گنجایش باک بنزین و جنس آن را بدانیم.

باک بنزین موتورسیکلت هوندا

گنجایش باک بنزین و جنس آن را بدانیم.

موتورسیکلت یکی از وسایل نقلیه می باشد که از سرعت و شتاب بالایی برخوردار است و برای حرکت به بنزین احتیاج دارد. البته موتورسیکلت های برقی و گازی نیز وجود دارد که از دو سوخت گاز و برق استفاده می کنند. موتورسیکلت های بنزین با سوخت بنزین به حرکت در می آیند. بنزین در باک بنزین و یا محفظه بنزین در جایگاه های سوخت پر می شود و در صورت خالی بودن باک موتورسیکلت قادر به حرکت نمی باشد تا سوخت رسانی دوباره انجام گیرد. در این مقاله به ساختار باک بنزین موتورسیکلت و ویژگی های آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تعریف محفظه و باک بنزین

باک موتورسیکلت برای نگه داری از سوخت مایع بر روی موتورسیکلت تعبیه شده است. مخزن موتورسیکلت ها با هم متفاوت است و برخی ظرفیت بالایی دارند و برخی سوخت کمی را می توانند در خود جای دهند و در مسافت های کم سوخت به پایان می رسد و دوباره باید مخزن را از سوخت مایع پر کرد.

جنس باک بنزین موتورسیکلت

از پلاستیک فشرده یا فلز برای ساخت باک بنزین استفاده می شود و در طرح ها و رنگ های مختلفی طراحی و تولید می شود. در تهیه باک بنزین از قالب های استاندارد بهره می برند. همچنین مکان قرار گیری باک بنزین در هر موتورسیکلت متفاوت می باشد. از جمله قطعات تشکیل دهنده باک موتورسیکلت می توان به شیر بنزین، بست آرم برجسته، براکت و بست زیر باک و گوشواره ها اشاره داشت.

در تهیه تمامی این قسمت ها از مواد اولیه با کیفیت و درجه یک استفاده شده است و هر چقدر مواد استفاده شده با کیفیت تر و بی نقص تر باشند محصول حاصل زیباتر خواهد بود.

ویژگی های باک بنزین موتورسیکلت

باک بنزین موتورسیکلت در برابر هوای محیط نباید دچار زنگ زدگی شود و به همین دلیل از رنگ های ضد زنگ در هنگام رنگ زدن استفاده می شود که از مواد الکترواستاتیک پودری ساخته شده است.

 بر روی باک های بنزین از برچسب نیز استفاده می شود که جنس آن پی وی سی مرغوب می باشد و چاپ آن نیز از لایه محافظ UV بهره برده است. بر روی باک دو لایه کیلر کوره ای استفاده شده است که محافظ باک در برابر اشعه ماوراء بنفش، نور خورشید و سوخت داخلی خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
خالی کردن دنده موتورسیکلت به چه معناست؟

ضخامت باک نیز مهم است و هر چه ضخامت مخزن بنزین بیشتر باشد دچار استهلاک و خرابی کمتری در هنگام تصادف خواهد شد.

مخزن موتورسیکلت های معمولی

برای تردد در شهر موتورسیکلت های زیادی طراحی و تولید شده است که هر کدام مزیت خاص خود را دارند و یکی از این مزیت ها که در اکثر موتورسیکلت های معمولی یکسان است داشتن دو باک بنزین می باشد که یکی اصلی و دیگری ذخیره می باشد. به این صورت که هر دو مخزن در یک جا قرار دارند. در هر بار بنزین زدن وقتی مخزن اصلی پر می شود کمی از سوخت خود را به قسمت ذخیره وارد می کند و در صورت لزوم از سوخت ذخیره می توان استفاده کرد. در فضاي ذخیره بیشتر از ۵ لیتر بنزین ذخیره می شود و با فشردن دکمه حالت ذخیره از بنزین آن مخزن می تونید استفاده کنید. لازم به دکر است موتورسیکلت در این زمان از سوخت کمتری استفاده می کند و بنزین قسمت ذخیره بیشتر بافی می ماند تا به جایگاه سوخت خود را برسانید.

