داغ شدن انجین موتورسیکلت

داغ شدن انجین موتورسیکلت

داغ شدن انجین موتورسیکلت

موتورسیکلت ممکن است در اثر عوامل مختلفی داغ شوند که این داغ شدن انجین موتورسیکلت در راه های طولانی و گیر کردن در ترافیک نمایان خواهند شد و مشکلات بزرگی را ایجاد می کنند. دلایل زیادی وجود دارد که موجب داغ شدن بیش از حد انجین موتورسیکلت می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت‌. با ما همراه باشید.

دلایل داغ شدن انجین موتورسیکلت

همانطور که گفته سد دلایل زیادی موجب گرم شدن انجین موتورسیکلت می شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

استارت اولیه

بعد از زدن هندل شروع به گاز دادن نکنید. زیرا هنوز روغن موتور عملکرد خود را شروع نکرده است و با گاز دادن و شتاب گرفتن شما به انجین موتورسیکلت آسیب وارد می کنید.

بررسی روغن موتور

روغن موتورسیکلت وطیفه خنک کاری و روان کاری قطعات را بر عهده دارد و با کنترل سطح روغن از گرمای بیش از اندازه موتور جلوگیری خواهد شد‌. به طور کلی وقتی روغن موتور موجود در موتورسیکلت از میزان تعیین شده کمتر باشد، موتور خنک نمی شود. موتورسیکلت هایی که از سیستم هوا خنک استفاده می کنند باید به صورت دوره ای روغن موتور آنها را تعویض نمود. در هر ۳۰۰۰ کیلومتر مسافت باید روغن جدید جایگزین روغن قبلی شود.

کیفیت روغن موتور نیز بسیار مهم می باشد و در صورت استفاده از روغن بی کیفیت خنک کردن انجین به طور کامل اتفاق نمی افتد و انجین موتورسیکلت با مشکل مواجه می شود.

تنظیم کاربراتور

تنظیم کاربراتور بسیار مهم می باشد و نسبت هوا و سوخت به صورت صحیح باید وارد سیلندر شود تا از داغ شدن انجین موتورسیکلت جلوگیری شود. در صورتی که مخلوط هوا و سوخت ورودی به داخل موتور کم و ضعیف باشد انجین داغ خواهد شد. 

چک کردن مایع خنک کننده

موتورسیکلت های که با خنک کننده مایع، خنک می شوند دارای رادیاتور می باشند که مایع را برای خنک کردن در داخل موتور به گردش در می آورد. برای خنک کردن درست انجین، ظرفیت مناسب خنک کننده و ترکیب کانل مایع خنک کننده با آب مقطر بسیار مهم می باشد.

رادیاتور و فن رادیاتور معیوب

رادیاتور وظیفه گردش مایع خنک کننده را به داخل موتور دارد و این مایع تمامی گرما موتور را به خود می گیرد و سپس به طور کامل باید خارج شود تا دوباره برای خنک کردن  وارد موتور شود. در صورتی که بر ردی رادیاتور گرد و غبار و خاک بنشیند، گرما کاملا به خارج هدایت نمی شود و مایع هنوز گرما خود را دارد.

فن رادیاتور برای خنک کردن مایع رادیاتور تعبیه شده است که در هنگام ساکن ماندن موتورسیکلت عملکرد خود را شروع می کند. در صورتی که فن درست به وظیفه خود عمل نکند و تمیز نباشد مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد.

نشت مایع خنک کننده: دلایل داغ شدن انجین موتورسیکلت

میزان مایع خنک کننده را مورد بررسی قرار دهید و در صورت کم بودن آن کمی آب مقطر اضافه نمایید تا پر شود. در صورت فهمیدن نشتی، سریعا آن را برطرف نمایید.

