پاره شدن زنجیر موتورسیکلت

پاره شدن زنجیر موتورسیکلت

پاره شدن زنجیر موتورسیکلت

زنجیر چرخ موتورسیکلت یکی از قطعات انتقال نیرو در موتورسیکلت می باشد که نیرو را به قسمت های دیگر منتقل می نماید. این قطعه در معرض آسیب قرار دارد و ممکن اسن در اثر عوامل مختلفی دچار پارگی شود. در این مقاله می خواهیم به پاره شدن زنجیر موتورسیکلت بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

تعریف زنجیر موتورسیکلت

چرخ های عقب نیرو مورد استفاده برای حرکت را از زنجیر چرخ دریافت می کنند و بسیار محکم می باشد اما ممکن است دچار پارگی و خرابی نیز شود که باید هر دو تا سه ماه به صورت دوره ای آن را بررسی کرد و از گل و لای تمیز کرد. سفت شدن زنجیر موتورسیکلت فشار زیادی به بندهای زنجیر وارد می کند و در نتیجه موجب پاره شدن زنجیر موتورسیکلت می شود و بروز این مشکل حادثه های خیلی بدی را ایجاد می کند. با پاره شدن زنجیر در موتورسیکلت انتقال نیرو به چرخ های عقب قطع می شود و در نتیجه قطع نیروی حرکتی موجب ایست کامل موتورسیکلت می شود. همچنین ممکن است زنجیر پاره شده دور چرخ عقب پیچیده شود یا به چرخ دنده ها گیر کند و لاستیک عقل را قفل کند و در نتیجه در جاده سر بخورد. البته صدمه وارد کردن به خودرو های کناری و همچنین برخورد با پای راننده موتورسیکلت نیز ممکن است رخ دهد. 

 پاره شدن زنجیر موتورسیکلت

همانطور که گفته شد در اثر پاره شدن زنجیر موتورسیکلت اتفاقات زیادی رخ می دهد و با کاهش نیروی محرکه و شتاب موتورسیکلت سرعت موتورسیکلت را کاهش می دهد و با ایجاد صدایی زنجیر دچار پارگی می شود و تکان خفیفی را متوجه خواهید شد. در ادامه به طور کامل به اتفاقات رخ داده در هنگام پاره شدن زنجیر خواهیم پرداخت. 

زنجیر چرخ به عقب پرتاب می شود.

وقتی زنجیر پاره شد ممکن است به عقب پرتاب شود و در نتیجه یه خودرو ها و افرادی که در کنار شما قرار دارند آسیب وارد کند. پرتاب شدن زنجیر چرخ به لاستیک خودرو و شیشه جلو خودرو های پشت سری صدمه می زند. 

زنجیر دور چرخ عقب بپیچد.

زنجیر بعد از پاره شدن به دور چرخ عقب موتورسیکلت می پیچد یا چرخ دنده ها را قفل می کند و لاستیک های عقب را از حرکت متوقف کند.

به پشت پای موتورسوار ضربه بزند

در صورت پاره شدن احتمال اینکه به پاهای فرد راکب برخورد کند و ضربه بزند وجود دارد. به همین دلیل است که موتورسواران شلوارهای بلند می پوشند تا از آسیب جدی جلوگیری نمایند.

بعد از پاره شدن زنجیر چرخ چه کاری باید انجام داد؟

سرعت شما در هنگام پاره شدن زنجیر ملاک می باشد و ممکن است در برخی مواقع اصلا متوجه پاره شدن زنجیر چرخ موتورسیکلت خود نشوید و از دست دادن قدرت اولیه برای شما سوال برانگیز باشد. در صورتی که می خواهید شتاب موتورسیکلت را بالا ببرید اما قدرت خود را از دست می دهید باید حتما موتورسیکلت را متوقف کنید و موتورسیکلت خود را بررسی نمایید. همچنین اگر ضربه ای به پای شما در هنگام سواری خورد باید با احتیاط کامل موتورسیکلت را به گوشه ای منتقل کنید. 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
پرطرفدارترین موتورهای هوندا

در صورتی سرعت شما کم باشد وقتی زنجیر پاره شد چرخ عقب گیر خواهد کرد و با مشاهده کم شدن ناگهانی سرعت و کشیده شدن چرخ عقب متوجه پاره شدن زنجیر موتورسیکلت خواهید شد.

در صورت بروز این مشکل نیز راه چاره فقط توقف می باشد و باید به آرامی به کنار جاده بروید و موتورسیکلت را در صورت عدم کنترل با پاهای خود نگه دارید. 

در جاهای شلوغ و گیر کردن در ترافیک نیز که توقف نمی توان نمود چراغ خطر خود را روشن کنید و دیگر رانندگان را از مشکل ایجاد شده مطلع کنید. 

در صورت داشتن سرعت بالا و پاره شدن زنجیر و گیر کردن به چرخ ها و چرخ دنده عقب کاملا باید متفاوت عمل نمود. موتورسیکلت های مبتدی به هیچ وجه نمی توانند با چرخ عقب قفل شدن موتورسیکلت را کنترل کنند و باید به سمتی که شلوغ نیست و دارای چمن می باشد موتورسیکلت را متوقف نمایید.

دلایل پاره شدن زنجیر موتور

در ادامه می خواهیم به دلایلی که منجر به پاره شدن زنجیر موتورسیکلت می شود بپردازیم.

