خطرات موتورسیکلت برقی چیست؟

خطرات موتورسیکلت برقی چیست؟

خطرات موتورسیکلت برقی چیست؟

موتورسیکلت از وسایل نقلیه هیجانی است که نمونه های بنزینی، برقی و حتی گازی آن در بازار به فروش می رسد و طرفداران موتورسیکلت با توجه به شرایطی که دارند و علایق خود یکی از این موتورسیکلت ها را انتخاب می کنند. امروزه به دلیل پیشرفت موتورسیکلت های برقی، تولید آنها زیاد شده است و جای موتورسیکلت های بنزینی را گرفته است. این موتورسیکلت مزایای زیادی دارند ولی معایبی نیز دارند. خطرات موتورسیکلت برقی نیز همانند موتورسیکلت های بنزینی زیاد می باشد و در هنگام سواری با این موتورسیکلت ها باید دقت کرد. در ادامه به خطرات موتورسیکلت های برقی می پردازیم با ما همراه باشید.

موتورسیکلت برقی چیست؟

موتورسیکلت برقی از وسایل نقلیه ای می باشد که توسط باتری کار می کند و برای جلوگیری از کاهش دود و آلایندگی محیطی بهتر است از این نوع موتورسیکلت استفاده نمایید. این موتورسیکلت ها فاقد لوله اگزوز می باشند ودر کنار کاهش الایندگی، آلودگی صوتی نیز ایجاد نمی کنند. خطرات موتورسیکلت برقی نیز کم نمی باشد که باید در هنگام خرید موتورهای برقی به آن نیز توجه کرد.

قطعات تشکیل دهنده موتورسیکلت برقی

این موتورسیکلت ها به جای باک بنزین و سایر قطعات، چند قطعه الکتریکی دارد که به آن می پردازیم.

کنترلر

کنترلر فرمان دهنده موتورسیکلت می باشد و با استفاده از برق باتری، به قطعات موتور نیرو وارد می کند و در نتیجه موتورسیکلت را به حرکت در می آورد. در زیر صندلی این برد نصب می شود. البته در برخی موتورسیکلت ها در بین گلگیر و چرخ عقب نصب می شود.

مبدل

قطعه ای کوچکتر از کنترلر می باشد که برای روشن کردن چراغ های جلو، چراغ های عقب و راهنما نصب می شود‌. محل نصب این قطعه در زیر صندلی می باشد.

باطری

باطری موتورسیکلت دو نوه لیتیوم و لیداسید دارد که عمر باتری لیداسید بیشتر می باشد.

الکتروموتور

قسمت اصلی موتورسیکلت الکتروموتور می باشد و از چند سیم میچی، اهنربا، سنسور حرکتی و سیم اصلی تشکیل شده است‌.

همچنین از دیگر قطعات موتورسیکلت های برقی می توان به لوازم ظاهری فلاپ، چرخ ها، سوئیچ و ریموت و کمک فنر اشاره کرد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
خطرات و عوارض کم شدن روغن موتور

خطرات موتورسیکلت برقی

موتورسیکلت برقی مزایای زیادی من جمله کاهش آلایندگی، کاهش سروصدا، جلوگیری از اتمام سوخت های فسیلی و … دارد. اما در کنار مزیت هایی که دارد خطراتی نیز دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

نقض قوانین

در هر کشوری قوانینی وضع شده که باید به آن توجه کرد. مهم ترین قوانین داشتن گواهی نامه می باشد.اغلب در هنگام خرید موتورسیکلت های برقی گفته می شود که نیازی به اخذ گواهی نامه نیست که این کار اشتباه می باشد. راکب موتورسیکلت برای تردد در جاده ها حتما باید گواهی نامه داشته باشد.

امکان اتصالی و انفجار

موتورهای برقی ممکن است به دلیل داشتن سیستم های الکتریکی دچار اتصالی و حتی انفجار شود که خیلی نادر است و ممکن است در هر وسیله نقلیه ای اتفاق بیفتد. از موتور برقی باید نگه داری کرد و با نگه داری درست هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد.