سواری طولانی مدت با سرعت بالا

وقتی مسیر طولانی ای را با سرعت بالا می پیماید دور موتور بالا می رود و در نتیجه پیستون ها حرکت می کنند و احتراق سوخت پشت سر هم انجام می شود. برای جلوگیری از داغ شدن انجین بهتر است به موتورسیکلت استراحت بدهید تا خنک شود و سپس به راه خود ادامه دهید. 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورسیکلت دو سیلندر چیست؟

علائم داغ شدن انجین موتورسیکلت

بر روی صفحه جلوی موتورسیکلت بر روی نمایشگر دمای موتور نشان داده می شود و می توان متوجه دمای بیش از اندازه موتورسیکلت شد. اما راه های دیگری نیز وجود دارد که موتورسواران حرفه ای و باتجربه متوجه آن می شوند که این علائم عبارتند از:

درجه حرارت بالا

در هنگام رانندگی اگر متوجه گرمای بیش از اندازه موتور شدید باید سریعا موتورسیکلت خود را متوقف کنید تا خنک شود. موتورها در هنگام کار به طور کامل گرم نمی شوند و داغ شدن زیاد آن نشان می دهد که باید آن را خنک کرد.

به طور کلی گرمای زیاد هوا، مشکل در سیستم خنک کننده، نقص در موتور و … موجب حرارت بالای موتور می شود.

از دست دادن قدرت

یکی از علائم داغ شدن انجین موتورسیکلت از دست دادن قدرت می باشد. در صورتی که در هنگام رانندگی با کاهش قدرت موتور و صدای اضافی روبه رو شدید باید بدانید که گرم شدن انجین موجب بروز این مشکل شده است. در این مواقع سریعا موتور را نگه دارید و مشکل را برطرف نمایید.

بوی روغن سوخته

بوی روغن سوزی نیز نشانه ای دیگر است. در صورت بوی روغن سوخته حتما روغن نشت کرده است و باید در اسرع وقت توقف نموده و با خاموش کردن موتورسیکلت، قسمت مورد نظر را مورد بررسی قرار دهید.

رادیاتور پر سر و صدا

اگر صدای بلندی از رادیاتور به گوشتان خورد حتما انجین بیش از انداره داغ شده است و به دلیل نقص خنک نمی شود یا زمانی برای خنک شدن ندارد. پس باید توقف کنید تا موتور خنک شود و با رفع نقص ایجاد شده دیگر این اختلال ایجاد نشود.

آسیب وارده به موتور در اثر گرمای زیاد

داغ شدن بیش از حد موتور مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد. اگر به موقع متوجه گرمای زیاد موتور شدید و آن را متوقف کردید، با رفع نقص دوباره می توانید به حرکت ادامه دهید. در صورتی که متوجه داغ شدن موتورسیکلت نشدید ممکن است آسیب های زیر رخ می دهد.

  • ذوب شدن پیستون ها
  • تغییر هندسه سر سیلندر
  • فرسودگی سوپاپ
  • موتور گیر کرده

بعد از فهمیدن داغ شدن موتور فقط کافیست در اولین مکان مناسب ترجیحا سایه نگه دارید تا کم کم خنک شود. تغییر ناگهانی دما موتور توصیه نمی شود.

راهکارهای مناسب برای خنک کردن موتور

در صورت فهمیدن افزایش دما اولین کاری که یک موتورسوار باید انجام دهد، توقف می باشد تا کم کم انجین از گرما بیفتد.

موتورسیکلت های که سیستم خنک کننده مایع دارند در صورتی که داغ شدن انجین موتورسیکلت به حد بحرانی نرسیده در ابتدا سرعت خود را کاهش دهند و بعد موتور را متوقف نمایند. چند دقیقه صبر کنید و سپس موتور را دوباره روشن نمایید.

در موتورسیکلت هایی که سیستم هوا خنک دارند و هنوز گرما آن زیاد نشده است، سرعت موتورسیکلت را کم کنید و چند دقیقه با سرعت پایین حرکت نمایید تا جریان هوا موتور را خنک نماید. با این کار قطعاتی که داغ شده اند پس از سرد شدن ناگهانی دچار تغییر شکل و ترک خوردن نمی شوند.

