چه چیزی باعث از بین رفتن فشرده سازی موتور می شود؟

فشرده سازی موتور

به هر حال چه چیزی باعث از بین رفتن کمپرسور موتور می شود؟

در بیشتر مواقع، برای تعمیر و نگهداری موتور نیازی نیست که وسیله نقلیه خود را برای تعمیر به مغازه ببرید. و به هر حال انجام آن توسط خودتان می تواند بسیار مفیدتر باشد. اگر می‌خواهید موتور شما در بالاترین سطح خود عمل کند، خواه ماشین شما یک کامیون باشد، یا یک خودرو و موتورسیکلت متوسط ​​باشد.

موتور شما خودرو یا موتورسیکلت شما را در حرکت نگه می دارد و انتظار دارید که قابل اعتماد و کارآمد باقی بماند. اما وقتی مشکلات شروع می شود، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که قبل از بردن آن به نمایندگی یا مکانیک، آموزش های لازم را ببینید.

از دست دادن تراکم موتور می تواند نتیجه بسیاری از قطعات معیوب باشد، بنابراین ما قصد داریم به شما خلاصه ای از مشکلات احتمالی و نحوه انجام تعمیرات آسان و موثر را به شما نشان دهیم.

فشرده سازی موتور
کمپرسور موتور

چه چیزی باعث از بین رفتن تراکم در موتور می شود؟

ای کاش می‌توانستیم به شما بگوییم که یک دلیل برای مشکلات تراکم وجود دارد، اما وقتی صحبت از دلایل کم یا نداشتن تراکم موتور می‌شود، هشت جزء بالقوه مختلف وجود دارد. مشکلات رایج مانند خرابی سوپاپ ها، عوارض پیستون، نشتی در سرسیلندر و معیوب بودن تسمه تایم تنها آغاز کار است.

وقتی بدانید چه چیزی باعث نشتی می شود، می تواند به شما کمک کند منبع افت فشار را درک کنید و رفع آن را آسان تر می کند. ما هر احتمال را پوشش خواهیم داد و در مورد آنچه که می توانید برای تعمیر موتور انجام دهید صحبت خواهیم کرد.

1. سوراخ در پیستون

پیستون‌ها که در سیلندر موتور قرار دارند، به دلیل قرار گرفتن در کنار احتراق، سایش زیادی دریافت می‌کنند. هر بار که موتور را روشن می کنید، پیستون با انفجار منفجر می شود. هنگامی که احتراق رخ می دهد، گازهای فشرده شده را منبسط می کند و پیستون را حرکت می دهد، که به نوبه خود، میل لنگ را به کار می اندازد.

از آنجایی که سیلندر دمای شدیدی را از مخلوط هوا و سوخت تجربه می کند، ممکن است گرمای بیش از حد رخ دهد. نقطه های داغ روی پیستون ایجاد می کند و می تواند باعث ایجاد سوراخ یا ترک در قطعه شود. هنگامی که سوراخ‌ها و شکاف‌هایی بین پیستون و دیوار ایجاد می‌شود، اجازه نشت گازها را می‌دهد و در نتیجه تراکم موتور کم است.

به جای این که گازها در محفظه جمع شوند، نشت می کنند و انرژی را از دست می دهند. قطعاتی که می توانند نقاط داغ را فعال کنند عبارتند از گاز با اکتان پایین، شمع های بد و انژکتورهای سوخت ناکارآمد.

با ریختن روغن در سوکت شمع و تست تراکم، می توانید پیستون های ضربه خورده را بررسی کنید. اگر بالاتر از حد متوسط ​​باشد، مشکل پیستون دارید. همچنین می توانید هر پیستون را بیرون بیاورید و آنها را به صورت بصری بررسی کنید تا ببینید کدام یک از آنها رنج می برند. سوراخ‌های پیستون با ایجاد فشار کم یا بدون فشرده‌سازی در یک سیلندر، بر موتور تأثیر می‌گذارد.

2. دریچه های نشتی

دریچه‌های ورودی و خروجی اغلب با آسیب‌های ناشی از گرمای بیش از حد سیلندر مواجه می‌شوند. دمای شدید می‌تواند باعث تاب برداشتن و خرابی دریچه‌ها شود و باعث شود که دریچه‌ها به درستی قرار نگیرند یا به درستی بسته نشوند. هنگامی که آب بند بین سوپاپ ها و سیلندر شکسته شود، گازها ممکن است نشت کنند. نتیجه از دست دادن فشار است.

