انواع موتورسیکلت های آفرود

انواع موتورسیکلت های آفرود

انواع موتورسیکلت های آفرود

موتورسیکلت وسیله ای نقلیه ای پر طرفدار است که برخی افراد برای کار و برای دیگر برای تخلیه هیجانات درونی خود از آن استفاده می کنند. حتما نام آفرود را شنیده اید و می دانید که به گشت و گذار در زمین های ناصاف و ناهموار گفته می شود و حال آنکه با موتورسیکلت این کار کمی سخت است ولی با موتورسیکلت های مختص آفرود می توان لذت و هیجانی بی مثال را تجربه کرد. در این مقاله می خواهیم به انواع موتورسیکلت های آفرود بپردازید. با نمایندگی هوندا کلیک همراه باشید.

انواع کلاس موتورسیکلت

موتورسیکلت ها وسایل پراستفاده و پرطرفدار خصوصا در بین جوانان هستند که برای تخلیه هیجانات گزینه مناسبی هستند. البته با رعایت نکات ایمنی باید از آن استفاده کرد. موتورسیکلت ها در کلاس های مختلفی تولید می شوند و هر کدام کاربرد خود را دارند و برخی برای داخل شهر مناسب هستند و از حجم کمی برخوردار هستند و سرعت مناسبی را می توان در داخل شهر با آن تجربه کرد. همچنین در خارج شهر و در پیست های مسابقه و رفتن به سفر می توان از موتورسیکلت های با حجم بالا استفاده نمود. از جمله کلاس های موتورسیکلت می توان به موتورسیکلت های شهری، موتورسیکلت هلی مستبقه، موتورسیکلت های مسافرتی، موتورسیکلت های آفرود، اسکوترها، مینی موتور ها و … اشاره کرد که هر کدام کاربرد خاصی دارند و مثلا نمی توان از اسکوترها در پیست مسابقات استفاده کرد و همچنین بالعکس.

انواع موتورسیکلت های آفرود

موتورسیکلت آفرود برای جاده های کویری، کوهستانی، جنگلی، باتلاق و … مناسب می باشد.به طور کلی می توان گفت برای رفتن به مناطق صعب العبور موتورسیکلت های آفرود مناسب هستند‌. موتورسیکلت های آفرود به چهار دسته تقسیم می شوند و برای هر مسیری باید موتورسیکلت آفرود مخصوص استفاده کرد تا در حین مسیر مشکلی رخ ندهد. در ادامه به انواع موتورسیکلت های آفرود خواهیم پرداخت. 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه موتورهای بنلی و هوندا

موتور تریل

از شناخته شده ترین موتورهای آفرود می باشد که در داخل شهر می توان از آن استفاده‌ کرد و برای آفرود نیز مناسب است. البته این نوع موتورسیکلت برای آفرودهای سنگین مناسب نیست و ممکن است موتورسیکلت در موانع و … دچار آسیب شود.از این موتورسیکلت ها می توان در جاده های خاکی،گلی، کوهستانی و همچنین جاده های آسفالته استفاده نمود. مجهز به چراغ راهنما، جک، چراغ های جلو و عقب و … می باشد. به دلیل وزن نسبتا زیادی که از نمونه های دیگر آفرودی دارد نمی تواند پرش های بلند داشته باشد.

موتور کراس

موتور کراس یا موتو کراس مناسب برای پیست های مسابقه و همچنین مسافت های کوتاه می باشد. باک کوچکی دارد و به همین دلیل نمی توان در مسیرهای طولانی از آن استفاده و ممکن است در اثر استفاده زیاد آسیب ببیند. شتاب و قدرت آن بسیار بالاست و وزن سبکی دارد. سیستم تعلیق نرم و راحتی دارد که در هنگام عبور از موانع طبیعی و دست ساز برای موتورسیکلت و راکب مشکلی ایجاد نمی کند. ارتفاع زین این موتورسیکلت ها تا سطح زمین تا ۹۵ سانتی متر نیز می رسد که دید بهتری برای موتورسوار دارد. این موتورسیکلت ها فاقد چراغ جلو و عقب، راهنما، جک و … می باشند.

موتور اندرو

موتورهای اندرو نیز از موتورهای کوهستانی و جنگلی هستند که شباهت زیادی در ظاهر به موتور های کراس دارد. این نوع موتورسیکلت از قدرت و مقاومت بیشتری برخوردار هستند و به کراس های جان سخت معروف هستند‌. این موتورسیکلت ها برای مسافت های طولانی تر مناسب هستند و مخزن بنزین آنها ظرفیتی بین ۱۰ تا ۱۶ لیتر بنزین دارد. همچنین باید بدانید که این موتورسیکلت ها پلاک می شوند و دارای چراغ های جلو و عقب، راهنما، فن، باتری، سیستم‌ استارت و … می باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
رانندگی بدون دود و صدا را با موتورسیکلت برقی تجربه کنید.

موتور ترایال

موتور ترایال یا تریال از انواع موتورسیکلت های آفرود می باشد که تفاوت زیادی با انواع دیگر دارد. این موتورسیکلت ها وزن کمی دارند تا به راحتی تعادل برقرار باشد و حرکات نمایشی در مسابقات به راحتی انجام شود. این موتورسیکلت فاقد برخی از لوازم های جانبی مانند فلاپ  صندلی، قطعات تزئینی و … می باشد.

 

ویژگی های موتورسیکلت های آفرود 

ویژگی هایی زیادی هستند که یک موتورسیکلت آفرود باید داشته باشد و در ادامه به آن می پردازیم.

مهم ترین ویژگی این موتورسیکلت ها عبور از مسیرهای ناهموار می باشد که باید موتورسیکلت قدرت و گشتاور بالایی داشته و باشد و سرعت در این مسیرها ملاک نیست.  همچنین موتورسیکلت های آفرود همگی حجمی بالای ۲۵۰ سی سی دارند تا بتوانند قدرت زیادی تولید کنند. 

انجین موتورسیکلت های آفرود حجمی بین ۲۵۰ سی سی تا ۶۵۰ سی سی دارند و اغلب موتورها تک سیلندر هستند تا در هنگام استفاده از دنده سنگین بتوانند گشتاور بیشتری از موتور و انجین بگیرند. 

تایرهای تیوبلس برای این موتورسیکلت ها مناسب نمی باشد و باید از لاستیک های آفرودی استفاده کنید که آج بزرگی دارند و همچنین دارای رینگ های سیمی هستند که مقاومت بالاتری در برابر موانع دارند. 

جمع بندی موتورسیکلت های آفرود

موتورسیکلت ها در کلاس های متفاوت تولید می شوند که یکی از این کلاسها، موتورسیکلت های آفرودی هستند که خود به چهار دسته تقسیم می شود که شامل موتورسیکلت های تریل، کراس، اندرو و ترایال می باشد که هر کدام ویژگی های مختص به خود را دارند و همچنین از نظر فنی تفاوت هایی با یکدیگر دارند. البته ویژگی های تمامی موتورسیکلت های آفرود عبور از مسیر سخت و ناهموار می باشد و برخی در پیست ها قابل استفاده هستند و برخی هم در مناطق آفرودی و هم در خیابان ها با داشتن استانداردهای شهری قابل استفاده هستند.

 

پیام بگذارید

تماس با ما