تعمیر و نگهداری ترمز دیسکی موتورسیکلت

تعمیر و نگهداری ترمز دیسکی موتورسیکلت

تعمیر و نگهداری ترمز دیسکی موتورسیکلت

اهرم ترمز در موتورسیکلت وظیفه نگه داشتن آن را بر عهده دارد و بعد از فشردن اهرم ترمز نیروی حرکتی به چرخ جلو و عقب کاهش پیدا نی کند و منجر به ایست وسیله نقلیه می شود. ترمز چند نوع مختلفی دارد که شامل ترمز کاسه ای، ترمز دیسکی و ترمز ABS و ترمز CBS می باشد و در این مقاله می خواهیم به تعمیر و نگهداری ترمز دیسکی موتورسیکلت بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

ترمز موتورسیکلت چیست؟

برای بازداشتن وسیله نقلیه از حرکت سیستم ترمز تعبیه شده است و موتورسیکلت نیز مجهز به این سیستم است و منجر به حرکت آهسته موتورسیکلت و در نتیجه توقف موتورسیکلت می شود. ترمز موتورسیکلت با روغن کار می کند و انواع مختلفی دارد. که در ادامه به انواع آن می پردازیم.

انواع سیستم ترمز موتورسیکلت

سیستم ترمز چند نوع مختلف دارند که در ادامه به طور کامل به آنها خواهیم پرداخت.

ترمز کاسه ای موتورسیکلت

ترمزهای کاسه ای برای موتورسیکلت های قدیمی و کلاسیک کاربرد داشت و متشکل از یک کاسه فلزی بود که متصل به چرخ است و در درون آن دو نیم دایره وجود دارد که لنت ها بر روی آن قرار می گیرد‌ برای کاهش سرعت وقتی اهرم ترمز کشیده می شود بین لنت ها فاصله می افتد و با برخورد به دیواره داخلی به کاهش سرعت می انجامد و موتورسیکلت متوقف می شود.

باید بدانید که در سیستم های کاسه ای معایبی وجود دارد که از جمله این عیوب می توان به قدرت پایین و داغ شدن بیش از حد آنها اشاره کرد. همچنین از مزیت این ترمزها می توان به قیمت پایین آنها اشاره کرد.

ترمز دیسکی موتورسیکلت

بیشتر موتورسیکلت هایی که در بازار وجود دارند مجهز به سیستم ترمز دیسکی هستند که در تولید آنها دو دیسک فلزی با آلیاژ مخصوص استفاده شده است و برای ترمز گیری روغن با کمک یک شلنگ از اهرم ترمز به سمت پیستون های داخل کالیپر می رود و در نتیجه فشار ایجاد می شود و لنت ها به طرف دیسک رفته و به دیسک فشار می آورد.

از جمله معایب این ترمزها قفل شدن ناگهانی ترمز است و همچنین از مزیت های آن قدرت بالای آن نسبت به سیستم های کاسه ای می باشد.

ترمز ABS

ترمزهای ABS نیز از سیستم های ترمز جدید هستند که اکثر تولید کنندگان موتورسیکلت امروزه از آن استفاده می کنند که با کمک حسگرهای سرعت سنج به طور خودکار موتورسیکلت توقف می کند.  برای تردد در زمین های لغزنده و آب و هوای بارونی این نوع سیستم ترمز بهترین است‌. این موتورسیکلت ها دارای قیمت بالایی هستند و همچنین موجب افزایش وزن موتورسیکلت می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
همه چیز در مورد دنده تایم موتورسیکلت !!

سیستم ترمز CBS موتورسیکلت

سیستم ترمز CBS توسط هوندا ثبت شده است و برای اولین بار در موتورسیکلت هوندا گلدوینگ این سیستم ترمز نصب شده است وقتی ترمز را فشار دهید نیروی بازدارنده توسط مجرای مشترک روغن ترمز به دو چرخ منتقل می شود و موتورسیکلت توقف می کند‌.

در مورد انواع سیستم ترمز پرداختیم و حال می خواهیم در مورد تعمیر و نگهداری ترمز دیسکی بپردازیم.

تعمیر و نگهداری سیستم ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی نیز در معرض کثیفی قرار دارند و باید به درستی از آنها نگهداری شود تا در روند عملکردی موتورسیکلت مشکلی رخ ندهد. اگر سیستم ترمز سرویس نشود امکان قفل شدن کالیپر ترمز وجود دارد و موجب استهلاک بالای لنت و دیسک ترمز می شود. برای سرویس کردن ترمز های دیسکی نیاز به آچار آلن و آچار بوکس می باشد و همچنین داشتن تورک متر نیز روند کار را تسریع می بخشد.ترمز ها در زمستان نیاز به سرویس بیشتری دارند چون وجود نمک، مواد ذوب کننده یخ به همراه گل و لای در روند عملکردی اختلال بیشتری وارد می کند و باید به تعمیر و نگهداری ترمز های دیسکی پرداخت.

