چگونگی تعویض شمع موتورسیکلت

چگونگی تعویض شمع موتورسیکلت

چگونگی تعویض شمع موتورسیکلت

برای اینکه موتورسیکلت عملکردی درستی ارائه دهد باید یک شمع سالم داشته باشید. شمع وظیفه جرقه زنی و ایجاد احتراق را بر عهده دارد و در صورتی که خراب شود و در ظاهر آن نقصی ایجاد شود باید به طور کل تعویض گردد. در این مقاله می خواهیم به چگونگی تعویض شمع موتورسیکلت بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

شمع چیست؟

شمع قطعه ای در داخل موتورسیکلت پی باشد که عمل جرقه زنی برای احتراق را انجام می دهد. به طور کلی وقتی سوخت وارد محفظه احتراق می شود و بعد از فشرده سازی از طریق سیلندر و ترکیب با اکسیژن شمع جرقه ایجاد می کند و احتراق صورت می گیرد و پیستون در سیلندر به سمت بالا حرکت می کند و سپس نیرو تولید شده از شاتون به میل لنگ و از میل لنگ به دیگر قطعات انتقال داده می شود و موتورسیکلت حرکت می کند. جرقه حاصله از اعمال ولتاژ از طریق کوئل انجام می شود و ولتاژ آن بین ۵۰۰۰تا ۱۰۰۰۰می باشد.

شمع ها متشکل از هفت قسمت هستند که شامل عایق سرامیکی یا چینی، بدنه شمع، پایه اتصال، الکترود منفی، الکترود مثبت، گپ یا فاصله بین دو الکترود و ترمینال شمع می باشد که همگی با کمک همدیگر موجب جرقه زدن شمع می شوند‌.

خرابی شمع موتورسیکلت

برای راندمان و عملکرد درست موتورسیکلت باید شمع ها سالم باشند و در صورت خرابی شمع با مشاهده ظاهر آن می توان متوجه این موضوع شد. شمع خراب مشکلات زیاری ایجاد می کند که شامل افزایش مصرف سوخت، آلایندگی بیشتر هوا و همچنین استهلاک قطعات می باشد. همچنین باید بدانید شمع بعد از طی مسافت مشخص شده ای باید تعویض شوند و در صورتی که تعویض نشود هیچ کارایی مفیدی نخواهند داشت‌. عمر شمع ها به حجم سیلندر موتورسیکلت و کلاس آن بستگی دارد و بین ۸ تا ۴۰ هزار کیلومتر متفاوت می باشد. درصورتی که شمع را در زمان مناسب تعویض نکنید ممکن است به دیگر قطعات آسیب وارد کند و هزینه بیشتری را برای شما به وجود آورد.

شمع ها با برق و سوخت در تماس هستند و مستهلک و فرسوده شدن آن امری طبیعی است که از تغییرات ظاهری ایجاد شده می توان به آن پی برد. برای بررسی شمع باید در ابتدا موتور خاموش باشد تا اتصالات برق وجود نداشته باشد. سپس شمع را باید با آچار مخصوص باز کرد و از سیلندر خارج کرد و با دیدن شکل ظاهری آن و اطمینان از خرابی آن را تعویض نمود. 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه هوندا PCX160 با هوندا ADV160

چگونگی تعویض شمع موتورسیکلت

تعویض شمع کار سختی نیست و با در دست داشتن آچار مخصوص می توان این کار را انجام داد. فقط باید توجه داشته باشید که موتور در هنگام تعویض شمع سزد باشد تا به راحتی در جای خود قرار بگیرد.

برای تعویض شمع ابتدا باید شمع مناسب موتورسیکلت را خریداری کنید و سپس ابزار مناسب باز کردن شمع را محیا کنید. استفاده از سوکت شمع از اتلاف وقت جلوگیری می کند. این ابزار متشکل از یک ماسک لاستیکی می باشد که پلاگین را می گیرد. موتورسیکلت ها یک تا ۴ شمع دارند و باید در ابتدا شمع ها را پیدا کنید و سیم های شمع را بردارید. سپس با کمک پریز شمع و آچار سوکت ، شمع را به سمت خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا برداشته شود. همانطور که گفته شد حتما باید موتور سرد باشد تا دچار سوختگی نشوید. همچنین گرم بودن آن انبساط ایجاد می کند و شاخه ها برداشته نمی شوند.

