دلایل روشن نشدن موتورسیکلت

روشن نشدن موتورسیکلت

روشن نشدن موتورسیکلت

موتورسیکلت ها از وسایل نقلیه پرسرعت می باشند که می توان در کمترین زمان بهترین استفاده را از آنها نمود. البته ممکن است بعد از مدتی که از آنها استفاده می شود دچار خرابی و مشکل شوند که روشن نشدن موتورسیکلت یکی از این مشکلات است که در اثر عوامل زیادی رخ می دهد. در این مقاله دلایل روشن نشدن موتورسیکلت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

استارت نخوردن موتورسیکلت

موتورسیکلت ها در برخی مواقع دچار مشکلاتی می شوند و ممکن است استارت نخورند و شما نتوانید ‌در زمان مناسب به کارهای خود رسیدگی کنید. از جمله علل استارت نخوردن موتورسیکلت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

باتری موتورسیکلت در اثر استفاده زیاد و بلند مدت شارژ نمی شود.

استارت نمی تواند موتورسیکلت را درگیر کند و در نتیجه منجر به روشن نشدن موتورسیکلت می شود.

در مدار استارت یک باز وجود دارد که موجب جلوگیری جریان مناسب به استارت می شود.

دلایل روشن نشدن موتورسیکلت

به طور کلی ممکن است موتورسیکلت به دلایل مختلفی روشن نشود که در ادامه به هر کدام از این دلایل خواهیم پرداخت.

 باتری ضعیف باشد.

در موتورسیکلت های که مجهز به استارت الکتریکی هستند وضعیت باتری بسیار مهم می باشد و به گونه ای استارت زدن به باتری وابسته می باشد. در صورتی که باتری شارژ کافی داشته باشد می توان استارت زد تا موتور روشن شود. در ابتدا برای تشخیص خرابی باتری باید از نظر ظاهری آن را مورد بررسی قرار داد تا دچار برآمدگی، ترک، نشت، تغییر رنگ و … نباشد. همچنین می توانید برای بررسی بیشتر با بوق زدن یا روشن کردن چراغ ها می توانید خرابی باتری را بسنجید. در صورتی که صدای بوق شما کم بود نشانگر ضعیف بودن باتری است.

خالی بودن باک بنزین

خالی بودن باک بنزین یکی از دلایل روشن نشدن موتورسیکلت می باشد. وقتی در مخزن بنزین کمی وجود داشته باشد تشخیص میزان بنزین سخت می باشد و شاید به همین دلیل موتورسیکلت روشن نشود. برای اطمینان از داشتن بنزین کمی موتورسیکلت را تکان دهید تا صدای بنزین را در مخزن بشنوید یا می توانید با کمک نور چراغ قوه گوشی میزان بنزین را ببینید. راحتترین راه ریختن کمی بنزین در موتورسیکلت می باشد و شما می توانید مسیر خود را در پیش بگیرید.

مسدود شدن دریچه مخزن سوخت

مخزن موتورسیکلت دارای دریچه ای می باشد که وظیفه آن انتقال سوخت به سیستم داخلی موتور می باشد. در صورتی که این دریچه مسدود شده باشد سوخت وارد سیستم داخلی موتور نمی شود و بهتر است دریچه مخزن سوخت مورد بررسی قرار گیرد.

درست کار نکردن کلاچ

فشردن کلاچ موتورسیکلت موجب روشن شدن موتورسیکلت می شود و در صورتی که کلاچ به درستی کار نکند منجر به روشن نشدن موتورسیکلت می شود. برای رفع این مشکل کلاچ را رها کنید و دوباره کلاچ را فشار دهید.