وقتی انجین داغ می باشد درب مخزن مایع خنک کننده به هیچ وجه نباید باز شود. چون ممکن است سوختگی ایجاد شود و در صورتی که انجین خنک شده بود، مایع خنک کننده را اضافه نمایید. لازم به ذکر است که اختلاف دما بین قطعات انجین و مایع خنک کننده منجر به تغییر شکل قطعات می شود. 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
ویژگی ها و مزایای هوندا CBR650R ABS 2021

عملکرد پمپ، وضعیت زنجیرها و سنسور دما نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. 

جمع بندی داغ شدن انجین موتورسیکلت

موتورسیکلت ممکن است در اثر عوامل زیادی دچار مشکل شود. داغ شدن انجین موتورسيکلت یکی از این مشکلات می باشد که دلایل زیادی دارد. از جمله دلایل گرم شدن موتور می توان به کاهش روغن موتور، تنظیم نبودن کاربراتور، بررسی مایع خنک کننده، نشن مایع خنک کننده و … اشاره کرد. همچنین داغ شدن موتور علائمی نیز دارد که افراد با تجربه، بر اساس تجربیات خود پی به آن خواهند برد. شنیدن صدای زیاد از رادیاتور، بوی روغن سوخته، از دست دادن قدرت و … از علائم گرم شدن موتور می باشد. 

در صورتی که گرما موتور بیش از حد و طولانی باشد مشکلاتی چون ذوب پیستون، تغییر هندسه سر سیلندر، فرسودگی سوپاپ و … ایجاد می کند‌.

 

بررسی روغن موتورسیکلت

در هنگام بررسی روغن باید سطح روغن و غلظت آن مورد بررسی قرار گیرد. برای چک کردن سطح روغن با کمک گیج یا نشانه گر روغن می توانید میزان آن را بسنجید. فقط توجه داشته باشید که موتورسیکلت را در یک سطح صاف قرار دهید و در صورت کم شدن روغن علت آن را پیدا می کنید. 

برای سنجش میزان غلظت روغن نیز با دست خود می توانید چسبندگی آن را تست کنید. در صورتی که چسبندگی روغن کاهش پیدا کرده باشد و همانند آب باشد، نیاز به تعویض روغن می باشد تا عملکرد موتورسیکلت زیاد شود.

همچنین اگر غلظت روغن موتور زیاد شود و به رنگ سیاه در بیاید نیز باید روغن تعویض گردد. تعویض روغن در زمان مناسب باید صورت گیرد تا مشکلات دیگری نظیر روغن سوزی موتورسیکلت و … رخ ندهد.

بررسی نشتی های روغن نیز بسیار مهم می باشد و باید کاسه نمد یا قطعات دیگر که موجب نشتی شده اند را بررسی نمایید و برای جلوگیری از هزینه های بیشتر آنها را تعویض نمایید.

مخزن سوخت موتورسیکلت

قبل از حرکت از پر بودن مخزن سوخت اطمینان حاصل کنید. در صورت خالی بودن باک ممکن است در طی مسیر سوخت شما به پایان برسد و به پمپ بنزین نیز دسترسی نداشته باشید. 

در مسیرهای طولانی در ابتدا باک بنزین موتورسیکلت را پر کنید و همچنین از وجود پمپ بنزین های موجود در راه مطمئن باشید تا بتوانید سوخت گیری کنید.

ظاهر موتورسیکلت را بررسی نمایید.

از نظر بصری مشکلاتی که می بینید همانند شل شدن مهره ها، پیچ ها و … را برطرف کنید. این مشکلات کوچک در صورت برطرف نشدن مشکلات بزرگی را ایجاد می کنند.

جمع بندی نکات قبل از موتورسواری

قبل از موتورسواری باید بررسی هایی انجام شود تا شما در خیابان و جاده ها گیر نکنید‌. از جمله نکات مهم که باید بررسی شوند می توان به چک کردن کلاه ایمنی، پر یا خالی بودن مخزن سوخت، روغن موتورسیکلت، تنظیم زنجیر چرخ، بررسی ترمز موتورسیکلت، چک کردن لاستیک ها و … اشاره کرد. همه این نکات مهم و اساسی هستند و حتما باید مورد بررسی قرار گیرند.

 

پیام بگذارید

تماس با ما