علل خاموش شدن موتورسیکلت در هنگام رانندگی

علل خاموش شدن موتورسیکلت در هنگام رانندگی

علل خاموش شدن موتورسیکلت در هنگام رانندگی

در برخی مواقع در هنگام رانندگی وقتی گاز می دهید صدای غرش موتور را می شنوید اما به صورت  یکدفعه ای این غرش ناگهانی از بین می رود و قدرت موتور کاهش پیدا می کند  خاموش می شود. می توان گفت موتورسیکلت های انژکتوری ممکن است به دلایل مختلفی خاموش شود که در این مقاله می خواهیم به طور کامل در مورد دلایل خاموش شدن موتورسیکلت در هنگام رانندگی بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

خاموش شدن موتورسیکلت

شاید فک کنید که موتورسیکلت برای خاموش نشدن فقط به بنزین احتیاج دارد و در صورتی که در حین رانندگی ممکن است عوامل مختلفی منجر به خاموش شدن موتورسیکلت شود. اما بهتر است همیشه باو بنزین پر باشد و همچنین باتری دارای شارژ کامل باشد.

دلایل خاموش شدن موتورسیکلت در هنگام رانندگی

از جمله عللی که موجب خاموش شدن موتورسیکلت در هنگام رانندگی می شوند عبارتند از:

سوخت رسانی

در صورتی که باک بنزین خالی باشد و سوخت رسانی صورت نگیرد امکان خاموش شدن موتورسیکلت وجود دارد. مثلا ممکن است راه سوخت رسانی به دلایل مختلفی دچار گرفتگی شده باشد و سوخت با طور کامل وارد موتور نمی شود و موتورسیکلت خاموش می شود.

خرابی پمپ بنزین موتورسیکلت

در صورت پر بودن باک بنزین، امکان خرابی در پمپ بنزین وجود دارد که موجب خاموش شدن موتورسیکلت شده است.

استفاده از بنزین آلوده

استفاده از بنزین آلوده در سیستم سوخت رسانی مشکل ایجاد می کند.  وقتی سوخت آلوده باشد لوله بنزین در گرفتگی می شود و سوخت به درستی منتقل نمی شود. همچنین وجود آب یا مایعات دیگر نیز وقتی وارد باک شوند ممکن است منجر به خاموش شدن موتورسیکلت در هنگام رانندگی شود.

به طور کلی می توان گفت که ورود آب و گازوئیل سوخت را آلوده می کند و در صورت فهمیدن این مشکل سریعا باک بنزین خود را تخلیه نمایید و مخزن را تمیز کنید. همچنین در حین تمیز کردن سوراخ یا نشتی احتمالی ای که باعث ورود آب و … شده است را بررسی نمایید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
ترمز ABS موتورسیکلت چیست؟

مشکل در سیستم برق موتورسیکلت

سیستم برق موتورسیکلت شامل سه قسمت می باشد که عبارتند از باتری، استاتوس و رگولاتور شارژ باتری. در صورتی که یکی از این قسمت ها دچار مشکل شود منجر به خاموش شدن موتورسیکلت در هنگام رانندگی خواهد شد‌.

خرابی باتری

باتری نیروی الکتریکی برای استارت زدن را تامین می کند و در صورتی که استاتور نمی تواند به نیلز الکتریکی موتورسیکلت پاسخ دهد با کمک باتری می توان این کمبود را جبران کرد‌.(در سرعت و دور موتور پایین امکان پذیر است).

باتری در موتورسیکلت با استاتور در هنگام کارکردن موتور شارژ می گردد. همچنین وظیفه رگولاتور نیز محافظت از دینام می باشد تا انرژی زیادی را تولید نکند.

این سه قطعه با هم دیگر کار می کنند و در صورت بروز مشکل در یکی از قسمت ها به طور کامل ولتاژ اعمال نمی شود و در نتیجه موتورسیکلت خاموش خواهد شد.

