علائم خرابی ترمز موتورسیکلت چیست؟

علائم خرابی ترمز موتورسیکلت

علائم خرابی ترمز موتورسیکلت

ترمز موتورسیکلت بازدارنده موتورسیکلت و هر وسیله نقلیه دیگر می باشد و در ابتدا سرعت موتورسیکلت را کاهش می دهد و سپس آن را متوقف می کند‌. ترمز در اثر عوامل مختلفی ممکن است دچار خرابی و آسیب شود و با سرویس کردن ترمز و نگهداری درست از آن از قفل کردن ترمز و مشکلات دیگر جلوگیری کرد. در این مقاله می خواهیم به خرابی ترمز موتورسیکلت بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

ترمز موتورسیکلت چیست؟

موتورسیکلت برای توقف دارای اهرم ترمز می باشد که وظیفه نگه داشتن و ایست کامل موتورسیکلت را بر عهده دارد و نیروی وارده به چرخ ها را ابتدا کم و سپس به طور کامل قطع می کند. در صورتی که به مانع برخورد کنید یا سرعت وسیله نقلیه شما زیاد باشد و بخواهید کاهش دهید باید ترمز بگیرید.

ترمز انواع مختلفی دارد که شامل ترمز کاسه ای، ترمز دیسکی، ترمز ABS و ترمز CBS می باشد که ترمز های کاسه ای در موتورسیکلت های کلاسیک و قدیمی استفاده می شد. موتورسیکلت های موجود در خیابان ها از سیستم دیسکی بهره برده اند و همچنین امروزه با پیشرفت تکنولوژی سیستم ترمز ABS بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. ترمز های CBS نیز توسط شرکت هوندا به ثبت رسیده شده است و اولین موتورسیکلت مجهز به این سیستم ترمز هوندا گلدوینگ بود.

علائم خرابی ترمز موتورسیکلت

ترمز در اثر عوامل مختلفی ممکن است آسیب ببیند و این آسیب و خرابی ترمز موتورسیکلت را می توان با توجه به علائمی تشخیص داد. اگر مشکلات ترمز به موقع رفع نشود ممکن است موجب ایجاد حادثه شود و صدمات جبران ناپذیری به وجود آید. موتورسیکلت یک وسیله دو چرخ است که کنترل آن در هنگام خرابی کار دشواری است. پس حتما باید به علائم خرابی قطعات مختلف آن توجه کرد و در زودترین زمان ممکن آن را رفع نمود.اما علائم خرابی ترمز چیست؟ با ما همراه باشید. این علائم عبارتند از:

شل شدن پدال ترمز

وقتی متوجه شل شدن بیش از اندازه پدال ترمز شدید باید به خرابی ترمز شک کرد. وقتی حباب هوا  به داخل کالیپر ترمز وارد شود پدال ترمز شل خواهد شد و در روند عملکردی ترمز اختلال ایجاد خواهد شد‌. با بررسی و چک کردن لنت های ترمز و در صورت مشاهده ساییدگی بیش از حد باید به طور اساسی این مشکل را برطرف کنید.

نشت روغن

از جمله نشانه های خرابی ترمز موتورسیکلت نشتی روغن می باشد. نشتی روغن موتورسیکلت ممکن است در اثر اختلال و مشکل در واشر مخزن، پوشش دریچه، واشر میل لنگ یا سر سیلندر باشد. وقتی روغن نشت پیدا کند ترمز اثر بخشی خود را از دست می دهد و در نتیجه کنترل به موقع موتورسیکلت سخت خواهد شد و ممکن است به فرد و وسیله نقلیه آسیب جدی وارد شود.

در صورتی که نشتی روغن برطرف نشود هزینه بالایی را باید پرداخت کنید. همچنین با تعویض به موقع روغن موتورسیکلت از بروز اینگونه مشکلات می توانید جلوگیری نمایید‌

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت سبک کاف ریس (Cafe Race)

شنیدن صدای جیر جیر از موتور

یکی از اعصاب خرد کن ترین صداهایی که از موتورسیکلت شنیده میشود جیرجیر موتور موتور است. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است موجب شنیدن این صدا شود اما یک دلیل دیگر نیز وجود دارد. شنیدن صدای جیر جیر به دلیل تاب برداشتن دیسک یا فرسودگی لنت های موتورسیکلت رخ می دهد و باید هر ۶ ماه لنت موتورسیکلت را تعویض کرد.

داغ شدن انجین

وقتی اهرم ترمز را فشار می دهید و اصطکاک زیادی ایجاد می شود به دلیل داغ شدن زیاد انجین می باشد. داغ شدن انجین نیز دلایل مختلفی دارد که می توان به استفاده از روغن موتور بی کیفیت، استفاده طولانی مدت از موتورسیکلت و خرابی ترموستات اشاره کرد.

داغ شدن انجین آسیب جدی به موتورسیکلت وارد می کند و در صورت فهمیدن این مشکل باید به رفع آن اقدام نمود‌.

چگونگی بهبود عملکرد ترمز موتورسیکلت

برای اینکه عملکرد ترمز موتورسیکلت را افزایش دهید فقط کافی است سیلندر اصلی را ارتقاع دهید که کمی هزینه بر می باشد اما روش خوبی است.

تعویض یا سرویس لنت ترمز نیز یک راهکار مناسب می باشد که دیگر دچار خالی کردن ترمز و ضعیف بودن آن نیستید.

خطوط ترمز بافته شده نیز یکی از روش های بهبود عملکرد ترمز موتورسیکلت می باشد.