در یک وسیله نقلیه، سوپاپ های ورودی و خروجی در بالای سیلندر موتور قرار دارند. ورودی محل عبور سوخت و هوا به داخل سیلندر است. هنگامی که عناصر احتراق می شوند، دریچه اگزوز از شر گازها خلاص می شود. سوپاپ اگزوز بیشتر اوقات از کار می افتد زیرا بیشترین تماس را با گازهای گرم شده دارد که می توانند به دمای بین 1200 تا 1350 درجه فارنهایت برسند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
عوامل خرابی میل لنگ موتورسیکلت چه هستند؟

گرما می تواند سوپاپ ها را منحرف کند یا بشکند و باعث نشت بیش از حد و افت فشار شود. سوپاپ‌های سیلندر همچنین می‌توانند کربن را جذب کنند که اغلب روی اگزوز نیز اتفاق می‌افتد. تجمع کربن در اینجا بیشتر اتفاق می افتد زیرا جایی است که جریان ثابت گازهای سوخته در آنجا اتفاق می افتد. مقادیر بیش از حد کربن می تواند نشیمنگاه را از بین ببرد و آب بندی دریچه را کاهش دهد.

یک تستر تراکم را در سوکت شمع قرار دهید و موتور را روشن کنید. آزمایش نشان می دهد که آیا مشکلی در شیرها وجود دارد یا خیر. همچنین باید از نشتی از لوله اگزوز یا منیفولد ورودی هوا آگاه باشید. نشتی سوپاپ ها می تواند دلیلی برای اشتعال کم در یک سیلندر باشد.

خرابی دریچه‌ها همچنین می‌تواند به دلیل سیستم کامپیوتری معیوب باشد که به ورودی و اگزوز می‌گوید در زمان‌های نادرست باز و بسته شوند. اگر سوپاپ ها هنوز به خوبی کار نمی کنند، مطمئن شوید که کامپیوتر یا سیستم الکتریکی را بررسی کنید.

3. واشر سر دمیده شده

واشرهای سر دمیده یا نشتی سرسیلندر سومین مقصر کم تراکم موتور هستند. شما می توانید سرسیلندر را در بالای بلوک موتور پیدا کنید و واشر سر بین قسمت پایین و نیمه بالایی موتور خودرو قرار دارد. واشر روغن را از مخلوط سوخت و هوا جدا می کند در حالی که به گازها اجازه می دهد تا به داخل سیلندر حرکت کنند و باعث احتراق شوند. پس از سوختن گازها از دریچه اگزوز خارج می شوند.

سر سیلندر دارای یک واشر بین خود و بلوک موتور است. اگر واشر خراب شود یا بشکند، یک سوراخ یا شکاف می تواند فضای هوایی بین سر و سیلندر ایجاد کند. موتور همچنین می‌تواند دارای واشر نامرتب، فرسوده، ترک خورده یا منحرف باشد. این به عنوان خرابی واشر سر شناخته می شود. می تواند گازها را وادار به فرار کند و باعث از دست دادن فشار شود. خرابی واشر سر اغلب به گرمای بیش از حد نسبت داده می شود.

نتیجه از دست رفتن تراکم شامل کاهش عملکرد موتور است. شما می توانید با اندازه گیری سطح تراکم سیلندر، از یک تستر فشار برای تعیین محل واشر آسیب دیده استفاده کنید. اگر قرائت های مختلفی را ثبت می کنید، واشرها را بررسی کنید تا مشکل را پیدا کنید. اگر دو سیلندر در کنار یکدیگر آسیب ببینند، یک واشر منفجر شده اغلب دلیل آن است. نشتی سیلندر دلیل فشار کم در یک سیلندر است.

4. دیوارهای سیلندر خرد شده

یک دیواره ترک خورده در سیلندر موتور می تواند باعث تراکم ضعیف شود. می توانید با کار با درب رادیاتور باز مشکل را بررسی کنید. موتور را بچرخانید و ببینید آیا حباب های هوا بیرون می آیند یا خیر. اگر چنین است، حباب ها نشان دهنده گازهای نشتی احتراق هستند که راه خود را از طریق سیلندر خرد شده و به سیستم خنک کننده پیدا کرده اند.

5. تسمه تایم ضعیف یا زنجیر ترک خورده

تسمه تایم قطعه ای است که میل لنگ و میل بادامک را پل می کند. این کنترل می کند که کدام پیستون برای حرکت وسیله نقلیه شما بالا و پایین باشد. هنگامی که یک پیستون از اشتعال به سمت پایین حرکت می کند، تسمه تایم می چرخد ​​و پیستون های دیگر را به سمت بالا حرکت می دهد.

در صورت از کار افتادن تسمه تایم، میل بادامک نمی تواند کار کند و بچرخد. بنابراین، سوپاپ ورودی نمی تواند بسته شود و اگزوز داخل سیلندر آب بندی می شود. همه اینها یک واکنش زنجیره ای در سراسر موتور است. به طور متوسط، یک تسمه تایم می تواند بین 60000 تا 100000 مایل قبل از اینکه نیاز به تعویض داشته باشد دوام بیاورد. گازهای محبوس شده در داخل محفظه احتراق می توانند باعث فشرده سازی کم یا بدون فشار در تمام سیلندرها شوند.