در هنگام بررسی باتری حتما پایانه باتری را بررسی نمایید. زیرا ممکن است مشکل فقط از اتصالات پایانه باشد و در قسمت های دیگر مشکلی رخ نداده باشد.

خاموش شدن موتورسیکلت در هنگام رانندگی به دلیل شمع خراب

شمع وظیفه جرقه زنی را برعهده دارد. به این صورت که محفظه احتراق وقتی از سوخت و هوا پر شد و پیستون در بالاترین نقطه قرار گرفت با جرقه زدن شمع انفجار رخ می دهد و قدرت لازم برای حرکت ایجاد می شود. در صورتی که شمع ها خراب باشند یا سیاه شده باشند شمع نمی تواند سوخت را مشتعل کند و در نتیجه منجر به روشن نشدن، بد روشن شدن یا خاموش شدن موتورسیکلت شود.از جمله مشکلاتی که منجر به خرابی شمع و ناقص کار کردن موتورسیکلت می شود می توان به سایش زود رس شمع ها و همچنین ورود هوای بیشتر در هنگام احتراق اشاره کرد.

هوای زیاد در محفظه حرارت بالایی را تولید می کند و در نتیجه شمع دچار ذوب شدن خواهند شد‌. البته شمع موتورسیکلت قطعه ای مصرفی است و بعد از مدتی باید تعویض گردد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
CBR 1000RR با سرعت ۳۰۰ کیلومتر برساعت یکی از سریع ترین موتور سیکلت های جهان

استاتور معیوب

استاتور در موتورسیکلت ولتاژ تولید می کند که برای جرقه زنی شمع است. همچنین وظیفه شارژ کردن باتری را نیز برعهده دارد. در صورتی استاتور آسیب دیده باشد مرحله جرقه زنی اتفاق نمی افتد و موتورسیکلت روشن نمی شود. همچنین ممکن است در حین رانندگی موتورسیکلت شما به این دلیل خاموش شود.

 

نکات مهم بعد از خاموش شدن موتورسیکلت در هنگام رانندگی

در صورتی که در هنگان رانندگی با موتورسیکلت دچار چنین مشکلاتی شدید بهتر است نکات زیر را رعایت نمایید.

آرامش خود را حفظ کنید.

آرام بمانید و از انجام حرکات وحشت زده خودداری کنید. انجام برخی کارها ممکن است خطرات بیشتری را به همراه داشته باشد.

ترمز نگیرید.

در هنگام رانندگی وقتی مشکلی رخ داد از ترمز گرفتن اجتناب کنید و با همان سرعت پایین نیز حرکت کنید تا به تعمیرگاه برسید. به طور کلی بهتر است که روی موتور خم شوید و شروع به گاز دادن زیاد کنید و خود را به کنار جاده و نقطه امن هدایت نمایید.

از زیر موتورسیکلت رفتن جلوگیری کنید.

موتورسیکلت را در جای امنی پارک کنید و در هر نقطه ای از خیابان به زیر موتورسیکلت برای بررسی مشکل نروید. خصوصا در بزرگراه ها این کار بسیار خطرناک می باشد.

جمع بندی نهایی

در هنگام رانندگی با موتورسیکلت ممکن است به صورت یکدفعه ای قدرت موتور کم شود و خاموش شود که این مشکل به دلایل زیادی رخ می دهد که شامل خالی بودن باک، خرابی در باتری، خرابی شمع، معیوب بودن استاتور می باشد و در صورت بروز هر گونه از این مشکلات  خاموش شدن موتورسیکلت در هنگام رانندگی رخ می دهد. وقتی قدرت موتورسیکلتتان کاهش پیدا کرد آرامش خودتان را حفظ کنید و با خم شدم به سمت جلو موتورسیکلت را به مکان امنی ببرید تا بتوانید به طور کامل موتورسیکلت را بررسی کنید و نقص به وجود آمده را پیدا کنید.

پیام بگذارید

تماس با ما