تفاوت انجین موتورسیکلت ها در چیست؟

تفاوت انجین موتورسیکلت ها

تفاوت انجین موتورسیکلت ها

انجین یا موتور یک از قطعات کاربردی در موتورسیکلت می باشد که وظیفه تبدیل انرژی شیمیایی به حرکتی را دارد و موجب به حرکت در آوردن موتورسیکلت می شود. تفاوت انجین موتورسیکلت ها در حجم آنها می باشد و هر چقدر حجم موتور بیشتر باشد و قدرت موتورسیکلت افزایش پیدا می کند. در این مقاله به انجین موتورسیکلت و تفاوت انجین موتورسیکلت ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

انجین موتورسیکلت چیست؟

انجین موتورسیکلت از جمله قطعه های موجود در موتورسیکلت می باشد که وظیفه تبدیل انرژی شیمیایی را به حرکتی دارد و موجب حرکت موتورسیکلت می شود. انجین ها می توانند نیرو تولید شده از احتراق داخلی که به دلیل مخلوط شدن هوا و سوخت رخ می دهد را به سمت چرخ ها منتقل نمایند و در نتیجه انرزی شیمیایی به حرکتی تبدیل می شود. 

انواع انجین موتورسیکلت

این قطعه با توجه به سیلندر، ظرفیت و چند استروک به انواع مختلفی تقسیم می شود که شامل انجین سیلندرها، انجین های محرک و انجین های استروک می باشد که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

سیلندرها

انجین سیلندر به یک تا شش سیلندر تقسیم می شود و در طراحی چهار سیلندر از پیکر بندی V شکل استفاده می شود که به وی توئین معروف است. این نوع انجین در تمامی موتورسیکلت ها استفاده می شود و بسیار شناخته شده است.

انجین محرک 

این انجین از ۵۰ سانتی متر تا ۱۵۰۰ سانتی متر می باشند و برای رفع نیازهای تخصصی موتورسیکلت می باشند. پیکر بندی این موتورسیکلت نیز به خود شما بستگی دارد و می توان قدرت بیشتر یا کمتری داشته باشد.

انجین های استروک 

موتورهای دوزمانه و چهار زمانه به استروک معروف هستند و در موتورسیکلت های جدید کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع پیکربندی انجین موتورسیکلت

از جمله پیکربندی هایی که بیشترین کاربرد را در انجین دارند می توان به درون خطی، وی V، باکسر، سینگل انجین و درون خطی سه اشاره نمود.  به طور کلی پیکر بندی آرایش الگوهایی است که سیلندر در آن قرارخواهد گرفت و بعد از حجم موتور باید به پیکر بندی انجین توجه داشت. 

پیکربندی درون خطی

در این نوع پیکربندی که بسیار رایج می باشد دو تا شش سیلندر در یک خط قرار دارند و برای راحتی موتورسیکلت و بی دردسر بودن آن استفاده می شود.

پیکربندی وی

در این نوع سیلندر و پیستون ها به گونه ای در کنار هم ردیف شده اند که شکل V را به نمایش در می آورند. بیشتر در موتورسیکلت های مسابقه ای مورد استفاده قرار می گیرد و هندلینگ بالایی دارد.

باکسر یا فلت دوقلو

با کمک یک میل لنگ سیلندر ها را در دو طرف انجین قرار می‌دهند. به دلیل تعادل بالا، قدرت زیادی تولید می کنند و مرکز ثقل آنها پایین است. انجین موتورسیکلت های BMW مجهز به این پیکربندی می باشند.

فلت تکی

انجام این نوع پیکربندی بسیار آسان می باشد و هزچینه کمی را نیز در بر می گيرد و نگه داری از آن نیز راحت می باشد. این انجین ها وزن کمی دارند و در بعضی موتورسیکلت های آفرود قابل استفاده هستند.

 

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
موتورهای کم مصرف و کم استهلاک هوندا

تفاوت انجین موتورسیکلت ها در حجم موتور

همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد تفاوت انجین موتورسیکلت ها در حجم آنها میباشد و ازحجم ۱۰۰سی سی شروع و تا حجم های بالاتر تولید می شود و برای دانستن بهتر بودن انجین ها باید عملکرد آنها را دید.