6. حلقه های پیستون فرسوده

سه حلقه پیستون را به شفت پشتیبانی کرده و وصل می کند. حلقه بالایی پیستون را به دیواره‌های سیلندر می‌بندد و حلقه دوم هر چیزی را که اولی از دست داده است می‌گیرد. حلقه نهایی به کنترل مقدار روغن اضافی موتور با پاک کردن آن کمک می کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
نقد و بررسی موتور سیکلت هوندا Valkyrie

شفت چندین پیستون را به سمت بالا حرکت می دهد در حالی که بقیه پیستون ها را با سرعت متناوب پایین می آورد. هر رینگ پیستون فرسوده در موتور می تواند بیش از حد گرم شود و جای خود را به گازهایی بدهد که به داخل میل لنگ نشت می کند. هنگامی که پیستون ها به درستی کار نمی کنند، ممکن است به اندازه لازم حرکت نکنند یا اصلا بالا نیایند.

می توانید با ریختن روغن چسبناک در سوکت شمع، مشکل را بررسی کنید، که به مایع اجازه می دهد تا به سیلندر احتراق برسد. اگر تراکم افزایش یابد، می توانید بگویید که مشکل پیستون یا رینگ پیستون وجود دارد. در حالی که ممکن است پیستون ها در اثر گرمای بیش از حد آسیب ببینند و در گاز آب بندی نشوند، هنوز دست نخورده هستند. حلقه های فرسوده می توانند باعث فشرده سازی کم در یک یا همه سیلندرها شوند.

7. فنرها، صندلی ها و نگهدارنده های سوپاپ آسیب دیده

فشار زیاد از دست رفته به دلیل معیوب بودن شیرها است. در این حالت، موتور ممکن است دارای فنرهای سوپاپ، صندلی ها یا نگهدارنده های آسیب دیده باشد. فنرهای سوپاپ به دریچه های ورودی و خروجی کمک می کنند تا پس از باز شدن میل بادامک هر یک، بسته شوند. در حالی که فنرها از فولاد پر فشار ساخته شده اند، می توانند کاملا شکننده باشند. اگر فنر شکسته شود، شیر نمی تواند تا آخر بسته شود و گازهای مشتعل شده ممکن است نشت کنند.

صندلی سوپاپ یک حلقه فلزی است که به سر سیلندر فشار داده می شود. بیشتر از آلومینیوم ساخته شده اند، می توانند در اثر گرم شدن بیش از حد منبسط شوند و شل شوند. هنگامی که به اندازه کافی شل شود، صندلی می تواند از سر بیفتد و اجازه دهد هوا به داخل درگاه خارج شود. شما می توانید یک صندلی سوپاپ افتاده را تعمیر یا تعویض کنید.

در نهایت، نگهدارنده سوپاپ قطعه کوچکی است که در فنر سوپاپ قرار دارد و می تواند از جای خود خارج شود. نگهدارنده ها شیر را به فنر متصل نگه می دارند. اما اگر جابجا شود و به داخل سیلندر بیفتد، می تواند پیستون را لمس کند و در فرآیند احتراق اختلال ایجاد کند. هر سه عنصر سوپاپ می توانند با ایجاد عدم فشرده سازی در یک سیلندر بر موتور تأثیر بگذارند.

8. میل بادامک فرسوده

لوب های میل بادامک به سوپاپ ها متصل می شوند و باعث باز و بسته شدن آنها می شوند. مانند هر چیز در ماشین شما، آنها می توانند به مرور زمان خراب شوند و از باز شدن سوپاپ ها جلوگیری کنند. می تواند یک واکنش زنجیره ای ایجاد کند – وقتی دریچه ها نمی توانند باز شوند، گازهای مشتعل در محفظه باقی می مانند. میل بادامک فرسوده می تواند دلیلی برای فشرده سازی کم در یک سیلندر باشد یا می تواند منجر به عدم فشرده سازی در تمام سیلندرها شود.

با برداشتن درپوش سوپاپ ها و چرخاندن موتور می توانید مشکل را بررسی کنید. مراقب نحوه واکنش سوپاپ ها باشید و در صورت لزوم میل بادامک را تعویض کنید.

درک هشت دلیل احتمالی برای از دست دادن تراکم موتور برای کارکردن ماشین شما و اجتناب از تعمیرگاه حیاتی است. هرچه بیشتر بدانید، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید خودتان این مشکل را حل کنید و به کارهای مهم‌تر زندگی بپردازید.

از بین رفتن تراکم در موتور
فشرده سازی موتور

در بیشتر موارد، موتور شما در هنگام استارت زدن خودرو با تراکم کم در یک سیلندر همراه با آتش سوزی ناقص مواجه می شود. مشکل زمانی جدی‌تر می‌شود که بیش از یک مورد مشکل داشته باشد، یا اگر موتور فشرده‌سازی نداشته باشد و روشن نشود.

پیام بگذارید

تماس با ما