 

نصب شمع جدید 

در ابتدا قبل از نصب باید شکاف پلاگین را مورد بررسی قرار دهید تا یک جرقه خوب زده شود. سپس شمع جدید را با دست به روی جای خود نصب کنید و وقتی که واشر روی دو شاخه به موتور نشست با کمک آچار سوکت در جهت موافق عقربه های ساعت آن را بچرخانید. باید به این نکته توجه کنید که نباید شمع ها را زیاد سفت و محکم بست. سفت و محکم بستن این قطعه موجب شکستن نخ ها و حتی از بین بردن آنها می شود. همچنین از سیلندر بیرون می زد و پیستون به آن برخورد می کند‌. 

شمع های دیگر را نیز اینگونه نصب کنید و بعد سیم های شمع را وصل کنید. برای اطمینان از کارکرد شمع موتور را روشن کنید.

شکاف پلاگین 

شکاف پلاگین به شکاف و فضای بین نوک فلزی منحنی و نوک الکترود نوک تیز گفته می شود که شارژ ولتاژ از این شکاف عبور می کند و سوخت و هوا در این نقطه مخلوط می شوند. اگر شکاف بین آنها کم باشد جرقه ایجاد شده نمی تواند سوخت و هوا را مشتعل کند و گرمای لازم را ایجاد نماید. همچنین اگر فاصله شکاف زیاد باشد ولتاژ در قدس مشکل دارد و در نتیجه باز هم اشتعال به صورت درست صورت نمی گیرد‌. در هر دو صورت سوخت مشتعل نمی شود و عملکرد موتورسیکلت ضعیف خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه هوندا adv 150 با هوندا adv 160

شکاف پلاگین در این مواقع باید مورد بررسی قرار گیرد که با ابزار مخصوص انجام می شود.بر روی ابزار تقسیم شمع اعدادی درج شده تا میزان فاصله بین الکترودها معلوم شود. در صورت نیاز داشتن به تنظیم به هیچ وجه با پیچ گوشتی الکترودها را خم نکنید تا پلاگین دچار مشکل نشود. ابزار جرقه زنی شمع دارای یک کلید اسن که به راحتی می توان الکترود را به شکاف سمت راست خم کرد.

نحوه نگهداری از شمع موتورسیکلت

از پلاگین صحیح برای موتور استفاده شود.

به کمبود نیرو و پاشش موتور توجه شود.(در صورت خرابی پلاگین این مشکل ایجاد می شود که باید تعویض شود).

شمع ها را همیشه مورد بررسی قرار دهید. 

برای بررسی شمع از ابزار مناسب استفاده کنید.

جمع بندی نهایی 

شمع موتورسیکلت از قطعات مصرفی می باشد و بعد از مدتی باید تعویض گردد. شمع ها وظیفه جرقه زنی را بر عهده دارند و موجب احتراق در موتور و استارت زدن و حرکت موتور می شوند. این قطعه بعد طی مسافتی باید تعویض گردد و بهتر است قبل از تمام شدن عمر این قطعه آن را تعویض نمود. در صوت خراب بودن این قطعه مصرف سوخت افزایش پیدا می کند و همچنین آلایندگی زیادی ایجاد خواهد نمود و استهلاک قطعات را نیز افزایش می دهد.

تعویض شمع موتورسیکلت کار سختی نیست و ب کمک ابزار مناسب می توان آن را تعویض نمود. در ابتدا شمع قدیمی را با چرخاندن در جهت مخالف عقربه های ساعت خارج کنید و سپس شمع جدید را با دست در جای خود قرار داده و وقتی واشر بر روی دو شاخه به موتور نشست با آچار سوکت شمع را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا در جای خود قرار گیرد.

سفت بودن آن مشکل آفرین است و باید نه سفت و نه شل باشد.

پیام بگذارید

تماس با ما