موتورسیکلت هایی با انجین ۱۰۰ سی سی

در ابتدا که شرکت ها شروع به تولید موتورسیکلت نمودند از انجین ۱۰۰ سی سی استفاده می کردند. در مسیرهای شهری و حتی جاده های خاکی موتورسیکلت هایی با این حجم عملکرد بهتری دارند‌.

انجین ۱۲۵ سی‌سی: تفاوت انجین موتورسیکلت ها

موتورسیکلت های با حجم ۱۲۵ سی‌سی نیز تولید انبوهی داشته‌اند و به دلیل شتاب، سرعت و مصرف سوخت کمی که دارد بسیار پرطرفدار می باشد. البته موتورسیکلت هایی با این حجم بیشتر برای تردد در داخل شهر مناسب می باشند و عملکرد خوبی برای مسافت های برون شهری ندارند.

موتورسیکلت هایی با حجم ۱۷۵ سی‌سی 

حجم انجین این موتورها بین ۱۷۵ تا ۲۰۰ سی سی می باشد. از انجین هایی با این حجم در موتورسیکلت های بیابانی یا enduro استفاده می شود.

انجین های ۲۵۰ سی سی

کمتر شرکت موتورسیکلت سازی وجود دارد که موتورسیکلت هایی با این حجم تولید نکرده باشد. از انجین هایی با حجم ۲۵۰ که تا ۳۰۰ سی‌سی نیز قابل تغییر است بیشتر در موتورسیکلت های بیابانی، شهری،مسابقه و enduro استفاده می شود.

انجین ۳۵۰ تا ۴۰۰ سی‌سی

انجین ۳۵۰ تا ۴۰۰ سی سی بسیار قدرتمند می باشد و موتورسیکلت هایی با این حجم شتاب و قدرت بالایی دارد. همچنین مصرف سوخت آنها نیز به صرفه می باشد و در انواع موتورسیکلت از این حجم استفاده می شود.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم بخوانید:
فیلرگیری سوپاپ موتورسیکلت چیست؟

انجین ۵۰۰ سی سی: تفاوت انجین موتورسیکلت

موتورهایی با حجم ۵۰۰ سی سی نیز وجود دارد که در موتورسیکلت های مسابقه و خیابانی نصب می شود و عملکرد آن بالا می باشد. 

انجین هاس ۶۰۰تا ۷۵۰ سی سی

از موتورسیکلت هایی با حجم انجین ۶۰۰ تا ۷۵۰ سی سی بیشتر برای مسافرت استفاده می شود و در داخل شهر و بیرون شهر مناسب می باشد.

انجین های بالای ۷۵۰ سی سی

موتورسیکلت های مسافرتی و بزرگ که موتورهای سنگین میز معروف هستند مجهز به انجین هایی با حجم بالا ۷۵۰ سی سی هستند. وزن آنها بین۲۷۰ تا ۳۶۰ کیلوگرم می باشد و کنترل آن کمی سخت است البته نه برای افراد حرفه ای. 

جمع بندی نهایی

موتورسیکلت ها با داشتن قطعه ای به نام انجین یا موتور حرکت می کنند. انجین ها انرژی شیمیایی را به انرژی حرکتی در می آورد. این قطعه به سه نوع انجین سیلندر، انجین محرک و انجین استروک تقسیم می شود و همچنین دارای پیکربندی مختلفی نیز می باشد که می توان به پیکربندی درون خطی، وی V، باکسر، سینگل انجین و درون خطی سه اشاره نمود.

تفاوت انجین موتورسیکلت ها درحجم آنهاست و موتورسیکلت با حجم های مختلفی تولید و در بازار وجود دارند که متناسب با حجم قدرتمند و پرشتاب هستند. موتورسیکلت با حجم ۱۰۰ سی‌سی تا بیشتر ۷۵۰ سی سی تاکنون تولید شده است که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند.

پیام بگذارید

تماس با ما