کاربرد موتورسیکلت سه چرخ چیست؟

کاربرد موتورسیکلت سه چرخ

کاربرد موتورسیکلت سه چرخ

موتورهای سه چرخ که در خیابان ها تردد می کنند را حتما دیده اید. بعضی از شرکت های بزرگ تولید کننده موتورسیکلت مانند هوندا، هارلی دیویدسون، پولاریس و … شروع به تولید موتورسیکلت های سه چرخ نموده اند و اضافه کردن چرخ سوم به دلیل تعادل بیشتر موتورسیکلت و تحمل وزن آن اضافه شده است. همچنین افراد مسن نمی توانند بعد از مدتی تعادل موتورسیکلت خود را نگه دارند و نیازمند یک کمک می باشند که این چرخ ها کمک کننده عالی هستند‌. در این مقاله به کاربرد موتورسیکلت های سه چرخ می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع موتورسیکلت سه چرخ

 سه چرخ ها به دو دسته کلی قابل تقسیم می باشند.

سه چرخ هایی که یک چرخ در جلو و دو چرخ در عقب دارند و خود به دو گروه دیگر تقسیم می شوند که شامل سه چرخی که چرخ جلو با یکی از دو چرخ عقب در یک راستا باشند (سایدکار) و گروه دیگر که سه چرخ در یک راستا نیستند به طوریکه راستای چرخ جلو از میان محور چرخ های عقب می‌گذرد.

دسته دوم دو چرخ در جلو دارند و یک چرخ در عقب کا به دلیل ایستایی بالا و کاربرد بهتر در ترمزگیری محبوب می باشد.

انواع موتورسیکلت سه چرخ از لحاظ کاربرد

بعضی از سه چرخ ها را براساس کاربردشان تقسیم بندی می کنند که در ادامه به آن می پردازیم.

اسکوتر سه چرخ

اسکوتر سه چرخ پیانو MP3 از انواع موتورسیکلتهای سه چرخ می باشد و به دلیل ایستایی بالا، قابلیت خوابیدن بیشتر در سر پیچ ها و راحتی بیشتر راکب در مسافت های طولانی از موتورسیکلت های دوچرخ بهتر می باشد. موتور سه چرخ MP3 در حجم های ۲۵۰ سی سی تا ۵۰۰ سی سی به بازار عرضه شده اند.

موتورسیکلت سه چرخ اسپرت (تفریحی، ورزشی)

در ساخت این موتورسیکلت از طراحی و ساخت موتورهای اسپرت و مسافرتی استفاده شده است. موتورسیکلت Can-Am Spyder Roadster در دسته موتورهای سه چرخ اسپرت قرار دارد. این موتورسیکلت دارای یک انجین و دو سیلندر جناقی می باشد که قدرت آن ۱۰۶ اسب بخار است. همچنین وزن کمی دارد که برای مسافرت مناسب نمی باشد و برای تفریحات نزدیک می توان از آن استفاده نمود. شرکت کانادایی Bombardier در سال ۲۰۲۱ نمونه جدیدی از آن را تولید نموده است که دارای انجین ۱۳۰۰ سی سی است و ۱۱۵ اسب بخار قدرت دارد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتور سیکلت هوندا Gold Wing Tour 2021

موتور سه چرخ چند منظوره

سه چرخ های چند منظوره در ابتدا توسط شرکت هارلی دیویدسون در سال۱۹۳۲ تولید شده است. از اولین سه چرخ های چند منظوره می توان به Servi-Car اشاره کرد که دارای شاسی یکپارچه ای بود و کاربردهای زیادی داشت. از نمونه های جدید این نوع سه چرخ ها می توان به Street Glide اشاره کرد که مجهز به انجین ۱۷۰۰ سی سی است و وزن آن ۸۰۰ کیلو می باشد.

موتورسیکلت سه چرخ مسافرتی

هارلی دیویدسون یکبار دیگر در صنعت موتورهای سه چرخ خوش درخشیده است و توانسته موتورسیکلتی سه چرخ با کاربرد مسافرتی را تولید نماید. موتورسیکلت Tri Glide Ultra Classic از موتورسیکلت های این شرکت می باشد که برای مسافرت مناسب است و به همین منظور مجهز به امکاناتی چون دنده عقب ( برقی)، گیربکس شش سرعته، کروز کنترل و انواع لوازم جانبی دیگر که برای سفر احتیاج است می باشد. انجین این موتورسیکلت ۱۷۰۰ سی سی است و صندوق عقب آن گنجایش ۱۹۰ لیتر بنزین دارد.

موتور سه چرخ کار

بعضی از سه چرخ ها برای کار تولید شده اند و برای انجام کارهای کشاورزی، به منظور حمل بار، مسافر و استفاده برای معلولین و … تولید شده اند. ریکشا از سه چرخهای کار می باشد که در حمل و نقل مسافر و بار استفاده می شود‌.

موتورسیکلت همه جارو

در دهه ۷۰ میلادی اولین موتور همه جا رو توسط شرکت ژاپنی هوندا تولید شد. این شرکت برای راحتی فروش محصول در زمستان به فکر تولید سه چرخ افتاد و توانست وسیله ای بسازد که در زمستان و تابستان بتوان از آن استفاده کرد. همچنین یو وسیله تفریحی برای خانواده ها نیز باشد. سه چرخه های ATC در ابتدا مشکلات زیادی داشتند و آسیب های زیادی را به مردم وارد نمودند به همین دلیل بعد از آن موتورسیکلت های سه چرخ و چهار چرخ ATV تولید و روانه بازار شد.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
افزایش قیمت موتورسیکلت در راه است؟

مزایای موتورسیکلت سه چرخ

موتورهای سه چرخ چند وقتی است که کم طرفدار شده و همگی به سوی موتورسیکلت های دو چرخ و خودرو می روند. اما لازم به ذکر است بدانید که به دلیل وجود چرخ سوم در این موتورسیکلت ها، تعادل بیشتری وجود دارد و در هنگامی که موتورسیکلت در ترافیک یا مکان های دیگر ایست کند، می تواند وزن موتور سوار و مسافر متحمل شود. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی موتورسیکلت های سه چرخی تولید شده است که هم از نظر ظاهری و هم از نظر فنی بسیار جذاب و کاربردی است و در سال‌های آینده با رونق این موتورها مواجه خواهیم شد.

نتیجه گیری

سه چرخ خیلی وقت است که تولید می شود و امروزه با ظاهر جدید پا در عرصه گذاشته است. این موتورها به دلیل داشتن چرخ سوم بسیار متعادل هستند و همچنین وزن راکب و سرنشین را می توانند در هنگام حرکت آرام تحمل کنند. این مدل موتورسیکلت ها دارای انواع مختلفی هستند که برخی دو چرخ در جلو دارند و یا دو چرخ در عقب. همچنین از نظر کاربردی نیز به انواع مختلفی تقسیم می شوند که شامل اسکوترهای سه چرخ،  سه چرخ اسپرت، سه چرخ چند منظوره، سه چرخ مسافرتی، موتور سه چرخ کار و موتورسیکلت همه جا رو می باشند.

پیام بگذارید

تماس با ما