 

باک موتورسیکلت هوندا سی جی

برند هوندا در ایران شناخته شده است و موتورسیکلت سی جی ۱۲۵ این برند نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. به طوری که در ایران بر طراحی اولیه آن شرکت های موتورسازی شروع به ساخت آن کرده اند و هنوز می توان نمونه های آن را در بازار پیدا کرد. البته باید گفت این موتورسیکلت ها کیفیت نمونه ژاپنی خود را ندارد ولی مردم به دلیل کارایی که این موتورسیکلت دارد هنوز از آن استفاده می کنند.

باک بنزین موتورسیکلت سی جی ۱۲۵ به دلیل استفاده زیاد از این مدل در بازار در طرح ها و رنگ های مختلف وجود دارد. از جمله خصوصیات بارز باک این موتورسیکلت ها می توان به جنس باک که از ورق های فوق کششی ST14 استفاده شده اشاره کرد و همچنین در کنار تنوع رنگی بالایی که دارد و به صورت تک رنگ یا رنگی تولید می شود می توان به قطر و ضخامت ورق هایی که در حین ساخت استفاده می شود پرداخت. ضخامت باک موتورسیکلت سی جی ۱۲۵،۰/۸ می باشد که اندازه ای استاندارد می باشد.

چگونگی تست مخزن بنزین موتورسیکلت

تست مخزن موتورسیکلت در چهار مرحله صورت می گیرد که در ادامه به آن می پردازیم.

طبق مدل موتورسیکلت مخزن آن نیز از لحاظ ظاهری، حجم و جنس متفاوت است و باک بنزین موتورسیکلت باید با مدل موتورسیکلت یکی باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
عیب یابی موتورسیکلت از طریق صدا

اگر می خواهید مخزن سوخت با کیفیتی داشته باشید باید در تهیه آن از مواد اولیه با کیفیت استفاده شده باشد. پس می توانید مواد استفاده شده در باک بنزین را به طور جداگانه بررسی نمایید.

همچنین انطباق تولید نیز مهم می باشد . به این صورت که موتورسیکلت های وارداتی از نظر کیفیت مخزن سوخت و مطابقت آن با نمونه های تست شده مورد بررسی سه ماهه قرار می گیرد.

همچنین تست مخزن در هنگام تولید امری اساسی است که باید حتما طبق استانداردهای تعیین شده باشد.

چرا نباید مخزن سوخت موتورسیکلت پر شود؟

باک بنزین موتورسیکلت به هیچ وجه نباید پر شود. به این دلیل که در اثر منبسط شدن سوخت در اثر گرما، فضای بیشتری را برای افزایش حجم خود می طلبد و در صورتی که باک موتورسیکلت پر شود با برخورد گرمای آفتاب حجم آن زیاد می شود و فشار به درپوش سوخت وارد خواهد کرد و در نتیجه بعد از چند بار دریچه سوخت مسدود خواهد شد.

نکات مهم

در هنگام بنزین زدن موتورسیکلت حتما از موتورسیکلت پیاده شوید و حود از نازل بنزین استفاده کنید. زیرا با اندازه باک خود آشنایی دارید و بهتر می توانید میزان سوخت وارده را بسنجید.

در صورتی که باک بنزین در هنگام بنزین زدن دچار آتش سوزی شد به هیچ وجه نازل را از باک خارج نکنید. زیرا بنزین به دیگر نقاط جایگاه ریخته می شود و آتش سوزی بزرگی به راه می افتد.

نتیجه گیری

باک بنزین موتورسیکلت برای به حرکت در آوردن موتور و سوخت رسانی به قسمت های دیگر تعبیه شده است و این مخزن ها در رنگ هاو ابعاد متفاوتی مناسب با مدل موتورسیکلت تولید می شوند.  برخی از موتورسیکلت ها در جلوی موتور و برخی در پشت از باک بنزین برخوردار هستند.

از جمله ویزگی های مهمی که باید باک بنزین داشته باشد می توان به ضخامت ورق های آن، استفاده از رنگ های ضد زنگ، محافظ در برابر اشعه خورشید و سوخت داخلی و … باشد. اکثر موتورسیکلت های معمولی دارای دو مخزن هستند که به طور کلی در یک باک قرار دارند و در صورت اتمام بنزین مخزن اصلی می توان از بنزین مخزن ذخیره استفاده نمود تا به جایگاه سوخت دسترسی پیدا کنند.

پیام بگذارید

تماس با ما