نگهداری و تعمیر زنجیر چرخ موتورسیکلت

تعمیر زنجیر چرخ موتورسیکلت

تعمیر زنجیر چرخ موتورسیکلت

زنجیر چرخ موتورسیکلت وظیفه انتقال نیرو به چرخ های عقب را دارد که موجب حرکت موتورسیکلت می شود. زنجیر چرخ باید به صورت دوره ای بررسی شود تا در صورت عدم نگهداری و همچنین رفتن در جاده خاکی و … دچار خرابی نشده باشد. به طور کلی زنجیر چرخ موتورسیکلت نیازمند تعمیر و نگهداری می باشد. در این مقاله می خواهیم به تعمیر و نگهداری زنجیر چرخ موتورسیکلت بپردازیم. با نمایندگی هوندا همراه باشید.

زنجیر چرخ موتورسیکلت

زنجیر چرخ انتقال دهنده نیرو به چرخ های عقبی موتورسیکلت می باشد و وقتی چرخ عقب نیرو را دریافت می کند شروع به حرکت می کند. زنجیر چرخ موتورسیکلت فشار زیادی را متحمل می شود و ممکن است شل یا سفت شود. همچنین امکان پاره شدن بندهای زنجیر نیز وجود دارد که بسیار خطرناک است. به طور کلی در صورت بروز هر گونه مشکل باید زنجیر را به صورت بصری چک کرد و آن را تنظیم نمود و در صورت فرسودگی کانل باید آن را تعویض نمود. 

عوامل افزایش عمر زنجیر موتورسیکلت 

عمر زنجیر موتورسیکلت به عوامل زیادی بستگی دارد و از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

نوع زنجیر 

زنجیرها دو نوع قدیمی و جدید دارند که نمونه های جدید از دوام بیشتری برخوردار هستند و طراحی آنها به گونه ای است که کثیفی و رطوبت به پین ها و غلطک ها نفوذ نمی کند و همچنین دارای روان کننده هستند که زنجیر دچار خرابی نمی شود و استحکام بالایی دارد. زنجیر های قدیمی اما کثیفی و رطوبت به داخل پین ها و غلطک ها وارد می شود و در صورت روغن کاری نادرست و تمیز نکردن آنها بیشتر از ۴۸۰۰۰ کیلومتر ماندگاری ندارد.

سواری

وقتی در جاده های خراب و ناهموار، جاده گلی و … تردد می کنید تمیز نگه داشتن زنجیر چرخ ها سخت می باشد و وجود کثیفی در بین پین ها موجب فرسوده شدن زود هنگام زنجیرها می شود. افرادی که موتورسیکلت خود را برای مسابقه استفاده می کنند باید زنجیر چرخ با کیفیت استفاده کنند. 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت هوندا و انرژی های پاک: راهکارهایی برای استفاده از سوخت‌های سبز

تعمیر زنجیر چرخ موتورسیکلت

باید از زنجیر به درستی نگهداری کرد تا از عمر آن کاسته نشود. وقتی زنجیر را به موقع تمیز کنید و به صورت منظم روغن کاری انجام شود ، زنجیر چرخ دوام بالایی خواهد داشت و چند سال می توانید از آن استفاده کنید.

 

 

زمان تعویض زنجیر چرخ موتورسیکلت

تعویض زنجیر موتورسیکلت زمان مناسبی دارد و با توجه به نشانه هایی که بروز پیدا می کند می توان به زمان تعویض آن پی برد. 

زنجیر را بررسی کنید.

قبل از سوار شدن بر روی موتورسیکلت باید همانند میزان باد تایر و سطح روغن تا حدودی زنجیر را بررسی کنید که به صورت بصری امکان پذیر است.

زنگ زدگی زنجیر

وقتی رطوبت وارد زنجیر چرخ شود و این قطعه به خوبی روغن کاری نشده باشد زنجیر دچار زنگ زدگی می شود. زنگ زدگی قطعه اگر کم باشد مشکلی ایجاد نمی کند اما در صورتی که زیاد باشد و موجب خرابی مهر و موم ها شود منجر به فرسودگی زنجیر خواهد شد.

پیچ خوردگی

وقتی پیوندها دچار پیچ خوردگی باشند بیشتر در معرض خطر شکستن قرار دارند و موجب سایش بیش از اندازه پیوندها می شوند و می توان گفت که زمان تعویض زنجیر چرخ موتورسیکلت فرا رسیده است و با تعمیر و نگهداری زنجیر چرخ موتورسیکلت از خرابی آن می توان جلوگیری نمود. 

شنیدن صدای تق تق و جیر جیر نشان می دهد که زمان تعویض زنجیر چرخ رسیده است.

کشش زنجیر

وقتی پیوندها زنجیر بیش از حد کشیده شوند و سوراخ هایی که بر روی پیوند وجود دارند گشاد شوند و به اصطلاح کشش زنجیر رخ می دهد و در صورت تنطیم نشدن زنجیر باید آن را تعویض کرد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
درباره موتور سیکلت هوندا فیوری (Fury) بیشتر بدانید!

زمان تعویض چرخ دنده ها 

در برخی مواقع چرخ دنده ها نیز صدمه می بینند و باید تعویض شوند. از جمله علائم خرابی چرخ دنده ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

چرخ دنده خم شده باشد یا تاب خورده باشد.

دندانه های چرخ دنده شکسته شده باشد.

نوک دندانه ها تیز و به یک نقطه رسیده باشند.

در یک جهت دچار خمیدگی شده باشد و طرح موج ایجاد کرده باشد.

مراقبت های زنجیر چرخ برای افزایش طول عمر

با تعمیر به موقع، نگهداری درست، تمیز نگه داشتن و روغن کاری مناسب می توانید به افزایش عمر ‌زنجیر موتورسیکلت بیفزایید.

از جمله مراقبت هایی که باید انجام شود عبارتند از:

بعد از طی یک سواری طولانی زنجیر را سریعا پاک نمایید.

با اسپری زنجیر را روغن کاری کنید.

(وقتی زنجیر گرم است روغن کاری انجام دهید).

در هنگام بارش باران تمیز کردن و پاک کردن زنجیر فراموش نشود‌. چون امکان زنگ زدگی زیاد است.

جمع بندی تعمیر زنجیر چرخ موتورسیکلت

زنجیر چرخ انتقال دهنده نیرو به چرخ های عقب می باشد و وارد شدن نیرو موجب حرکت چرخ ها می شود. از جمله عواملی که موجب افزایش عمر زنجیر می شوند می توان به نوع زنجیر، سواری مناسب، تعمیر و نگهداری درست اشاره کرد. زنجیر چرخ باید در زمان مناسبی تعویض شود و در صورت مشاهده زنگ زدگی، پیچ خوردگی، شنیدن صدای تق تق و … باید به تعویض زنجیر چرخ اقدام نمود.

پیام بگذارید

تماس با ما