تفاوت بین زنجیر تایم، دنده تایم و تسمه تایم

تفاوت بین زنجیر تایم، دنده تایم و تسمه تایم

تفاوت بین زنجیر تایم، دنده تایم و تسمه تایم

زنجیر تایم، دنده تایم و تسمه تایم سه قطعه در موتورسیکلت هستند که وظیفه هماهنگی بین حرکت پیستون با زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها را دارند. البته در هر موتورسیکلت فقط یکی از این تایمینگ ها کارایی دارد. این تایمینگ ها کمی با هم تفاوت دارند که ما می خواهیم در این مقاله به تفاوت بین زنجیر تایم، دنده تایم و تسمه تایم بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

تسمه تایم چیست؟

امروزه تسمه تایم در وسایل نقلیه وجود دارد و هماهنگی بین حرکت پیستون در زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها را انجام می دهد. تسمه ها جایگزین زنجیر چرخ شده اند و قیمتی ارزان‌تر از آنها دارند. همچنین به دلیل صدا و لرزش کمی که دارند در سال‌های اخیر از آن استفاده می شود‌. جنس تسمه ها از لاستیک می باشد و در اثر فشار زیاد پوسته پوسته و در نتیجه گشاد و پاره می شود. تسمه های فابریک بین ۷ هزار تا ۱۲ هزار کیلومتر کار می کنند. البته نمونه های داخل بازار فقط بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر دوام دارند. وقتی تسمه پاره می شود چرخ ها قفل خواهند شد و هیچ حرکتی صورت نمی گیرد که بسیار خطرناک است.

مزایای تسمه تایم موتورسیکلت

از جمله مزایای تسمه تایم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تکنولوژی جدید نسبت به دنده تایم و زنجیر تایم

هزینه پایین تولید

کاهش وزن موتور نسبت به زنجیر

داشتن صدای کم و لرزش کم

سرویس کردن راحت و همچنین تعویض راحت آن توسط همه

به صرفه بودن نسبت به زنجیر و دنده

معایب تسمه تایم

ماندگاری کمتر نسبت به زنجیر

هزینه سرویس و نگهداری بالا

استفاده زیاد موجب استهلاک قطعه می شود.

دنده نزدن درست به تسمه فشار وارد می کند و پاره می شود‌.

زود به زود باید تعویض گردد.

زنجیر تایم چیست؟

قبل از تسمه تایم از زنجیر استفاده می شد که از جنس فلز بودند و وزن  نسبتا زیادی داشتند. این زنجیر ها به شتاب و سرعت بالای موتورسیکلت کمک می کردند. موتورسیکلت هایی که دارای زنجیر تایم هستند دچار رد کردن تایم می شوند. رد کردن تایم یعتی اینکه چرخ دنده هایی که بر روی هم قرار گرفته اند(دنده میل لنگ و دنده سوپاپ) هر دو صاف شده باشند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
سیستم پخش صوت موتور سیکلت

مزایای زنجیر تایم

قدرت و گشتاور موتور را افزایش می دهد.

هزینه تولید پایینی دارند.

لرزش آن نسبت به دنده تایم کمتر است.

صدای کمی دارد.

ماندگاری و عمر بالایی دارد.

معایب زنجیر

نسبت به تسمه تایم صدای بیشتری دارد.

در صورت پاره شدن زنجیر خسارت زیادی وارد می کند.

وزن زیادی دارد.

قیمت بالاتری نسبت به تسمه تایم دارد.

زنجیر تایم شل یا سفت می شود که باید به درستی تنظیم گردد.

 

 دنده تایم چیست؟

دنده تایم اولین قطعه انتقال نیرو در موتورسیکلت بود که امروزه دیگر از آن در تولید موتورسیکلت استفاده نمی شود‌. دنده تایم باید روغن کاری شود تا دچار سایش نشود. در صورت ساییدگی یکی از چرخ دنده ها باید به طور کل این قطعه تعویض گردد.

مزایای دنده تایم

ماندگاری بالایی نسبت به تسمه تایم دارد.

هزینه سرویس و نگهداری آن زیاد می باشد.

قیمت بالایی دارد.

معایب دنده تایم موتورسیکلت

صدای زیادی دارد.

هزینه تولید آن بسیار زیاد می باشد.

میزان گشتاور را کاهش می دهد.

دنده تایم وزن بالایی دارد.

ماندگاری کمتری نسبت به زنجیر تایم دارد.

این سه تایمینگ یک وظیفه را انجام می دهند اما تفاوت های زیادی دارد که در ادامه به تفاوت بین زنجیر تایم، دنده تایم و تسمه تایم خواهیم پرداخت.

تفاوت زنجیر تایم، دنده تایم و تسمه تایم موتورسیکلت

تسمه نسبت به نمونه های دیگر از سر و صدا و لرزش کمی برخوردار است.

تسمه برای روان کار کردن نیازی به روغن کاری ندارد. این در صورتی است که دنده تایم و زنجیر در اثر روغن کاری نشدن دچار سایش و زنک زدگی می شوند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
بهترین برندهای موتور سیکلت اسپرت دوگانه

تنظیم کردن زنجیر مشکل می باشد و تسمه و دنده نیازی به تنظیم ندارند‌.

زنجیر دارای استحکام بیشتری نسبت به تسمه و دنده تایم است‌.

ماندگاری زنجیر تایم بیشتر می باشد.

جمع بندی تفاوت بین زنجیر تایم، دنده تایم و تسمه تایم

موتورسیکلت دارای سه تایمینگ می باشد که وظیفه تنظیم حرکت پیستون با زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها را بر عهده دارند. این تایمینگ ها شامل تسمه تایم، دنده تایم و زنجیر تایم می باشد که امروزه بیشتر از تسمه تایم در موتورسیکلت های تولید جدید استفاده می شود. این تسمه ها عمر کمی دارند و ممکن است به مرور پاره شوند. اما لرزش و صدای کمی دارند که به همین دلیل در الویت قرار گرفته و جایگزین زنجیر تایم شده اند.

زنجیر تایم نیز وظیفه ای مشابه دارد و از جنس فلز می باشد که از استحکام بالایی برخوردار است و عمر بالایی دارد. این تایم از دنده تایم لرزش و صدای کمتری دارد. همچنین قدرت و گشتاور موتور را افزایش می دهد.

دنده تایم نیز در ابتدا تولید موتورسیکلت استفاده می شد و در صورتی که به درستی روغن کاری نمی سد دچار سایش می شد. در وقتی که یکی از چرخ دنده ها ساییده می شد باید به طور کل قطعه را تعویض می کردند. دنده تایم صدا و لرزش زیادی داشت. همچنین ماندگاری کمتری از زنجیر تایم و بیشتر از تسمه تایم داشت.

از جمله تفاوت بین زنجیر تایم، دنده تایم و تسمه تایم می توان به این موارد اشاره کرد. تسمه روغن کاری احتیاج ندارد اما دنده و زنجیر نیاز دارند. تسمه نسیت به دو تایمینگ دیگر صدا و لرزش کمتری دارد. زنجیر تایم از ماندگاری بیشتری برخوردار است.

پیام بگذارید

تماس با ما