کالیپر ترمز موتورسیکلت چیست و چه کاربردی دارد؟

کالیپر ترمز موتورسیکلت چیست و چه کاربردی دارد؟

کالیپر ترمز موتورسیکلت چیست و چه کاربردی دارد؟

کالیپر ترمز موتورسیکلت از اجزای سیستم ترمز می باشد که تامین کننده نیرو متوقف کننده می باشد. البته موتورسیکلت به نیروی زیادی برای توقف احتیاج ندارد چون نسبت به خودرو سبک‌تر و کوچکتر می باشد. اما باید گفت به دلیل سرعت بالای موتورسیکلت سیستم ترمز و اجزای آن نقش مهمی دارند و نباید دچار خرابی و مشکل شوند. در این مقاله به تعریف کالیپر ترمز موتورسیکلت و کاربرد آن خواهیم پرداخت. با نمایندگی هوندا کلیک همراه باشید.

کالیپر ترمز موتورسیکلت

موتورسیکلت های به کالیپرهای کوچک و سبک احتیاج دارد تا منجر به افزایش وزن موتورسیکلت نشوند و رانندگی را برای موتور سوار سخت نکنند. وظیفه این قطعه تامین نیرو می باشد و موتورسیکلت را متوقف می سازد. به طور کلی در سیستم ترمز دیسکی، چرخ به روتورهای که صفحات فلزی هستند وصل می شوند که وظیفه کالیپر تماس با روتدو و ایجاد اصطکاک می باشد و در نتیجه موتورسیکلت را متوقف می سازد. در داخل کالیپرها لنت وجود دارد که از جنس فلز مس، شیشه و لاستیک می باشد و وقتی که اهرم ترمز را فشار می دهید روغن ترمز خارج شده از سیلندر اصلی ترمز فشار هیدرولیکی ایجا می نماید و این فشار به کالیپر وارد شده و موجب چسبیدن لنت ها به روتور می شود.

جنس کالیپر از جنس آلومینیوم ضد زنگ می باشد که سبک نیز هست. البته لازم به ذکر است که موتورسیکلت های بزرگ و قوی برای توقف نیروی بیشتری احتیاج دارند و در آنها از سیستم ترمز دیسکی خصوصا در چرخ های جلو استفاده می شود‌. حال آنکه در موتورسیکلت های سبک سیستم کاسه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

کالیپر در موتورسیکلت های بزرگ

همانطور که گفته شد موتورسیکلت های بزرگ و قوی به قدرت بیشتری برای توقف نیازمند هستند و به همین پیستون های زیادی نیز دارند‌. به طور کلی برخی از موتورسیکلت ها دارای دو تا چهار پیستون هستند و برخی دیگر در هر کالیپر دوازده عدد پیستون دارند. داشتن سیستم ترمز قوی در موتورسیکلت های پر قدرت از بروز هر گونه حادثه ای جلوگیری می نماید.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
مقایسه موتور سیکلت های هوندا PCX160 با هوندا PCX150

جایگاه کالیپر کجاست؟

کالیپر جلو بر روی دو شاخه متصل می شود و این دو شاخه سازه ای فلزی می باشد که وظیفه آن نگه داری چرخ جلو و سیستم تعلیق است و می توان پشتیبانی فرمان را نیز بر عهده دارد. در سال‌های پیش از چند پیچ برای نصب کالیپر بر روی دوشاخه استفاده می شد و پیچ ها با روتورها زاویه ای قائمه را تشکی می دادند. اما از وقتی که از سیستم ترمز دیسکی استفاده می شود کالیپرها با پیچ های موازی با سطح روتور با دو شاخه فاصله دارند. کالیپرهایی با این نوع منجر به کاهش کوبش دو شاخه می شوند. 

 

ظاهر کالیپر ترمز موتورسیکلت

کالیپر موتورسیکلت در معرض دید می باشد و برای موتورسواران ظاهر موتورسیکلت از اهمیت بالایی برخوردار است و خصوصا کالیپر که بیشتر به آن توجه می شود‌. برای زیبا کردن موتورسیکلت می توانید از فروشگاه رنگ های مخصوص کالیپر ترمز موتورسیکلت خریداری کنید. این رنگ های مخصوص متنوع هستند و هر رنگی که بخواهید می توانید استفاده کنید. کالیپر خودرو را نیز می توان با رنگ های مخصوص رنگ کرد. لازم به ذکر است که رنگ نقره ای براق در کنار زیبایی هایی که دارد موجب نگه داری گرما در کالیپر می شود و در نتیجه موجب می شود تا ترمز ببرید.

کالیپر و گرما

این قطعه در موتورسیکلت در معرض گرمای زیادی قرار دارد و این گرما اصلا برای ترمز خوب نیست و مشکلاتی ایجاد می کند و منجر به ترمز بریدن می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید هوارسانی و خنک کردن کالیپر به درستی انجام شود. همچنین لازم به ذکر است که هر چه سطح روتور بزرگتر باشد، کالیپر دچار گرما بیشتری می شود و در نتیجه مشکلات جدی رخ می دهد. ترمز های دیسکی هوا رسانی و خنک کنندگی بیشتری نسبت به دیگر سیستم های ترمز دارد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
چگونه موتور سیکلت خود را برای کاهش آلودگی بهینه‌سازی کنیم؟

جمع بندی نهایی

کالیپر ترمز از قطعات مهم در موتورسیکلت، خودرو، ماشین های سنگین (کامیون و …) می باشد که موجب توقف وسیله می شود که میزان نیرو وارده در هر کدام متفاوت می باشد. موتورسیکلت ها سبک هستند و نیروی وارده کمی احتیاج دارند. در داخل کالیپر لنت وجود دارد که در اثر فشار وارده به کالیپر، لنت ها به روتورها برخورد می کنند و مانع از حرکت چرخ ها می شوند. جنس این قطعه از آلومینیوم سبک می باشد. 

موتورسیکلت های بزرگ برای توقف نیازمند قدرت زیادی هستند و به همین دلیل پیستون های زیادی نیز دارند و بین دو تا ۱۲ پیستون در هر کالیپر متغیر می باشد. در گذشته کالیپر بر روی دو شاخه وصل می شد و بیچ هایتصل کننده کالر به دو شاخه زاویه قائمه با روتور داشتند ولی در موتورسیکلت های جدید از ترمز دیسکی استفاده می شود که پیچ های نصب کننده کالیپر با روتورها موازی است. لازم به ذکر است که گرما زیاد در کالیپر موجب بریدن ترمز می سود و باید حتما هوارسانی و خنک کنندگی کالیبر به درستی صورت گیرد.

پیام بگذارید

تماس با ما