همچنین تعویض روغن ترمز نیز از راه های کم هزینه می باشد که تا حدودی عملکرد ترمز موتورسیکلت را درست خواهد کرد.

 

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت دارای اهرمی به نام ترمز است که برای کاهش سرعت و توقف وسیله نقلیه تعبیه شده است و برای سلامتی و ایمنی جان موتورسوار بسیار مهم می باشد. سیستم ترمز چهار نوع دارد که شامل سیستم ترمز کاسه ای، سیستم‌ ترمز دیسکی، سیستم‌ ترمز ABS و سیستم ترمز CBS می باشد. سیستم ترمز نیز همانند دیگر قسمت های موتورسیکلت ممکن است دچار خرابی و آسیب شود که از جمله علائم خرابی ترمز موتورسیکلت می توان به شل بودن پدال ترمز، شنیدن صدای جیر جیر از موتور، داغ شدن انجین موتورسیکلت، نشت روغن اشاره نمود که بابد در صورت مشاهده هر کدام سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید تا به وسیله نقلیه و راکب صدمه ای وارد نشود.

چگونگی سرویس کردن ترمز دیسکی موتورسیکلت

طبق مراحل زیر سرویس کردن انجام می شود.

مرحله باز کردن

در مرحله باز کردن اگر موتورسیکلتتان دارای ترمز دیسکی دوبل است ابتدا یکی را باز کنید و سپس به سراغ بعدی بروید. باز کردن کالیپرهای دو طرف موجب خارج شدن کامل روغن ترمز می شود.

در هنگام باز کردن پین نگه دارنده لنت را شل نمایید و بعد از آت پیچ های اتصال کالیپر روی بدنه را باز کنید و کالیپر را خارج کنید. در ادامه پین نگه دارنده لنت را در آورید و لنت ها را بیرون بکشید و لعنت ها را از نظر وضعیت چک نمایید. در صورتی که مشکلی نداشته باشد همانطور که آن را خارج کرده اید دوباره نصب کنید. در صورتی که نیاز به تعویض لنت است لنت نو را جایگزین لنت قبلی کنید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور Honda VTR

مرحله شستشو

در مرحله شستشو به کمی آب گرم و ماده شوینده احتیاج است. در این زمان کالیپر را باید با آب خیس کنید و مواد شوینده را بر روی آن اسپری نمایید و با اطمینان از نفوذ مواد شوینده و پاک کردن کثیفی ها با کمک برس های نایلونی کالیپر را تمیز کند. نکته مهم این است که مواظب باشید که مواد شوینده به لنت ها پاشیده نشود. در صورتی که کثیفی به خوبی پاک نشد فرآیند شستشو را دوباره انجام دهید.

برای آبکشی نیز با آب گرن یا ابر خیسانده شده در آب کالیپر را آبکشی و تمیز نمایید. قسمت های ما بین پیستون باید به خوبی از رسوب پاکسازی شده باشند.

بعد از آبکشی درست نوبت خشک کردن کالیپر است و با شیلنگ هوا می توان آن را به راحتی خشک کرد. همچنین با حوله و پارچه تمیز نیز امکان پذیر می باشد ولی باید توجه داشته باشید که هیچ گونه رطوبتی بر روی کالیپر، پیستون و … نباید وجود داشته باشد.

مرحله بستن

برای نصب لنت نو ابتدا پیستون ها را به عقب فشار دهید تا جای لازم باز شود. با قرار دادن لنت های قدیمی و کمک یک پیچ گوشتی در فاصله لنت و پیستون می توانید به راحتی آن را عقب بکشید. وقتی لنت جدید را گذاشتید پین لنت را بگذارید و کالیپر را ببندید و پین های نگهدارنده لنت را محکم نمایید.

پیچ های کالیپر با آچار (تورک متر) بسته می شود و با بررسی پین ها و نگهدارنده های لنت از محکم بودن آنها مطمئن شوید. اهرم ترمز جلد را همانند پمپ زدن بگیرید و رها کنید. در ابتدا اهرم شل است و به مرور سفت خواهد شد‌. همچنین سطح روغن ترمز را نیز چک کنید و مخزن روغن را تا خط فول روغن بریزید.

تمیز کردن دیسک

تمیز کردن سطح دیسک نیز مهم است و در تعمیر و نگهداری ترمز دیسکی تمیز کردن دیسک نیز وجود دارد. به این صورت که سطح دیسک را با چربی زدا و غیر خورنده تمیز نمایید و با پارچه خشک آن را تمیز نمایید تا چرک یا چربی روی دیسک وجود نداشته باشد.

حال موتورسیکلت را روشن نمایید و آرام آرام شروع به حرکت نمایید و چند بار ترمز بگیرید تا از عملکرد درست آن مطمئن شوید. لنت های جدید تا در جای خود قرار بگیرند کمی طول می کشد و ترمز گیری به درستی انجام نمی شود‌. پس سرعت زیاد موتورسیکلت خطرات جبران ناپذیری ممکن است ایجاد کند‌

نکات مهم در مورد تعمیر و نگهداری ترمز دیسکی موتورسیکلت

وقتی کالیپر موتورسیکلت را باز و بسته می کنید مواظب باشید تا واشرها ضربه نبینند.

محلول های خورنده و قوی در شستشو ترمز به هیچ وجه استفاده نشود‌.

لنت و دیسک دچار آلودگی و چربی نشود‌.

با رعایت موارد فوق ترمز شما طول عمر بیشتری خواهد داشت و برای شما با کیفیت بالایی کار خواهد کرد. 

پیام بگذارید

تماس با ما