عدم نگهداری درست

وقتی نگهداری درستی صورت نگیرد و مراقبت از آن به طور درست انجام نشده باشد زنجیر چرخ پاره می شود و گرنه با رعایت نکات نگهداری به هیچ وجه این مشکل رخ نمی دهد. البته ممکن است کیفیت زنجیر خوب نباشد و از فروشگاه های معتبر خرید نکرده باشید و محصول تقلبی به شما فروخته شده باشد.

زنگ زدگی

زنگ زدگی در صورت کم بودن مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما در صورتی که میزان زنگ زدگی زیاد باشد مشکل ایجاد می شود و این زنگ زدگی ناشی از عدم روانکاری درست می باشد. زنگ زدگی زیاد یک پیوند، آنها را ضعیف می کند و در نتیجه موجب شکستن بند و پارگی زنجیر می شود.

کشش اشتباه

منظور از کشش اشتباه شل یا سفت بودن موتورسیکلت می باشد و در صورت شل بودن زنجیر با چرخ دنده ها از تراز خارج می شوند و موجب گیر کردن چرخ دنده ها خواهد شد. همچنین سفت بودن زنجیر نیز به بندها فشار وارد می کند و حلقه های ظریف در معرض پارگی قرار دارند.

جمع بندی نهایی

زنجیر چرخ وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد انا با نگهداری نادرست ممکن است دچار پارگی و خرابی شود. به طور کلی باید هر دو تا سه ماه زنجیر چرخ مورد بررسی قرار گیرد و از لحاظ زنگ زدگی، تمیز نبودن و ‌‌… چک شود. پاره شدن زنجیر موتورسیکلت در حین رانندگی ممکن است به خودروهای کناری ضربه وارد کند، به پاهای راننده آسیب بزند یا به دور چرخ عقب بپیچد که باید در هنگام متوجه شدن سریعا در کنار جاده متوقف نمود. از جمله دلایل پاره شدن زنجیر موتورسیکلت می توان به عدم نگهداری درست از موتورسیکلت، زنگ زدگی و کشش اشتباه اشاره نمود که موجب ضعیف شدن بندهای زنجیر و پاره شدن آن می شوند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بررسی توانایی موتور سیکلت هوندا در مسیرهای مختلف، مانند شهری، جاده و کوهستانی

 

 

چگونگی تشخیص خرابی انگشتی موتورسیکلت

انگشتی موتورسیکلت دچار خرابی خواهد شد و تشخیص آن کمی مشکل می باشد. اما علائمی وجود دارند که می توانند به تشخیص خرابی این قطعه کمک کنند و با کمی دقت خود شما نیز متوجه این علائم خواهید شد. در ادامه برخی از این علائم را بررسی خواهیم کرد. 

صداهای غیر طبیعی

در صورتی که در انگشتی ها خوردگی ایجاد شود صداهای نامتعارف و ناهنجاری تولید می شود. این خوردگی در هنگام فیلر گیری مشکل ایجاد می کند.

روغن ریزی در موتور

خوردگی در محل پایه میل اسبک و میل اسبک نیز سر و صدای زیادی ایجاد خواهد نمود و این مشکل منجر به کاهش فشار روغن و در نتیجه روغن ریزی در موتور خواهد شد‌.

طریقه نصب انگشتی جدید بر روی موتورسیکلت

در ابتدا قبل از اینکه انگشتی قدیمی و خراب را جدا کنید باید به شکل قرار گیری آن دقت کرده باشید و بعد انگشتی جدید را بر روی سیلندر قرار دهید. برای لغزش واحدهای تعبیه شده بین سیلندر و انگشتی استفاده از روغن یا گریس پیشنهاد می شود تا حرکت های الکی را به حداقل برساند. همچنین محور انگشتی دارای سوراخ هایی نیز می باشد پیچ های سر سیلندر بر روی آنها فیکس می شود ک محور را محکم در مکان خود نگه می دارد.

واشرهای پلاستیک در برابر نفوذ روغن عملکردی فوق العاده دارد و در هنگام نصب انگشتی از نصب آن غافل نشوید. انگشتی پایین و شفت و سوراخ شفت باید کاملا هماهنگ تنظیم شوند تا پیچ که واشر مسی دارد از آن به راحتی عبور نماید و بعد از نصب شفت انگشتی اول را قرار داده و سپس انگشتی دوم را جای بدهید و در آخر شفت را کامل در جای خود بگذارید.

شیاری که روی محور قرار دارد را باید به سمت سوراخ های بالا و به صورت عمودی تنظیم نمایید که با پیچ گوشتی دو سو این کار انجام می گیرد. انجام دادن درست این مراحل کمک می کند تا انگشتی در جای خود قرار گیرد و سپس سیلندر را باید بر روی انجین قرار داد.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت از قطعات کوچک و بزرگی ساخته شده است که هر کدام برای اهداف خاصی تعبیه شده است و می توان گفت که کوچکترین قطعات کاربرد بسیار بزرگی دارند. انگشتی موتورسیکلت نیز قطعه ای حساس است که در معرض خرابی دارد و ممکن است در اثر عوامل مختلفی دچار خرابی شود.

از جمله علت هایی که منجر به خرابی انگشتی موتورسیکلت می شود می توان به ترک خوردگی قطعه، کچل شدن سر اسبک، ساییدگی بوش اشاره نمود. مشکل در این قطعه را می توان با توجه به سرو صداهای غیر طبیعی تولید شده و روغن ریزی در موتور تشخیص داد. البته بهتر است در صورت هر گونه مشکل ایجاد شده در موتورسیکلت‌ به تعمیرگاه باید مراجعه کنید.

1 دیدگاه

  • سعید

    11 آذر 1401 - 1:16 ب.ظ

    بسیار عالی و کاربردی

پیام بگذارید

تماس با ما