علائم خرابی فیلتر روغن چیست؟

علائم خرابی فیلتر روغن چیست؟

علائم خرابی فیلتر روغن چیست؟

فیلتر روغن یک قطعه مصرفی است که مرور دچار کثیفی و آلودگی می شود و باید تعویض گردد. فیلتر یک صافی است که از ورود باقی مانده احتراق و ذرات گرد و غبار به درون موتور و ایجاد مشکل جلوگیری می کند. در کنار روغن مرغوبی که استفاده می شود باید فیلتر مرغوب و با کیفیت نیز استفاده شود تا تصفیه روغن به خوبی انجام شود. البته ممکن است فیلتر روغن آلودگی زیادی داشته باشد و خراب شود که در این صورت به طور کامل باید فیلتر را تعویض کرد‌. در این مقاله می خواهیم به خرابی فیلتر روغن موتورسیکلت بپردازیم. با ما همراه باشید.

فیلتر روغن موتورسیکلت چیست؟

روغن موتور وظیفه روانکاری و خنک کاری قطعات را بر عهده دارد و این روغن باید از فیلتر روغن عبور کند تا  ذرات گرد و غبار وارد موتور نشود و در عملکرد موتور خللی ایجاد نکنند. ورود باقی مانده احتراق و ذرات گرد و غبار در موتور رسوب می کند و در نتیجه موجب مسدود شدن راه های ورودی و خروجی موتور می شود و مشکلات زیادی در روند عملکردی آن ایجاد می کند. فیلتر روغن دچار خرابی نیز می شود و این خرابی فیلتر روغن علائم و نشانه هایی دارد که به آن خواهیم پرداخت.

ویژگی های فیلتر روغن مرغوب

فیلتر روغن با کیفیت و مرغوب باید یک سری ویژگی هایی داشته باشد که عبارتند از:

  • در برابر حرارت بالا مقاوم باشند.
  • در تماس با تغییرات جوی و رطوبت حساسیت نداشته باشند‌.
  • اندازه ثابتی داشته باشند.
  • در برابر ورود روغن مقاومت نکنند.
  • تصفیه آلودگی ها به درستی انجام می شود.
  • در برابر پارگی مقاوم هستند.
  • دارای سوپاپ اطمینان و آب بندی باشند.

تعویض فیلتر روغن موتورسیکلت

روغن موتورسیکلت بعد از مسافتی باید تعویض گردد و در هر بار تعویض روغن فیلتر روغن را نیز تعویض نمایید. به طور کلی هر ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ مایل باید فیلتر روغن تعویض گردد و این کار با در دست داشتن ابزار و وسایل توسط خود فرد و یا تعمیرکار امکان پذیر می باشد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
نکات مهم در انتخاب آینه موتورسیکلت که باید بدانیم!

 

علائم خرابی فیلتر روغن موتورسیکلت

علائم زیادی وجود دارند که نشان دهنده خرابی فیلتر روغن هستند. با توجه به این علائم شما به راحتی متوجه مشکل موتورسیکلت خود خواهید شد و قادر خواهید بود آن را رفع کنید. هر چه از مشکلات وسیله شما بگذرد و شما دیرتر به فکر رفع مشکلات باشید، موجب بدتر شدن مشکل و عدم کارایی درست وسیله نقلیه شما خواهد شد.

از جمله علائمی که نشان می دهد که فیلتر روغن خراب شده است عبارتند از:

گرمای بیش از حد موتور

فیلتر روغن کثیف از ورود روغن به داخل موتور جلوگیری می کند و در نتیجه برای روانکاری قطعات روغنی وجود ندارد و قطعات به صورت خشک کار می کنند. این خشک کار کردن در بین قطعات سایش و اصطکاک ایجاد می کند. در نتیجه اصطکاک ایجاد شده گرما تولید می کند و به دلیل خنک نشدن موجب افزایش گرما در موتور خواهد شد. در صورت مشاهده چراغ چک می توان به خرابی فیلتر روغن موتورسیکلت پی برد و باید این قطعه را چک کرد.

عملکرد ضعیف موتور

همانطور که گفته شد ورود آلودگی و ایجاد رسوب در روند عملکرد موتور تاثیر می گذارد. پس در صورتی که فیلتر به درستی نتواند روغن را تصفیه کند و روغن آلوده وارد موتور شود، توانایی موتور در تولید برق کاهش پیدا می کند. به طور کلی وقتی گاز میدهید و سرعت موتورسیکلت شما زیاد نمی شود، روند عملکردی موتور با مشکل مواجه شده و موتورسیکلت سرعت نمی گیرد.

دود اگزوز کثیف و تیره

دودی که از اگزوز خارج می شود باید شفاف باشد و در هوای آزاد مشخص نباشد‌. در صورتی که دود حاصله از اگزوز موتورسیکلت خاکستری رنگ یا دودی و آبی باشد باید بدانید که موتور دچار روغن سوزی شده است. روغن سوزی ممکن است به دلیل فیلتر روغن کثیف، گرفته و یا مسدود شده باشد. این مشکلات منجر به سوختن روغن در اگزوز در محفظه احتراق می شود و بوی بدی نیز دارد. در این مواقع باید خرابی فیلتر روغن موتورسیکلت رخ داده است و باید تعویض گردد‌.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چه زمانی باید لاستیک های موتورسیکلت خود را تعویض کنم؟

فشار روغن کم

فشار روغن کم ناشی از نشت روغن یا گرفتگی قسمت ورودی روغن یا فیلتر روغن می باشد که در نتیجه از ورود روغن به داخل موتور جلوگیری می کند.

شنیدن صدای تق تق

در صورتی که صدای تق تق از موتور به گوش می رسد به دلیل اصطکاک بین قطعات است که قطعات دچار سائیدگی و خرابی شده اند. البته این ساییدگی ناشی از عدم ورود روغن و کثیفی فیلتر می باشد که قطعات خشک کار می کنند و صدای تق تق به گوش می رسد.

جمع بندی علائم خرابی فیلتر روغن

موتورسیکلت و دیگر وسایل نقلیه دارای قطعه ای فه نام فیلتر روغن هستند که روغن موتور از آن عبور می کند و فیلتر وظیفه تصفیه آلایندگی و ذرات گرد و غبار را بر عهده دارد. فیلتر روغن در هنگام تعویض روغن باید تعویض گردد که با در دست داشتن ابزار لازم تعویض آن سخت نیست. به طور کلی می توان گفت که فیلتر در معرض کثیفی و آلودگی زیادی قرار دارد که این آلودگی ها و کثیفی ها در روند عملکردی فیلتر مشکلاتی ایجاد می کند که از جمله علائم خرابی فیلتر روغن موتورسیکلت می توان به شنیدن صدای تق تق از موتور، کاهش فشار روغن، دود اگزوز کثیف و تیره، عملکرد ضعیف موتور و داغ کردن بیش از اندازه موتور اشاره کرد. در صورت بروز این علائم حتما باید روغن و فیلتر روغن را تعویض نمود. البته بهتر است به تعمیرگاه مراجعه نمایید و تشخیص مشکل به درستی صورت گیرد و دیگر قسمت ها آسیب ندیده باشند.

پیام بگذارید

تماس با ما