زمان تعویض فیلتر روغن موتورسیکلت

تعویض فیلتر روغن موتورسیکلت

زمان تعویض فیلتر روغن موتورسیکلت

فیلتر روغن از ورود ذرات گرد و غبار ، لجن و ..‌. به داخل موتور و قطعات دیگر جلوگیری می کند و در صورت ورود موتور در روند عملکردی موتورسیکلت اختلال ایجاد می کند. برای اینکه از موتورسیکلت مراقبت شود باید در زمان مناسب فیلتر روغن موتورسیکلت تعویض گردد‌ و برای بهبود عملکرد درست موتورسیکلت این کار الزامی است. در این مقاله می خواهیم به زمان تعویض فیلتر روغن موتورسیکلت بپردازیم. با ما همراه باشید.

فیلتر روغن موتورسیکلت چیست؟

فیلتر از ورود باقیمانده های احتراق و ذرات گرد و غبار به داخل موتور جلوگیری می کند. به طور کلی با نصب فیلتر ورود تمامی آلاینده ها به داخل موتور امکان پذیر نخواهند بود و هر چه کیفیت فیلتر بالاتر باشد تصفیه به خوبی انجام می شود و به عمر بیشتر موتورسیکلت کمک می کند. اما تعویض فیلتر روغن امری اساسی است و هر فیلتری با هر نوع کیفیتی نیاز به تعویض دارد و نمی توان مدت زمان زیادی از یک فیلتر استفاده نمود. 

فیلتر روغن مناسب موتورسیکلت

در دفترچه راهنما موتورسیکلت نوع فیلتر هر موتورسیکلت درج شده است و همچنین برای تعویض روغن فیلتر مناسب برای شما نصب می شود. فیلتر ها بر اساس مشخصات موتورسیکلت ها در اندازه های مختلف تولید می شوند و به راحتی می توان فیلتر مناسب را انتخاب و خریداری نمود. البته باید فیلتری خریداری نمود که ویژگی های زیر را داشته باشد.

  • عدم مقاومت در برابر ورود روغن
  • جداسازی مطلوب ذرات از روغن
  • قدرت جذب بیشتر آلودگی ها
  • مقاومت در برابر پارگی
  • محفظه کارآمد با قابلیت تحمل فشار بالا
  • آب بندی مناسب
  • مجهز به سوپاپ اطمینان

همچنین اگر از فیلتر نامناسب استفاده کنید وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند و ممکن است آسیب های زیر رخ دهد.

  • چکیدن قطرات روغن از محل اتصال فیلتر
  • زنگ زدن پوشش محفظه

تحمل نکردن فشار و یا ایجاد شکاف در فیلتر و در نتیجه جداشدن واشر آب از سطح پایه فیلتر می شود که ممکن است روغن کم کم یا زیاد خارج شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سواری بهتر است یا ماشین سواری

زمان تعویض فیلتر روغن

تعویض روغن موتورسیکلت زمان مشخصی دارد و هر ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ مایل باید تعویض گردد. همچنین در هر بار تعویض روغن باید فیلتر روغن را نیز تعویض کرد و موجب بهبود عملکرد موتورسیکلت شد. در صورتی که فیلتر روغن در زمان مناسب تعویض نگردد منافذی که در کاغذ فیلتر قرار دارند مسدود می شود و با فشار وارده به محفظه فیلتر روغن سوپاپ اطمینان باز می شود و برای اینکه قطعات دیگر آسیب نبینند روغن بدون فیلتر شدن وارد موتور و دیگر قطعات آن می شود و روغن کاری صورت می گیرد که آسیب زیادی ایجاد می کند.

باید بدانید که تا فیلتر هوا را نصب نکرده اید نباید انجین موتورسیکلت را روشن کنید. همچنین نباید آب به فیلتر برسد. در صورتی که آب به فیلتر رسید باید محفظه نگه دارنده فیلتر را ابتدا خشک نمایید. فیلتر های کاغذی در صورت تماس با آب دچار مشکل خواهند شد و مراقبت بیشتری باید صورت گیرد.

نکات مهم

فیلتر روغن باید به گونه ای باشد که ذرات آلاینده را به خوبی جذب کند و همچنین دفع خوبی داشته باشد.

باید در برابر فشارهای فیزیکی مقاوم باشد و در برابر فشار بالا و حرارت زیاد ساختار خود را از دست ندهد. فیلترهای تقلبی در اثر فشار کج یا پاره خواهند شد.

فیلتر روغن حتما دارای استاندارد ایزو باشد که طراحی، ساخت و کیفیت بالای فیلتر روغن را نشان می دهد.

فیلتر خریداری شده حتما آب بندی شده باشد.

فیلتر مجهز به سوپاپ اطمینان باشد  تا در صورت پر شدن فیلتر ناخالصی های روغن وارد موتور نشود.

 

 

نحوه تعویض فیلتر روغن موتورسیکلت

قطعات موتورسیکلت همگی در دسترس هستند و پیچیدگی زیادی ندارد و در نتیجه به راحتی می توان فیلتر موتورسیکلت را تعویض کرد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
برای افزایش عمر باتری موتور سیکلت خود، این چند نکته را دنبال کنید

فقط به چند ابزار احتیاج است و در صورتی که تمامی مراحل را مرتبا پشت سر هم انجام ندهید با مشکل مواجه می شوید و بهتر است به تعمیرکار مراجعه نمایید تا در اسرع وقت تعویض روغن و تعویض فیلتر را انجام دهد.

وسایلی که برای تعویض روغن موتورسیکلت احتیاج است شامل یک ظرف ۱.۵ لیتری برای جمع کردن روغن، یک دستمال تمیزکاری، قیف برای خالی کردن روغن، ابزار مناسب برای باز کردن پیچ ها و دستکش لاتکس یا … برای جلوگیری از کثیف شدن دست ها می باشد.

حال زمان تعویض فیلتر روغن موتورسیکلت فرا رسیده است و باید در زمانی که موتور گرم است این کار صورت گیرد اما این گرما دست را نسوزاند. داغ بودن موتور به دلیل افزایش غلظت روغن و بالا آمدن مواد ته نشین شده می باشد. سپس نوبت باز کردن پیچ ورودی روغن است. در زیر پیچ تخلیه ظرف قرار دهید تا روغن وارد ظرف شود. با فشار وارده روغن فیلتر روغن خارج می شود و بعد از خالی شون کامل روغن می توان فیلتر روغن را تعویض کرد. وقتی فیلتر روغن را قرار دادید از بسته بودن پیچ اطمینان حاصل کنید.

جمع بندی نهایی

فیلتر روغن وظیفه فیلتر کردن ذرات  گرد و غبار و باقیمانده احتراق را بر عهده دارد و از ورود این آلاینده ها به داخل موتور جلوگیری می کند. در هر بار تعویض روغن فیلتر روغن موتورسیکلت نیز باید تعویض شود که در دفترچه راهنما موتورسیکلت ها نوع و سایز آن درج شده است. فیلتر با کیفیت باید دارای ویژگی های چون جداکننده درست ذرات گرد و غبار و … از روغن، مقاومت در برابر پارگی، جذب بالا آلودگی و … باشد.

نحوه تعویض فیلتر روغن موتورسیکلت نیز راحت است و با کمک چند ابزار می توان فیلتر جدید جایگزین نمود تا قدرت جذب آلاینده ها بیشتر شود و عملکرد موتورسیکلت با مشکل مواجه نشود.

1 دیدگاه

  • محمد

    4 آبان 1402 - 7:20 ب.ظ

    سلام علیکم خوب بود

پیام بگذارید

تماس با ما