عوامل خرابی میل لنگ موتورسیکلت چه هستند؟

عوامل خرابی میل لنگ موتورسیکلت

عوامل خرابی میل لنگ موتورسیکلت

میل لنگ در موتور موتورسیکلت وظیفه انتقال نیروی حاصل از احتراق را به صورت دورانی به قسمت های دیگری چون فلایویل دارد و سپس موتورسیکلت قادر به حرکت می باشد. به طور کلی می توان گفت تمامی نیرو حاصل در موتور را به قطعات دیگر میل لنگ به صورت مستقیم یا غیر مستقیم انتقال می دهد. این قطعه ممکن است دچار خرابی و آسیب شود و در این مقاله می خواهیم به عوامل خرابی میل لنگ موتورسیکلت بپردازیم. با نمایندگی هوندا کلیک همراه باشید.

میل لنگ چیست؟

میل لنگ قطعه ای در دورن موتور می باشد که تامین کننده نیرو است. به این صورت که بعد از جرقه زنی و حرکت پیستون، نیروی حاصله به شاتون می رسد و در نتیجه با عبور از شاتون که قطعه ای فولادی و سخت می باشد به میل لنگ ها می رسد. بر روی میل لنگ سرتون قرار دارد که با پین لنگ اتصال صورت گرفته است. نیروی وارده به میل لنگ به صورت دورانی و چرخشی به سایر قطعات می رود و در آخر به چرخ ها و فرمان حرکت صادر می شود. 

اجزای میل لنگ

میل لنگ دارای دو محور است محور اصلی و فرعی که در دو طرف هر دو مخور چرخ دنده هایی قرار دارند که انتقال دهنده های نیرو هستند. یک سر محور ها به فلایویل ختم می شود و یک طرف دیگر به دیسک کلاچ نیرو را انتقال می دهد و همچنین به اویل پمپ نیز می رسد‌. در دو طرف میل لنگ موتور دو عدد بلبرینگ نیز نصب شده است که موجب روان بودن حرکت این قطعه می شود. 

عوامل خرابی میل لنگ موتورسیکلت

شکستگی میل لنگ

میل لنگ ممکن است در اثر گشتاوری زیاد به دلیل وزن بالا و یا گیر کردن موتورسیکلت در هنگام عبور از موانع دچار ترک خوردگی شود. آیت ترک خوردگی هت بعد از مدتی به شکستگی تبدیل می شوند و باید حتما میل لنگ را تعویض نمود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت هوندا CBR300R - قیمت و امکانات

ساییدگی قطعه

محورهای اصلی و فرعی موتورسیکلت ممکن است در اثر عوامل مختلفی دچار سائیدگی شوند که از جمله این عوامل می توان به بی کیفیت بودن روغن، اختلال در سیستم روغن کاری، داغ شدن بیش از حد موتور و … اشاره نمود. 

تاب داشتن 

شاتون انتقال دهنده نیروی عمودی از پیستون به میل لنگ می باشد و این نیروی عمودی بیش از حد موجب خمیدگی میل لنگ می شود. بیشتر تاب برداشتن در محور ثابت ایجاد می شود و اگر این تاب برداشتن زیاد باشد باید میل لنگ را تعویض نمود.

دو پهنی و مخروطی شدن

نیروی وارده ناشی از احتراق به محورهای متحرک و ثابت وارد می شود و این نیروها حالت دایره های محورها را به حالت بیضی تغییر شکل می دهند که به آن دوپهنی شدن محورها می شود. اگر این دوپهنی و مخروطی شدن بیش از اندازه باشد باید کلا قطعه تعویض شود یا تراش داده شود.

گیرپاژ کردن، قفل کردن یا جام کردن میل لنگ

وقتی بابیت یاتقان ذوب شود و به محورهای ثابت و متحرک میل لنگ بچسبد از حرکت دورانی این قطعه جلوگیری می کند‌ و گفته می شود که موتورسیکلت گیرپاژ کرده است. این ماجرا به دلیل نقصان در روند عملکردی سیستم روغنکاری، بی کیفیت بودن روغن، فشار وارد نمودن زیاد به موتور، افزایش بیش از اندازه دمای موتور و ‌… رخ می دهد. 

 

چگونگی روغنکاری قطعه 

وظیفه روغن روانکاری و خنک نمودن قطعات موتورسیکلت می باشد. برای این امر در ابتدا روغن با کمک فیلتر گریز وارد سوراخ های میل لنگ می شود و این روغن به سمت پین لنگ و شاتون حرکت کرده و از سوراخ های شاتون به دیواره های داخلی سیلندر پاشیده خواهد شد و این امر به روان کار کردن پیستون کمک کرده و از ایجاد اصطکاک جلوگیری می کند.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
دلایل خاموش شدن موتور سیکلت درحال حرکت چیست؟

بالانس کردن میل لنگ یعنی چه؟

همانطور که گفته شد میل لنگ دچار شکستگی، تاب برداشتن و … می شود و در صورت بروز خرابی میل لنگ موتورسیکلت باید آن را تعویض نمود. تعویض نمودن این قطعه سخت می باشد و تعمیرکار باید با آچارهای مخصوص آن را انجام دهد. همچنین باید با تراشکاری بالانس صورت گیرد‌. این امر کمک می کند تا بعد از نصب لرزشی در موتورسیکلت در هنگام چرخش و گردش ایجاد نشود.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت دارای قطعه ای به نام میل لنگ می باشد که تامین کننده نیرو از موتور به دیگر قسمت های موتورسیکلت می باشد. این قطعه دو محور ثابت و متحرک دارد که از یک طرف به فلایویل و از طرف دیگر به دیسک کلاچ و اویل پمپ می رسد. همچنین بر روی آن شاتون به وسیله پین لنگ متصل شده است‌ که‌ نیرو را از پیستون به میل لنگ می رساند. این قطعه در اثر عوامل مختلفی ممکن دچار خرابی شود که در صورت خرابی میل لنگ موتورسیکلت باید آن را تعویض کرد و قطعه ای جدید را تعمیرکار با انجام تراشکاری نصب کند و بالانس نماید تا به خوبی تنظیم شود.

پیام بگذارید

تماس با ما