کاربرد لنت ترمز موتورسیکلت چیست؟

لنت ترمز موتورسیکلت

کاربرد لنت ترمز موتورسیکلت

همه با سیستم ترمز آشنا هستند و بر وظیفه آن واقف می باشند. در صورت سالم نبودن سیستم ترمز نمی توان وسیله نقلیه را متوقف نمود و با مشکلات و حوادث جبران ناپذیری ممکن است روبه‌رو شوید. سیستم ترمز نیازمند لنت ترمز می باشد و در صورت تمام شدن لنت، موتورسیکلت با مشکل مواجه می شود. در این مقاله به تعریف لنت ترمز موتورسیکلت و کاربرد آن خواهیم پرداخت‌. با نمایندگی هوندا کلیک  همراه باشید.

تعریف لنت ترمز موتورسیکلت

لنت ها بر روی کالیپرها قرار می گیرند و موجب ایجاد اصطکاک در دیسک ترمز می شود و در نتیجه با کم شدن سرعت موتورسیکلت، توقع صورت می گیرد. در گذشته در تهیه لنت ترمز از ماده آزبست استفاده می شد و به دلیل مخرب بودن آن برای محیط زیست و سپی بودن آن از خورده فلز مس، شیشه و لاستیک ساخته می شود. 

انواع لنت ترمز موتورسیکلت

لنت ترمز انواع چند نوع دارد که برای هر موتورسیکلت لنت ترمز متفاوتی باید استفاده کرد. انواع لنت ترمز عبارتند از:

لنت ترمز بدن آزبست

به دلیل وجود نداشتن ماده آزبست در این لنت ها برای محیط زیست مفید است و از جمله لنت های نرم و بدون صدا می باشد. در دمای بالا از این لنت ها بوی بدی بلند می شود و دیگر کارایی ندارد.

لنت ترمز نیمه فلزی

لنت های نیمه فلزی مناسب با هر آب و هوایی می باشد و بی صدا است‌. به خوبی پودر می شود و برای محیط زیست مشکلی ایجاد نخواهد نمود. این لنت تعادل را به خوبی برقرار می نماید و قیمت بالاتری نسبت به نمونه های معمولی دارد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
هوندا اوریجینال: نمایندگی هوندا در غرب تهران

لنت ترمز سرامیکی

بیشتر برای موتورسیکلت های مسابقه ای از این لنت ها استفاده می شود. زیرا عملکرد خوبی در هر گونه آب و هوایی دارد. این لنت ترمز موتورسیکلت نیز بی صدا است و ماندگاری بالایی دارد و استانداردترین نوع لنت است که از قیمت بالایی نیز برخوردار است. 

زمان تعویض لنت ترمز

در موتورسیکلت های پیشرفته در صورت تمام شدن لنت ترمز، در پشت آمپر تمام شدن آن نشان داده می شود. در صورتی که موتورسیکلت شما قدیمی است و دارای این هشدار نمی باشد می توانید از صدای خر خر کردن موتورسیکلت به تمام شدن لنت ترمز موتورسیکلت خود پی ببرید. همچنین در صورت کارکرد ضعیف ترمز نیز با بررسی های لازم و تعویض لنت می توانید مشکل را برطرف کنید.

نکات مهمی که در هنگام خرید لنت باید به آن توجه کنید.

قبل از خرید لنت باید در ابتدا به یک سری نکات مهم توجه کنید تا انتخاب در خرید برای شما آسان باشد.

قیمت لنت

در ابتدا باید بودجه خود را برای خرید لنت مشخص کنید و در این صورت با توجه به بودجه خود می توانید لنت خود را انتخاب کنید. 

نوع لنت

لنت های آزبست که از رده خارج شده اند و امروزه از آنها استفاده نمی شود و شما باید بین لنت های ارگانیک، نیمه فلزی و سرامیکی نوع لنت موتورسیکلت خود را انتخاب کنید.

جنس لنت

برای ماندگاری و عمر بیشتر لنت ترمز باید از جنس خوبی استفاده نمایید. پس بهتر است از لنت هایی که مناسب با هر شرایط آب و هوایی باشند استفاده نمایید. لنت هایی که جنس خوبی دارند به طور کامل پودر می شوند و بر روی چرخ ها اثر دود لنت قابل مشاهده است.  

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
نقد و بررسی هوندا cbr

مدل لنت

هر مدل موتورسیکلتی لنت خود را می طلبد و برای خرید باید لنت که برای موتورسیکلت شما مناسب است را وصل کنید.

عمر مفید لنت

لنت ها را بر اساس کیلومتر خاصی باید تعویض کرد و اگر دیرتر می خواهید لنت ها را عوض کنید لنت هایی با کیلومتر بالا خریداری نمایید. 

خرید جنس اصل

لنت ترمز  به صورت تقلبی در بازار وجود دارد که تشخیص تقلبی بودن آن سخت است و با نمونه اورجینال هیچ فرقی ندارد. پس بهتر است از مراکز معتبر لنت ترمز موتورسیکلت را خریداری نمایید.

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت دارای سیستم ترمز هستند که لنت ترمز وظیفه ایجاد اصطکاک را بر روی دیسک ترمز دارد. در گذشته از ماده آزبست برای تولید لنت استفاده می شد که برای محیط زیست خطرناک بود. امروز لنت ها از جنس مس و شیشه و لاستیک می باشند. لنت ترمز موتورسیکلت انواع مختلفی دارد که شامل لنت بدن آزبست، لنت سرامیکی و لنت نیمه فلزی است. لنت ترمز در صورت تمام شدن در موتورسیکلت های پیشرفته در صفحه پشت آمپر نشان داده می شود و در صورت داشتن موتورسیکلت های معمولی با خرخری که موتورسیکلت می دهد می توانید از تمام شدن لنت مطلع شوید. برای خرید لنت مناسب باید در ابتدا به قیمت و سپس به جنس لنت، مدل آن، نوع آن و … توجه کنید.

حتما از مراکز معتبر فروش لوازم یدکی لنت ترمز خریداری کنید. زیرا در بازار انواع لنت های تقلبی وحود دارند که با نمونه اصلی هیچ تفاوتی ندارند و تشخیص تقلبی بودن آن سخت است.

پیام بگذارید

تماس با ما