علائم خرابی باتری موتورسیکلت

علائم خرابی باتری موتورسیکلت

علائم خرابی باتری موتورسیکلت

باتری موتورسیکلت از قطعات اساسی موتورسیکلت می باشد و وظیفه ولتاژ رسانی و ایجاد جرقه را بر عهده دارد و در صورتی که این قطعه با مشکل مواجه شود مشکلات زیادی ایجاد می کند‌. با مشاهده برخی علائم و نشانه های می توان به خرابی باتری موتورسیکلت پی برد. در این مقاله می خواهیم به انواع باتری موتورسیکلت و همچنین علت خرابی باتری موتورسیکلت می پردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید. 

باتری موتورسیکلت

باتری از اجزاء مهم موتورسیکلت ها می باشد. البته همه موتورسیکلت ها با باتری کار نمی کنند و موتورسیکلت هایی نیز تولید شده اند که بدون باتری حرکت می کنند. درموتورسیکلت هایی که به انژکتور یا پمپ بنزین الکتریکی مجهز هستند   با ورود برق باتری در مدار و همچنین ورود سوخت جرقه ایجاد می شود و  احتراق صورت می گیرد. 

انواع باتری موتورسیکلت

باتری موتورسیکلت انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

باتری اسیدی

از جمله باتری های قدیمی موتورسیکلت می باشد که با نام باتری های تر نیز شناخته شده است. این باتری ها با اسید شارژ می شود و به نگه داری زیادی احتیاج دارد.

باتری اتمی

باتری اتمی یا باتری خشک مهر و موم شده هستند و احتیاج به نگهداری زیادی ندارند. کارایی و عملکرد این باتری ها شبیه به باتری های ژل سلولی می باشد اما در بحث هزینه می توان گفت که تفاوت هزینه بالایی دارد و این باتری ها ارزان‌تر هستند. همچنین می توان گفت که نسبت به باتری های اسیدی از ایمنی بالات ی برخوردار هستند. 

باتری ژل سلولی

محتوای باتری های ژل سلولی اسید یا ژل می باشد و در برابر لرزش، ضربه و دمای شدید مقاوم است و برای شارژ کردن این باتری ها از شارژر قطره ای استفاده می شود.

نشانه های خرابی باتری موتورسیکلت

با بروز اختلالاتی در روند عملکرد موتورسیکلت می توان به خرابی باتری موتورسیکلت پی برد. علائم خرابی باتری عبارتند از:

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
تفاوت موتورسیکلت‌های 2 زمانه و 4 زمانه

کاهش قدرت موتورسیکلت

در صورتی که با کاهش قدرت موتورسیکلت مواجه شدید حتما باید باتری موتورسیکلت را مورد بررسی قرار دهید و عامل اصلی این کاهش قدرت در موتورسیکلت باتری است.

لامپ ضعیف

کم نور بودن لامپ موتورسیکلت و حتی خاموش شدن لامپ بعد از چند دقیقه نیز از باتری موتورسیکلت می باشد.

تولید صدای ناهنجار از موتور

شنیدن صدای ناهنجار از موتور به دلیل ناتوان بودن باتری برای روشن کردن موتورسیکلت است.

همچنین از دیگر نشانه های خراب بودن و ضعیف بودن باتری موتورسیکلت می توان به افت ولتاژ بیش از حد هنگام استارت زدن، نشتی آب اسید و بوی بد باتری، جوشیدن آب اسید خانه های باتری، سولفات شدن زیاد سر باتری ها، شارژ نگه نداشتن باتری اشاره نمود‌.

دلایل خرابی باتری

در ادامه می خواهیم به دلایل خرابی باتری موتورسیکلت بپردازیم.

بارگیری بیش از اندازه باتری

وقتی باتری اضافه بار داشته باشد عمر باتری را کاهش می دهد. بهتر است قبل از استفاده از باتری ولتاژ باتری و همچنین عملکرد موتور و سایر لوازم جانبی را چک کنید.

اختلال در تنظیم کننده ولتاژ

اختلال در تنظیم کننده ولتاژ در خرابی باتری نقش دارد و با بررسی اتصالات از وضعیت موتور آگاه خواهید شد.

اتصال به زمین

وقتی بین قاب و باتری اتصال به زمین ضعیف باشد از شارژ شدن درست باتری جلوگیری می کند. همچنین اگر نیاز به تمیز شدن داشته باشد باید با سنباده های سبک اتصالات را تمیز نمود‌.

نشتی در مدار

وقتی در باتری نشتی کجود داشته باشد باتری دچار کاهش شارژ می شود. برای رفع این مشکل و اطمینان از آن باید کابل باتری منفی را بر دارید و سپس ولت اهم متر را در بین کابل منفی و ترمینال منفی قرار دهید و در صورتی که عدد صفر نمایان شد مدار به درستی وظیفه خود را انجام می دهد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
علت خفگی موتور به دلیل اشتعال

گرما و لرزش

در صورتی که موتورسیکلت شما دچار لرزش زیادی است و همچنین حرارت زیاد دارد باید گفت که امکان آسیب رساندن به باتری موتورسیکلت و کاهش عمر آن وجود دارد.

نگهداری و افزایش عمر باتری

افزایش عمر باتری موتورسیکلت با روش های زیر میسر می شود.

جداسازی باتری از مدار در هنگام استفاده نکردن

برای نگهداری بهتر باتری و همچنین افزایش عمر باتری بهتر است که سوکت های باتری را جدا کنید تا از داغ شدن آن جلوگیری شود. 

استفاده از شارژر شناور

باتری موتورسیکلت توسط شارژر شارژ می شود و با اتصال شارژر به بوبین موتورسیکلت در هنگام چرخیدن دور موتور برق ایجاد می شود و باتری شارژ خواهد شد. لازم است بدانید که شارژر های شناور عملکرد عکسی با شارژ های قطره ای دارند و بعد از کامل شدن شارژ باتری، اتصال قطع می شود و هیچگونه آسیبی به باتری وارد نخواهد شد.

عدم استفاده از مدار موازی

وقتی در باتری جریان داخلی ایجاد می شود عمر باتری رو به کم شدن می رود و بر اثر مدار موازی کردن باتری موتورسیکلت رخ می دهد.

موتورسیکلت را در سایه قرار دهید.

نگهداری موتورسیکلت در مکان های سایه و دور از نور خورشید از کاهش عمر باتری جلوگیری می کند‌. وقتی باتری موتورسیکلت زیر نور خورشید دچار افزایش دما شود  عمر آن کاهش پیدا می کند و همچنین ممکن است موتورسیکلت دچار آتش سوزی شود.

جمع بندی نهایی

باتری موتورسیکلت برق موتور را تامین می کند و موتورسیکلت برای عملکردی درست باید برق داشته باشد. باتری موتورسیکلت نیز در اثر عوامل مختلفی چون بارگیری بیش از حد باتری، اشکال در تنطیم کننده ولتاژ، نشتی در مدار و … خراب شوند. از جمله نشانه های خرابی باتری موتورسیکلت می توان به کاهش قدرت موتورسیکلت، لامپ ضعیف، شنیدن صدای ناهنجار از موتور و … اشاره نمود.

 

پیام بگذارید

تماس با ما