خرابی و آسیب هایی که در آفرود به موتورسیکلت وارد می شود.

خرابی موتورسیکلت در آفرود

خرابی موتورسیکلت در آفرود

آفرود سواری یعنی گردش در مناطق جنگلی، کوهستانی، کویری و … که امکانات در آن وجود ندارد و در صورتی که موتورسیکلت شما خراب شود یا آسیب ببیند نمی توانید آن را تعمیر کنید. در این مقاله می خواهیم به خرابی موتورسیکلت در آفرود بپردازیم و شما را با آسیب های احتمالی آشنا سازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

آفرود سواری

آفرود سواری که با موتورسیکلت یا خودرو انجام می شود برای تخلیه هیجانات می باشد و اکثرا جوانان به صورت گروهی این کار را انجام می دهند. در آفرود تعدادی از افراد خود را برای گشت و گذار در طبیعت بکر خود را آماده می کنند و برخی مناطق کویری را می پسندند، برخی مناطق کوهستانی و برخی دیگر سلیقه آنها جنگل است. برای آفرود باید از موتورسیکلت های مناسب آفرود استفاده کنید و به هیچ وجه با موتورسیکلت معمولی آفرود انجام ندهید. هپچنیندر حین آفرود بای  تجهیزات لازم را داشته باشید و در صورت خرابی موتورسیکلت در آفرود بتوانید مشکل را برطرف کنید.

قبل از آفرود از سلامت فنی موتور خود اطمینان پیدا کنید زیرا در دل کوه هیچ تعمیرگاهی وجود ندارد که مشکل را برطرف کند و شما هم مشکلات مختصر و جزئی را می توانید برطرف کنید. البته خرابی در هر موتورسیکلت مشابه است و نحوه تعمیر و درست کردن آن نیز شبیه به هم می باشد. به طور کلی موتورسیکلت در آفرود ممکن دچار مشکلاتی چون شکستن دسته ترمز، پنچری، پاره شدن زنجیر، جوش آوردن موتور و … شود. در ادامه به این آسیب ها به طور مفصل می پردازیم.

خرابی موتورسیکلت در آفرود

از جمله اتفاقاتی که ممکن است در حین آفرود برای موتورسیکلت رخ دهد عبارتند از:

شکستن دسته ترمز و کلاچ

شکستن دسته ترمز و کلاچ در هنگام زمین خوردن موتورسیکلت رخ می دهد. برای جلوگیری از بروز این مشکل می توانید کرپی کلاچ و ترمز را بر روی فرمان تا اندازه ای سفت نمایید تا کرپی ها در هنگام ضربه بچرخند. همچنین می توانید از هند گارد استفاده کنید تا از شکستن دسته ها جلوگیری شود. همچنین از جمله وظایف دیگر هندگارد محافظت از پمپ ترمز و کلاچ می باشد‌. همچنین ایجاد شیار در انتهای دسته نیز از شکسته شدن در هنگام آفرود جلوگیری می کند‌.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
معرفی چند موتورسیکلت کانسپت

برای آفرود همراه داشتن کتی های یدکی نیز کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

بریدن سیم گاز یا کلاچ

برای جلوگیری از بریدن سیم گاز و کلاچ باید ابتدا مراحل پیشگیری را انجام داد که شامل استفاده از گریس نرم در سیم های گاز و کلاچ هر ساله یا هر ۵۰ کیلومتر می باشد. همچنین روغن کاری اهرم ها و محل اتصالات نیز مهم است. بریدن سیم ها به دلیل سایش و کشش ناگهانی است و در صورت بروز این خرابی موتورسیکلت در آفرود روش های زیر را انجام دهید تا سالم به مقصد برسید.

سیم گاز رفت و برگشتی می باشد و در صورت بریده شدن می توانید جابه‌جایی انجام دهید.

در جعبه آچار همراه خود بسته اتصال سیم بکسل داشته باشید تا دو سر سیم را به هم بست کنید.

همچنین از نخ های محکمی چون نخ کفش، نخ های جعبه شیرینی و … برای اتصال یک سر کابل می توانید استفاده کنید.

