دلایل خفه کردن موتورسیکلت را بدانیم.

دلایل خفه کردن موتورسیکلت را بدانیم.

دلایل خفه کردن موتورسیکلت را بدانیم.

موتورسیکلت وسیله نقلیه ای دو چرخ می باشد که دو نوع دوزمانه و چهارزمانه دارد و موتورسیکلت های دوزمانه به دلیل اینکه فرآیندی کار آنها در دو مرحله انجام می گیرد بسیار ساده هستند و این درصورتی است که موتورسیکلت های چهارزمانه در چهار مرحله فرآیند خود را انجام می دهند و پیشرفته تر از موتورسیکلت های دوزمانه هستند. حال آنکه موتورسیکلت های دوزمانه کاربرد بهتری نسبت های به نمونه دیگر دارد و برخی از شرکت های موتورسیکلت سازی هنوز از این نوع موتور استفاده می نمایند‌. موتورسیکلت ها دچار خرابی نیز می شوند و ممکن است در حین مسیر به اصطلاح خفه شوند که با بررسی برخی از قطعات می توان آن را برطرف نمود. در این مقاله می خواهیم به دلایل خفه کردن موتورسیکلت دوزمانه بپردازیم با ما همراه باشید.

دلایل خفه کردن موتورسیکلت

موتورسیکلت به دلایل مختلفی دچار خفه شدن می شود که در ادامه به چند دلیل مهم که منجر به این اتقاق می افتد خواهیم پرداخت.

 شمع موتورسیکلت خراب باشد.

شمع موتورسیکلت قطعه ای مهم در موتورسیکلت می باشد که وظیفه جرقه زنی را بر عهده دارد و در احتراق و انفجار در سیلندر نقس دارد. وقتی شمع موتورسیکلت خراب باشد جرقه با کیفیت مناسب رخ نمی دهد و در نتیجه انفجار به درستی صورت نمی گیرد. این کارکرد ضعیف موجب خفه کردن موتورسیکلت می شود و در عملکرد درست موتورسیکلت اختلال ایجاد می کند.

شمع ها در اثر روغن سوزی یا تنظیم نبودن کاربراتور دچار کثیفی می شوند و بر روی آن دوده گرفته می شود و یا حتی بر روی نوک شمع خوردگی ایجاد می شود که باید این مشکلات را برطرف نمود. برای نرم و روان کار کردن موتورسیکلت و بهبود کیفیت جرقه می توان شمع ها را با بنزین و یا مواد پاک کننده دیگر شستشو داد و علت خرابی آن را برطرف نمود. اگر شمع در اثر روغن سوزی با مشکل مواجه شده باشد باید دلایل روغن سوزی را پیدا کرد. از جمله دلایل روغن سوزی در موتورسیکلت می توان به ضعیف شدن رینگ های روغنی، مشکل در سوپاپ و سر سیلندر اشاره کرد که این مسائل موجب می شود روغن به محفظه احتراق وارد نشود و در نتیجه روغن سوزی ایجاد شود. همچنین اگر در صورت تنظیم نبودن کاربراتور این مشکل در داده باید کاربراتور را تنظیم کنید.

در صورتی که کثیفی موجود بر ردی شمع چرب باشد ناشی ازروغن سوزی است و در صورت چرب نبودن دوده ها از تنظیم نبودن کاربراتور می باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
نقد و بررسی اسکوتر هوندا جنیو 110

کاربراتور تنظیم نباشد و یا کثیف باشد.

اگر کاربراتور تنظیم نباشد یا حتی کثیف شده باشد منجر به خفه کردن موتورسیکلت می شود. موتورسیکلت ها دارای کاربراتور هستندکه نقش اساسی دارند و عمل سوخت رسانی را بر عهده دارد. این قطعه با ترکیب بنزین و هوا، با سوزن هایی که دارد ترکیب را وارد سیلندر می کند و به روند عملکرد درست موتورسیکلت کمک خواهد نمود.

فیلتر بنزین کثیف باشد.

یکی دیگر از علت‌های خفه کردم موتورسیکلت کثیف بودن فیلتر بنزین می باشد. فیلتر وظیفه جلوگیری از ورود آلاینده ها و مواد درشت به کاربراتور را دارد. فیلتر بنزین همانند صافی عمل می کند و سوخت تمیز را وارد کاربراتور می نماید. در صورت خرابی و یا کثیفی فیلتر، روغن به صورت درست وارد کاربراتور نمی شود و در نتیجه موتورسیکلت خفه می شود.

برای جلوگیری از خفه شدن موتورسیکلت بهتر است به صورت دوره ای فیلتر موتورسیکلت خود را تعویض نمایید و بررسی آن را فراموش نکنید. همچنین بنزین مصرفی خود رانیز از نظر کیفیت بررسی کنید. زیرا هر چه کیفیت بنزین کمتر باشد عمر فیلتر نیز کمتر خواهد بود. 

