن را باز کنید و کل پمپ روغن را با آچار ۴ شاخ بیرون بیاورید. توجه داشته باشید برای جلوگیری از حرکت چرخ دنده ها یک پیچ گوشتی لای چرخ دنده ها بهتر است قرار دهید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
نکات مهم قبل از موتورسواری که باید چک شوند.

وقتی پین وسط صفحه کلاچ را باز کردید کل کلاچ را می توان بیرون آورد و می توان صفحه کلاچ جدید را جایگزین کرد.

صفحه کلاچ نو باید یک ساعت قبل از نصب شدن درون روغن موتور خوابانده شود تا روغن به تمام نقاط آن برسد.

دو نوع صفحه کلاچ در بازار به فروش می رسد که شامل صفحه کلاچ های پره ای و یا کلی هستند که دارای صفحات فلزی کلاچ نیز هستند. به طور کلی می توان گفت بهتر است است صفحه کلاچ موتورسیکلت به صورت کلی عوض شود تا صفحات آن نیز تازه شوند و درنتیجه در اثر حرارت بالا و سائیدگی عملکرد خود را از دست ندهند.

به طور کلی تعویض صفحه کلاچ موتورسیکلت سخت نیست و باید طبق چینش کارخانه آنها را کنار هم بچینید.

همانطور که صفحه کلاچ را بازکردید بهتر است همان گونه مرحله به مرحله پیش روید و قطعات را در جای خود قرار دهید و سپس روغن موتور را داخل مخزن بریزید.

نکته

بهتر است از روغن ترمز معمولی بعد از نصب صفحه کلاچ استفاده شود. زیرا ریز براده های کلاچ درون روغن وارد می شوند و بعد از مدت کوتاه باید تعویض روغن صورت گیرد.

قیمت صفحه کلاچ نو

صفحه کلاچ در هر فروشگاه لوازم یدکی به فروش می رسد و طبق مدل و مارک موتورسیکلت قیمت های آن متغیر است. در هنگام خرید صفحه کلاچ باید به کیفیت آن توجه کنید و هر چقدر کیفیت این قطعه بیشتر باشد ماندگاری بیشتری نیز دارد. فروشگاه هوندا کلیک عرصه کننده انواع لوازم یدکی و لوازم جانبی موتورسیکلت می باشد و شما می توانید محصولات مورد احتیاج خود را از این فروشگاه اینترنتی خریداری کنید.

کلام آخر

صفحه کلاچ موتورسیکلت از قطعات یدکی مهم می باشد که وظیفه آن انتقال نیرو می باشد و افزایش سرعت موتورسیکلت را در پی دارد. صفحه کلاچ بعد از مدتی تمام می شود و باید در صورت تمام شدن قبل از بروز مشکلات دیگر آن را تعویض کرد. از جمله علائم تمام شدن صفحه کلاچ می توان به کاهش شتاب موتورسیکلت، جا نخوردن درست دنده، سفت و محکم شدن کلاچ و … اشاره داشت. لازم به دکر است قبل از تعویض بهتر است است یک تعمیر کار حرفه ای این مشکل را تشخیص دهد و هرگز خودسرانه موتورسیکلت خود را باز نکنید.

پیام بگذارید

تماس با ما