علت سیاه شدن شمع موتورسیکلت چیست؟

علت سیاه شدن شمع موتورسیکلت

علت سیاه شدن شمع موتورسیکلت

شمع یکی از قطعات کاربردی موتورسیکلت می باشد که وظیفه آن در انجین موتور همانند قلب در بدن انسان می باشد. شمع ها وظیفه جرقه زنی را بر عهده دارند و موجب انفجار بنزین در محفظه احتراق می شوند و موتورسیکلت را به حرکت در می آورد. شمع دچار خرابی، کثیفی و دوده می شود که باید آن را تعویض یا با بنزین و مواد ضدعفونی کننده شستشو داد. در این مقاله به علت سیاه شدن شمع موتورسیکلت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

شمع چیست؟

شمع موتورسیکلت که از قطعات اصلی انجین می باشد از هفت قسمت تشکیل شده است که عبارتند از :

  • عایق سرامیکی یا چینی
  • بدنه شمع
  • پایه اتصال
  • الکترود منفی
  • الکترود مثبت
  • گپ یا فاصله بین دو الکترود
  • ترمینال شمع

وقتی سوخت وارد محفظه احتراق می شود با ایجاد جرقه عمل انفجار ترکیب سوخت با اکسیژن رخ می دهد و موتورسیکلت به حرکت در می آید. شمع های موتورسیکلت باید بعد از هر ۲۰ هزار کیلومتر تعویض شوند و همچنین بررسی همیشگی شمع ها آنری اساسی و مهم می باشد. در غیر اینصورت شمع ها کارایی لازم را ندارند و در روند عملکرد موتورسیکلت اختلال ایجاد می نمایند. 

علت سیاه شدن شمع موتورسیکلت

موتورسیکلت ممکن است در حین مسیر دچار توقف شود و یا حتی در هنگام روشن کردن موتور جرقه زده شود اما به صورت ناگهانی از کار بیفتد که نمایانگر شمع خراب می باشد.در ادامه به چند علت سیاه شدن شمع موتورسیکلت خواهیم پرداخت.

استفاده نکردن از سوخت با کیفیت

سوخت های بی کیفیت که آب قاطی آن می باشد و همچنین وجود ترکیبات سربی در سوخت ها موجب سیاه شدن و دوده گرفتن سرشمع ها می شود. تمیز کردن شمع ها با مواد مناسب و بنزین کار راحتی می باشد ولی باید بدانید که کیفیت اولیه را نخواهد داشت. بهتر است از بنزین های با کیفیت بو بدون سرب برای موتورسیکلت استفاده نمایید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه موتور سیکلت های هوندا adv 160 با یاماها xmax 250

عدم تنظیم ساسات موتورسیکلت 

ساسات قطعه ای مهم در موتورسیکلت می باشد که بسیار حیاتی می باشد و در صورتی که تنظیم نباشد و روند عملکرد آن به خوبی طی نشود، شمع دوده می زند و سیاه می شود.

کثیف بودن فیلتر هوا

فیلتر هوا از ورود ذرات درشت و … به داخل کاربراتور جلوگیری می کند و همچنین در صورت کثیف بودن فیلتر هوا، هوا به داخل موتور وارد نمی شود و یوی از علت های اساسی سیاه شدن شمع موتورسیکلت می باشد. 

تنظیم نبودن سوخت و ساز موتورسیکلت

در صورتی که سوخت و هوا وارده به موتورسیکلت تنظیم نباشد این مشکل رخ می دهد.

سیستم جرقه زنی معیوب

سیستم جرقه زنی معیوب نیز یکی از علت های سیاه شدن شمع موتورسیکلت می باشد که نمی تواند به طور کامل جرقه ایجاد کند و انفجار به خوبی رخ نمی دهد‌.

تزریق بیش از اندازه سوخت به سیلندر

تزریق بیش از اندازه سوخت به داخل سیلندر موجب سیاه شدن شمع موتورسیکلت می شود که ناشی از ورود سوخت زیاد به محفظه احتراق می باشد.

 

سیاه شدن شمع موتورسیکلت چگونه موجب آسیب به موتورسیکلت می شود؟

در صورت بد کار کردن موتورسیکلت باید حتما شمع موتورسیکلت مورد بررسی قرار گیرد و در صورت خرابی باید حتما تعویض گردد و قسمت های دیگری چون سیستم برق، سیستم‌ انژکتور، مخلوط سوخت و هوا مورد بررسی قرار گیرد تا مشکلات دیگری برای موتورسیکلت ایجاد نکند. 

تعویض شمع موتورسیکلت

در صورتی خرابی، سیاه شدن شمع ها و هر گونه مشکل دیگری بعد از بررسی های موجود بائو شمع موتورسیکلت تعویض شود. برای اینکار ابتدا باید موتورسیکلت خاموش باشد تا شمع ها سرد شوند. سپس با بررسی عدم اتصال برق موتورسیکلت با آچار شمع ها را از سر سیلندر جدا نمایید و شمع جدید را ببندید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
وظیفه کمک فنر موتورسیکلت و انواع آن

جمع بندی علت سیاه شدن شمع موتورسیکلت

موتورسیکلت ها از قطعات کوچک و بزرگ زیادی تشکیل شده اند که شمع از قطعات اصلی و مهم در انجین مس باشد که وظیفه آن جرقه زنی است که ایجاد انفجار می کند و موتورسیکلت را به حرکت در می آورد.

شمع از چند قسمت تشکیل شده است که شامل عایق سرامیکی یا چینی، بدنه شمع، پایه اتصال، الکترود منفی، الکترود مثبت، گپ یا فاصله بین دو الکترود و ترمینال شمع می باشد.

شمع دچار خرابی، سیاه شدن و … می شود که در صورت هر گونه مشکل می توان آن را شستشو داد یا به طور کامل تعویض کرد. به طور کلی هر شمع را باید بعد از پیمودن ۲۰ هزار کیلومتر تعویض کرد و بررسی همیشگی آن را فراموش نکرد تا در صورت هر گونه مشکل قبل از اینکه به بقیه قسمت ها آسیب برساند مشکل را برطرف نمود.

سیاه شدن شمع موتورسیکلت علت زیادی دارد که می توان به عدم استفاده از سوخت با کیفیت، تنظیم نادرست ساسات، استفاده اط شمع سرد، کثیف بودن فیلتر هوا و … اشاره کرد. 

همچنین برای تعویض شمع موتورسیکلت ابتدا موتورسیکلت را خاموش کنید تا شمع ها سرد شوند و سپس با اطمینان از عدم اتصال سیستم برق با آچار مخصوص شمع ها را از سیلندر جدا کنید و شمع جدید را جایگزین نمایید.

پیام بگذارید

تماس با ما