انتخاب لاستیک مناسب برای موتور سیکلت

لاستیک اورجینال هوندا

انتخاب لاستیک مناسب برای موتور سیکلت

تایر یا لاستیک جزء اصلی وسایل نقلیه می باشد که بر روی سطح زمین موجب حرکت خواهد شد. موتورسیکلت ها نیز از لاستیک های خاصی استفاده می کنند و ویژگی هاي آن ها متفاوت می باشد. برخی از موتورها لاستیک هایی با پهنا زیاد را می پسندد و برای برخی دیگر تایرهای کوچک نیز قابل استفاده است‌. مثل لاستیک اورجینال هوندا دارای ویژگی های موتورهای هوندا می باشد و برای هر مدل لاستیک مناسبی باید خریداری کرد.

 

لاستیک ها از موادی چون کائوچو، دوده، نخ، سیم، محافظت کننده ها و ‌‌‌… استفاده می شود در ادامه به توضیح مواد تشکیل دهنده تایر موتورسیکلت خواهیم پرداخت.

 

کائوچو

کائوچو خود به سه دسته کائوچو طبیعی، کائوچو مصنوعی و کائوچو بازیافتی تقسیم می شود. کائوچو طبیعی را از شیره درختی در مناطق استوایی و کشورهای مالزی و تایلند می گیرند و کائوچو استاندارد مالزی جزو معروف ترین نام های تجاری می باشد و درجه خلوص بالایی دارد.

کائوچو مصنوعی را از مشتقات نفتی و محصول کارخانجات پتروشیمی تهیه می کنند و دارای انواع دیگری چون بتادین رابر و استایرن بتادین رابر می باشد. در تهیه لاستیک از ترکیب کائوچو طبیعی و مصنوعی استفاده شده است. در لایه های درونی تایر از کائوچو طبیعی استفاده شده است زیرا در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و چسبندگی آن نیز بسیار زیاد است.

 

دوده

با اضافه کردن دوده به کائوچو می توان مقاومت سایشی را در لاستیک ها افزایش داد و به بهبود خواص مکانیکی آن کمک کرد. دوده در فضای خالی کائوچو جاگیر می شود و همچنین در برخی مواقع از کربنات کلسیم یا کائولن نیز در کنار دوده استفاده می شود.

 

نخ: از مواد تشکیل دهنده لاستیک اورجینال هوندا

نخ استفاده شده در لاستیک از جنس نایلون، ریون یا پلی آستر می باشد که بدنه اصلی را پوشش می دهد‌. به لایه های نخ که در لاستیک ها استفاده می شود منجید یا کارکاس گفته می شود و برای تحمل فشار باد از داخل لاستیک و بار وارد شده به تایر از خارج بکار می رود.

 

سیم

سیم یکی از مواد تشکیل دهنده لاستیک اورجینال و اصل می باشد و از جنس فولاد می باشد. این سیم ها به منظور ایجاد استحکام کافی در طوقه استفاده می شود. پوشش سیم ها از مس یا برنز می باشد و با آمیزه پلاستیکی نیز پوشش داده می شوند.

 

محافظت کننده ها

برای جلوگیری از تخریب و فرسایش اجزا لاستیک توسط گاز اکسیژن و ازون از محافظت کننده استفاده می کنند. اکسیدانت ها، موم ها و ضد اوزونانت ها از مواد شیمیایی محافظت کننده لاستیک اورجینال می باشند.

 

سایر عوامل شیمیایی

در هنگام تولید لاستیک در کنار محافظت کننده ها، برای تولید و فرآوری بهتر از انواع روغن، شتاب دهنده و گوگرد نیز استفاده می شود‌.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
کالیپر ترمز موتورسیکلت چیست و چه کاربردی دارد؟

 

چرا رنگ لاستیک مشکی است؟

برای ماندگاری بیشتر لاستیک ها رنگ آنها مشکی است‌. به طور کلی در تهیه تایرها از سوپر کربن مشکی استفاده می شود که از تایرها در برابر نور فرابنفش و لایه ازون محافظت می کند و طول عمر لاستیک را افزایش خواهد داد.

 

لاستیک خارجی یا داخلی

در هنگام خرید لاستیک بائو به کیفیت و سلامت لاستیک ها توجه فرمایید. زیرا لاستیک در موتورسیکلت با سلامت راننده و کیفیت رانندگی رابطه مستقیمی دارد و باید در خرید آن دقت زیادی کرد‌. مثلا هر برندی سایز استانداردی را برای موتورسیکلت خود د نظر گرفته است که در تولیدهای داخلی نمی توان پیدا کرد و ناگزیر باید از نمونه های خارجی استفاده نمود. همچنین کیفیتی که لاستیک های خارجی دارند نسبت به نمونه های داخلی بیشتر می باشد.

 

نکات مهم خرید لاستیک اورجینال

 

در هنگام خرید لاستیک باید به چند نکته مهم توجه فرمایید و طبق این نکات به خرید لاستیک بپردازید.

 

تاریخ تولید

بر روی لاستیک چند عدد وجود دارد که نشان دهنده تاریخ مصرف آن می باشد. هر لاستیک از تاریخ تولید تا ۴ سال تاریخ انقضا دارد و بر روی لاستیک هفته و سال تولید به صورت میلادی درج شده است. در صورت که تاریخ انقضا بگذرد لاستیک خود به خود ممکن است در هنگام رانندگی بترکد و در نتیجه منجر به تصادف شود‌.