 

 

دریچه ساسات کاربراتور بسته باشد.

باز و بسته کردن دریچه هوای کاربراتور بر عهده ساسات موتورسیکلت می باشد که یک اهرم در کنار کاربراتور می باشد‌. در صورتی که اهرم به سمت پایین باشد دریچه هوای کاربراتور باز می باشد. به طورکلی ساسات به سه صورت باز، نیمه باز و بسته قرار خواهد گرفت. وقتی اهرم به سمت پایین باشد دریچه به صورت نرمال قرار دارد و وقتی هوای زیادی وارد کاربراتور شود و دریچه هوا بسته نشود موتورسیکلت خفه می شود. همچنین در صورتی که دریچه ساسات بسته باشد یا تنظیم آن درست نباشد ترکیب هوا و بنزین در کاربراتور به خوبی انجام نمی شود و در نتیجه انفجار درست صورت نمی گیرد و باعث خفه کردن موتورسیکلت می شود. پس بهتر است باز بودن ساسات موتورسیکلت همیشه چک شود. البته لازم به دکر است که در موتورسیکلت های هوندا اهرم ساسات کاربراتور به سمت پایین می باشد و در حالت باز قرار دارد. در صورت خرابی اهرم ساسان بای آن را تعمیر یا تعویض نمود.

میزان غلظت روغن در موتورسیکلت تغییر پیدا کند.

هر موتورسیکلت نیازمند روغن خاصی می باشد که ویسکوزیته و غلظت آنها متفاوت است. روغن مناسب هر مدل موتورسیکلت توسط شرکت سازنده در دفترچه راهنما درج می شود و باید حتما از همان روغن استفاده کرد. روغن موتورسیکلت فضای خالی بین قطعات انجین موتورسیکلت را پر می کند و موجب عملکرد دقیق قطعات و جلوگیری از سر وصدا اضافی می شود. همچنین از اصطکاک بین قطعات داخلی جلوگیری می نماید و موجب روانکاری موتورسیکلت می شود و چرخ دنده ها، شاتون، محفظه سیلندر، رینگ و پیستون عملکردی روان و نرم خواهند داشت. در صورتی که از روغن نامناسب برای موتورسیکلت استفاده شود، اصطکاک قطعات زیاد خواهد شد و همچنین به دلیل نرم کار نکردن موتورسیکلت و عملکرد بد آن، قدرت موتور کم می شود و باعث خفه کردن موتورسیکلت می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت های آینده چگونه خواهند بود؟

اختلال در روند عملکرد اگزوز موجب خفه کردن موتورسیکلت می شود.

اگزوز موتورسیکلت دوده و گازهای حاصله از احتراق و انفجاررابه بیرون هدایت می کند و در صورت خرابی و اختلال در روند کار اگزوز موتورسیکلت به صورت خفه کار می کند. اگزوز موتورسیکلت به دو صورت ممکن است دچار مشکل شود که عبارتند از:

کیپ شدن اگزوز موتورسیکلت یا کمتر شدن خروج گازهای بعد از انفجار از اگزوز که گازها و رودها به طور کامل از اگزوز خارج نمی شود و موجب خفه کردن موتورسیکلت می شود.

دودهای زیادی از اگزوز به بیرون خارج شود که موجب افزایش مصرف سوخت بنزین می شود.

مشکل در رله و یا ترانزیستور موتورسیکلت (مشکل برقی)

رله موتورسیکلت وظیفه تقویت جریان برق ورودی و فرستادن آن به سمت شمع می باشد که در صورت خرابی و سوختن جریان برق ورودی به شمع ها کاهش پیدا می کند و در نتیجه جرقه کیفیت مناسب را نخواهد داشت و عمل انفجار به درستی صورت نمی گیرد و باعث خفه شدن موتورسیکلت می شود.

در صورت سالم بودن شمع و کاهش میزان جرقه باید رله و ترانزیستور را  مورد بررسی قرار داد.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت ها دو زمانه و چهار زمانه از انواع موتورسیکلت می باشند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی از موتورهای دو زمانه بیشتر استفاده می شود. موتورسیکلت ها نیز همانند دیگر وسایل نقلیه دچار خرابی می شوند و نیازمند تعمیر هستند و مشکلات آنها با ریپ زدن موتورسیکلت، خفه کردن موتورسیکلت و … قابل فهمیدن هستند. در صورت بروزهر گونه مشکل حتما قطعه ای دچار خرابی و مشکل شده است. از جمله قطعاتی که موجب خفه کردن موتورسیکلت می شود می توان به خراب یا کثیف بودن شمع ها، تنظیم نبودن کاربراتور، مشکل در اگزوز موتورسیکلت، بسته بودن دریچه ساسات و … اشاره کرد.

پیام بگذارید

تماس با ما