 

چگونگی سرویس کردن ترمز دیسکی موتورسیکلت

طبق مراحل زیر سرویس کردن انجام می شود.

مرحله باز کردن

در مرحله باز کردن اگر موتورسیکلتتان دارای ترمز دیسکی دوبل است ابتدا یکی را باز کنید و سپس به سراغ بعدی بروید. باز کردن کالیپرهای دو طرف موجب خارج شدن کامل روغن ترمز می شود.

در هنگام باز کردن پین نگه دارنده لنت را شل نمایید و بعد از آت پیچ های اتصال کالیپر روی بدنه را باز کنید و کالیپر را خارج کنید. در ادامه پین نگه دارنده لنت را در آورید و لنت ها را بیرون بکشید و لعنت ها را از نظر وضعیت چک نمایید. در صورتی که مشکلی نداشته باشد همانطور که آن را خارج کرده اید دوباره نصب کنید. در صورتی که نیاز به تعویض لنت است لنت نو را جایگزین لنت قبلی کنید.

مرحله شستشو

در مرحله شستشو به کمی آب گرم و ماده شوینده احتیاج است. در این زمان کالیپر را باید با آب خیس کنید و مواد شوینده را بر روی آن اسپری نمایید و با اطمینان از نفوذ مواد شوینده و پاک کردن کثیفی ها با کمک برس های نایلونی کالیپر را تمیز کند. نکته مهم این است که مواظب باشید که مواد شوینده به لنت ها پاشیده نشود. در صورتی که کثیفی به خوبی پاک نشد فرآیند شستشو را دوباره انجام دهید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور هوندا ADV

برای آبکشی نیز با آب گرن یا ابر خیسانده شده در آب کالیپر را آبکشی و تمیز نمایید. قسمت های ما بین پیستون باید به خوبی از رسوب پاکسازی شده باشند.

بعد از آبکشی درست نوبت خشک کردن کالیپر است و با شیلنگ هوا می توان آن را به راحتی خشک کرد. همچنین با حوله و پارچه تمیز نیز امکان پذیر می باشد ولی باید توجه داشته باشید که هیچ گونه رطوبتی بر روی کالیپر، پیستون و … نباید وجود داشته باشد.

مرحله بستن

برای نصب لنت نو ابتدا پیستون ها را به عقب فشار دهید تا جای لازم باز شود. با قرار دادن لنت های قدیمی و کمک یک پیچ گوشتی در فاصله لنت و پیستون می توانید به راحتی آن را عقب بکشید. وقتی لنت جدید را گذاشتید پین لنت را بگذارید و کالیپر را ببندید و پین های نگهدارنده لنت را محکم نمایید.

پیچ های کالیپر با آچار (تورک متر) بسته می شود و با بررسی پین ها و نگهدارنده های لنت از محکم بودن آنها مطمئن شوید. اهرم ترمز جلد را همانند پمپ زدن بگیرید و رها کنید. در ابتدا اهرم شل است و به مرور سفت خواهد شد‌. همچنین سطح روغن ترمز را نیز چک کنید و مخزن روغن را تا خط فول روغن بریزید.

تمیز کردن دیسک

تمیز کردن سطح دیسک نیز مهم است و در تعمیر و نگهداری ترمز دیسکی تمیز کردن دیسک نیز وجود دارد. به این صورت که سطح دیسک را با چربی زدا و غیر خورنده تمیز نمایید و با پارچه خشک آن را تمیز نمایید تا چرک یا چربی روی دیسک وجود نداشته باشد.

حال موتورسیکلت را روشن نمایید و آرام آرام شروع به حرکت نمایید و چند بار ترمز بگیرید تا از عملکرد درست آن مطمئن شوید. لنت های جدید تا در جای خود قرار بگیرند کمی طول می کشد و ترمز گیری به درستی انجام نمی شود‌. پس سرعت زیاد موتورسیکلت خطرات جبران ناپذیری ممکن است ایجاد کند‌

نکات مهم در مورد تعمیر و نگهداری ترمز دیسکی موتورسیکلت

وقتی کالیپر موتورسیکلت را باز و بسته می کنید مواظب باشید تا واشرها ضربه نبینند.

محلول های خورنده و قوی در شستشو ترمز به هیچ وجه استفاده نشود‌.

لنت و دیسک دچار آلودگی و چربی نشود‌.

با رعایت موارد فوق ترمز شما طول عمر بیشتری خواهد داشت و برای شما با کیفیت بالایی کار خواهد کرد. 

پیام بگذارید

تماس با ما