در صورت بریدن سیم کلاچ در صورتی که روش های بالا کاربرد نداشت موتور را خلاص کنید و موتور به جلو حرکت داده و دنده یک بزنید.

همچنین  در صورت بریدن سیم گاز نیز دور آرام کاربراتور را افزایش داده و شروع به حرکت کنید.

 

پاره شدن زنجیر؛ خرابی موتورسیکلت در آفرود

تنظیم اشتباه زنجیر و شل یا سفت بودن آن منجر به پاره شدن زنجیر می شود. به طور کلی وقتی زنجیر موتورسیکلت شل باشد صدای اضافی به گوش می رسد و در نتیجه خرابی خورشیدی و گشاد شدن زنجیر را به همراه دارد. همچنین سفت شدن زنجیر نیز موجب خوردگی در دنده ها و سایش زنجیر می شود و به مرور پاره خواهد شد. تمیز کردن و روغن کاری زنجیر چرخ بسیار مهم می باشد و با بررسی و تنطیم زنجیر چرخ از بروز حادثه جلوگیری خواهید کرد.

سوراخ شدن رادیاتور موتورسیکلت

رادیاتور قطعه ای در موتورسیکلت می باشد که درون آن آب وجود دارد و در اثر ضربه شدید امکان سوراخ شدن آن وجود دارد و آب آن نیز خارج می شود و موتورسیکلت بدون داشتن آب رادیاتور نمی تواند در مسر به راه بیفتد. برای اینکه رادیاتور در اثر ضربه و زمین خوردن آسیب نبیند بهتر است بر روی رادیاتور محافظ نصب کرد. فلاپ های روی باک سالم باشند ودر صورت شکستگی سریعا تعویض گردند. وجود فلاپ های پره ای در جلوی رادیاتور از برخورد ضربات سنگین جلوگیری می کند. در صورتی که رادیاتور سوراخ شد نیز می توانید از روش های زیر بهره ببرید.

  • استفاده از چسب آلومینیوم
  • پاشیدن جوش شیرین در محل سوراخ و استفاده از چسب قطره ای
  • ترکیب کردن چسب دو قلو و خاکستر با هم
  • گذاشتن آدامس جویده شده بر روی محل سوراخ
پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت هوندا CBR1000RR-R

در صورتی که نمی توانید روش های گفته شده را انجام دهید ۱۰۰ گرم زردچوبه به آب رادیاتور اضافه نمایید.

شکستگی پوسته انجین: خرابی موتورسیکلت در آفرود

برخورد سنگ یا زمین خوردن موتورسیکلت بر پوسته انجین(درب کلاچ، درب برق و ‌…) ضربه وارد می کند و در نتیجه نشتی روغن رخ می دهد و حرکت دادن موتورسیکلت خطرناک است. در صورت بروز این مشکل می توانید از چسب آلومینیوم و دیگر چسب های در دسترس استفاده کنید. همچنین اگر شکستگی کم باشد می توان از آدامس جویده شده استفاده کنید.

پنچر شدن لاستیک

در صورتی که لاستیک ها را به موقع  تعویض کنید و به تاریخ انقضا و لاستیک و تیوپ توجه داشته باشید کمتر پنچری رخ می دهد. در آفرود امکان عبور از سنگ تیز و … وجود دارد که موجب پنچری می شود و در این صورت همراه داشتن اسپری پنچری بهترین گزینه می باشد.

جمع بندی نهایی

آفرود به گردش در طبیعت بکر گفته می شود که با موتورسیکلت هیجان بیشتری دارد. البته موتورسیکلت در هنگام آفرود ممکن است دچار خرابی شود و از جمله قطعاتی که در معرض خرابی بیشتر قرار دارند می توان به شکستن دسته کلاچ و ترمز، بریدن سیم گاز یا کلاچ، پاره شدت زنجیر  سوراخ شدن رادیاتور و … اشاره کرد. در صورت خرابی موتورسیکلت در افرود با ابزارهایی که به همراه دارید تا حدودی مشکل را برطرف نمایید تا بتوانید خود را به جای امن برسانید.

پیام بگذارید

تماس با ما