 

حداکثر فشار باد

در لاستیک های موتورسیکلت باید میزان فشار باد مجاز را سنجید. بر روی دیواره کناری لاستیک ها حداکثر فشار باد نوشته شده است و  شما می توانید فشار باد را چند پوند کمتر از حداکثر فشار مجاز تنظیم کنید.

 

بار مجاز

به میزان تحمل بار لاستیک نیز باید توجه کرد و بیشتر از اندازه موتورسیکلت سنگین نباشد. از لاستیک هایی که می توانند وزن موتور را تحمل کنند استفاده کنید.

 

سرعت مجاز

سرعت مجاز هر لاستیک را با حروف A تا Z نشان می دهند و سرعتی که لاستیک در ده دقیقه می تواند تحمل کند را گویند. در هنگام سرعت باید به فشار باد و اضافه بار توجه نمایید. در غیر این صورت امکان بروز حادثه وجود دارد.

 

اندازه لاستیک

اندازه لاستیک را طبق اعداد و ارقام می سنجند. اعداد ۱۷/۶۰/۱۶۰ و حرف R اندازه تایرها را نشان می دهد.

۱۶۰ پهنای لاستیک بر حسب میلی متر می باشد.

۶۰ نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن بر حسب درصد

۱۷ قط رینگ بر حسب اینچ

حرف R نیز نشان دهنده رادیال

 بودن تایر می باشد.

 

مقاومت حرارتی

مقاومت حرارتی لاستیک های اورجینال را می توان با حروف نوشته شده (A-B-C) از بالاترین تا پایین ترین درجه مشخص نمود‌.

 

چسبندگی

این ویژگی لاستیک در روزهای بارانی برای موتور سیکلت ها مناسب است و هر چقدر چسبندگی بیشتری داشته باشد زودتر متوقف می شود.

 

ساییدگی

میزان سایش لاستیک با عدد بر روی لاستیک درج شده است و نشانگر این است که زمان بیشتری طول می کشد تا لاستیک ساییده شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت سلبریتی های معروف

 

ترکیبات سازنده لاستیک

مشاهده عبارت هایی چون TREAD PLIES=1-PLY POLYESTER+2 STEEL نشان می دهد که در ساخت لاستیک از چه موادی استفاده شده است. در این عبارت گفته شده است که روبه لاستیک مرکب از یک رویه پلی استری به همراه دو لایه سیم فولادی است.

 

انواع موتورسیکلت هوندا و لاستیک های اورجینال هوندا

برند هوندا در تولید انواع موتورها سرآمد است و موتورهای زیادی از قبیل موتور مسابقه، موتور استاندارد شهری، موتور تریل و … تولید کرده است و هر کدام نسبت به کارکردی که دارند از لاستیک های خاصی باید استفاده کنند‌.

 

تایرها دو نوع تایر های رادیال و تایرهای بایاس تقسیم می شوند. تایرهای رادیال دو بخش مجزا دارند

و در بخشی از آن توسط لاستیک لایه ای از کابل های فولادی پوشش داده شده اند و کابل ها با یک مهره به دیگری وصل شده اند.

 

همچنین تایرهای بایاس از لایه های لاستیکی و متقاطع ساخته می شوند که زاویه ای ۳۰ درجه دارند. جنس تایرهای بایاس از لایه نایلونی تشکیل شده است.

 

لاستیک موتورسیکلت های جاده ای

برای موتور سیکلت های جاده ای استفاده از لاستیک های رادیال توصیه می شود. این لاستیک در سرعت بالا عملکرد خوبی دارد و جزو بهترین لاستیک ها برای موتورهای جاده ای می باشند.

 

لاستیک اورجینال هوندا کروزر

 

موتورهای کروزر عملکرد سریعی دارند و در پیچ ها باید به چرخش مطلوب و حرکت صحیح در زمان عبود توجه کرد. لاستیک های این موتورسیکلت ها باید سواری ایمن و پایداری داشته باشد و برای مبتدیان مناسب می باشد. هوندا شادو و هوندا فیوری از موتورهای کروزر می باشند.

 

 

موتورسیکلت آفرود

برای این موتورها از لاستیک های محکم و مقاوم باید استفاده کرد تا در جنگل ها، بیابان ها، شنزارها و … به خوبی حرکت کند‌ و دچار لغزش نشوند‌.

از مدل های برند هوندا که مناسب برای آفرود می باشند می توان به  CRF250 L, CRF 1000L, XR650 L و … اشاره داشت.

 

لاستیک اورجینال هوندا اسپرت

لاستیک های رادیال برای موتورهای اسپرت جاده ای در سرعت بالا مناسب است و برای افراد تازه کار اصلا مناسب نمی باشد. از موتورسیکلت ها اسپرت می توان به CBR 300R, CBR 500 R و … اشاره داشت.

 

هوندا کلیک ارائه دهنده انواع موتورسیکلت های هوندا می باشد و همچنین در زمینه لوازم موتور سیکلت مانند لاستیک، روغن موتور و … نیز فعالیت دارد و شما می توانید محصولات مورد نظر خود را با قیمتی مناسب از این فروشگاه اینترنتی خریداری نمایید.

در صورت خرید لاستیک اورجینال هوندا فقط کافیست با ورود به سایت و انتخاب گزینه مورد نظر خرید خود را انجام دهید و از ضمانت و گارانتی کالا نیز بهره مند شوید.

پیام بگذارید

تماس با ما