سرعت زیاد

امروزه موتورسیکلت های برقی بسیار پرسرعت هستند و با تکنولوژی های روز جهانی طراحی و تولید شده اند. این سرعت بالا بسیار خوب است و هیجان بالایی را برای موتورسوار ایجاد می کند. اما هر چه سرعت بیشتر باشد احتمال وقوع حادثه نیز زیاد می باشد. وقتی سرعت شما بالا می رود تسلط شما کاهش پیدا می کند و در نتیجه ممکن است تصادف رخ دهد. هر چقدر شما با سرعت بالا رانندگی کنید درصد وقوع حادثه نیز زیاد می شود.

اتمام شارژ باتری

شما باید به شارژ باتری موتورسیکلت خود توجه کنید و در صورتی که شارژ باتری موتورسیکلت شما رو به اتمام بود با شارژر باتری در اولین فرصت آن را شارژ نمایید. توجه داشته باشید که بهتر است در هنگام مسافرت با موتورسیکلت برقی زمان شارژ آن را تخمین بزنید و بتوانید به شهر یا روستا که رسیدید، باتری موتورسیکلت را شارژ نمایید.

عدم آگاهی عابران

یکی از خطرات موتورسیکلت برقی برای عابران می باشد. به دلیل بی صدا بودن این موتورسیکلت ها در هنگام عبور از پیاده روها، افراد متوجه آن نمی شوند و ممکن است خطری برای عابر پیاده ایجاد کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چگونگی عملکرد سوپاپ موتورسیکلت

عدم نگه داری صحیح

وسایل نقلیه باید سلامت باشند و با نگه داری درست دچار خرابی نخواهند شد. شما با شناخت درستی که از موتورسیکلت کسب می کنید به راحتی می توانید از آن نگه داری کنید.

برای سالم بودن موتورسیکلت برقی حتما باید در زمان مناسب به تعمیرگاه برده شوند و در صورت خرابی تعمیر شده تا مشکلی ایجاد نکند.

خطرات موتورسیکلت درشب

همچنان خطرات موتورسیکلت برقی که ممکن است در شب با آن مواجه شوید عبارتند از:

موانع پنهان

در هنگام موتورسواری در شب باید به موانع پنهان دقت کرد. به دلیل کاهش دید در شب موانع زیادی ممکن است دیده شود و مشکلاتی را برای شما ایجاد نماید.

اجسام متحرک

در هنگام شب به دلیل دید محدود خصوصا در جاده های خارج از شهر عبور حیوانات وجود دارد که بسیار خطرناک می باشد. همچنین در جاده های داخل شهر نیز عبور انسان وجود دارد و بهتر است در هنگام رانندگی با هر وسیله نقلیه این خطرات را در نظر داشته باشید.

خواب

در هنگام شب خستگی به سراغ آدمی می آید و برای رفع خستگی به خواب احتیاج است. در هنگام رانندگی اگر دچار خواب آلودگی شدید بهتر است استراحت تا خطری شما را تهدید نکند.

جمع بندی خطرات موتورسیکلت برقی

موتورسیکلت برقی با برق باتری کار می کند و مزایای چون کاهش آلایندگی هوا، کاهش سر و صدا و … دارد که بسیار مفید و مناسب می باشد. موتورسیکلت های برقی همچون موتورسیکلت های دیگر و خودرو ها خطراتی دارند که بهتر است از آنها آگاهی داشت. مثلا اگر موتورسیکلت شما دچار نقص فنی است حتما باید به تعمیرگاه برده و مشکل آن را برطرف کنید.

موتورسیکلت های برقی امروزه بسیار پیشرفته شده اند و برای مسافرت نیز مناسب هستند و پرداختن ما به خطرات این موتورها در این مقاله فقط به دلیل آگاهی شما می باشد و به هیچ وجه مزیت های این موتورها را نمی خواهیم زیر سوال ببریم. فقط بهتر است در هنگام استفاده از این موتورسیکلت ها به این نکات توجه نمایید تا سواری راحت و ایمنی را برای خود رقم بزنید.

پیام بگذارید

تماس با ما