مسدود شدن اگزوز

مسدود شدن اگزوز نیز از دلایل روشن نشدن موتورسیکلت می باشد و شما باید حتما اگزوز موتورسیکلت خود را بررسی نمایید تا از قرار نگرفتن جسم خارجی بر روی دهانه اگزوز مطمئن شوید.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
ارتفاع صندلی موتور سیکلت: نکات و ملاحظات

شل شدن سیم شمع موتورسیکلت

اگر سیم شمع شل شده باشد خود راننده موتورسیکلت می تواند با قطع کردن شمع و وصل دوباره آن مجددا شروع به استارت زدن کنید.

دکمه خاموش کردن موتورسیکلت

در هنگام زدن دکمه خاموش یا روشن کردن موتورسیکلت دچار اشتباه می شویم و این اشتباه ممکن است روشن شدن موتورسیکلت را با مشکل مواجه کند.

فیوز موتور

وقتی در فیوز موتور اختلال وجود داشته باشد و اتصال برق و زدن جرقه صورت نگیرد موتورسیکلت روشن نمی شود و باید فیوز را تعمیر یا تعویض نمود تا عملکرد خود را از سر گیرد. 

هوای سرد از دلایل روشن نشدن موتورسیکلت

موتورسیکلت های کاربراتوری بیشتر با این مشکل مواجه هستند و در هنگام سردی هوا این اختلال ایجاد می شود. هوای سرد موجب کند شدن صدای چرخش موتور می شود و همچنین ترکیب بنزین و هوا نیز به درستی انجام نمی شود و تبخیر به خوبی صورت نگرفته و احتراق انجام نمی شود.

ترک برداشتن سیم پیچی موتورسیکلت

سیم شمع ممکن است در اثر گرمای شدید هوا دچار ترک خوردگی شود که باید مورد بررسی بصری قرار گیرد و با خم کردن و حرکت دادن سیم شمع محل ترک خوردگی را پیدا کنید. به هیچ وجه به محل ترک خورده دست نزنید. زیرا ممکن است دچار برق گرفتگی یا سوختگی شوید‌.

گیرپاچ کردن موتور

کمبود روغن یا روغن کثیف و قدیمی موجب گیرپاچ کردن موتورسیکلت شود. البته زنگ زدگی دیواره های سیلندر نیز از دلایل این مشکل می باشد. برای اطمینان از این مشکل حتما باید مکانیکی مراجعه کرد.

رینگ پیستون فرسوده یا ساییده شده

فرسودگی یا ساییده شدن رینگ پیستون موتورسیکلت یکی دیگر از دلایل روشن نشدن موتورسیکلت می باشد که در مرحله تراکم نمی تواند به صورت کامل مخلوط سوخت و هوا را وارد سیلندر کند و انفجار خوبی رخ نمی دهد و موتورسیکلت روشن نمی شود.

مشکل فیلتر سوپاپ 

در صورت مشکل فیلتر سوپاپ موتورسیکلت روشن نمی شود یا بعد از روشن شدن دوباره خاموش می شود‌. وظیفه این قطعه کنترل ورود مخلوط سوخت و هوا و خروج دود می باشد. سوپاپ ها در برابر حرارت زیاد باید مقاوم باشند و حرارت را به بدنه سر سیلندر منتقل کنند و ضربات وارده را تحمل کرده و دچار سائیدگی نشوند.

روشن نشدن موتورسیکلت 

موتورسیکلت ها ممکن است در اثر عوامل مختلفی روشن نشوند و استارت نخورند که این مشکلات در اثر مشکل در برخی از قطعات ایجاد می شود و می توان به راحتی آن ها را برطرف کرد. از جمله دلایل مهم روشن نشدن موتورسیکلت می توان به ضعیف بودن باتری موتورسیکلت، مسدود بودن دریچه مخزن سوخت، مسدود بودن اگزوز موتورسیکلت، خالی بودن باک بنزین، درست کار نکردن کلاچ، قطع فیوز موتور و … اشاره کرد. این نشریات همگی قابل برطرف شدن هستند و فقط کمی حوصله و دقت باید به خرج داد.

پیام بگذارید

تماس با ما