علت خرابی انگشتی موتورسیکلت

علت خرابی انگشتی موتورسیکلت

خرابی انگشتی موتورسیکلت

انگشتی موتورسیکلت یا اسبک نوعی اهرم ال شکل است که محل قرار گیری آن دنده بادامک سوپاپ است‌. این قطعه همانند قطعات دیگر در موتورسیکلت وظیفه مهمی را بر عهده دارد و ممکن است در اثر بروز عوامل مختلفی خراب شوند. در این مقاله می خواهیم به خرابی انگشتی موتورسیکلت بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

انگشتی موتورسیکلت چیست؟

انگشتی (اسبک های موتورسیکلت) بر روی سیلندر قرار دارد و نیروی میل لنگ را از بادامک دنده سوپاپ می گیرد و با ورود به قطعات دیگر موتورسیکلت به سوپاپ ها منتقل می شود‌. اهرم های انگشتی موتورسیکلت با یک پین بر روی سر سیلندر نصب شده اند و با کمک همین پین ها می توان آنها را خارج ساخت‌.

خرابی انگشتی موتورسیکلت

انگشتی موتورسیکلت در دسته قطعات حساس قرار دارد و به دلیل فعالیت بالایی که دارد بیشتر در معرض خرابی و یا ساییدگی قرار خواهد گرفت. علاوه بر اینکه مداوم باید آن را چک کرد  مراقب خرابی آن بود باید پس خرابی آن، سریعا به فکر رفع آن بود. در ادامه به برخی از موارد مهم که موجب خرابی این قطعه می گردند اشاره خواهیم کرد.

از جمله علت خرابی های انگشتی موتورسیکلت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ترک خوردگی قطعه

این قطعه در معرض ترک خوردگی و شکستگی قرار دارد که موجب مشکل در روند عملکردی موتور می شود و باید در صورت فهمیدن این مشکل انگشتی جدید جایگزین کرد.

کچل شدن سر اسبک

کچل شدن سر اسبک نوعی اصطلاح است که سر اسبک از بین رفته است. این از بین رفتگی اگر کم باشد می توان با سنگ زدن آن را ترمیم نمود و در صورت زیاد بودن به طور کلی آن را تعویض کرد.

کچلی سر انگشتی موتورسیکلت ناشی از لق بودن بیش از اندازه انگشتی و سوپاپ باشد که روغن کاری موتورسیکلت را با مشکل مواجه می کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
آشنایی با سیستم روغن کاری موتور

ساییدگی بوش 

ساییدگی بوش یا گشاد شدن آن موجب خارج شدن روغن کناره های انگشتی می شود و در نتیجه با کاهش فشار روغن خرابی انگشتی موتورسیکلت رخ می دهد و فقط با تعویض آن می توان این مشکل را برطرف کرد. برای تعویض بوش ساییده شده باید با پیچ گوشتی مناسب انگشتی قدیمی را خارج کنید و سپس با چرب کردن بوش سالم و جدید با کمک یک گیره بر روی جای خود قرار دهید. اگر بوش اسبک را در روغن داغ قرار دهید قرار گیری آن به راحتی صورت می گیرد.

در صورتی که انگشتی پایین موتورسیکلت دچار ترک خوردگی، ساییدگی و … شود باید شفت آن را نیز تعویض نمایید تا از سرو صدای اضافه جلوگیری کنید و عملکرد موتور روند طبیعی خود را طی کند. 

 

 

چگونگی تشخیص خرابی انگشتی موتورسیکلت

انگشتی موتورسیکلت دچار خرابی خواهد شد و تشخیص آن کمی مشکل می باشد. اما علائمی وجود دارند که می توانند به تشخیص خرابی این قطعه کمک کنند و با کمی دقت خود شما نیز متوجه این علائم خواهید شد. در ادامه برخی از این علائم را بررسی خواهیم کرد. 

صداهای غیر طبیعی

در صورتی که در انگشتی ها خوردگی ایجاد شود صداهای نامتعارف و ناهنجاری تولید می شود. این خوردگی در هنگام فیلر گیری مشکل ایجاد می کند.

روغن ریزی در موتور

خوردگی در محل پایه میل اسبک و میل اسبک نیز سر و صدای زیادی ایجاد خواهد نمود و این مشکل منجر به کاهش فشار روغن و در نتیجه روغن ریزی در موتور خواهد شد‌.

طریقه نصب انگشتی جدید بر روی موتورسیکلت

در ابتدا قبل از اینکه انگشتی قدیمی و خراب را جدا کنید باید به شکل قرار گیری آن دقت کرده باشید و بعد انگشتی جدید را بر روی سیلندر قرار دهید. برای لغزش واحدهای تعبیه شده بین سیلندر و انگشتی استفاده از روغن یا گریس پیشنهاد می شود تا حرکت های الکی را به حداقل برساند. همچنین محور انگشتی دارای سوراخ هایی نیز می باشد پیچ های سر سیلندر بر روی آنها فیکس می شود ک محور را محکم در مکان خود نگه می دارد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
7 جالب ترین موتورسیکلت 2023 و لاستیک های پیشنهادی آنها

واشرهای پلاستیک در برابر نفوذ روغن عملکردی فوق العاده دارد و در هنگام نصب انگشتی از نصب آن غافل نشوید. انگشتی پایین و شفت و سوراخ شفت باید کاملا هماهنگ تنظیم شوند تا پیچ که واشر مسی دارد از آن به راحتی عبور نماید و بعد از نصب شفت انگشتی اول را قرار داده و سپس انگشتی دوم را جای بدهید و در آخر شفت را کامل در جای خود بگذارید.

شیاری که روی محور قرار دارد را باید به سمت سوراخ های بالا و به صورت عمودی تنظیم نمایید که با پیچ گوشتی دو سو این کار انجام می گیرد. انجام دادن درست این مراحل کمک می کند تا انگشتی در جای خود قرار گیرد و سپس سیلندر را باید بر روی انجین قرار داد.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت از قطعات کوچک و بزرگی ساخته شده است که هر کدام برای اهداف خاصی تعبیه شده است و می توان گفت که کوچکترین قطعات کاربرد بسیار بزرگی دارند. انگشتی موتورسیکلت نیز قطعه ای حساس است که در معرض خرابی دارد و ممکن است در اثر عوامل مختلفی دچار خرابی شود.

از جمله علت هایی که منجر به خرابی انگشتی موتورسیکلت می شود می توان به ترک خوردگی قطعه، کچل شدن سر اسبک، ساییدگی بوش اشاره نمود. مشکل در این قطعه را می توان با توجه به سرو صداهای غیر طبیعی تولید شده و روغن ریزی در موتور تشخیص داد. البته بهتر است در صورت هر گونه مشکل ایجاد شده در موتورسیکلت‌ به تعمیرگاه باید مراجعه کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما