علت شل و سفت شدن زنجیر موتورسیکلت

علت شل و سفت شدن زنجیر موتورسیکلت

علت شل و سفت شدن زنجیر موتورسیکلت

زنجیر چرخ از اجزای موتورسیکلت می باشد که به حرکت موتورسیکلت کمک می کند و باید به درستی از آن محافظت نمود تا مشکلی در عملکرد موتورسیکلت ایجاد نشود. زنجیر موتورسیکلت به دلایل مختلفی شل و سفت می شود و ما می خواهیم در این مقاله به علت شل و سفت شدت زنجیر موتورسیکلت بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

زنجیر موتورسیکلت چیست؟

برای انتقال نیرو به چرخ های عقب از زنجیر موتورسیکلت استفاده می شود و به دلیل ظاهر مستحکمی که دارد و همچنین هزینه کم از این قطعه بیشتر استفاده می شود. البته به نگهداری دوره ای احتیاج دارد و باید هر دو تا سه ماه مورد بررسی قرار گیرد و آن را تمیز نمود و از شل و سفت بودن زنجیر موتورسیکلت اطمینان حاصل کرد. به طور کلی زنجیر موتورسیکلت باید نرم و روان کار کند و در صورتی که رانندگی شما مطلوب باشد این عمل امکان پذیر است و ماندگاری بالایی برای شما خواهد داشت. 

شل یا سفت شدن زنجیر موتورسیکلت 

زنجیر موتورسیکلت در صورتی که صدای بدی تولید می کند حتما دچار مشکل شده است و باید به آن رسیدگی کرد و یکی از این تولید صداها ناشی از شل یا سفت شدن زنجیر موتورسیکلت می باشد.

سفت شدن زنجیر موتورسیکلت

زنجیر موتورسیکلت گاهی سفت می شود که این سفت بودن به قسمت های دیگر فشار وارد می کند و در نتیجه سایش زنجیر را به همراه دارد و همچنین باعث کارکرد فشرده موتور و سفت شدن و ایجاد مشکل در سیستم تعلیق می شود. زنجیر سفت شده بیشتر در معرض پارگی قرار دارد. پس باید در صورت مشاهده سفت شدن زنجیر آن را تنظیم کرد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بهترین موتورسیکلت های هوندا ساخته شده تا کنون 

به طور کلی وقتی زنجیر موتورسیکلت سفت باشد چرخ دنده ها سفت می شوند و فرسوده خواهند شد. همچنین فشار ایجاد شده در اثر سفت شدن زنجیر موجب ساییدگی دندان و در نتیجه خم شدن و تاب گرفتن چرخ دنده ها می شود. در صورتی که فشار وارده بیشتر باشد بندهای زنجیر موتورسیکلت فشار زیادی را متحمل می شوند و در نتیجه شکسته خواهند شد و زنجیر پاره می شود.

پاره شدن زنجیر چرخ نیز بسیار خطرناک است و زنجیر به چرخ دنده ها گیر کرده و موجب توقف موتورسیکلت، به عقب پرتاب شدن زنجیر و برخورد به وسیله دیگر و حتی اصابت به پای راننده و ایجاد آسیب می شود.

 

علائم مهم شل و سفت شدن زنجیر موتورسیکلت

سفت یا شل بودن زنجیر موتورسیکلت با توجه به برخی علائم قابل تشخیص هستند و در صورتی که ابزار مناسبی برای بررسی زنجیر چرخ ندارید می توانید با توجه به علائم زیر متوجه آن شوید.

صدای بلند

شنیدن صدای بلند در هنگام سوار شدن موتورسیکلت ناشی از شل و سفت شدن زنجیر موتورسیکلت می باشد که هر چه میزان سرعت موتور افزایش پیدا می کند صدای تولید شده نیز افزایش پیدا می کند.

اختلال در سیستم تعلیق

مشکلات ایجاد شده در سیستم تعلیق ناشی از اختلال در زنجیر موتورسیکلت می باشد و در هنگام عبور از دست اندازها با مشکل مواجه خواهید شد و سیستم تعلیق راحتی نخواهید داشت و سیستم تعلیق ضربه های وارده را دفع نمی کند.

زنجیر فرسوده

زنجیر در صورت سفت بودن منجر به فرسوده شدن چرخ دنده ها می شود و با کاهش عمر زنجیرها به طور کلی از بین خواهد رفت.

چگونگی تشخیص شل یا سفت بودن زنجیر

کشش زنجیر موتورسیکلت بهتر است با دست مورد بررسی قرار گیرد و با حرکت دادن زنجیر به سمت بالا و پایین در حین خاموش بودن موتورسیکلت آن را تنظیم کند‌. به طور کلی با کمک یک نوار چسب یک متری تشخیص شل یا سفت بودن زنجیر چرخ امکان پذیر می باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
تفاوت ترمز کاسه ای و ترمز دیسکی چیست؟

باید بدانید که میزان محکم بودن زنجیر ها با توجه به کلاس موتورسیکلت متفاوت است و موتورسیکلت های خیابانی کشش زنجیر آنها بین ۲۰ تا ۳۰ میلی متر یا حدود نیم اینچ تا یک اینچ به شلی احتیاج دارد. به طور کلی زنجیر باید قابلیت حرکت به سمت بالا تا ۲.۵ سانتی متر داشته باشد و همچنین حرکت به سمت پایین آن نیز حداکثر ۲.۵ سانتی متر باشد.

جمع بندی نهایی

زنجیر موتورسیکلت انتقال دهنده نیرو به چرخ دنده ها می باشد و ممکن است در اثر عوامل مختلفی این زنجیر شل یا سفت شود که با روانکاری و همچنین تمیز کردن موتورسیکلت می توان عیب های حاصله را برطرف کرد. البته باید در هنگام خرید زنجیر موتورسیکلت یک نمونه با کیفیت را خریداری کنید تا فرسوده و خراب نشود. از جمله نشانه های شل و سفت شدن زنجیر موتورسیکلت می توان به ایجاد صداهای بلند، مشکل در سیستم تعلیق و زنجیر فرسوده اشاره نمود. زنجیر موتورسیکلت در صورت سفت شدن ممکن است مشکلاتی ایجاد کند که شامل سفت شدن چرخ دنده ها،مشکل در سیستم تعلیق و سایش زنجیر می شود و همچنین در صورت فشار ایجاد شده ممکن است زنجیر پاره شود که پاره شدن زنجیر منجر به ایست وسیله نقلیه در هنگام تردد،

به عقب پرتاب شدن زنجیر و برخورد با خودرو های دیگر، آسیب رساندن به راننده ها و … می شود.

 

پیام بگذارید

تماس با ما